Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

07-06-2010 om 13:51

Maar weer eens sport, paardrijden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Een beetje hard voor ayla

ik heb de reakties gelezen en vind jullie eerlijk gezegd wat hard voor ayla. Ze wil gewoon dat haar kind een leuk en onbezorgd leven heeft, het loopt op andere vlakken al niet helemaal vlotjes, en wil ze dat haar kind tenminste buitenschools wat leuks te doen heeft. Ja, ze zwalpt daarvoor misschien wat teveel tussen dit eens proberen en dat eens proberen, maar kom, het is niet altijd gemakkelijk om te weten wat je kind leuk vindt.

Hier een bijna 7-jarige dochter die vanaf haar net 6 jaar 'al' 3 clubjes heeft [2 u ballet/ 2u turnen / 1 u schaken]. Als het aan haar ligt, komt daar volgend jaar nog wat bij (muziek). Het kan bij haar gewoon niet op. En de afspraak is dat ze moet afmaken wat ze begonnen is en dat loopt prima.

Net op deze leeftijd valt er zoveel te ontdekken: met gym beginnen als je 'al' 9 of 10 bent, is ruim laat, idem voor ballet, tennis, en vele andere sporten. Je kan dus beter nu iets teveel doen en iets laten vallen, zodat je echt iets leuks gevonden hebt tegen dat je 10 bent -vind ik. En natuurlijk gaat het er niet om om goed of de beste te zijn, het moet gewoon leuk zijn. En je kind moet het wel aankunnen. Als het meer aanleiding tot stress geeft, dan plezier, dan is het ook duidelijk en moet er gesnoeid worden in de activiteiten.

En Ayla: even over dat paardrijden: mijn kinderen hebben een paar maanden geleden een proefles gehad -privé. Alles viel goed mee tot pony zoon er plots (zonder zichtbare reden) afgooide en als een wild dier begon rond te lopen - dat was echt even heel akelig hoor. Zeker bij paardrijden moet je er rekening mee houden dat het uiteindelijk om een dier gaat, dat niet altijd zal doen wat het kind wil. Alhoewel ze allebei toch nog eens wilden teruggaan, mag het dus niet van mij.

margje van dijk

margje van dijk

08-06-2010 om 12:06

Ps nog een overweging

Waar je ook nu al meteen op kunt letten is: hoe makkelijk is het als ze er straks zelf naartoe kan? Oftewel: hoe lang moet jij haar nog brengen/halen?

Hier is het hockeyveld bijna om de hoek, dus dat kunnen ze al meteen zelf (ook jongste). Scheelt nogal een slok op een borrel dat ik geen kinderen naar 3x2=6 trainingen hoef te brengen.

Muziekles is in het centrum, maar niet heel ver, en ook goed te doen. Maar daar breng ik beide jongsten nog wel elke week heen en terug. Nog heel even, dan kunnen ze dat (gelukkig) ook wel zelf.

Scouting is een eind weg, maar de route is heel veilig (het bos in, overdag op zaterdagmiddag). Dus dat fietsen ze sinds kort ook zelf.

Als ik ze persoonlijk naar al die clubjes zou moeten brengen zou ik er nóóit zo veel gekozen hebben.

Da's voor jou misschien ook nog een punt van overweging.

Margje

Puck

Puck

08-06-2010 om 12:46

Sasvangent

"met gym beginnen als je 'al' 9 of 10 bent, is ruim laat, idem voor ballet, tennis, en vele andere sporten. Je kan dus beter nu iets teveel doen en iets laten vallen, zodat je echt iets leuks gevonden hebt tegen dat je 10 bent -vind ik. "
Dat vind ik nu echt een heel rare reden. Waarom is het te laat om op je 9e of 10e met een sport te beginnen? Dat vind ik nu echt kant nog wal raken.
Als kind heb ik geturnd en paard gereden. Op mijn 18e ben ik begonnen (echt als complete nul) met volleybal en op mijn 42e ben ik begonnen met hardlopen en fitness. Ik kan werkelijk niet snappen waarom je te oud bent om aan een sport te beginnen.

Hier 6-jarige op 'paard'

Onze dochter van 6;4 heeft nu 3 lessen paardrijden gehad. Ze gaat een uur (ik haal/breng alleen). In dat uur gaat ze borstelen, opzadelen en rijden, afzadelen, bit schoonmaken, e.d.
Ze heeft het reuze naar haar zin. Dat ze wellicht niet goed leert rijden nog, vind ik geen probleem. Ze heeft plezier, en dat is heel wat waard. Ook is het heel goed voor de coördinatie van haar lichaam.
Zwemmen voor A, kwam bij ons niet uit. Dat startte allemaal op tijden dat ze nog niet uit school is (taxi). Verder speelt ze totaal niet graag buiten, omdat ze niet weet wat ze moet doen (ook niet met (prof)hulp). Gelukkig moet ze op school wel altijd naar buiten, dus in de frisse lucht komt ze wel.

ayla

ayla

08-06-2010 om 12:53

Sasvangent ot

sasvangent, even voor jou, dochter is gisteren getest en hoewel we nog geen officiele uitslag gekregen hebben hebben we wel te horen gekregen dat ze hoog scoorde, voor een 6 jarige kwam ze erg ver in de test. Nu is het dus wachten op de officiele uitslag

Te laat....

Hmm. Ja. Ik vind het ook wel een beetje overdreven je kind met 5 op gym of turnen 'te doen' met in je achterhoofd de gedachte dat je op die manier in elk geval de kans op Olympische spelen er in houdt.

Ingrid (maar ik ben van de trage. Op mijn 36e voor het eerst naar de sportschool, op mijn 42e begonnen met pianoles, en op mijn 44e met hardlopen en golf. Meer dan een aardige amateur zal ik in geen van die dingen worden, maar dat mag de pret absoluut niet drukken)

Puck

ik heb niet geschreven dat je op 10 jaar niet meer met een sport kan beginnen hé. Dat slaat natuurlijk op niets. Je bent nooit te oud om te sporten. Ik heb gezegd 'ruim laat'; beetje overdreven, ik geef het toe maar toch.

Bv.: bij onze gym is er een groep van meisjes van 6-9 jaar. In die drie jaar leren ze al het één en ander (mogen we toch denken). Als 10 jarige stroom je dus in de groep 9-12. Dan zit je daar als beginner in een groep die al veel verder staat (tot 6 jaar verder) en dan heb je mogelijks een 'achterstand'. Heel leuk lijkt MIJ dat niet en ik ken MIJN kinderen genoeg om te weten dat zij dat ook niet leuk vinden (jaja, vindt mij maar een pusherige moeder).
Natuurlijk moet niet iedereen goed zijn, het moet vooral leuk zijn, en je kan best evengoed alles snel onder de knie krijgen zodat je niet altijd
'achterstaat'. Maar evengoed zal je het gewoon moeilijker hebben met het niveau omdat je later bent begonnen. En niet alle kinderen zullen dan hun motivatie kunnen houden - sommige wel.

Bovendien zijn er genoeg sporten (de meeste trouwens) waar de instapleeftijd hoger ligt dan 5 of 6 jaar, om redenen die allerlei kunnen zijn. Maar tennis/ gym/ ballet begint men vaak jonger aan dan pakweg 10 jaar. In dochter's balletles zit dit jaar een 9-jarig meisje tussen de 6-jarigen omdat ze gewoon met die 9-jarigen niet meekon. Nu heeft dat kind er blijkbaar geen probleem mee maar niet elk kind zou graag als enige in de groep "uitsteken", al is het maar qua lengte.

Ik las in een van de berichtjes hoe ayladochter wel zou weten dat ze als enige niet goed kan meevolgen bij de jazzdans. Dàt vind ik nu eens een rare opmerking. Dat zien die kinderen toch gewoon, kleuter of niet, en ja, daar maken ze mss. opmerkingen over. Net als de kinderen in de klas vaak best weten wie mooi kan kleuren of snel kan lopen, of wie net niet snel kan lopen.

En tot slot: als je altijd wat aan sport hebt gedaan, zal een nieuwe sport ook altijd gemakkelijker gaan.

Nee ingridt

"Hmm. Ja. Ik vind het ook wel een beetje overdreven je kind met 5 op gym of turnen \'te doen\' met in je achterhoofd de gedachte dat je op die manier in elk geval de kans op Olympische spelen er in houdt."

ik heb mijn kind daar niet op 'gedaan': zij wilde erop, en omdat het kon qua leeftijd, heb ik haar er op 'gelaten'. Niks Olympische spelen. Integendeel dus: ik laat haar nu vanalles doen, en daar mag ze vanalles van laten vallen, zodat ze straks iets leuks overhoudt. Een heel andere instelling dus.

Ayla ot

Goed dat het duidelijk zal zijn waar je dochter staat. Ze heeft dan blijkbaar flink meegewerkt, en met haar concentratie was dan niks aan de hand?

Ik weet dat ik het erg spannend vond op die uitslag wachten (duurde een paar dagen). Maar je weet dan toch al wel een beetje wat je kan verwachten hé. Maar -helaas- begint het dan pas, lees je zeker goed in. In ieder geval succes, en laat maar weten wat er van geworden is (al je wil).

nog meer ot: Zelf ben ik ook weer wat zoekende en moet binnenkort naar school, pfff, echt geen zin in omdat ik nu al weet dat het zal gaan over slechte inzet, motivatie en concentratie, in schril contrast met het echte karakter van P. Ik ben ook andere scholen aan het bezoeken. Was jij daar ook niet mee bezig?

Nogmaals: goed dat het eindelijk duidelijk zal zijn. Je hebt denk ik nog mijn privé mail, moest je wat willen vragen.

Jamaar sasvangent...

da's prima natuurlijk, dat jouw kind het zelf wilde, maar met jouw opmerking dat 9 rijkelijk laat is om aan gym of tennis te beginnen wek je wel de indruk dat het zonde is als je niet ergens in groep 2 even 'doorpakt'.

En ik heb het idee dat Ayla relatief 'haast' heeft om haar dochter op allerlei clubjes te doen, terwijl dochter niet echt weet wat ze wil, en aan best veel dingen qua jongigheid en concentratie helemaal nog niet toe lijkt te zijn. Dan helpt zo'n opmerking dat je snel 'te laat' kunt zijn niet echt om de rust te bewaren. Het geeft mij (ondanks dat je het zeker goed bedoelde, en ik het best snap, van die groepjes 6-9 jarigen en zo) toch een beetje een pusherig gevoel. Dochter van Ayla is NET 6....een jaartje later kan veel uitmaken qua ontwikkeling van een kind, en ik kan me echt niet voorstellen dat 'net 7' te laat is om buiten de boot te vallen voor wat voor sport dan ook.

Bovendien kun je ook 'te vroeg' beginnen met dingen. Ik heb zo'n idee dat Ayla's dochter straks voor heel lang helemaal klaar is met alles wat op dansen lijkt, en ik kan me ook levendig voorstellen dat te jong op een paard gaan zitten (eng! hoog! en dan 1 keer lullig vallen) je ook voor de rest van je leven kan genezen van enige drang tot paardrijden. Ik ken trouwens ook heel wat mensen van mijn 'generatie' die als kind verplicht op muziekles moesten 'omdat het goed voor ze was' en daar ook een langdurige aversie tegen het bespelen van een instrument aan over hebben gehouden.

Nu wil ik niet zeggen dat Ayla haar dochter gaat dwingen om op dingen te gaan (hoewel ik persoonlijk dat overhalen van dochter tot een jaar langer dansen eigenlijk op het randje vind), maar wel een kleine waarschuwing geven dat voor het algehele plezier en welbevinden van je kroost het me toch beter lijkt dat je je kind hooguit stimuleert om interesses te ontwikkelen, maar niet te veel en te vroeg stuurt of duwt richting wat dan ook.

Ingrid

Oh, en ayla...

vind je mij hard?

Ik lees tussen de regels door dat er klaarblijkelijk dingen met je dochter aan de hand zijn als er over testen en zo gespoken wordt? Misschien maakt dat het verhaal heel anders,maar dat weet ik natuurlijk niet. Mijn reacties waren en zijn vanuit de gedachte dat je een min of meer 'gewone' 6 jarige in huis hebt, met natuurlijk haar eigen nukken, grillen en karaktertje maar zonder 'echte' problemen.

Ingrid

ayla

ayla

08-06-2010 om 13:41

Ingridt

Ingrid, ayladochter is waarschijnlijk hoogbegaafd, ze is gisteren getest en we wachten nu op de officiële uitslag. We weten al dat ze een “ouder” kind is, heeft sociaal-emotioneel een voorsprong van een paar jaar. Daarom dat wij ook iets zoeken voor haar, school is vaak saai en uitzitten voor haar en ze heeft gewoon iets nodig buiten schooltijd waar ze haar aandacht aan kan geven.

Voor ingridt

OK, je hebt een punt, met mijn "ruim laat" ga ik ayla inderdaad niet helpen... . Maar ik vond dat iedereen zo hard was tegen haar, gewoon omdat ze wat leuks wil voor haar kind. Ik wilde dus wat tegengeluid geven.

En sommige kinderen willen gewoon *veel* - ik zit nu al in dubio wat ik moet doen met dochter's wens om ook nog eens muziek bij te gaan doen. Liever niet, want dat is weer 2 avonden bij en ik heb nog een zoon die vanalles doet. Maar anderzijds is muziek wel wat voor haar. Dan moet ze eigenlijk af van iets wat ze nu al doet en leuk vindt en dat wil ze niet. Mijn plan van eraf halen is dus nog niet zo gemakkelijk

En geloof mij: ik ben allesbehalve een pusherige moeder, ik heb eerder een pusherige dochter met een onverzadigbare drang vanalles te doen. Ook niet gemakkelijk

ayla

ayla

08-06-2010 om 13:48

Sasvangent

je hebt mail

Sasvgent & ayla

sasvangent...we snappen elkaar! Maar verschil is dat dochter van Ayla voorlopig vooral schijnt te roepen wat ze NIET wil (dansen, balsporten, judo, noem maar op)..dus dan zou ik het een tikkie anders aanpakken.

Ayla..okee, da's duidelijk. Maar als je dan roept dat je dochter zich verveelt (thuis en op school?) & dat je daarom dingen wilt doen..zoek je het dan niet helemaal in de verkeerde hoek? Kun je dan naast die gewone gym of scouting niet beter eens kijken of ze intellectueel wat lollige dingen kan oppakken? Op schaakles wil, of op een of ander natuur-onderzoek club? Ga eens los bij betatoys en koop een paar coole proefjesboeken, of een kindermicroscoop. Of doe wat we eerder riepen...laat haar zich gewoon nog wat meer vervelen tot ze zelf met iets op de proppen komt waar haar kinderhartje sneller van gaat kloppen...

Ingrid

pieternel

pieternel

08-06-2010 om 14:08

Onverzadigbare drang en hobbyhoppen

SvG: "Ik heb eerder een pusherige dochter met een onverzadigbare drang vanalles te doen. Ook niet gemakkelijk "
Aan de ene kant is het heel leuk om een kind te hebben dat altijd enthousiast is en open staat voor allerlei nieuwe dingen maar dat kan ook een valkuil zijn. Kind begint aan van alles, soms ook nog eens tegelijk, als de nieuwigheid er af is (kan wel een jaar of 2 duren), dan laat kind het weer vallen op zoek naar wat anders.
Onze oudste is zo'n kind. Verveelt zich snel, is slim en wil steeds wat nieuws. Wij hebben op een gegeven moment daarom met haar afgesproken dat ze niet meer dan 2 clubjes of hobby's mag bezoeken en dat ze dat ook minstens een jaar of seizoen oid vol moet houden. Dit ter voorkoming dat ze aan het hobbyhoppen slaat. Jij bent trouwnes de ouder, jij moet toestemming geven voor lidmaatschap. Dochter kan dan wel drammen maar jij hebt in eigen hand wat wel en wat niet en hoeveel.
Dat alles heeft oudste wel rust gegeven en tijd om zich ergens in te gaan verdiepen. Ze zit nu alweer geruime tijd op scouting, gaat nu weliswaar van scoutinggroep veranderen omdat er op haar huidige groep nog maar een paar gidsen zitten en heeft een jaar of 3 op toneel gezeten. Ze heeft dat een half jaar geleden ingewisseld voor gitaarles. Dat vindt ze nu leuk. Waren we daar mee begonnen toen ze een heel stuk jonger was, dan had ze waarschijnlijk de gitaar al snel aan de wilgen gehangen want geen concentratie, ze moest iets leren door oefenen etc.
Wat paardrijden betreft, Ayla, jongste dochter heeft een vriendinnetje dat op haar 6e begonnen is met paardrijden. Ze is vrij lang maar ook vrij licht. Ze is, toen ze een paar maanden reed, van het paard gevallen. Ze heeft 3 jaar niet gereden en heeft op haar 9e het weer opgepakt. Nu gaat het heel goed en ze vindt het erg leuk.
Ayla, ik zou je kind met wat verschillende dingen een paar keer laten meedraaien: knutselclub, hockey, souting, zang, noem maar op en dan echt een paar keer meedraaien. En dan kind 1 ding laten kiezen. Kind kan thuis ook een hoop dingen doen: tekenen, verhaaltjes schrijven, stripverhaaltjes tekenen en jou evt de teksten laten schrijven, filmpjes maken, fotograferen, met broertjes en zusjes spelen, luisterboeken beluisteren, toneelstukjes doen en ga zo maar door. Daar kan een kind ook veel voldoening in vinden.

Goh, hobbyhoppen - ot

Ik wist niet dat dat woord bestond maar je vat het wel goed samen. Ze is niet aan het hoppen, maar gezien haar karakter zou dat wel eens kunnen komen. Ze houdt inderdaad van 'veel' en 'nieuw' en 'uitdaging'. En drammen kan ze als de beste.

Maar, en dat is iets waar ik mij moet over zetten, ik vind het al snel zielig dat ze iets leuks niet langer mag doen want op school valt ze al half in slaap. Niet altijd gemakkelijk om beslissingen te nemen maar ik denk dat die muziek nog een jaar op de baan gaat (nu zou ze toch maar 1 jaar vroeger beginnen en dat is niet nodig, anderzijds mist ze wel haar klasgenootjes die wel beginnen).

En nog even: ik dacht trouwens niet dat het echt zo raar was, dat 7-jarigen 3 clubjes doen hoor.

Sorry voor de draadjesvervuiling alya. Ik heb je mail trouwens gezien.

Pebbels

Pebbels

08-06-2010 om 15:42

Waarom geen paardrijden

Hier rijden er drie kinderen pony. het eerste jaar gaan ze naar de manege, daarna naar de ponyclub op onze eigen pony's

Met 6 jaar zijn ze klein maar kunnen ze toch echt wel het gevoel ontwikkelen. Daarbij vindt ik het een "plechtige" sport. Ze leren met respect met een dier om te gaan. Doe je dat niet dan kan zo'n beest je eraf gooien.
In dat opzicht vindt ik het een goede sport. Ze gaan met dieren om. Ze zijn in de buitenlucht.

Hier gaan ze alledrie op ponykamp in de vakanties. Ponyrijden, voeren, poetsen, op de traktor mee kuilgras halen.

Puck

Puck

08-06-2010 om 16:46

Waarom niet

Pebbels, ik geloof dat al aardig uitgelegd was waarom paardrijden voor Ayladochter niet zo'n optie is op deze leeftijd. Ze is heerlijk dromerig en bij paardrijden moet je nu juist goed je aandacht erbij houden. Komt bij dat je op die leeftijd gewoon te weinig "overwicht" hebt om een pony goed aan te sturen.Dat een paard je er alleen af kan gooien als je geen respect voor hem zou hebben is natuurlijk onzin. Ook een opvliegend blaadje, een onverwachts geluid of gewoon een nukkige bui kunnen voldoende zijn om de meest betrouwbare pony een keer een bok te laten geven. Ben je dan niet alert genoeg, tja dan lig je eraf. En ook met dromerig op je paard zitten kom je niet ver, tenzij je een aftandse manegeknol hebt die achter de kont van zijn voorganger aanloopt (maar een manege waar dat gebeurt zou ik mijden).

Bastet

Bastet

08-06-2010 om 18:29

Puck

Ik heb het genoegen gehad om de kinderen van Pebbles te zien rijden,heb daar filmpjes van gezien,en reken maar dat zij,hoe jong ook,het paard uitstekend konden aansturen.Ook de dromerige types in haar kinderschare hebben er geen problemen mee!
Bastet

Aukje

Aukje

08-06-2010 om 22:35

Onze ervaring

Hoi Alya,

Onze dochter is met 6.5 begonnen met paardrij lessen van een half uur. Ze vroeg er toen al minstens een jaar om en wilde dus echt heel graag.
De blik in haar ogen toen ze voor het eerst op een pony zat, zal ik nooit vergeten..."Eindelijk zit er ik dan op"
Nu rijd ze alleen in draf en galop, een uur per week en ze vindt het geweldig! Ze is maar klein (weegt net 20 kilo/1.20), maar het gaat super! Maar vooral ook omdat ze zelf graag wil denk ik.

Groetjes,
Aukje

Heirthe

Heirthe

08-06-2010 om 22:49

Puck

Eh.. misschien een hele domme vraag, maar kun je dan ook leren paardrijden zonder de voltigelessen?? Hier op de manege hoorde het er gewoon bij..

Maylise

Maylise

08-06-2010 om 23:18

Foske

Ik ben Puck niet maar ik heb nog nooit meegemaakt dat voltige er bij hoorde. Op de maneges en ponyclubs waar ik geweest ben was voltige altijd een aparte tak van de sport en puur voor de liefhebbers. De gewone paardrijlessen zijn over het algemeen puur op dressuur gericht met eventueel een keer wat springen. Andere takken van de sport (polo, horseball, voltige, springlessen, gymkhana...) worden meestal apart aangeboden.

Ik heb zelf vroeger ook veel gereden maar nooit aan voltige gedaan. Mijn kinderen ook niet met uitzondering van mijn jongste dochter die wel wat lessen in die richting heeft gehad. Dat waren echter extra lessen buiten het gewone rijden om.

Maylise

Heirthe

Heirthe

09-06-2010 om 09:21

Nou ja wat raar dan!

Mijn dochter is er daarom juist mee gestopt en ik vond die voltige ook nogal wat voor zo'n jong kind.
Haar vriendinnetjes zitten op een andere manege en ook daar hebben ze eerst voltige lessen voorafgaand aan het gewone paardrijden.
Ik vind het persoonlijk nergens voor nodig dat je op een dravend paard moet kunnen staan, maar ja, wie ben ik

Wat apart...

Toen ik me ging verdiepen in evt. paardrijden voor Dirkszusje tijdens de vakantie (waar wij wonen zijn geen paarden) werd juist voltige geadviseerd omdat dat beter, vollediger en makkelijker zou zijn dan alleen maar paardrijden...

vlinder72

vlinder72

09-06-2010 om 12:44

Hmmm

Ik zou naar alle open dagen toe gaan van van alles en nog wat. Onze net 6 jarige kan prima verwoorden wat hij wil doen. Hij kan ook erg goed leren. Is ver voor op zijn leeftijdsgenootjes en hij wist al toen hij vier jaar was te vertellen dat hij hoorn wou spelen. Echt geen flauw idee waar dat vandaan kwam. Toen hij vijf was hebben wij hem naar muziekles laten gaan (gewoon zo'n kleutercursus met muziek en beweging). Dit jaar heeft hij op de open dag gekeken naar alle muziekinstrumenten en grappig genoeg blijft hij bij een hoorn. Hij is alleen nog te jong dus hij kon kiezen. Of geen muziek, of een ander instrument of nog een jaar een algemene cursus. Hij koos voor het laatste. Hij leert dit jaar de verschillende instrumenten kennen, maakt een begin met noten lezen en als hij volgend jaar sterk genoeg is dan mag hij alsnog beginnen met een echt blaasinstrument. Verder zit hij op voetbal. Dat kan hij echt niet goed maar hij is wel lekker actief bezig en zwemles. Hij zwemt bijna af voor B maar hij wil door voor C. Onze oudste zoon zit alleen op voetbal en dat is prima. Het hoeft van ons ook niet. Onze derde zit alleen op zwemles. Kan Ayla dochter echt niet zelf aangeven wat ze zou willen doen. Gewoon aangeven wat ze echt leuk zou vinden. Maakt niet uit wat en daarna ga je kijken of er iets mogelijk is. Zo kwam ik ook op muziekles voor kleuters uit. Ik wist ook niet dat dat mogelijk was.

ayla

ayla

09-06-2010 om 13:07

Als ik het haar vraag

kom ik bij dansen, zingen en paardrijden uit. maar vooral pardrijden en dansen.

vlinder72

vlinder72

09-06-2010 om 13:49

Paardrijden

Dan ga je dat gewoon proberen. Verder denk ik dat zij nu vooral verder kijkt in de dingen die ze al kent. Dus Jazz ballet is niet leuk maar misschien dansen wel. Maar misschien vindt ze het wel geweldig om te leren dammen of schaken. Of atletiek of inderdaad scouting. Als zij iets niet kent dan kan ze ook niet aangeven dat ze iets anders leuk vindt (behalve onze zoon dan met zijn hoorn spelen).

emma43

emma43

09-06-2010 om 14:38

Paardrijden

Hoi Ayla,

Paardrijden is wel erg jong voor 6 jaar,maar wel erg leuk,toch ken ik wel meisjes die op die leeftijd begonnen zijn.Zoek in ieder geval een goede manege.Ken je mensen met kinderen die rijden,vraag hun advies en wat ze van een manege vinden.
Hier hebben we een kindermanege,erg leuk,kinderen beginnen meteen in een groepje met hele brave pony's die netjes achter elkaar blijven stappen en draven.Erg leuk,plus allerlei verschillende pony's,dus ook pittige voor de ervaren ruitertjes.
Ik denk dat sommige maneges beginnen met voltige om de kinderen een goede balans en evenwicht te leren,zodat ze niet zo snel vallen als een pony schrikt.Op zich niet verkeerd,maar ik vind voltige iets heel anders dan paardrijden,jammer dat een kind daardoor geen zin meer heeft.
Je kunt ook zoeken naar iemand die priveles geeft,buiten een manege.Mijn zoontje is begonnen bij iemand die op een manege les geeft,maar ook thuis eigen paarden heeft.Hij is begonnen op een superbrave pony,zonder zadel,balletjes overgooien,balletje in ton gooien,allemaal goed voor z'n evenwicht,daarna sturen en stoppen en toen draven.Erg leuk,er werd ook veel aandacht besteed aan het borstelen ,de lichaamstaal van het paard,superleuk,erg veilig en het ging ook niet te snel.De omgang met paarden is net zo belangrijk als het rijden opzich.En net zo leuk.

Christientje

Christientje

09-06-2010 om 22:42

Hier vanaf 5 jaar!

Mijn dochter is gestart met paardrijlessen toen ze haar 5e verjaardag vierde. Ze vond het helemaal geweldig, en heeft de eerste 2 jaar zonder zadel gereden. Perfect voor haar evenwichtsgevoel. Daarna met zadel gereden en ze is intussen ruim 13 jaar en nog altijd paardengek. Het is een hele leuke hobby, een gezonde sport, en ze heeft er heel veel plezier in.
Christientje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.