Zeespiegel
30-08-2026 om 23:56
Met zwemles zonder vest boven blijven
mijn kind is een beetje van slag. De laatste zwemles moest ineens zonder vestje. En kind had moeite de mond boven water te houden. Dat was heel spannend en zorgt nu voor slechter slapen.
Heeft iemand tips die ik mijn kind mee kan geven, voor de volgende zwemles?
Ik heb wel tegen mijn kind gezegd aan de juf te vragen naar een oplossing.
Maar is er eigenlijk wel een oplossing? Of is de zwemvest dan te vroeg uitgegaan?
BlairW
31-08-2026 om 09:22
Izza schreef op 31-08-2026 om 08:43:
[..]
Er zijn nog een aantal zwembaden die deze verouderde methode gebruiken. Kinderen denken dan dat ze kunnen zwemmen tot het ding opeens uit moet. Het gebruiken van een plankje of zo'n ring om je vast te houden is echt wat anders dan een heel vest om je lijf waar je de hele les inzit. Ook een kurk geeft een ander drijfvermogen dan zo'n vest. En bij de goede zwembaden zijn dat elementen die gedurende de les even gebruikt worden. Kinderen hebben ook momenten zonder die hulpmiddelen. Bij een vest hoeft een kind zelf eigenlijk niets. Ik zou er niet voor kiezen en zelf met je kind gaan zwemmen.
Het is helemaal geen verouderde methode. En het is geen zwemvest zoals je op een boot draagt, die er voor zorgt dat je niet zinkt. Het is een vest met minimaal drijfvermogen, waardoor kinderen gestimuleerd worden om ook zelf te bewegen om boven te blijven.
TO, is het echt in 1 stap gegaan van vest met alle drijvers naar geen vest? Bij ons ging dat ook in stapjes, steeds wat meer drijvers uit het best tot er geen meer in zaten. Zou even navragen wat nu de bedoeling is dan.
Widajo
31-08-2026 om 10:03
Rekenenisleuktaalook schreef op 31-08-2026 om 06:42:
[..]
Weet je ook waaraan dat ligt? Huidskleur op zich zal niet de oorzaak zijn.
Ligt inderdaad niet aan de kleur maar (ik denk) aan de verhouding vet:spieren. Zwarte mensen hebben meer spieren, volle mensen zullen dus ook makkelijker drijven. Ik (wit en redelijk aan de maat) hoef werkelijk waar niets te doen, mijn lijf blijft gewoon drijven, dochter hangt altijd in een hoek van 45° in het water. Kost wat meer moeite maar kan gewoon zwemmen...
Meesje
31-08-2026 om 10:16
Izza schreef op 31-08-2026 om 08:43:
[..]
Er zijn nog een aantal zwembaden die deze verouderde methode gebruiken. Kinderen denken dan dat ze kunnen zwemmen tot het ding opeens uit moet. Het gebruiken van een plankje of zo'n ring om je vast te houden is echt wat anders dan een heel vest om je lijf waar je de hele les inzit. Ook een kurk geeft een ander drijfvermogen dan zo'n vest. En bij de goede zwembaden zijn dat elementen die gedurende de les even gebruikt worden. Kinderen hebben ook momenten zonder die hulpmiddelen. Bij een vest hoeft een kind zelf eigenlijk niets. Ik zou er niet voor kiezen en zelf met je kind gaan zwemmen.
Wat een onzin. Mijn kind heeft ook les met een vestje. Geen vage kleine zwemschool oid. Gewoon erkende school. En dat vest heeft minder drijfvermogen dan de kurken die wij vroeger (toen we kennelijk nog modern deden) om hadden. De methode met het zwemvest is gelijk in het diepe. Het idee is dat ze dan echt watervrij worden, ook als ze geen bodem voelen. Als ze van de rand het water in springt gaat ze dus kopje onder. Ze moet iets doen om boven te komen/blijven. De methode zonder drijfmiddelen beginnen in het ondiepe. Je kunt een kind dat niet kan zwemmen immers niet zonder drijfmiddel in het diepe gooien. Die kinderen leren dus eerst zonder drijfmiddel watervrij te worden en moeten dan leren hoe dat gaat als ze de boden niet voelen. De kinderen met vestje leren eerst zonder bodem watervrij worden en moeten het dan leren zonder vest. Sja, er zit dus altijd een 'spannende' overgang. Maar je kunt niet zomaar zeggen dat de ene methode slechter is dan de ander.
Geen tips TO. Mijn kind raakt mét vest al met de mond onder water, haha. Wrs iets waar kind aan moet wennen, cq kind moet leren dat het iets harder moet werken om die mond boven water te houden. Het enige dat ik kan bedenken is om zelf ook met kind te gaan zwemmen en te oefenen. Maar als het echt niet lukt om boven water te blijven dan het vestje terug aan en er een paar kurken uithalen oid, zodat de stap naar zonder vest meer geleidelijk gaat?
Ginevra
31-08-2026 om 11:18
De nationale raad zwemveiligheid is de instantie die over de zwemles en de diploma’s gaat, en die schrijft:
”In de zwembranche is veel discussie over de vraag wat beter is: op een ‘natuurlijke’ manier leren zwemmen zonder hulpmiddelen, of het kind in het begin ondersteunen door het bandjes of een drijfpakje aan te doen. De Nationale Raad Zwemveiligheid kijkt naar het resultaat en dat is bij beide benaderingen hetzelfde. Zwemlesaanbieders zijn dus vrij in hun keuze of ze drijfmiddelen willen gebruiken tijdens de zwemles.”
Knutselkei
31-08-2026 om 12:26
Ik weet nog dat kind hier ( nu 29) na 2x in het ondiepe ineens zonder kurken mocht,. Ze lag toen ook heel diep en vond het moeilijk. Ik vond het spannend,mijn moeder die mee was dacht dat ze verdronk
maar na 3 lessen lag ze veel platter op het water en ging het prima. Zwemleraar liep mee en dat gaf haar vertrouwen.
Ze moeten dan ineens veel harder trappen en kracht geven. Kun je dat uitleggen aan kind? Dat het net is als met harder fietsen dat hij/zij dus meer kracht moet geven nu.
Geef t ook aan bij de zwemles. Dat je het prima vind zonder vest maar wel graag vertrouwen geven. Niet dat ze dan ineens weer weken vest aandoen,maar begeleiden in dit proces.
Stresskipje
31-08-2026 om 13:26
hier is zwemles ook met vestje, de easyswimmethode. Gaandeweg gaan ze bepaalde ,en steeds meer ,oefeningen zonder vestje doen. Als kind daar nog teveel moeite mee heeft gaat het vestje weer aan, tot ze wat sterker zijn en ze er wel aantoe zijn.
Geef bij de juf aan dat ze er van streek van is. Vaak zetten ze een stap en laten ze het kind oefenen door "aan te modderen" tot ze het onder de knie hebben. Maar slapeloze nachten is natuurlijk niet de bedoeling. Maar dan moet de juf dat wel weten.
Madamecannibale
31-08-2026 om 14:50
Hoe oud is je kind? Soms hebben kinderen ook nog niet genoeg kracht om gemakkelijk boven te blijven. Naarmate kinderen ouder worden krijgen ze meer spierkracht en word dit gemakkelijker.
Temet
31-08-2026 om 16:51
Ik vraag me ook af: is het niet handiger om het nog eens te proberen als je kind 6 is? Grote kans dat je dan ook minder lessen nodig hebt
Izza
31-08-2026 om 18:16
Temet schreef op 31-08-2026 om 16:51:
Ik vraag me ook af: is het niet handiger om het nog eens te proberen als je kind 6 is? Grote kans dat je dan ook minder lessen nodig hebt
Dat is geen goed idee. Op die leeftijd willen ze andere sporten gaan doen waar echt de interesse ligt. Dan nog weer naar een zwemles moeten tussen de kleine kinderen is niet motiverend. Daarnaast moet ze dan opnieuw in zo'n zwemvest. To ga eens kijken naar andere erkende zwemschool.
Bloemenzee
31-08-2026 om 18:23
Kind van TO heeft het één keer lastig en direct deugd de zwemschool niet??? Wat een onzin.
TO, je kind kan geschrokken zijn. Dat is best begrijpelijk, want tot nu toe werd het altijd boven water gehouden door zwembandjes, zwemvestje, etc. Bespreek het aan het begin van volgende les met de zwemjuf, dan kan die er samen met kind eventueel extra aandacht aan geven. En zeg dat ook tegen je kind, dat jullie het samen even bespreken. Stuur eventueel vooraf een berichtje naar de juf.
Rekenenisleuktaalook
31-08-2026 om 18:32
Izza schreef op 31-08-2026 om 18:16:
[..]
Dat is geen goed idee. Op die leeftijd willen ze andere sporten gaan doen waar echt de interesse ligt. Dan nog weer naar een zwemles moeten tussen de kleine kinderen is niet motiverend. Daarnaast moet ze dan opnieuw in zo'n zwemvest. To ga eens kijken naar andere erkende zwemschool.
Misschien moeten we allemaal onze kinderen wat later op zwemles doen. 💡
MamaE
31-08-2026 om 18:41
Bloemenzee schreef op 31-08-2026 om 18:23:
Kind van TO heeft het één keer lastig en direct deugd de zwemschool niet??? Wat een onzin.
TO, je kind kan geschrokken zijn. Dat is best begrijpelijk, want tot nu toe werd het altijd boven water gehouden door zwembandjes, zwemvestje, etc. Bespreek het aan het begin van volgende les met de zwemjuf, dan kan die er samen met kind eventueel extra aandacht aan geven. En zeg dat ook tegen je kind, dat jullie het samen even bespreken. Stuur eventueel vooraf een berichtje naar de juf.
Dit inderdaad. En nadenken over leeftijd en zwemschool doe je bij voorkeur voordat je je kind aanmeldt. Ik zie ook nergens een leeftijd staan.
Bij dingen leren gaan dingen niet altijd meteen goed. Dat is op zichzelf ook een leermoment. Natuurlijk zijn slapeloze nachten niet de bedoeling maar daar kun je het over hebben met de zwemjuf of meester. Niet meteen de hele methode in twijfel trekken of tijdelijk stoppen met de les. Dan maak je het voor je kind ook veel groter dan het is. Als het van zijn fiets valt, ga je ook niet een tijdje stoppen met fietsen of meteen een andere fiets kopen.
Meesje
31-08-2026 om 18:51
Temet schreef op 31-08-2026 om 16:51:
Mss is het kind al 6...
Theekopje
31-08-2026 om 19:17
Izza schreef op 31-08-2026 om 00:03:
Die zwemlessen met een vestje staan niet goed bekend. Kind leert het effect van water niet kennen. De erkende zwemscholen gebruiken dit niet meer. Beter op zoek naar een school zonder vestjes. Die dragen ze in een noodgeval ook niet.
Dat is juist niet waar.