Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Lyceo - ervaringen

Gister werden we gebeld door de ib'er van de school van onze dochter. Ze zit in groep 8 en er is een plekje vrijgekomen in het Lyceo programma dat maandag a.s. van start gaat. De vraag is of ze daar aan mee zou willen doen.
Mijn man en ik denken dat het haar zou kunnen helpen; haar puberbrein denkt er significant anders over. We willen haar niet dwingen. Maar we moeten vandaag laten weten of ze mee zal doen ja of nee. Om een goede keus te maken wil ik graag weten of er ouders zijn met kinderen die in groep 8 mee hebben gedaan en wat jullie ervaring was. Heeft het toegevoegde waard? Heeft je kindje er echt iets van opgestoken of zou je de volgende keer een andere keus maken?

Alvast bedankt!

Wat voor begeleiding? Huiswerk? CITO-training? Leren leren? Wat is het doel? Als het doel is een zo hoog mogelijk schooladvies: doe het niet. De enige trainingen die ik persoonlijk (vanuit mijn ervaring als moeder én als afdelingsleider VO) nuttig vind zijn de trainingen waarin kinderen vaardigheden aanleren die ze straks nodig gaan hebben: plannen en organiseren, leerstrategieën, mindset, doorzettingsvermogen. Als het daarom gaat zou het nuttig kunnen zijn. Maar alleen als je dochter het zelf ook ziet zitten, anders is het trekken aan een dood paard en dat kun je net zo goed laten.
Ervaringen met Lyceo (wederom privé en op werk) overigens vrij goed. Maar dat was allemaal VO. 
Overigens vind ik een leerling in groep 8 geen “kindje”. Maar dat terzijde.

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

11-01-2023 om 10:31 Topicstarter

Het doel van Lyceo in groep 8 is met name voor kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken om eruit te halen wat erin zit en ze te ondersteunen bij vakken die misschien wat minder gaan. Voorbereiden op de middelbare, leren leren en plannen, dus wat jij benoemd.

Met name ik ben bang dat ze er niet volledig achter zal staan, maar voor we de keus maken hoopte ik op ervaringen die ons kunnen helpen om de knoop door te hakken.

Dank voor je reactie.

Ik zou eerder inzetten op Playing for Success als dat bij jullie in de buurt ook is.
Lyceo is commercieel (niet verkeerd) maar het programma voor PO vraagt veel van ouders en richt zich daarbij vooral op plannen. 

http://www.playingforsuccessgroningen.nl/ 

Dit is in Groningen maar in elk verzorgingsgebied van profclubs hebben ze dit. En je hoeft niet van voetbal te houden 😉. 

Ik vraag me af waarom school aanraadt om een commerciële partij in te schakelen om dingen te leren die nodig zijn voor school. Leren plannen etc. lijkt me nu bij uitstek iets om op school aandacht aan te besteden. 
Wie betaalt dit? En vraagt dit tijd en inzet in de vrije tijd van je dochter of gaan ze er op school in een groepje mee aan de slag?

MamaE schreef op 11-01-2023 om 15:15:

Ik vraag me af waarom school aanraadt om een commerciële partij in te schakelen om dingen te leren die nodig zijn voor school. Leren plannen etc. lijkt me nu bij uitstek iets om op school aandacht aan te besteden.
Wie betaalt dit? En vraagt dit tijd en inzet in de vrije tijd van je dochter of gaan ze er op school in een groepje mee aan de slag?

Ik vermoed dat dit nog wordt betaald uit de NPO-gelden die beschikbaar zijn gesteld voor het bijwerken van achterstanden door Covid. En ja, dat zou op school moeten maar wie doet dat dan? De overvraagde leerkracht? De niet-bestaande invaller? Wij hebben op het VO ook Lyceo of andere partijen ingeschakeld omdat al het vaste personeel al zo propvol werk zat dat ook nog een paar uur huiswerkklas draaien gewoon niet gaat. In het VO is dit al jaren vrij normaal, in het PO niet. 
Of het onder of buiten schooltijd is vind ik een hele goede vraag. Een onwillige pre-puber dit buiten schooltijd laten doen lijkt me een onzalig plan. 

AlisonH schreef op 11-01-2023 om 15:25:

[..]

Ik vermoed dat dit nog wordt betaald uit de NPO-gelden die beschikbaar zijn gesteld voor het bijwerken van achterstanden door Covid. En ja, dat zou op school moeten maar wie doet dat dan? De overvraagde leerkracht? De niet-bestaande invaller? Wij hebben op het VO ook Lyceo of andere partijen ingeschakeld omdat al het vaste personeel al zo propvol werk zat dat ook nog een paar uur huiswerkklas draaien gewoon niet gaat. In het VO is dit al jaren vrij normaal, in het PO niet.
Of het onder of buiten schooltijd is vind ik een hele goede vraag. Een onwillige pre-puber dit buiten schooltijd laten doen lijkt me een onzalig plan.

Maar als school het betaalt uit NPO-gelden, omdat ze er zelf geen tijd voor hebben, dan kan het toch gewoon voor de hele klas en onder schooltijd (kan de leraar de administratie bijwerken of zo). Apart toestemming vragen aan elke ouder en dit als facultatieve bezigheid buiten schooltijd aanbieden vind ik best raar.
Als je het belangrijk vindt om hier aandacht aan te besteden als school en je huurt er iemand voor in, dan kan dat toch voor iedereen? Als je een aparte vakleerkracht hebt voor gym, muziek, kunst of voor één of andere workshop of project onder schooltijd dan doet toch ook iedereen mee en hoef je toch ook geen toestemming van ouders te vragen?

MamaE schreef op 11-01-2023 om 15:31:

[..]

Maar als school het betaalt uit NPO-gelden, omdat ze er zelf geen tijd voor hebben, dan kan het toch gewoon voor de hele klas en onder schooltijd (kan de leraar de administratie bijwerken of zo). Apart toestemming vragen aan elke ouder en dit als facultatieve bezigheid buiten schooltijd aanbieden vind ik best raar.
Als je het belangrijk vindt om hier aandacht aan te besteden als school en je huurt er iemand voor in, dan kan dat toch voor iedereen? Als je een aparte vakleerkracht hebt voor gym, muziek, kunst of voor één of andere workshop of project onder schooltijd dan doet toch ook iedereen mee en hoef je toch ook geen toestemming van ouders te vragen?

Ik ken de situatie niet voldoende. Maar als voorbeeld: ik heb een mentorklas waarin 24 leerlingen voldoende kunnen plannen en goede leerstrategieën hebben, en vier schieten hierop stevig tekort. Dan beperk ik me in de reguliere mentorlessen tot de basis die voor het overgrote deel voldoende is. Die andere vier krijgen een extra training. Ik ga ze niet alle 28 op een training sturen. 

Frikandelspeciaal

Frikandelspeciaal

11-01-2023 om 18:34 Topicstarter

Dit programma zou na schooltijd plaatsvinden, 1 keer per week 2.5 uur, terwijl ik van een vriendin begreep dat dit bij haar kind destijds gewoon plaatsvond onder schooltijd. 
Het zou dus best wat van haar vragen, naast haar reguliere school en het bijbehorende huiswerk. 

Inmiddels hebben we de knoop doorgehakt omdat mijn dochter zelf niet enthousiast was en ee daarom vonden dat we haar plaatsje beter konden afstaan aan iemand die er meer voor openstond icm met de reacties hier.

Dank voor de reacties dames!

AlisonH schreef op 11-01-2023 om 15:25:

[..]

Ik vermoed dat dit nog wordt betaald uit de NPO-gelden die beschikbaar zijn gesteld voor het bijwerken van achterstanden door Covid. En ja, dat zou op school moeten maar wie doet dat dan? De overvraagde leerkracht? De niet-bestaande invaller? Wij hebben op het VO ook Lyceo of andere partijen ingeschakeld omdat al het vaste personeel al zo propvol werk zat dat ook nog een paar uur huiswerkklas draaien gewoon niet gaat. In het VO is dit al jaren vrij normaal, in het PO niet.
Of het onder of buiten schooltijd is vind ik een hele goede vraag. Een onwillige pre-puber dit buiten schooltijd laten doen lijkt me een onzalig plan.

Wij hebben daar dus extra mensen voor aangetrokken. Die werken vier jaar voor de school. Studiebegeleiders. Dit zijn mensen met een maatschappelijke achtergrond zoals maatschappelijk werker.

Verder is bij sommige leerlingen ook nog team050/VO WIJ betrokken en hebben we nog een pilot lopen waarbij plannen voor klas 1 in de mentorlessen in een aantal lessen wordt aangeboden. Daarna wordt gekeken met een soort test voor hoeveel leerlingen dit voldoende is en welke leerling nog extra begeleiding erbij nodig heeft. 

Ongeveer 1/3 van onze leerlingen krijgt ergens extra ondersteuning bij. Meestal kort, zoals plannen en leren leren en soms lang. 

Frikandelspeciaal schreef op 11-01-2023 om 18:34:

Dit programma zou na schooltijd plaatsvinden, 1 keer per week 2.5 uur, terwijl ik van een vriendin begreep dat dit bij haar kind destijds gewoon plaatsvond onder schooltijd.
Het zou dus best wat van haar vragen, naast haar reguliere school en het bijbehorende huiswerk.

Inmiddels hebben we de knoop doorgehakt omdat mijn dochter zelf niet enthousiast was en ee daarom vonden dat we haar plaatsje beter konden afstaan aan iemand die er meer voor openstond icm met de reacties hier.

Dank voor de reacties dames!

In het geval er een beperkt aantal plekken beschikbaar is, zou ik dat plekje inderdaad gunnen aan iemand die er wel gemotiveerd voor is. 

ook als iets onder schooltijd is, hoeft dat niet voor de hele klas te zijn. Op basisschool van dochter is er bijv plusklas voor aantal leerlingen, maar ook extra begeleiding door apart iemand voor kinderen die extra uitleg nodig hebben. Daarmee wordt de klasseleerkracht ontlast (dus ook goed voor de leerlingen die gewoon in de klas blijven) en krijgen deze kinderen specifieke aandacht die bij hen past.

Mugske schreef op 11-01-2023 om 23:58:

ook als iets onder schooltijd is, hoeft dat niet voor de hele klas te zijn. Op basisschool van dochter is er bijv plusklas voor aantal leerlingen, maar ook extra begeleiding door apart iemand voor kinderen die extra uitleg nodig hebben. Daarmee wordt de klasseleerkracht ontlast (dus ook goed voor de leerlingen die gewoon in de klas blijven) en krijgen deze kinderen specifieke aandacht die bij hen past.

Ja, dat snap ik wel, dat is hier op school ook wel. Alleen bepaalt de leerkracht dan wie er wel en niet in die plusklas of extra instructiegroep mogen. Daarvoor hoeft geen toestemming van ouders te komen. Als een kind extra instructie nodig heeft of hulp ergens bij, dan krijgt het dat gewoon. Daarvoor wordt niet gevraagd of het kind dat wil.
Omdat dit blijkbaar buiten schooltijd valt, moet dat natuurlijk wel. Want niet iedereen is natuurlijk zonder meer beschikbaar op elke dag na school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.