Simone-1981
19-10-2025 om 12:47
Luier op basisschool
Wij hebben een super lieve, levendige en vrolijke kleuter van 4,5 jaar. Ze probeert op alle manieren van elk moment te genieten. Echter, er is een punt dat toch echt uit de weg geruimd moet worden. Sinds haar 2de poept ze keurig op de wc, omdat ze dat (toen al) vies vond, en dat leerde ze zich zelf min of meer aan. Nu zijn we 2,5 jaar verder, en elke plas beland nog in de pamper. Het ziet er ook echt niet naar uit dat Femke hier verandering in wil brengen. Sterker, de plas, die bij het poepje hoort gaat vooraf 'keurig' in de pamper waarna ze netjes op de wc poept. Wij hadden verwacht, omdat ze zo correct met het poepen was, dat het plassen vanzelf zou komen, maar niets is minder waar. Op de kleuterschool maken ze er (gelukkig) geen echt probleem van, omdat ze er geen extra werk mee hebben. Weet niet of het gemak is, of dat ze echt niet anders weet... Met plassen is ze dus ook nog nooit zindelijk geweest. Hoe dan ook, dit kan niet zo door gaan... Zijn er meer ouders met een vergelijkbaar probleem of zijn er ouders met tips??? 1000x bedankt!!!!
absor
21-10-2025 om 20:47
Simone-1981 schreef op 21-10-2025 om 18:44:
Nou, misschien heb ik de nadruk te zeer gelegd op de minder positieve punten. Wij zijn, ondanks dat vader niet vaak thuis is, een liefdevol gezin, met aardige en vriendelijke familie en kennissen. Inmiddels ben ik met mijn dochter zo ver dat zij zonder luier verder gaat, en na een paar dagen met een aantal missertjes lukt dit gelukkig ook steeds beter tot nagenoeg foutloos. Hoewel mijn dochter inderdaad te lang met een luier heeft gelopen ben ik er door gesprekken met de juf wel achter gekomen, dat dit echt wel vaker voorkomt. Hoe dan ook, wij gaan verder met ons leventje. Bedankt voor jullie tips en posts
Natuurlijk komt het goed! En het is echt niet raar als een kind ergens wat later in is. Gewoon lekker aan de slag ermee bij voorkeur in een vakantie
sommige opmerkingen zijn wat zuur hier, nergens voor nodig. Hoop dat je met de tips (met name 1e pagina) wat kan. Bij mij was. 3 x op potje/wc plassen zo’n zeemandisneyprinsessen onderbroek die aan mocht. Vonden ze fantastisch en nog gemotiveerder om niet in te plassen. En ook dan, soms gaat het mis. Ook al waren mijn kinderen zindelijk voor ze naar de kleuterschool gingen, ze hebben allemaal daar weleens een ongelukje gehad. Dat hoort erbij
troelahoep
22-10-2025 om 11:14
Fijn dat ze het snel heeft opgepakt! En dat je zelf ook hebt ingezien dat je nu eenmaal ook tijd moet steken in minder leuke zaken. Sociaal gezien is het de hoogste tijd dat ze geen luier meer draagt (tenzij er een medische oorzaak is, maar die is er niet). Ik weet niet of je dochter al heeft gespeeld bij andere kinderen thuis bijvoorbeeld, maar daar zou ze best raar aangekeken worden als ze nog een luier draagt.
Het lijkt me niet makkelijk om beide zoveel afwezig te zijn met een jong kind, is het niet mogelijk dat jullie minder gaan werken? In de nabije toekomst ga je meer van dit soort vraagstukken krijgen, en dan ook van het soort die tijd afnemen van de schaarse uurtjes die je hebt met je kind, zoals zwemles, huiswerk enzo. Een kind opvoeden neemt veel tijd in beslag en tenzij je echt goede opvang hebt (daar valt een reguliere bso niet onder) komt je kind echt wat tekort, denk ik.
Diezijnvanmij
22-10-2025 om 12:39
troelahoep schreef op 22-10-2025 om 11:14:
Fijn dat ze het snel heeft opgepakt! En dat je zelf ook hebt ingezien dat je nu eenmaal ook tijd moet steken in minder leuke zaken. Sociaal gezien is het de hoogste tijd dat ze geen luier meer draagt (tenzij er een medische oorzaak is, maar die is er niet). Ik weet niet of je dochter al heeft gespeeld bij andere kinderen thuis bijvoorbeeld, maar daar zou ze best raar aangekeken worden als ze nog een luier draagt.
Het lijkt me niet makkelijk om beide zoveel afwezig te zijn met een jong kind, is het niet mogelijk dat jullie minder gaan werken? In de nabije toekomst ga je meer van dit soort vraagstukken krijgen, en dan ook van het soort die tijd afnemen van de schaarse uurtjes die je hebt met je kind, zoals zwemles, huiswerk enzo. Een kind opvoeden neemt veel tijd in beslag en tenzij je echt goede opvang hebt (daar valt een reguliere bso niet onder) komt je kind echt wat tekort, denk ik.
Ik vind dit een stomme post. Ongevraagd advies op een situatie die je niet kent van een moeder die je niet kent. Alsjeblieft zeg. TO geeft aan dat ze haar best doet om de boel draaiende te houden. Ik denk dat ze meer heeft aan wat steun en een hart onder de riem.
troelahoep
22-10-2025 om 21:31
Diezijnvanmij schreef op 22-10-2025 om 12:39:
[..]
Ik vind dit een stomme post. Ongevraagd advies op een situatie die je niet kent van een moeder die je niet kent. Alsjeblieft zeg. TO geeft aan dat ze haar best doet om de boel draaiende te houden. Ik denk dat ze meer heeft aan wat steun en een hart onder de riem.
Nouja, pardon hoor. Hoezo ongevraagd advies... ze vraagt om tips. Het was niet mijn bedoeling om lullig te doen, TO's situatie komt mij wel zorgelijk over. Ik zeg net dat het me niet makkelijk lijkt, en sorteer voor op de toekomst: het wordt voorlopig niet makkelijker als een in praktijk min of meer alleenstaande en voltijds werkende ouder, eerder drukker en ingewikkelder. Ik kan wel zoete broodjes bakken en haar uitgebreid complimenteren dat het zo knap is om er alleen voor te staan met een kindje, maar heeft ze er niet meer aan als iemand een realistische boodsxhap heeft? Ik ben toch een volslagen onbekende, ze hoeft mij tenminste niet aardig te vinden.
Zoals ik het lees ziet TO heus wel dat er een probleem is, maar ze zegt ook letterlijk dat ze had verwacht dat het kind vanzelf wel zindelijk zou worden gezien de leeftijd. Dat is wel een opmerkelijk gegeven in mijn ogen, naïef op zijn minst. Het geeft mij de indruk dat ze er niet helemaal van de noodzaak van zindelijkheid doordrongen was en dat ze geen omgeving heeft die haar daar op heeft gewezen. Zeker als ze erbij zegt dat het kind op school en thuis wordt verzorgd en ook bij vrienden is. School kan een fijne plek zijn, maar op een reguliere school wordt er niet echt voor je kind gezorgd. Daar is school niet voor. Vrienden kunnen een leuke plek zijn om te logeren of als oppas te hebben, maar bemoeien die zich echt met de opvoeding? Daarin zal de moeder (aangezien vader er zelden is) toch zelf de leiding moeten nemen, maar precies dat vindt ze (begrijpelijk) moeilijk, aangezien ze al zo weinig tijd heeft met haar dochtertje.
Anoniemvoornu
23-10-2025 om 15:50
Diezijnvanmij schreef op 22-10-2025 om 12:39:
[..]
Als je kind met een luier om school gaat met 4,5 jaar omdat je geen zin hebt om de beperkte tijd die je samen met je kind hebt te besteden eraan. Is het dan heel gek dat er geadviseerd wordt om te kijken of er meer tijd gemaakt kan worden om opvoedkundige taken ook te doen?
MamaE
24-10-2025 om 09:29
Anoniemvoornu schreef op 23-10-2025 om 15:50:
[..]
Als je kind met een luier om school gaat met 4,5 jaar omdat je geen zin hebt om de beperkte tijd die je samen met je kind hebt te besteden eraan. Is het dan heel gek dat er geadviseerd wordt om te kijken of er meer tijd gemaakt kan worden om opvoedkundige taken ook te doen?
Nee, dat is niet gek. Ik vind het overigens wel gek dat niemand in de omgeving ooit iets heeft gezegd of gevraagd over de zindelijkheid van het kind en of ze daar al mee bezig zijn. Zeker als je kind met twee al zelf gaat poepen en het plassen volgt niet binnen afzienbare tijd, merk je al dat het niet vanzelf komt.
Scholen vragen meestal bij een startgesprek toch ook of een kind zindelijk is? En of ouders daar thuis al mee bezig zijn? Het antwoord 'we zijn al een jaar bezig maar het lukt nog niet' is heel anders dan 'oh jee, helemaal nog niet mee bezig geweest, komt dat niet vanzelf dan?' of 'daar hebben we geen tijd voor/zin in'.
Zindelijkheid is ook niet iets dat je 'even' in de avonduren doet. Dat is iets waar je aan begint en integreert in je dagen. Het is niet als douchen, koken of boodschappen iets dat je kunt plannen op een bepaald moment in je dag/week.
Ik snap heus dat je na een drukke werkdag graag iets leuks doet met je kind, maar opvoeden is niet altijd alleen maar leuk. Daar horen ook minder leuke en moeilijkere dingen bij. Straks gaat ze naar groep 3 en moet je thuis ook oefenen met lezen bijvoorbeeld. Dat hoeft helemaal niet vervelend te zijn, maar als je het ziet als tijd die ten koste gaat van ontspanning en leuke dingen doen, ja dan wordt het wel lastig.
Diezijnvanmij
24-10-2025 om 10:10
Troelahoep: Vooral de “een kind opvoeden neemt veel tijd in beslag” en “als je het zo blijft doen dan komt je kind echt wat tekort” vind ik stom. Je geeft aan dat je niet lullig wilde doen, maar met zo’n precair onderwerp had je dat best anders kunnen verwoorden. Denk je dat TO zelf nog niet bedacht heeft dat opvoeden tijd in beslag neemt?
Niemand vraagt of je zoete broodjes wil bakken, maar er zit meer op het spectrum dan alleen die 2 opties. TO vroeg om tips omtrent zindelijkheid, die zijn gegeven en daar heeft ze wat aan gehad. Maar een ‘realistische boodschap’ aan een TO die zelf aangeeft haar best te doen en het allemaal niet heel makkelijk is, nee dat snap ik niet.
Stimpie
25-10-2025 om 07:50
Diezijnvanmij schreef op 24-10-2025 om 10:10:
Troelahoep: Vooral de “een kind opvoeden neemt veel tijd in beslag” en “als je het zo blijft doen dan komt je kind echt wat tekort” vind ik stom. Je geeft aan dat je niet lullig wilde doen, maar met zo’n precair onderwerp had je dat best anders kunnen verwoorden. Denk je dat TO zelf nog niet bedacht heeft dat opvoeden tijd in beslag neemt?
Niemand vraagt of je zoete broodjes wil bakken, maar er zit meer op het spectrum dan alleen die 2 opties. TO vroeg om tips omtrent zindelijkheid, die zijn gegeven en daar heeft ze wat aan gehad. Maar een ‘realistische boodschap’ aan een TO die zelf aangeeft haar best te doen en het allemaal niet heel makkelijk is, nee dat snap ik niet.
Jij mag dat stof vinden. Ik vind het stom dat jij zo reageert op een post die de vinger toch erg op de zere plek legt.
TO vindt het allemaal niet makkelijk. Maar dat zal komen door keuzes die zij als ouders maken. Of beter gezegd: keuzes die ze NIET maken! Ik ken TO niet, maar zoals het op mij overkomt willen ze alletwee de baan van hun dromen, met carrière-mogelijkheden maar die dus niet parttime kan. Fijn royaal inkomen waarmee een huis in hogere prijsklasse in een goede buurt gekocht kon worden. Kindje erbij als accessoire en klaar. Leuk leuk leuk. Maar het leven is niet alleen maar leuk. TO zal zich toch moeten gaan realiseren dat haar dochter niet haar vriendin is, met wie je alleen leuke dingen doet. Dit is een meisje dat opgevoed moet worden. Een kind. Die een opvoeding VERDIENT!En wat al geschreven wordt: dat moet je niet verwachten van school en vrienden. Dat is jouw taak als ouder. En heb je daar blijkbaar geen tijd voor, dan zal er toch echt iets moeten veranderen, minder leuke keuzes gemaakt worden. Dan zal man op zoek moeten gaan naar een baan op rij-afstand. Of TO naar een baan met minder uren. Gaat dat financieel niet, dan maar op zoek naar een goedkoper huis of ergens anders op besparen. Want wat hierboven al beschreven wordt: een kind gaat alleen maar meer tijd kosten de komende jaren. Tijd die jij als ouder je kind moet geven.
Nick90
25-10-2025 om 09:34
Stimpie schreef op 25-10-2025 om 07:50:
[..]
Jij mag dat stof vinden. Ik vind het stom dat jij zo reageert op een post die de vinger toch erg op de zere plek legt.
TO vindt het allemaal niet makkelijk. Maar dat zal komen door keuzes die zij als ouders maken. Of beter gezegd: keuzes die ze NIET maken! Ik ken TO niet, maar zoals het op mij overkomt willen ze alletwee de baan van hun dromen, met carrière-mogelijkheden maar die dus niet parttime kan. Fijn royaal inkomen waarmee een huis in hogere prijsklasse in een goede buurt gekocht kon worden. Kindje erbij als accessoire en klaar. Leuk leuk leuk. Maar het leven is niet alleen maar leuk. TO zal zich toch moeten gaan realiseren dat haar dochter niet haar vriendin is, met wie je alleen leuke dingen doet. Dit is een meisje dat opgevoed moet worden. Een kind. Die een opvoeding VERDIENT!En wat al geschreven wordt: dat moet je niet verwachten van school en vrienden. Dat is jouw taak als ouder. En heb je daar blijkbaar geen tijd voor, dan zal er toch echt iets moeten veranderen, minder leuke keuzes gemaakt worden. Dan zal man op zoek moeten gaan naar een baan op rij-afstand. Of TO naar een baan met minder uren. Gaat dat financieel niet, dan maar op zoek naar een goedkoper huis of ergens anders op besparen. Want wat hierboven al beschreven wordt: een kind gaat alleen maar meer tijd kosten de komende jaren. Tijd die jij als ouder je kind moet geven.
En dat haal je allemaal uit haar reacties? Ik snap haar gedachtengang wel, kind gaat wel poepen op de wc dus lijkt me logisch dat je dan denkt dat het plassen dan ook wel zal volgen. Die man zit op de grote vaart kennelijk en het lijkt mij niet heel verstandig dat to terug gaat in uren.
Anoniemvoornu
25-10-2025 om 11:02
Nick90 schreef op 25-10-2025 om 09:34:
[..]
En dat haal je allemaal uit haar reacties? Ik snap haar gedachtengang wel, kind gaat wel poepen op de wc dus lijkt me logisch dat je dan denkt dat het plassen dan ook wel zal volgen. Die man zit op de grote vaart kennelijk en het lijkt mij niet heel verstandig dat to terug gaat in uren.
Hoeveel alleenstaande ouders werken fulltime (buitenshuis) met een kleuter in jouw omgeving? Want je bent praktisch alleenstaand als je partner zo vaak van huis is. De meeste die ik ken werken of een groot deel thuis, of wat minder uren. Er zijn maar weinig mensen die het anders volhoudt en to klinkt niet als 1 van die mensen en dat is toch een reden om met man om de tafel te gaan zitten om te kijken of het niet anders kan. Opvoedkundige taken niet doen omdat je er geen tijd en geen zin in hebt lijkt me nou ook niet de bedoeling.
Nick90
25-10-2025 om 15:59
Anoniemvoornu schreef op 25-10-2025 om 11:02:
[..]
Hoeveel alleenstaande ouders werken fulltime (buitenshuis) met een kleuter in jouw omgeving? Want je bent praktisch alleenstaand als je partner zo vaak van huis is. De meeste die ik ken werken of een groot deel thuis, of wat minder uren. Er zijn maar weinig mensen die het anders volhoudt en to klinkt niet als 1 van die mensen en dat is toch een reden om met man om de tafel te gaan zitten om te kijken of het niet anders kan. Opvoedkundige taken niet doen omdat je er geen tijd en geen zin in hebt lijkt me nou ook niet de bedoeling.
Verrassend veel, het zijn juist vrouwen in een relatie die parttime werken hier. De single moms werken meestal gewoon 36-40 uur. En in hoeverre hoort zindelijk worden bij de opvoeding? Bij veel kinderen gaat het vrij natuurlijk, ik zie niet wat daar op te voeden valt. Je staat te juichen als je kind eindelijk een plasje op de wc doet maar je gaat niet zeggen dat je zo teleurgesteld bent als het niet lukt. En ja je moet je er wel mee bezig houden maar het lijkt me geen deel van de opvoeding
Anoniemvoornu
25-10-2025 om 16:06
Nick90 schreef op 25-10-2025 om 15:59:
[..]
Verrassend veel, het zijn juist vrouwen in een relatie die parttime werken hier. De single moms werken meestal gewoon 36-40 uur. En in hoeverre hoort zindelijk worden bij de opvoeding? Bij veel kinderen gaat het vrij natuurlijk, ik zie niet wat daar op te voeden valt. Je staat te juichen als je kind eindelijk een plasje op de wc doet maar je gaat niet zeggen dat je zo teleurgesteld bent als het niet lukt. En ja je moet je er wel mee bezig houden maar het lijkt me geen deel van de opvoeding
Petje af voor de dames in jouw omgeving , opvoeden is meer dan teleurgesteld zijn als iets niet lukt. Wat zie jij wel als onderdeel van de opvoeding?
AnnaPollewop
25-10-2025 om 19:57
Onze kinderen leerden eigenlijk vooral potjestraining op de creche, daar zaten de kinderen gezellig naast elkaar op het potje. We namen het schema of aanpak of hoe je het noemen wilt over van de creche, dat leek ons voor de kinderen wel zo overzichtelijk en die dames hadden er tenslotte voor geleerd en wij niet.
Wij hadden er zelf natuurlijk ook werk aan want zodra ze zindelijk aan het worden zijn moet je ze 20 keer per uur op de wc zetten zo ongeveer. De een deed het prima en gaf het zelf aan, de ander wilde nooit en was heel boos als we hem tegen zijn zin op de pot zetten en er kwam wel een flinke plas uit. Verraden door zijn eigen lichaam voelde dat voor hem. Maar uiteindelijk waren ze allemaal wel overdag droog voor ze naar de basisschool gingen. Of dat hun of onze verdienste was of gewoon mazzel, geen idee. Ze waren er wel allemaal verschillend in, dus als consequente opvoeder hoef je toch niet gelijke resultaten te verwachten. Altijd handig om een extra setje kleding mee te geven (ook voor andere ongelukjes, met een beker of buiten). Is het niet nodig, des te beter.
Izza
25-10-2025 om 20:05
Feitelijk is To een alleenstaande ouder. Haar partner is er wel maar woont elders en verblijft op afstand. Hij is geen daadwerkelijk onderdeel van de opvoeding. Van iemand die af en toe een weekend langskomt (en dan ook moe is van lang en zwaar werk) kan je niet verwachten dat hij echt meedraait in het gezin. To doet de opvoeding dus eigenlijk alleen. Zij moet alles regelen en overal voor zorgen. Nu is het zindelijkheid maar in de toekomst komt er natuurlijk nog veel meer voorbij. Belangrijk om zelfstandig in het leven te staan en advies te vragen aan je directe omgeving. Je partner kan hier verder niets mee. Hij ziet de kinderen gewoon te weinig om hier te kunnen helpen. En hij heeft ook andere zaken aan zijn hoofd.