Simone-1981
19-10-2025 om 12:47
Luier op basisschool
Wij hebben een super lieve, levendige en vrolijke kleuter van 4,5 jaar. Ze probeert op alle manieren van elk moment te genieten. Echter, er is een punt dat toch echt uit de weg geruimd moet worden. Sinds haar 2de poept ze keurig op de wc, omdat ze dat (toen al) vies vond, en dat leerde ze zich zelf min of meer aan. Nu zijn we 2,5 jaar verder, en elke plas beland nog in de pamper. Het ziet er ook echt niet naar uit dat Femke hier verandering in wil brengen. Sterker, de plas, die bij het poepje hoort gaat vooraf 'keurig' in de pamper waarna ze netjes op de wc poept. Wij hadden verwacht, omdat ze zo correct met het poepen was, dat het plassen vanzelf zou komen, maar niets is minder waar. Op de kleuterschool maken ze er (gelukkig) geen echt probleem van, omdat ze er geen extra werk mee hebben. Weet niet of het gemak is, of dat ze echt niet anders weet... Met plassen is ze dus ook nog nooit zindelijk geweest. Hoe dan ook, dit kan niet zo door gaan... Zijn er meer ouders met een vergelijkbaar probleem of zijn er ouders met tips??? 1000x bedankt!!!!
Kampeerder
25-10-2025 om 20:24
MamaE schreef op 24-10-2025 om 09:29:
[..]
Nee, dat is niet gek. Ik vind het overigens wel gek dat niemand in de omgeving ooit iets heeft gezegd of gevraagd over de zindelijkheid van het kind en of ze daar al mee bezig zijn. Zeker als je kind met twee al zelf gaat poepen en het plassen volgt niet binnen afzienbare tijd, merk je al dat het niet vanzelf komt.
Scholen vragen meestal bij een startgesprek toch ook of een kind zindelijk is? En of ouders daar thuis al mee bezig zijn? Het antwoord 'we zijn al een jaar bezig maar het lukt nog niet' is heel anders dan 'oh jee, helemaal nog niet mee bezig geweest, komt dat niet vanzelf dan?' of 'daar hebben we geen tijd voor/zin in'.
Zindelijkheid is ook niet iets dat je 'even' in de avonduren doet. Dat is iets waar je aan begint en integreert in je dagen. Het is niet als douchen, koken of boodschappen iets dat je kunt plannen op een bepaald moment in je dag/week.
Ik snap heus dat je na een drukke werkdag graag iets leuks doet met je kind, maar opvoeden is niet altijd alleen maar leuk. Daar horen ook minder leuke en moeilijkere dingen bij. Straks gaat ze naar groep 3 en moet je thuis ook oefenen met lezen bijvoorbeeld. Dat hoeft helemaal niet vervelend te zijn, maar als je het ziet als tijd die ten koste gaat van ontspanning en leuke dingen doen, ja dan wordt het wel lastig.
Nee hoor, dat vragen ze echt niet allemaal. Ze gaan er vaak van uit dat een kind zindelijk is. Gewoon omdat dat meer dan gemiddeld vaak ook gewoon zo is.
Ysenda
26-10-2025 om 00:41
Kampeerder schreef op 25-10-2025 om 20:24:
[..]
Nee hoor, dat vragen ze echt niet allemaal. Ze gaan er vaak van uit dat een kind zindelijk is. Gewoon omdat dat meer dan gemiddeld vaak ook gewoon zo is.
Bij veel scholen staat het in de inschrijfvoorwaarden.
MamaE
26-10-2025 om 22:13
Kampeerder schreef op 25-10-2025 om 20:24:
[..]
En als je ziet dat dat dan niet zo is, dan ga je als school daar toch over in gesprek met ouders of je stelt op zijn minst een vraag over de zindelijkheidstraining.
Dat een kind al een half jaar lang met een luier naar school gaat en een school dat verder volstrekt normaal vindt, vind ik toch wel heel bijzonder. Net als dat alle mensen die regelmatig voor je kind zorgen (familie, vrienden, oppas) daar niks over zeggen/vragen.
Decembermamma
27-10-2025 om 08:11
MamaE schreef op 26-10-2025 om 22:13:
[..]
En als je ziet dat dat dan niet zo is, dan ga je als school daar toch over in gesprek met ouders of je stelt op zijn minst een vraag over de zindelijkheidstraining.
Dat een kind al een half jaar lang met een luier naar school gaat en een school dat verder volstrekt normaal vindt, vind ik toch wel heel bijzonder. Net als dat alle mensen die regelmatig voor je kind zorgen (familie, vrienden, oppas) daar niks over zeggen/vragen.
Mijn tante van 75+ is invaljuf, zij ziet dus vele basisscholen. Ze geeft nu wel aan dat ze de laatste 2 jaar eigenlijk haar beschikbaarheid beperkt voor bepaalde scholen. Er zijn immers scholen waar het dus veelvuldig voorkomt dat kinderen nog in luier naar school komen, dat wil ze niet meer (en dat begrijp ik heel goed). Dit zijn overigens de scholen in buurten met ouders uit sociaal de wat lagere klassen. Kans is dus heel goed dat de school van de dochter van TS in zo'n buurt zit en dat het daar dus niet heel vreemd is dat een kind nog niet weet waar ze haar behoefte moet doen.
Nick90
27-10-2025 om 14:53
Decembermamma schreef op 27-10-2025 om 08:11:
[..]
Mijn tante van 75+ is invaljuf, zij ziet dus vele basisscholen. Ze geeft nu wel aan dat ze de laatste 2 jaar eigenlijk haar beschikbaarheid beperkt voor bepaalde scholen. Er zijn immers scholen waar het dus veelvuldig voorkomt dat kinderen nog in luier naar school komen, dat wil ze niet meer (en dat begrijp ik heel goed). Dit zijn overigens de scholen in buurten met ouders uit sociaal de wat lagere klassen. Kans is dus heel goed dat de school van de dochter van TS in zo'n buurt zit en dat het daar dus niet heel vreemd is dat een kind nog niet weet waar ze haar behoefte moet doen.
En wat houdt lagere sociale klasse precies in?
Decembermamma
27-10-2025 om 15:25
Nick90 schreef op 27-10-2025 om 14:53:
[..]
En wat houdt lagere sociale klasse precies in?
Een lagere sociale klasse die wonen in de straten waar de gemiddelde mens het liefst niet doorheen hoeft na een bepaald tijdstip.
Nick90
27-10-2025 om 16:25
Decembermamma schreef op 27-10-2025 om 15:25:
[..]
Een lagere sociale klasse die wonen in de straten waar de gemiddelde mens het liefst niet doorheen hoeft na een bepaald tijdstip.
En de bewoners van die buurten laten hun kinderen in luiers lopen omdat? zelden zoveel vooroordeel en superioriteit in een post gelezen hoor. Newsflash, jij bent niks beter dan de lagere sociale klasse hoor.
troelahoep
27-10-2025 om 17:16
Als je naar de definitie van lage sociale klasse kijkt dan gaat het om een groep mensen die weinig inkomen en kansen hebben in de maatschappij. Ik zou dat ook niet willen formuleren als mensen die wonen in buurten waar het onveilig is....
Nick90
27-10-2025 om 17:57
troelahoep schreef op 27-10-2025 om 17:16:
Als je naar de definitie van lage sociale klasse kijkt dan gaat het om een groep mensen die weinig inkomen en kansen hebben in de maatschappij. Ik zou dat ook niet willen formuleren als mensen die wonen in buurten waar het onveilig is....
Het lijkt me eerder dat die tijdig beginnen met zindelijk maken, luiers kosten ook geld en grote luiers zijn duur.
troelahoep
27-10-2025 om 18:32
Nick90 schreef op 27-10-2025 om 17:57:
[..]
Het lijkt me eerder dat die tijdig beginnen met zindelijk maken, luiers kosten ook geld en grote luiers zijn duur.
Ja, dat zou je denken. Misschien kan het nog wel zo zijn dat mensen vanwege stress door geldzorgen dit soort dingen minder vaak op orde hebben of het overzicht niet hebben. Of zich 3 slagen in de rondte werken met 2 of 3 laagbetaalde banen om rond te komen en de opvoeding erbij in schiet. Het schijnt ook bewezen te zijn dat mensen door geldzorgen vaker onverstandige keuzes maken.
Ginevra
27-10-2025 om 20:11
[..]
Er wordt het meest gerookt in diezelfde groepen. Weet je wat sigaretten kosten tegenwoordig?
Met andere woorden: dat iets duur is, is geen enkele reden om aan te nemen dat de minder geprivilegieerde groepen dat niet zullen doen.
Decembermamma
27-10-2025 om 21:49
Helaas is dat in veel gevallen wel het geval. En niet alleen onveilig de kwaliteit van de huizen speelt ook een rol.
Neweve
27-10-2025 om 22:10
troelahoep schreef op 27-10-2025 om 18:32:
[..]
Ja, dat zou je denken. Misschien kan het nog wel zo zijn dat mensen vanwege stress door geldzorgen dit soort dingen minder vaak op orde hebben of het overzicht niet hebben. Of zich 3 slagen in de rondte werken met 2 of 3 laagbetaalde banen om rond te komen en de opvoeding erbij in schiet. Het schijnt ook bewezen te zijn dat mensen door geldzorgen vaker onverstandige keuzes maken.
Je kind zelfstandig maken (waar zindelijkheid onder valt) kost een periode extra energie, daarna levert het wat op. Maar ik kan me goed voorstellen dat ouders met geldzorgen/wisseldiensten/veel baantjes/taalbarrière (of laaggeletterdheid) die energie niet hebben.
@to, ik vond het boek "zindelijkheid is kinderspel" erg fijn. Het draait om het comfortabel maken van naar de wc gaan. het begint met wat meer timing van de ouders (na een maaltijd, voor het slapen gaan) en eindigt met meer sturing van het kind. Op deze leeftijd zou je ook zoiets met je dochter voor school kunnen afspreken (eventueel in overleg met juf/meester), je gaat altijd na het fruit, voor de lunch en na het buitenspelen even naar de wc. Dat geeft haar mogelijk ook een basis voor minder ongelukjes.
(En speaking of, dit topic geeft goede inspiratie om zoon van bijna 2 alvast laagdrempelig kennis te laten maken met het potje).
AnnaPollewop
28-10-2025 om 19:44
Helaas is het wel zo dat het inbraakpercentage hoger is in wijken waar mensen het minder goed hebben. Waarschijnlijk is hang-en sluitwerk daar ook wat minder van kwaliteit en is het in die wijken toch makkelijker inbreken.
Izza
28-10-2025 om 23:05
[..]
Dat denkvermogen is er vaak niet. Ze hebben ook echt wel andere problemen aan hun hoofd (schulden, ziekte, werkeloosheid). Minder toegang tot en kennis over gezondheid en opvoeding bijvoorbeeld.
Een school hier in de stad had bijvoorbeeld een ontbijt omdat ouders dat niet regelden. En werkten met pictogrammen in de nieuwsbrief omdat kinderen te laat kwamen en vaak te laat naar bed gingen. Het luiergehalte was daar ook hoger. Net als kleuters in een buggy of nog met een speen bij de kleuterklas.