Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Karin

Karin

27-02-2011 om 23:54

Met kinderen in amsterdam wonen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eens met olivia

Ik woon ook in een 'dorp' dat nog steeds een écht dorp is, qua 'cultuur', het is al snel: 'van wie ben jij er één?' en toch ook genoeg import heeft om dat ons kent ons gedoe genoeg te temperen om het gezellig te houden. Er is een theater met genoeg aanbod, een muziekschool, 2 zwembaden (en dan tel ik alleen de gemeentelijke)en ook een groot natuurgebied mét strand waar je kan varen, kanoën, waterfietsen en ook zwemmen natuurlijk, verschillende voetbalvereniging (in alle soorten) idem met alle andere clubs die je kan bedenken. Basisschool in alle kleuren, v.o. 2 stuks (een zeer grote en een kleine) en alle niveau's. Een treinverbinding, een busverbinding, musea (hoewel enkelen staan op de 'tocht') en verschillende kleinere zalen waar ook culturele toestanden op particulier initatief worden georganseerd, bossen, parken en zelfs 3 galeriës, een bieb (grote) en een groot ziekenhuis.
Volgens mij hebben we wel 10 supermarkten, maar niet geteld het kunnen er ook zo 5 meer zijn...en zelfs zondags open.Een groot winkelcentrum waar ook nog van alles geörganiseerd word door de winkeliersvereniging en ook nog een stuk of 5 grote speeltuinverenigingen en een jongerencentrum en een skatebaan en kooivoetbalveld en...tjee...ik kan eigenlijk niks bedenken dat er niet is en Amsterdam wel heeft.
Hier is zo véél voor relatief weinig mensen om 2 redenen. De belangrijkste is dat we een regionale functie hebben en het grootste dorp ten opzichte van alle ieniemieniedorpjes in onze omgeving. Hier is het ziekenhuis b.v. waar zo'n beetje tot 40 km in de omtrek gebruik van word gemaakt. Zo werkt het ook met het theater,de muziekschool en het zwembad. Een 'centrumvoorziening' is onze woonplaats. De ons omliggende kleine plaatsen betalen mee aan het in stand houden van al die voorzieningen.
En er is hier een groot toeristisch gebied.'s Zomers kom je hier om in de culturele dingen. Straattheater van groepen/personen all over the world vinden mijn kinderen doorgewoon in de zomermaanden en optredens van bekende bands (nationaal en internationaal) op de markt of ergens in het buitengebied ook, cabaretfestivals, smartlappenfestivals, eetfestijnen en markten met cultureel gedoe.
Ik zal zelfs eerlijk zeggen dat aan het eind van zomermaanden het mij de neus uitkomt! Al dat gedoe...Dan wil ik weer gewoon rustig in 't dopje kunnen lopen zonder over al die toch wel erg uitgelaten mensen te struikelen.......
Je hebt gewoon een verkeerd dorp gekozen.
Je had op z'n minst moeten kiezen voor een dorp met regiofunctie óf een dorp met een toeristisch groot aanbod.
Ik zou ook gek worden in zo'n piepklein dorpje. Maar wil ook een groot huis én een grote tuin én alles lekker dichtbij en er moet genoeg aanbod zijn op korte afstand.
Maar er zijn écht genoeg kleine stadjes en grote dorpen die dat óók allemaal bieden.
Alleen is hier het grote nadeel dat 'het westen' van het land ver weg is....daar rijden we zo'n 3 uur over. En aangezien we daar een tijd gewoond hebben, hebben we er kenissen, verwanten etc. en elke koninginnedag heb ik heimwee naar Ansterdam, maar vind het toch te ver weg om de trein te pakken, want tegen de tijd dat wij ergens in de buurt komen is het al zo laat en zijn de treinen zó volgepakt dat ik dat met 2 kinderen gewoon éng vind.
Nou ja, die ene dag in het jaar, daar is overheen te komen.
groeten albana

Ja het is wat drastisch

want waarom zijn jullie toen opeens de rimboe ingetrokken ?

Margriet*

Margriet*

03-03-2011 om 10:37

Poggen/ relativeren

Swaen, je kunt niet bij het Vondelpark wonen en de ijsbaan om de hoek hebben, dat is wel erg opscheppen over de afstanden in A'dam. .
Dirksmama een half uur naar de Albert C. vanuit Oost is ook overdreven. Fiets ik in een kwartiertje.
Ik ben met name blij met het enorme theater/toneel aanbod en andere activiteiten, er is altijd wel wat te doen in A'dam.
Verder hebben hier mensen veel vooroordelen over het parkeren en ongezonde leefklimaat in A'dam. Onze auto staat ook gewoon voor de deur helaas wel sinds kort betaald parkeren. Maar als ik naar de Overtoom rijdt kan ik hem prima kwijt, goed het kost geld. Wij doen ook veel op de fiets en met wat grotere kinderen (10, 8 en 5) is dat steeds beter te doen. Voordeel is dat onze kinderen weten waar ze op moeten letten.
Qua ongezonde lucht. Wij wonen tegen een park aan en de snelweg is niet heel dichtbij, onze kinderen zitten wel aan de snelweg op een school maar de school ligt wel in het park. Misschien dat het voor kinderen met Cara nog slechter is maar onze kinderen zijn zeer gezond. Bovendien staat er regelmatig meetapparatuur bij school.
Er zijn in Amsterdam een aantal straten wel heel vervuild door de stoplichten waardoor er veel optrekkend verkeer is, maar Amsterdam is groot, je hebt ook hele rustige stukken.
Verder liggen ook best veel dorpen aan provinciale wegen of snelweg, ik denk dat luchtvervuiling voor een groot deel van de Randstad geld, niet specifiek alleen voor Amsterdam. Vroeger woonde ik in de buurt van Ijmuiden, daar heb je de Hoogovens, of dat nou zo gezond was.....

jeltje

jeltje

03-03-2011 om 13:05

Swaen

ja, die moet je me ook even uitleggen; markt én vondelpark én ijsbaan, en toch in zuid? Hmm.

maar dat daargelaten; ik woon met kleinere kinderen in amsterdam (wel het dure zuid) en vindt het heerlijk. Wordt gewoon ontzettend blij van over de grachten fietsen, even naar de Albert Cuyp, op de fiets naar de stopera etc. En het amsterdamse Bos vind ik geweldig. En als ik bij vrienden ben die 'buiten' wonen denk ik wel eens: goh, wat veel ruimte, en dat lijkt me dan ook wel weer leuk. Maar toch, voor het dagelijkse leven hou ik erg van het amsterdamse leven.

J

Chippie

Chippie

03-03-2011 om 13:53

Alles om de hoek?

Ik ken Amsterdam een klein beetje. Maar een ijsbaan, een markt, een bieb, een supermarkt, Vondelpark én een zwembad om de hoek? En daartussen staan ook nog huizen? Of bedoel je op 5-10-15 minuten fietsafstand?

Jij geeft dat in Amsterdam alles dichtbij is. Ik heb juist meer het gevoel dat Amsterdamse afstanden best pittig zijn voor een provinciaaltje zoals ik.

Hier ligt alles op 3 - 10 minuten fietsafstand. Groot theater in naburige stad op kwartiertje fietsen (we wonen aan goede kant van dorp). Groot aanbod. Maar ik vraag me dan af of je echt iedere week naar een voorsteling oid gaat. Dat red ik echt niet; ik vind dat ik redelijk veel ga: 3 x kindervoorstelling, 3 - 5 x volwassenvoortselling. Voor de Bijenkorf en flink shoppen pak ik drie keer per jaar een leuke grote stad.

klaver

klaver

03-03-2011 om 14:56

Jeltje

'Maar een ijsbaan, een markt, een bieb, een supermarkt, Vondelpark én een zwembad om de hoek?'

Denk bij die ijsbaan aan het Museumplein en het klopt
.

liora

liora

03-03-2011 om 15:01

Haha

Ik denk ook dat Swaen het ijsbaantje op het Museumplein bedoelt.

Tja, ik woon dus ook in Amsterdam, wel drie hoog en zonder balkon , maar wel een hele mooie en ruime woning in een hele goede buurt. Ik woon echt drie minuten fietsen van het zwembad, heb op vijf minuten lopen heel veel goede basisscholen (echt stuk of 8), woon tegenover een goede middelbare school, vijf minuten lopen van een gymnasium, vijf minuten lopen van het Stedelijk Museum (als dat weer eens opengaat), en het Van Gogh en Rijksmuseum. Drie minuten fietsen van de Albert Cuyp, twee minuten lopen vaan een bibliotheek..

Dit is allemaal echt waar! En ik binnen drie minuutjes op de fiets bij het Vondelpark. Lalala. En inderdaad geniet ik ook enorm van de terrasjes en zo, alleen wordt het wel steeds duurder allemaal. Helaas.

Liora

Haha!

Nope, het is geen zuid! Ik woon in Oud-west. Schaatsen kan ik of op het Museumplein en deze winter kon het zelfs ook nog op het Mecatorplein. Ik woon ongeveer tussen die 2 pleinen in. Enorm strategisch qua plek. Heb ik ook enorm lang naar gezocht.

Goh wat vér!

zwembad, halve minuut lopen. Voetbalvelden springend vanuit de achtertuin, tennisbaan ook halve minuut, hockeyveld 1 minuut, honkbalveld ook springend over heg en dit alles lopend hé. Basisschool 2 minuten lopend, v.o. 2 minuten fietsend, theater naast de v.o. school en kinderopvang ook (dus ook 2 minuten fietsend), groot bos, springend over heg park ook, weide ook daar aanwezig en als dan stukje doorloopt nog manege ook, groot natuurwater mét strand 5 minuten fietsend, museum 2 minuten lopend, kinderboerderij idem (is ernaast) heemtuin aan de ander kant ernaast...Nou wat missen we nog? O, bieb...5 minuten fietsend, muziekschool idem, centrum idem, markt ook. Ziekenhuis nog? Ook 2 minuten denk ik.
tatatatááá.
En heb ik gewonnen??????
Voor de meeste dingen is het niet eens de moeite de fiets te pakken.
groeten albana

O schaatsbaan....

Hé bah, die is net verplaatst, op de oude plek is nu een extra voetbalveld...Nu is de schaatsbaan 10 minuten ver fietsen. Maar ja, er wordt over het algemeen meer gevoetbald dan geschaatst hé? En we hebben er nog 1 op de markt..(kunst die 2de).En met een beetje geluk vriest het natuurwater dicht, dat is dicht bij (5 minuten).
groeten albana

Albana! Waar is dat paradijs?

Chippie

Chippie

03-03-2011 om 19:56

Albana

Je bent in ieder geval de gedoodverfde kampioen! Proficiat!

En je kinderen zitten natuurlijk niet op voetbal/tennis/honkbal/zwemmen maar op iets anders (zo gaat dat hier namelijk, grumpf)

Sancy

Sancy

03-03-2011 om 20:02

Grin albana

Nu weet ik in welke straat jouw huis woont

Afstanden

Ik vond toen ik in Amsterdam woonde de afstanden inderdaad flink tegenvallen. Er waren toch wel heel veel dingen waar je een fiets of tram voor nodig had.

En ik deed vanuit Oost (vlakbij Amstelstation) toch echt een half uur over het fietsen naar de AC hoor. Misschien omdat ik de verkeerde route nam, maar ik nam dezelfde route als mijn hospita (die er geboren en getogen was).

Ik vond Amsterdam echt een groot dorp. Ik had een oeramsterdamse hospita, die kwam Oost nauwelijks uit. Ja, af en toe naar de Middenweg of Linneausstraat, maar naar de STAD??? veel te ver vond ze dat!

Herkenning,,,,,,,,,,,,,

Tja voor herkenning was ik al een beetje bang, maar oké is ingecalculeerd, ik kan de buurvrouw ook nog zijn toch?
En nee mijn kinderen (ggrrr) zitten niet op waterpolo, zwemmen, honkballen, tennis, voetbal of hockey....(nogmaal grrr)
Nee, die moeten zonodig muziekmaken (muziekschool is wel dichtbij, maar voor muziekvereniging moet ze naar de andere kant van het dorp) en voor turnen moet jongste oók naar écht de andere kant van het dorp...Iets wat ik niet zo prettig vind in de wintermaanden.
Oudste rijd ook nog paard en nee niet in die manege hier 2 minuten vandaan......Dat moet gebeuren ergens helemaal ver weg buitenaf midden in het bos (zucht) want véél gezelliger manege....dáár zitten haar vriendinnen.
Maar ja niet iedereen heeft van die eigengereide kinderen. De halve straat kan hier met een jaartje of 5 zelf lopend naar zwemles,voetbal etc.etc.
Toen we hier kwamen wonen waren die sportverenigingen er trouwens nog niet allemaal. Een paar wel....maar ook nog enigzins naar achteren gelegen (boskant). Alleen het zwembad was er. Later heeft de gemeente bedacht dat hier achter een sportpark moet komen, dus moest maisveld, voor weiland eraan geloven.En zijn een aantal sportclubs naar voren verplaatst en er zijn er wat van verderweg bij gekomen.
groeten albana

En dan nog even over heimwee

Wat ik dan niet kan snappen....als je ergens in een omgevig woont (in dit geval Amsterdam) en je weet zelf dat je het erg belangrijk vind dat je voorzieningen dicht bij hebt, maar je wil verhuizen omdat je huis te klein is en groter daar niet betaalbaar is......
Waarom in hemelsnaam ga je dan verhuizen naar een groter huis met helemaal níks van al die voorzieningen???
Ben ik nu zo dom dat ik dat niet kan volgen?
Want al die dingen die opgenoemd zijn waarom Karin heimwee heeft zijn ook te vinden in héél veel plaatsen/steden/dorpen. Karin had mijn inziens beter kunnen verhuizen naar een groot huis in een enigzins stedelijk gebied (kan ook groot dorp zijn zoals hier dus) met een regiofunctie die ook nog 's enigzins multiculti is........Die zijn er ook zat. En dat kan alsnog. Karin moet eerst uitzoeken of ze daadwerkelijk heimwee heeft naar 'Amsterdam' of dat ze heimwee heeft naar 'even op de fiets naar het theater en het park op de hoek en het zwembad en de ijsbaan ook dichtbij en toch niet ver van het centrum-gevoel'.
Is het Amsterdam dan komt ze weer op een kleine woning en is het spelen buiten ook over....
Is het toch het 'gevoel' dan is dat ook in andere plaatsen te vinden en kan ze beter erg goed zoeken wáár dat dan is en dan alsnog in een groot huis gaan wonen met buitenspeelmogelijkheid mét al die voorzieningen dichtbij.
groeten albana

Sancy

Sancy

04-03-2011 om 09:07

Ach albana (o.t.)

Ik woon zoals je wellicht weet niet zo vreselijk ver van je vandaan, en ik ken jouw dorp inderdaad vanwege die regionale functie die het heeft dus kan ik wat je schreef vrij nauwkeurig plaatsen, maar ik heb nog steeds geen idee waar je precies woont hoor, en ik hoef het ook niet te weten.
Het is gewoon wel leuk om jouw beschrijving te lezen omdat ik er beeld bij heb, zeg maar.

karin

karin

04-03-2011 om 09:38

Soms vallen dingen tegen

Hoi hoi,
Tja,waarom we destijds voor dit dorp gekozen hebben? We waren al echt jaren op zoek naar een iets grotere woning, i.p.v 2 slaapkamers, wilde we er tenminste 3, vanwege onze 2 kids. Maar tevergeefs, in Amsterdam is dat echt een groot probleem. En we wilden alleen huren, man wil niet (meer) kopen. Dus dat is de spoeling dun..
Het leek ons wel aardig, op 35 km van de stad, frisse omgeving, ruimer huis, tuin, rust. En we kregen toevallig een (huur) aanbod, het leek op nu of nooit. Maar het valt me achteraf ontzettend tegen! Die rust is benauwend! Er gebeurd hier echt niets. En de sfeer in hier ook totaal anders dan in de stad. Iedereen kent iedereen, is familie van etc.Import is er niet veel, en daar heeft men ook weinig interesse in ( staat het dorp het algemeen bekend om, hoor je dan achteraf van de buren en kennissen die ik hier heb) ( maar het is geen vinex-wijk) en mensen zijn hier tamelijk stug en "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg". Ik voel me daardoor hier niet 'vrij'en niet thuis. Dus ja, de stap van centrum Amsterdam naar een boerendorp is té groot geweest. En daar zit je dan met je heimwee. Ik heb van alles geprobeerd om me hier meer thuis te voelen, heb wel een paar vriendinnen hier gemaakt, dat is wel gezellig maar niet voldoende. Ik zeg wel eens tegen mijn man, als je niet écht van worteltjes houd, kun je ze wel eten, maar als je die nu echt niet lekker vindt? En onsmakelijk blijft vinden? Zo voelt het voor mij ook. Ik ben gevoelig voor een woonomgeving. Andere mensen weer niet, die maken er overal wel wat van.
En zoals iemand hier al eens noemde; of echt in de stad,of echt op het platteland wonen, dat lijkt mij ook zo. We wonen nu in een dichtbevolkte nieuwbouwwijk, de buren zitten hier vlak t.o en achter, je hebt zoveel inkijk! Niets landelijks aan hoor. In de stad had ik gek genoeg( mazzel!) vrij uitzicht!
Nou ja, ik merk dat ik me aan het verdedigen ben en dat hoeft natuurlijk niet. Ik ben en blijf een stadmens die er graag op uit gaan in de natuur, in het weekend, of tijdens vakanties. Maar om er te wonen?? Dat blijkt me toch heel erg tegen te vallen. En moet je er dan maar mee dealen? Of toch kijken wat er voor mogelijkheden zijn? Niemand van het gezin wil echt naar een hele andere woonplaats, omdat we dan weer helemaal van onderaan moeten beginnen op sociaal vlak. Het is altijd fijn om wat vrienden en of familie in je omgeving woont. Vinden wij dan. En de kans is ook heel groot dat ik dáár dan weer heimwee ga krijgen naar Amsterdam. Diep in mijn hart wil ik alleen in die stad wonen, erg he?

Karin

Katrien

Katrien

04-03-2011 om 09:53

Herken het gevoel

Elf jaar geleden verhuisden wij van een wijk in de stadsrand naar een dorp. Grote, vrijstaande woning, ruime tuin, rustig gelegen en toch dicht bij de autostrade en de verbindingswegen naar de steden.

Iedereen vond dat we de ideale woning op de ideale ligging gevonden hadden. En ja, ik had contact met de buren. Maar verder dan goedendag zeggen en een praatje over het weer ging het niet.

Overal de auto voor nemen, zelfs voor de voorzieningen op fietsafstand omdat er geen fietspaden waren en het werkelijk levensgevaarlijk was om met de fiets langs de drukke wegen te rijden (getuige de vele ongevallen).

De enige winkel in het dorp was een apotheek, voor al de rest moesten we naar de omliggende dorpen en steden.

Onlangs zijn we verhuisd, naar de stadsrand (maar van een andere stad). We wonen nog steeds rustig, maar met de fiets ben ik op enkele minuten bij verschillende winkels. Het stadscentrum ligt op 10-15 minuten fietsen. Ik heb op deze korte tijd al meer contact gehad met andere mensen dan op de 10 jaar dat we in het vorige dorp woonden. Er wordt hier ook vanalles georganiseerd, dat gebeurde in het dorp zelden of nooit.

Iedereen verklaarde ons voor zot dat we van ons mooie, ruime huis met grote tuin en héél rustig gelegen terug verhuisden naar de stadsrand, in een kleiner huis, niet meer vrijstaand, met kleine tuin. Maar ik ben zo blij dat we dit gedaan hebben. Voel me véél gelukkiger nu.

Ik begrijp dus hoe je je voelt, ik voelde me net zo. Wij hebben de stap gemaakt en voor ons is het héél goed afgelopen.

Ik hoop dat het voor jullie ook allemaal goed komt.

Katrien

Margriet*

Margriet*

04-03-2011 om 10:25

Liora

Goede basisscholen staan niet alleen in Zuid, die hebben we hier ook in Nieuw West alleen weet niemand dat . Daarom woon ik hier ook: zwembad dichtbij, sporten plenty, manege om de hoek, buitenzwemwater op fietsafstand, bosjes om hutten te bouwen, peuterbadje op kruipafstand ook een ijsbaan in de winter en een ruime achtertuin aan een park (met uilen, konijntjes, egeltjes) waardoor ik een keuze kan maken om er in de zomer erop uit te gaan, en bbq ik lekker in mijn eigen tuin of straat met mijn buren. Ik zou niet meer zonder buiten kunnen met drie kinderen. Nooit meer slepen met van alles naar je auto die vier straten verder op staat.
Wij wonen en in de stad maar ook heel erg buiten en dit op 10 minuutjes fietsafstand van het Vondelpark.
Het iets verder fietsen neem ik graag voor lief.
Nou moet ik wel zeggen dat ons buurtje niet helemaal representief is voor de buurt, het is qua opleidingsniveau en soort mensen (die een bewuste keuze maken om hier te wonen) meer het Zuid van Slotervaart .
En wel op fietsafstand alles wat Amsterdam heeft te bieden. Heb ik nou gewonnen

liora

liora

04-03-2011 om 12:14

Margriet

Ik fiets op mijn werkdagen door het Rembrandtpark, enig! Kijk vaak naar die hoge flats aan het park en daar had ik best willen wonen! Ideaal ook zoals je het beschrijft.
Ook Gaasperplas is zo'n gebied wat me heerlijk wonen lijkt!

Ik denk zeker niet dat alleen Zuid leuk is. Ik denk zelfs dat Oud-West echt mijn buurt is. Heb er zeven jaar gewoond en vind het net wat meer easygoing dan Zuid.

Liora

klaver

klaver

04-03-2011 om 13:15

Margriet* (o.t)

Woon je in dat buurtje achter de ronde flat bij het Sloterbad?

Inderdaad (ot)

Daar dacht ik ook al aan Klaver. Bij die meneer in de wijk die sinds een paar jaar de nieuwjaarsduik organiseert in de Sloterplas...

Liora

He gezellig Liora, heb je plannen naar Goud-West te komen? Top buurt! Net een dorp...

liora

liora

04-03-2011 om 16:05

Swaen

Hoi Swaen,

Hoeft niet, ik woon er zo dichtbij! Ik ben er regelmatig te vinden! Maar ben ook heel gelukkig met waar ik nu woon!
(overigens ben ik in deze buurt ook opgegroeid)

Liora

Margriet*

Margriet*

04-03-2011 om 22:11

Nee ik denk dat jullie de oostoever

bedoelen, einde postjesweg?
Ik woon in oudbouw. Ik gruwel van nieuwbouw (ik hoop niet dat ik nu op veel tenen trap?).
Het is redelijk onontdekt voor stadse (lees binnen de ring) mensen. Ik was er in de 15 jaar dat ik binnen de ring woonde nog nooit geweest.

Margriet*

Margriet*

04-03-2011 om 22:13

Liora

Ik heb ook in Oud west gewoond, leuke buurt maar slechte en kleine woningen!! Zuid met zijn jaren dertig bouw is veel betere kwaliteit. Langs de ring zou ik persoonlijk niet willen wonen. Ik bedoel een ander park. Maar meer verklap ik niet ☺

Lijkt me heel moeilijk

Om die stap terug naar de stad te maken als je alleen maar huren wilt.

liora

liora

05-03-2011 om 08:57

Margriet

Je hebt gelijk, het Rembrandtpatk ligt echt aan de ring. Maar wat voor mij ook weer een ontdekking was: als je vanaf de Theophile de Bock over het water kijkt (begin Rembrandtpark), heb je onder de ring bijna, een hele rij enorme villa's. Lijkt mij inderdaad niet lekker zo aan de ring, maar wel geweldig dat ik na 40 jaar in Amsterdam te hebben gewoond nog regelmatig nieuwe wijkjes ontdek. Het is inderdaad een geweldige stad.

Karin, denk je dat je een woning hier zou kunnen vinden die groot genoeg is?

Liora

Margriet*

Margriet*

05-03-2011 om 10:35

O.t liora

Als je nog wat westelijker gaat ontdek je nog veel meer moois . Die huizen zijn trouwens enorm prijzig, 900.000 euro zoiets. Sinds er schermen zijn geplaatst/ 80 km is ingevoerd is de luchtkwaliteit wel met sprongen omhoog gegaan. Er woonde vroeger veel artsen vanwege het Andreasziekenhuis wat daar zat. Ik neem aan dat die er niet gaan wonen als het nou zo ongezond zou zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.