Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Meteen in diepe met zwemlessen

Even een korte vraag nav. het draadje van Vic hierboven: zoonlief van net 6 heeft een wat lastige start met zwemmen ivm buisjes in zn oren en veel wisselende leidsters wat hij slecht trekt. We zijn nu na time out van een half jaar begonnen bij nieuwe zwemschool.

Los van het feit dat zoonlief niet volledig watervrij durft te zijn ivm oorklachten - buisjesproblematiek- moet hij nu ook meteen in het diepe beginnen. Hij heeft 1 les mogen staan, vanaf nu is het standaard zonder bodem te voelen. Ze moeten zonder drijfmiddelen erin springen en dan aan de hand van de juf terug krabbelen. Ze maken soms gebruik van armdrijvers, en soms van die piepschuim staven waar ze aan kunnen hangen of op kunnen zitten. We hebben het hier over badje 1, de eerste lesjes voor de allereerste beginners....

Zoonlief vindt de lessen zonder bodem eng en ik ook, want 8 kids met 1 juf en hij hoeft zich maar even te vergissen of mis te grijpen aan zo'n staaf en hoppa, hij duikt onder water en dan maar hopen dat ze er snel genoeg bij is. Gezien zijn laten aanwezige waterangst is dat worst case scenario en dan heb ik het nog niet over de angst dat ie verdrinkt die dan weer bij mij leeft....
Andere ouders verbazen zich hier ook over, en er is wat gemor over feit dat kids eerst spelenderwijs watervrij moeten raken en zich veilig moeten voelen voordat je letterlijk de bodem onder ze vandaan trekt.

Is dit zwemles 2.0? De nieuwe moderne methode anno 2011 die gangbaar is bij alle zwemscholen? En zo ja: werkt het en waarom?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

22-05-2011 om 21:24

Wat ik heb gehoord

Hier in de buurt is een zwemschool waar ze deze methode hanteren (niet zeuren, zwemmen). Ik hoor er goede verhalen over. Wij hebben er niet voor gekozen omdat de lestijden niet in mijn schema pasten en de zwemschool voor dochters vader verder weg is. Mijn oudste heeft gelest bij een zwemvereniging waar ze constant riepen dat het wel leuk moest zijn. Daar had ik na 2,5 jaar in het poedelbadje ook wat andere ideeën over Kortom, als het had gekund had ik ook voor de 'harde methode' gekozen, want ik denk dat kinderen daar sneller leren zwemmen.

NaShA

NaShA

22-05-2011 om 23:20

Jopi

ik vind er wel wat voor te zeggen....mijn kinderen hebben allemaal ruim een jaar in het ondiepe moeten rommelen....konden ze prima zwemmen, maar gingen toch steeds staan. Bij ons heette het dan dat ze in het ondiepe beter konden ingrijpen in de techniek...

Jesse_1

Jesse_1

22-05-2011 om 23:24

Goh

Dit kende ik nog niet.
De zwemschool waar mijn (onze) kinderen les hebben gehad was wel gelijk in het diepe, maar het drijfmiddelen (dus eerste met kurken en armdrijvers en dat wordt minder), voordeel hiervan is dat kinderen al meteen in het diepe gaan en dus 'moeten' zwemmen. (Watervrij maken is wel het eerste, ze verdienen in totaal ik geloof 5 stickers, eerste sticker is in het water durven springen of zo, dat doen eigenlijk alle kinderen binnen één maand).
Zo zonder drijfmiddelen klinkt mij toch wel heftig in de oren moet ik zeggen.
Groet, Jesse

Zomerbries

Zomerbries

23-05-2011 om 10:04

Hier ook meteen in het diepe. Dit zwembad heeft ook geen ondiep bad. Oudste heeft er ook haar zwemdiploma's gehaald en ik dacht dat iedereen leerde zwemmen in het diepte. Nooit bij stilgestaan dat er ook zwemscholen zijn die starten in ondiep water.

Ik moet wel zeggen dat mijn dochters beide watervrij waren toen ze begonnen met zwemles. Hier hebben ze trouwens alleen maar bandjes om en die worden tijdens de les af en aan gedaan.

Waarom heb je voor deze zwemschool gekozen?

jopi

jopi

23-05-2011 om 20:39 Topicstarter

Goh, ik wist niet dat dit bij veel meer zwemscholen aan de hand was.
Ik heb met mijn zoon bij 2 andere zwemscholen een poging gewaagd maar dat ging echt totaal niet (angstig en later te veel wisselende leraren en hele grote groepen), terwijl hij daar wel mocht staan.

We hebben voor deze zwemschool gekozen omdat er 'maar' 7 of 8 kinderen in een groepje zitten en er ook maar 2 lessen tegelijkertijd worden gegeven. Op de vorige zwemschool waren de groepen ook klein, maar dan lieten ze 10 groepen tegelijkertijd lessen en had je een bad met 60 kinderen gevuld. Veelste druk en aangezien zoonlief oordoppen in heeft kreeg hij daardoor veel aanwijzingen niet door en raakte hij soms gedesorienteerd.

Annywees, na een time out van ruim een half jaar nu hier begonnen waar werd gezegd dat hij een vaste juf zou hebben. Die vaste juf hebben we na 5 lessen uitgezwaaid en nu dus een nieuwe. En dus ook weer een ontregeld kind dat huilt dat ie het eng vindt om meteen in het diepe te moeten springen.

Ik vind het maar lastig hoor dat zwemmen. Maar wel goed om te lezen dat meteen in het diepe wel positief word gevonden door jullie....

jeltje

jeltje

23-05-2011 om 22:31

Wel drijfmiddelen

Niet helemaal antwoord op je vraag: bij ons ook direct in het diepe, maar wel met drijfmiddelen.

Ik kneep hem wel bij de eerste les, want zoon was absoluut niet watervrij (durfde alleen maar aan onze nek te hangen). Maar volkomen matter-of-factly trok de leraar hem van de kant, liet hem los, en hij krabbelde naar de overkant. Big smile, en sindsdien vindt hij zichzelf de beste zwemmer ter wereld. En ik stond met tranen in mn ogen van trots en verbazing aan de kant.
Ik ben blij dat hij niet in het ondiepe is begonnen; daar zou hij gerust een jaar niet met zijn voeten van de vloer zijn gegaan.

Hij begon overigens met een kurkenband en vleugeltjes, en heeft nu (na 6 weken) alleen nog de kurkenband, soms met een soort piepschuimen ring.

J

ayla

ayla

24-05-2011 om 09:15

Hier ook

Meteen in het diepe maar wel met drijfmiddelen, kinderen die bang zijn worden gewoon door juf opgetild en aan de badmeester in het water gegeven. Hij gaat dan vaak 1 of 2 keer met ze het bad op een neer maar dan moeten ze echt zelf. Ook vanaf het begin met het hoofd onder water en door het gat zwemmen. Het is wel een zwemschool met maar 3 kinderen per leraar. De meeste kinderen hebben dan ook binnen een half jaar hun A diploma.

Zomerbries

Zomerbries

24-05-2011 om 10:00

Jopi

Vervelend voor je zoon dat hij wat angstig is. Is privezwemles niet iets voor hem? En zelf veel met hem zwemmen helpt ook. En dan bedoel ik niet de zwemles nabootsen maar hem gewoon lekker aan het water laten wennen. Mijn dcohter zwemt in een groepje van max. 6 kinderen en dat is ook meer dan genoeg vind ik zelf.

jopi

jopi

25-05-2011 om 22:02 Topicstarter

Prive/turbolessen?

Priveles heb ik ook aan gedacht. Ik vind het alleen zo ontzettend duur en ik wil dat eigenlijk alleen doen als deze zwemlessen echt niet meer gaan.
Ik probeer al veel zelf met hem te zwemmen, en dat spelen vindt ie leuk.
Anders wellicht turbocursus over een tijdje maar zolang hij met pijn en moeite onder water gaat ben ik bang dat dat allemaal net als de prive lessen weggegooid geld is.

Iemand goeie ervaringen hiermee?

Na ja. Ik stel me in op een meerjarig project.....

Primavera

Primavera

25-05-2011 om 23:44

Italiaanse zwemles

Tja, hier in Italië merk ik dat er nauwelijks drijfmiddelen worden gebruikt met leren zwemmen, hoogstens die piepschuim staven en soms een plankje als ze wat verder zijn. Veel zwembaden hebben niet eens een ondiep bad en dan gaat het dus gelijk in het diepe.
Ze hebben hier bij de beginners van jonge leeftijd wel altijd minstens 2 zwemjuffen/meesters voor een groepje van 10-12 kinderen. Eén blijft in het water en de ander staat de meeste tijd op de kant.
Ze beginnen heel relaxt, eerst allemaal in het water en met de handen zich langs de kant heen en weer in het zwembad bewegen. De zwemlessen zijn er in het begin op gefocust dat de kinderen zo snel mogelijk met hun hoofd onder water durven. Vandaar dat ze geen aan het kind zittende drijfmiddelen gebruiken. Eerst met de handjes aan de kant hangend worden ze uitgedaagd om zich onderwater te laten zakken en dan weer op te trekken. Op speelse wijze onder zo'n staaf door gaan, enz. Ook als ze beenoefeningen doen door te trappelen met zo'n staaf voor zich worden ze gelijk gevraagd om dat met het gezicht in het water te doen. Wel hebben de meeste kinderen hier zwembrilletjes op tegen chloorogen en ik merk dat dat ook helpt met onderwater durven in het begin. Het eind van iedere les wordt afgesloten met vanaf het startblok in het water springen waar de andere juf de kinderen die het nodig hebben opvangt. Het gaat erom dat de kinderen vanaf het begin af aan leren dat onder water niet eng is maar juist bij zwemmen hoort en als ze niet aan een bodem gewend zijn weten ze gewoon niet beter en schrikken ze ook niet als ze vervolgens zich in een situatie bevinden waar ze een bodem niet meer raken.
Voor mijn 4 kinderen beviel deze manier van leren zwemmen goed. Ik heb trouwens wel gemerkt dat er ook met deze methode verschil is tussen hoe de verschillende zwembaden het uitvoeren. Bij het enen zwembad gingen ze snel over tot zigzag over zo'n zwembaan zwemmen en pas na dat het kind wat slagen kon maken leren drijven. Bij het andere zwembad leerden ze eerst de kinderen drijven door ze een eindje in het water van de ene juf naar de andere te duwen terwijl het kind leert plat op het water te liggen en niet in paniek te raken en pas als dat goed ging gingen ze over tot rugslag en borstcrawl. Schoolslag wordt hier als moeilijker gezien en gelijk met het hoofd wat onderwater gaat aangeleerd, vlinderslag komt als laatste.
Groeten Primavera

Zomerbries

Zomerbries

26-05-2011 om 10:51

Misschien

nog even uistellen met een half jaar? Ik les in je beginposting dat hij net 6 jaar is. Wellicht durft hij over een half jaar of jaar veel meer en dan misschien een turbocursus? Als ik je verhaal zo lees dan zou ik daar nu ook nog niet mee beginnen.

jopi

jopi

30-05-2011 om 11:01 Topicstarter

Grappig

Grappig om te lezen al die verschillende technieken in zwemles.
Las net vandaag dat nederlandse kinderen steeds minder goed kunnen zwemmen, en dat er steeds meer ongelukken gebeuren in het water. Reden: schoolzwemmen is er niet meer, veel meer ouders laten kinderen alleen tot A lessen en laten ze met diploma zonder toezicht bij water.

Zomerbries: zoonlief heeft het afgelopen keer -zal je net zien- juist heel goed gedaan en hoefde niet te huilen. Ik hou hem er nog maar even op en kijk het nog even aan. Mocht er echt te weinig progressie of te veel verdriet zijn, dan stoppen we maar weer, en beginnen over een half jaar ofzo. Turbo is nu zeker geen optie inderdaad. Tnx voor meedenken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.