Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter van 9 stoot vriendinnetjes van zich af

Mijn dochter van 9 jaar oud, speelt op school vaak met 1 meisje in de pauze. Ze vindt het lastig om met meerdere meiden/ jongens samen te spelen. Ze vertoont dan claiment gedrag en wil die ene vriendin niet delen. Ze doet vaak onaardig tegen anderen en ik merk dat ze daardoor de andere vriendinnen afstoot. Ik krijg wel eens van andere ouders te horen dat ze niet leuk samen speelt. Heeft iemand een tip voor mij hoe ik haar duidelijk kan maken welke gevolgen haar gedrag heeft. ? 

Alvast bedankt.   

Hoi Sandra, dat lijkt me best lastig om te horen. Heeft je dochter er zelf ook last van?

Niet ingewikkeld over doen. Op deze leeftijd proberen ze allerlei sociaal gedrag uit en ontdekken op die manier wat werkt of wat niet werkt. 

Je kunt er met haar eens over praten, bij voorkeur aan de hand van concrete voorbeelden. Vraag haar dan eens hoe zij het vindt als iemand zo tegen haar doet. Begrijpt ze het niet; geef dan gewoon tips over wat ze wel of niet moet zeggen als ze tenminste leuk wil spelen.

Of spiegel haar gedrag. Zeg bepaalde dingen die zij ook tegen anderen zegt en vraag dan eens naar aanleiding van haar reactie of ze dat herkent. Of zij wel weet dat zij vaak ook zo doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.