Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Diane

Diane

11-08-2010 om 09:41

Mobieltje mee op kamp (10 jaar)

Onze zoon van 10 is deze vakantie op een tenniskamp geweest. Hij wilde dat graag, twee vriendjes gingen ook mee en hij vond 't best wel stoer. Maar tegen de tijd dat hij zou gaan, sloeg de twijfel toe; kan ik jullie wel zo lang missen? En wat als er iets gebeurd? Hoe kan ik jullie dan bereiken. In eerste instantie hebben we dat afgedaan met; joh, de leiding heeft een telefoon en als 't echt nodig is, bellen ze ons wel. Ook bij heimwee. Maar ook bij ons kwam de twijfel. Uiteindelijk hebben we hem een mobieltje meegegeven. Gewoon een oude telefoon van ons, een prepaid kaart erin, tien euro beltegoed en de boodschap: je belt ons, laat de telefoon overgaan en dan leg je neer. Wij bellen je dan terug. Hij heeft elke dag gebeld, de ene keer in tranen (ik mis jullie zo!) en de andere dag alle stoere verhalen. Na het tenniskamp heeft hij de telefoon ingeleverd en taalt er niet meer naar. So far, so good, toch? Maar het commentaar dat ik heb gehad: belachelijk, een kind van 10 een mobieltje, hoe haal je 't in je hoofd om een kind van 10 al op kamp te 'sturen' (hij wou 't zelf hoor!), kom op, een kind van 10 is geen watje, je maakt er zo een watje van! Wij hadden vroeger toch ook geen mobieltje en we gingen toch op kamp en ga zo maar door.
Voor ons voelde het goed, zoon had het vertrouwen dat we altijd bereikbaar waren en dat gaf hem net het zetje om door te zetten, voor ons gold dat hij vertrouwen had. Wij hebben hem niet gebeld, hij heeft altijd ons gebeld. Zouden we 't weer doen? Ja.
Geven jullie je kind een mobieltje mee op kamp of wat dan ook?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

11-08-2010 om 10:00

Prima

Hoewel ik anti-mobiel ben, vind ik het in dit geval een prima oplossing. Zoon kon jullie bereiken, wat al een geruststellend gevoel moest zijn, kon zijn ei kwijt en wie weet had hij zonder mobiel misschien wel eerder naar huis gewild vanwege heimwee.Dat zeggen degene die commentaar leveren er niet bij, vroeger deden ze het ook zonder mobiel, maar hoeveel gingen niet voortijdig naar huis vanwege heimwee.?

Hanne.

Hanne.

11-08-2010 om 12:24

Dubbel

Ik ben er een beetje dubbel in. Op zich vind ik je oplossing prima, en het heeft blijkbaar prima gewerkt.

Maar als begeleider van kampen vind ik het "in het algemeen" geen goed idee. Veelal hebben kinderen juist op de momenten dat ze contact hebben met thuis meer last van heimwee. Een telefoon meegeven waarmee ze op elk moment kunnen bellen kan een gevoel van veiligheid geven, maar ook voor problemen zorgen. Als ze heimwee hebben is het de volgende dag vaak over, maar als je tussendoor gaat bellen wordt het vaak alleen maar erger. En wat doe je als ouder als je 's avonds om 10 uur wordt gebeld door een huilend kind met heimwee? Stap je in de auto en kom je'm halen? Of laat je 'm toch daar gewoon zitten?

Daarnaast heb ik al een aantal keer ouders aan de lijn gehad die heel bezorgd waren omdat hun kind over de telefoon iets ergs verteld had, bv dat het gestormd had en dat de tenten weg waren gewaaid. De nuance dat het alleen om een omgevallen partytent ging was in het verhaal verloren gegaan.

Combineer dat met de kans op beschadiging, wegraken van de telefoon en ik ben geen voorstander. Bij ons is het voor kinderen onder de 12 ook niet toegestaan. Daarboven houden we het (helaas) niet meer tegen.

Dus, nee ik vind het niet raar, maar zou het zelf niet direct aanraden. Ook zonder telefoon overleef je heimwee wel. Ik heb in 20 jaar slechts 2 kinderen naar huis zien gaan ivm heimwee.

Jade

Jade

11-08-2010 om 12:43

Nee,

hier geen mobieltje (mocht ook niet). De meester had een mobiel bij zich (kinderen konden dan eventueel bellen) en wij als ouders kregen zijn telefoonnummer.

Dus beide partijen waren bereikbaar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-08-2010 om 14:50

Geen mobieltje

Mijn zoontje van 9,5 gaat dit jaar voor de vierde achtereenvolgende keer op kamp (ja, hij wil dit zelf al vanaf zijn zesde) en hij krijgt geen mobieltje mee. Dat is ook uitdrukkelijk verboden door de leiding en daarnaast zou ik het hem sowiso niet meegeven. Het leidt af, kan kwijtraken, stukgaan en bovendien is het totaal niet nodig. In noodgevallen zijn ouders danwel kampleiding prima te bereiken. Het hoort allemaal ook bij het fysieke en geestelijke loslaten

Primavera

Primavera

11-08-2010 om 15:45

Wel

Oudste dochter heeft al vanaf dat ze 8 is een mobiel en is al in verschillende gelegenheden bijzonder handig gebleken. het dient tevens als horloge en fotocamera.
Ik snap die anti-mobiel gevoelens nooit zo. Een mobieltje is gewoon een ander elektronisch gebruiksvoorwerp waarmee kinderen moeten leren omgaan. Jong geleerd, oud gedaan.
Waarom zou je een kind wel zakgeld geven om mee te oefenen zodat het leert omgaan met geld en geen (goedkope/oude) mobiel zodat het om leert gaan met bellen en beltegoed? Voor mij maakt het gewoon deel uit van de opvoeding en moeten ouders zelf bepalen (en dus niet door anderen laten bepalen) wanneer ze denken dat hun kind eraan toe is om daar mee te leren omgaan.
Groeten Primavera

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-08-2010 om 15:58

Primavera

Mijn zoontje heeft ook een mobieltje en dat is zeker wel handig normaal gesproken maar we hebben het hier over een mobieltje mee op kamp. En dan is het niet nodig. Een horloge heeft zoonlief al en een fotocamera mag ook niet meegegeven worden. Foto's worden gemaakt door de leiding. Moderne technologie prima, maar niet overal en altijd. Je moet ook zonder kunnen.

Fatima

Fatima

11-08-2010 om 17:10

Wat ik niet begrijp

is of de leiding wist dat je zoon het mobieltje mee had en hoe hij het deed met opladen?

Heel veel kampleidingen verbieden mobieltjes, ik zou dus nooit mijn kind een mobieltje meegeven zonder overleg.

Annet

Annet

11-08-2010 om 18:42

Oplossing bij kamp groep 8

Mobieltjes mochten mee maar moesten ingeleverd worden bij de leiding. Elke dag (meestal na het avondeten of ervoor) was er gelegenheid om te bellen. Daarna moest de mobiel weer ingeleverd worden. Ik vond dat een prima oplossing.

Buiten de leiding om

Buiten medeweten van de leiding om een mobieltje meegeven lijkt me geen goed idee.
Er kan dan van alles spelen buiten de leiding om, bijvoorbeeld dat je kind zich rot voelt na een of ander incident en ouders opbelt, terwijl de leiding dat niet weet (ofwel niks over dat incident, en in elk geval het bellen naar huis).

Bij jullie is het prima gelopen, maar het zal niet bij elk kind zo verstandig verlopen.
Wat mij betreft geen mobiel mee, als er echt wat is, belt de leiding.

Jade

Jade

12-08-2010 om 11:32

Eeehh primavera,

dit gaat niet over kinderen en wel of geen mobieltje.....de vraag was of je je kind een mobiel meegeeft op kamp (of niet).

Primavera

Primavera

12-08-2010 om 15:01

Hangt van kamp af

Tot nu toe zijn mijn kinderen nog niet naar kampen geweest waar ze bleven logeren, dus wat dat betreft kan ik het niet goed vergelijken. Wel is mijn oudste na een aantal schoolreisjes geweest waarbij ik wilde dat ze haar mobieltje bij zich had. Misschien is dat vergelijkbaar. Ik was niet wild enthousiast over de bestemming die 4,5 uur treinen hier vandaan was en had niet erg veel vertrouwen in haar juffen die absoluut in staat waren om ergens een kind te vergeten. Dus ze mocht op voorwaarde dat ze haar mobiel meenam, dan wist ik tenminste zeker dat als zij dat verdwaalde kind zou zijn ze me zou kunnen bellen.
Juf wilde aanvankelijk geen mobiels. Ook best, dan zou ze niet gaan. Ik had geen enkele zin om stiekem een mobieltje mee te geven zoals andere ouders me aanraadden. En toen mocht het dus uiteindelijk wel. Uiteindelijk is het goed van pas gekomen. Dochter raakte de groep gelukkig niet kwijt, maar de hele bel-lijn die was opgezet zodat juf ouders zou informeren wanneer ze waren aangekomen en uiteindelijk weer op de trein viel in het water doordat juf haar mobieltje uit had staan en is vergeten te bellen.
OP het zomerkamp waar ze met leiding verschillende dagen naar zwembaden en zee gaan is een mobieltje niet handig, omdat het makkelijk kwijt raakt/gestolen wordt, je het mobiele nummer van alle begeleiders hebt en ze bovendien tegen de avond weer terug zijn.
Zou ze naar een kamp gaan waar ze blijft slapen dan zou ze beslist een mobiel meekrijgen. Ik zou gewoon een kamp uitzoeken waarbij dat mag, maar dat is hier niet zo moeilijk aangezien de meeste Italiaanse ouders er niet over piekeren om hun kind naar een kamp te doen waar mobieltjes verboden zijn.
Ik zou niet weten waarom je de mogelijkheid tot makkelijk contact uit zou moeten sluiten om je kind te 'harden'. Ik denk dat de draadstartster juist een prima oplossing heeft gevonden. Op deze manier heeft het kind zonder trauma's een leuke ervaring erbij. Ik denk niet dat het hem veel goeds zou hebben gedaan als daar een shitweek ziek van heimwee zou hebben gehad of als hij uit angst daarvoor helemaal niet was gegaan.
Groeten Primavera

Hanne.

Hanne.

12-08-2010 om 15:56

Harden en trauma.

Wie zegt er dan dat je je kind moet harden?

Als jouw kind alleen zonder "trauma's" een week door kan komen als het een mobieltje mee heeft vraag ik me af wat voor kamp jij dan aan denkt.

Heimwee is niet iets wat door een mobiele telefoon verdwijnt, dus daar helpt de telefoon niet tegen. Je kan er hoogstens je ouders mee vertellen dat je heimwee hebt. Maar ja, dat kan je ook via de leiding doen.

Als de leiding niet bereid is om voor dergelijke zaken contact op te nemen en kinderen een trauma op laat lopen moet je je kind niet mee geven. Met danwel zonder mobiel!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-08-2010 om 16:36

Harden en heimwee

Ik zie het ook niet als 'harden', integendeel.
Als begeleider van kampen heb ik wel gemerkt dat een mobiele telefoon NIET doet wat ouders en kinderen hopen (namelijk dat er minder heimwee is). Het werkt vaak juist averechts. Kinderen zoeken snel en vaak contact met ouders en dat wakkert de heimwee aan. Dat was trouwens ook al in het pre-mobiel-tijdperk: in principe lieten we kinderen met heimwee niet naar huis bellen, want de heimwee werd er meestal alleen maar erger door...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-08-2010 om 22:06

Kamp

Mobieltjes zijn echt niet handig op kamp. Ook niet als een kind heimwee krijgt. Integendeel. Mijn zoontje had de eerste keer dat hij op kamp ging (hij was toen 6) de tweede dag een beetje last van heimwee maar ervaren leiding die natuurlijk met alle bijltjes meerdere keren gehakt hebben praatten hem er zo weer uit. Ouders worden echt alleen gebeld in uiterste nood. En na vijf dagen kwam hij superenthousiast thuis en zei dat hij volgend jaar weer wilde gaan; zo geschiedde. Ieder jaar gaat hij naar een ander kamp (wel van dezelfde organisatie) en ieder jaar is er wel een momentje dat hij het een beetje moeilijk heeft (beetje heimwee, eventjes bang in het donker etc.) maar niets wat de leiding niet aankan en hijzelf achteraf ook niet. Ik laat hem met een gerust hart achter en heb alle vertrouwen in hem en in de leiding. Als er echt iets aan de hand is ben ik bereikbaar en andersom ook. Zo'n mobieltje is nutteloos op kamp en bovendien kan het kwijtraken. En dan nog, wat moet je ermee? Op kamp hebben die kids wel leukere en betere dingen te doen dan met een mobieltje te spelen. Het gaat er toch juist om dat ze even er helemaal uit zijn? En andersom dat ik even vijf dagen helemaal niet aan zoonlief hoef te denken en me daar niet mee bezig hoef te houden Maar je moet wel vertrouwen in je kind en de leiding hebben en de leiding moet wel goed bereikbaar zijn in noodgevallen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.