Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Moederdag

MamaE schreef op 10-05-2026 om 19:05:

[..]

Op zich misschien niet, maar als je op school al wat knutselt, heeft elke moeder in ieder geval die knutsel gehad.

Dochter was toen net vier en zat een week op school, ze had geen idee dat dit een ding was. En ja, dat ligt aan onze opvoeding. Dus uitgelegd dat veel mensen dat doen, maar wij dat onzin vinden omdat iets liefs doen voor een ander het hele jaar door kan.

Eerste moederdag na dochters geboorte mocht ze van de beademing af. Daar kan ik de rest van mijn leven mee vooruit.

Vandaag een heerlijke lange wandeling gemaakt als gezin en een lekkere ijscoupe gegeten bij de ijssalon. Gewoon omdat het kan.

Iets lief doen voor een ander, doen mensen die moederdag vieren ook heus wel hoor, het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Als er op school geknutseld is voor moederdag dan weet je inderdaad van elkaar wat er gegeven is. Maar de vraag of er cadeaus gegeven zijn is toch ook niet erg. Het is geen norm maar ik kan me voorstellen dat kinderen dat ook leuk vinden om te vertellen want de meesten vieren het naast een knutsel met een cadeautje. Als jouw dochter er raar op aangekeken is omdat zij dat niet heeft gedaan is dat niet terecht. Iedereen mag dat zelf weten of hij iets koopt of niet. Ik denk dat je daar niet te zwaar aan moet tillen. Het is vaak meer gewoonte dat mensen iets vragen dan een verplichte norm.

Ik kreeg een ontbijt op bed, gemaakt door man maar verzonnen door kleuter. 

En een knutsel van beide kids. Van dochter een teken van mijn man, want daar hou ik toch heel veel van. Je kon me opgeven, wat lied. 

Geen ontbijt op bed vanmorgen. Wij zijn op vakantie in de buurt waar oudste woont. Gisteren vroeg jongste hoe laat ik op zou staan vandaag. Ik had geen vermoedens want het is een standaard vraag i.v.m. de dagplanning. Ik zei 9 uur, maar vanmorgen was ik vroeg wakker (tijdsverschil met NL) en viel niet meer in slaap, dus om 8 uur ging ik eruit. Hoor ik vervolgens jongstes wekker en besefte toen pas dat ik waarschijnlijk wat plannen in de war had geschopt. Het was idd niet de bedoeling dat ik ging ontbijten dus even wat druiven genomen en koffie. Om 09.30 uur kwam oudste met de cadeautjes en het ontbijt. Vanmiddag een lekkere high tea gekregen in Bath, dus ik ben flink verwend vandaag.
Vorig jaar hadden ze ook uitgepakt. Toen was oudste als verrassing naar Nederland gekomen en was onze lunch voor twee ineens met zijn drieën. Dat was de eerste Moederdag zonder mijn moeder, maar die werd dus onverwacht leuk.
Knutsels doen ze overigens nog steeds maar dan in de vorm van fotocollages en zelfgemaakte cadeaubonnen.

Ik kreeg van beiden kinderen bloemen en chocolade. Maar het leukste kado kreeg ik van mijn kleindochter. ( schoondochter vond dat oma zijn een beetje  hetzelfde als moeder zijn was) dus schoondochter had een kleine doos en kleindochter mocht hem vullen met kadootjes voor oma. Ze mocht ook de winkels uitzoeken. Ik kreeg: 2 bananen, een flesje curry, haarelastiekjes ( roze), een bellenblaas, likkoekjes, een rode paprika en een roze flesje deodorant. Ze is 3 en was enorm trots om dat aan oma te geven. 

Alice12 schreef op 10-05-2026 om 22:01:

Ik kreeg van beiden kinderen bloemen en chocolade. Maar het leukste kado kreeg ik van mijn kleindochter. ( schoondochter vond dat oma zijn een beetje hetzelfde als moeder zijn was) dus schoondochter had een kleine doos en kleindochter mocht hem vullen met kadootjes voor oma. Ze mocht ook de winkels uitzoeken. Ik kreeg: 2 bananen, een flesje curry, haarelastiekjes ( roze), een bellenblaas, likkoekjes, een rode paprika en een roze flesje deodorant. Ze is 3 en was enorm trots om dat aan oma te geven.

Ik ben zo benieuwd hoe het flesje curry in dit leuke cadeau is terechtgekomen! Voor alle andere dingen zie ik een driejarige alles verzamelen wat ze zelf te gek vindt om te krijgen, behalve de curry. Had het curryflesje een mooie vorm of kleur?

Auwereel schreef op 10-05-2026 om 14:31:

Ik zag gisteren in de stad diverse dingen worden uitgedeeld aan kinderen, dat is voor je moeder, want morgen is het Moederdag. Zie je even later moeder met een paar bloemen sjouwen die de kinderen een tiental meter eerder in handen kregen geduwd.

Mijn kinderen vergaten het meestal toen ze de knutselleeftijd voorbij waren, en ikzelf eigenlijk ook. Vorig jaar kreeg ik tot mijn verrassing een appje, "Gefeliciteerd met Moederdag". Dit jaar niet, ze zijn druk met andere zaken. Ik ben allang blij als ze mijn verjaardag niet vergeten, maar dat moe(s)t ook via mijn man die ze instrueert, mama is jarig volgende week/ morgen. En vice versa ik ook met de verjaardag van man, let op jongens, papa is binnenkort jarig!

Even een update, ik krijg net een appje binnen van mijn dochter en ze belooft een cadeautje! 

Ik verwacht nu geen curry, toch heb ik dat onlangs ook van haar gehad. Omdat haar keuken is leeggeruimd vanwege haar vertrek binnenkort kwamen ze laatst met twee schoenendozen vol kruiden aan.

het was weer een fijne Moederdag <3 ik mocht uitslapen en kreeg van beide kinderen een knutsel. De oudste (5) was het even kwijt, te goed verstopt  we hebben de hele dag buiten doorgebracht en de dag afgesloten met mijn lieve schoonouders. Wat een feestje om moeder te zijn hè?

Auwereel schreef op 10-05-2026 om 22:06:

[..]

Ik ben zo benieuwd hoe het flesje curry in dit leuke cadeau is terechtgekomen! Voor alle andere dingen zie ik een driejarige alles verzamelen wat ze zelf te gek vindt om te krijgen, behalve de curry. Had het curryflesje een mooie vorm of kleur?

Geen idee, ik heb het aan schoondochter gevraagd en die zei dat kleindochter bij Kruidvat en AH naar binnen wilde en meteen de paprika pakte en daarna vrij doelgericht en gedecideerd de curry aanwees. Kleindochter lachte alleen lief toen ik het aan haar vroeg.

Geniet er maar van als ze zo klein zijn. Al vond ik het echt niet altijd een feestje om moeder te zijn toen ze nog volop aan het (al dan niet peuter-) puberen waren.
Die van mij zijn 21 en bijna 27. Vanavond hebben ze met zijn tweeën een kast in elkaar gezet. Ik moest maar blijven zitten en me er niet mee bemoeien. Aan de kant gezet als het oude moedertje, terwijl ik pakweg 5 jaar geleden nog degene was die de leiding nam en alles regelde en uitvoerde. Het is ook wel weer leuk om te zien dat de kinderen het zo goed samen organiseren. Ze zijn niet altijd hecht geweest maar als ze nu samen zijn, zijn ze echt een twee-eenheid tegen/naast mama.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

10-05-2026 om 22:49 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-05-2026 om 17:06:

[..]

Maar is het zo heel raar dat het gevraagd wordt? In de klas van mini- Ginger (groep 6, 32 leerlingen) viert nagenoeg iedereen moederdag en ja veel mensen kopen iets, niet zo gek dat daar dan over gesproken wordt in het kringgesprek. Als je altijd rekening moet houden met de minderheid die iets niet kent of viert of doet kun je nergens meer naar vragen. Het is geen norm maar een veelvoorkomende gewoonte. Alleen als je er zelf geen affiniteit mee hebt voelt het denk ik sneller als norm.

Ik vind de vraag hoe kinderen Moederdag gevierd hebben of hoe ze het beleefd hebben wel passend. Wat ze gekocht hebben niet. Niet iedereen heeft hetzelfde te besteden. In mijn ene groep zijn de verschillen in besteedbaar inkomen enorm. Ook de inspanningen die ouders doen om hun kind een leuk weekend te bezorgen verschillen nogal. Er zijn een paar kinderen die zelden iets vertellen omdat er weinig te vertellen valt. Weekenden zijn altijd hetzelfde de hoogtepunten zijn gamen, buitenspelen en tosti's eten. 

Versus de kinderen met verhalen over pretparken, bioscoop, vakantiehuisjes, uit eten etc. 

Mijn gesprek stuur ik altijd op beleving een probeer het zoveelste verhaal over duur en luxe wat minder centraal te laten staan. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

10-05-2026 om 22:51 Topicstarter

Alice12 schreef op 10-05-2026 om 22:01:

Ik kreeg van beiden kinderen bloemen en chocolade. Maar het leukste kado kreeg ik van mijn kleindochter. ( schoondochter vond dat oma zijn een beetje hetzelfde als moeder zijn was) dus schoondochter had een kleine doos en kleindochter mocht hem vullen met kadootjes voor oma. Ze mocht ook de winkels uitzoeken. Ik kreeg: 2 bananen, een flesje curry, haarelastiekjes ( roze), een bellenblaas, likkoekjes, een rode paprika en een roze flesje deodorant. Ze is 3 en was enorm trots om dat aan oma te geven.

Heerlijk! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.