Rekenenisleuktaalook
10-05-2026 om 07:45
Moederdag
Moederdag vandaag, de dag voor een mooie knutsel van je kind en een ontbijt al dat niet op bed. Waarmee ben jij verwend? En heeft je kind dat op school gemaakt of niet?
Op mijn school maken we tot en met groep 8 iets voor Moederdag. Kinderen vinden dit niet altijd leuk meer om te doen, die kopen liever iets. Wordt het nog gewaardeerd door ouders, of kunnen we onze energie beter in rekenen en taal steken?
Kom maar op met je mening over het cadeautje, gemaakt op school, wat je van je kind kreeg. Ik ben benieuwd!
Nieuwe inspiratie ook welkom.
Auwereel
11-05-2026 om 07:38
Joszy schreef op 10-05-2026 om 17:34:
Ik vind het vooral verdrietig om te zien dat moederdag voor sommige (bijna) volwassen kinderen vooral een manier lijkt te zijn om het af te kopen. De rest van het jaar niks spontaans, door je andere ouder een herinnering moeten krijgen voor een verjaardag, het klinkt allemaal niet erg attent.
Het kan ook omgekeerd zijn, wel spontaan aandacht geven maar niet speciaal voor verjaardagen of zoiets als moederdag
Decembermamma
11-05-2026 om 07:53
Rekenenisleuktaalook schreef op 11-05-2026 om 07:18:
[..]
Het is maar net hoe je het wilt zien natuurlijk. Als jij het de lading van afkopen geeft dan zal het zo voelen. Hier kwam het ene kind met bloemen, de andere met een plant voor de tuin en de derde met iets van chocolade. Ik word daar vooral blij van. Dat ze precies op deze dag daar even aan denken, iets kopen en de moeite nemen langs te komen.
Ik wordt er heel verdrietig van dag zo'n dag nodig is. Laatst was ik met zoon gaan klimmen in een soort klimbos, toen we klaar waren zei ik iets in de trend van "zou nu wel een ijsje lusten" kort erop liepen we langs een ijssalon en trakteerde meneer mij op een ijsje. Toen ik vrijdag bezig was een kast leeg te halen om te kijken of er zooi in zat wat weg kon hielp zoon mij spontaan mee. Op dat soort dingen zit ik meer te wachten als op een plant of een stuk chocolade op een daarvoor vastgestelde dag.
Rekenenisleuktaalook
11-05-2026 om 07:59
Decembermamma schreef op 11-05-2026 om 07:53:
[..]
Ik wordt er heel verdrietig van dag zo'n dag nodig is. Laatst was ik met zoon gaan klimmen in een soort klimbos, toen we klaar waren zei ik iets in de trend van "zou nu wel een ijsje lusten" kort erop liepen we langs een ijssalon en trakteerde meneer mij op een ijsje. Toen ik vrijdag bezig was een kast leeg te halen om te kijken of er zooi in zat wat weg kon hielp zoon mij spontaan mee. Op dat soort dingen zit ik meer te wachten als op een plant of een stuk chocolade op een daarvoor vastgestelde dag.
Het is niet óf het één óf het ander toch?
Wat jij omschrijft gebeurt bij ons ook. En dan ook nog verwend worden op Moederdag. Het kan allemaal naast elkaar bestaan. Er zijn mensen die dit soort dingen gewoon leuk vinden. Die het niet voelen als opgelegd, of commercieel. Die er niet verdrietig van worden. Gewoon leuk met het hele land alle moeders eren op dezelfde dag.
MamaE
11-05-2026 om 08:49
Hoe de juf het destijds vroeg weet ik niet. Ik zat niet in de klas en mijn kind was net vier, daar ben ik me wel van bewust.
Je bewust zijn van verschillen in de klas en net zo veel aandacht hebben voor minder luxe uitjes en belevenissen is goed. Ik vind het echter wel bijzonder dat vrijwel iedereen in de klas van jou kind blijkbaar moederdag viert en wat koopt. Als ik hier op het forum zo lees, ben ik echt niet de enige die het onzin vindt. Of mensen doen eraan mee om hun kinderen niet buiten de groep te laten vallen. Dat deden mijn ouders vroeger ook.
Decembermamma
11-05-2026 om 08:57
Mijn zoon vindt het geen probleem dat hij niets hoeft te regelen hoor. Mijn moeder vindt het wel heel jammer zijn kwam altijd met lijstjes, toen ik kind was waren de waarde van de spullen op het lijstje vaak meer dan 20x mijn wekelijkse zakgeld. Gelukkig had ik al vrij vroeg een krantenwijk dus kon ik goed sparen voor haar moederdag en verjaardag cadeautjes. Zus gaat er nog wel in mee dus mijn moeder kreeg gisteren te horen dat ze toegang en een lunch bij een tennistoernooi heeft gekregen. Jaja geld moet rollen op moederdag.
Herfstappeltaart
11-05-2026 om 09:04
Auwereel schreef op 11-05-2026 om 07:38:
[..]
Het kan ook omgekeerd zijn, wel spontaan aandacht geven maar niet speciaal voor verjaardagen of zoiets als moederdag
Dit dus. Ik kreeg vorige week nog een enorme bos tulpen van mijn dochter. Gewoon, zonder aanleiding.
Gingergirl
11-05-2026 om 09:08
Rekenenisleuktaalook schreef op 11-05-2026 om 07:59:
[..]
Het is niet óf het één óf het ander toch?
Wat jij omschrijft gebeurt bij ons ook. En dan ook nog verwend worden op Moederdag. Het kan allemaal naast elkaar bestaan. Er zijn mensen die dit soort dingen gewoon leuk vinden. Die het niet voelen als opgelegd, of commercieel. Die er niet verdrietig van worden. Gewoon leuk met het hele land alle moeders eren op dezelfde dag.
Ja precies dit. Alsof kinderen in gezinnen waar een feestdag als moederdag gevierd wordt gelijk nooit iets op een ander moment doen of geven aan hun ouder. Zo zwart wit is het in de praktijk niet.
Gingergirl
11-05-2026 om 09:10
Decembermamma schreef op 11-05-2026 om 08:57:
Mijn zoon vindt het geen probleem dat hij niets hoeft te regelen hoor. Mijn moeder vindt het wel heel jammer zijn kwam altijd met lijstjes, toen ik kind was waren de waarde van de spullen op het lijstje vaak meer dan 20x mijn wekelijkse zakgeld. Gelukkig had ik al vrij vroeg een krantenwijk dus kon ik goed sparen voor haar moederdag en verjaardag cadeautjes. Zus gaat er nog wel in mee dus mijn moeder kreeg gisteren te horen dat ze toegang en een lunch bij een tennistoernooi heeft gekregen. Jaja geld moet rollen op moederdag.
Maar je weet zelf denk ik ook wel, dat hoe jouw moeder zich gedraagt niet is hoe het in doorsnee gezinnen gaat toch?
Gingergirl
11-05-2026 om 09:14
MamaE schreef op 11-05-2026 om 08:49:
Hoe de juf het destijds vroeg weet ik niet. Ik zat niet in de klas en mijn kind was net vier, daar ben ik me wel van bewust.
Je bewust zijn van verschillen in de klas en net zo veel aandacht hebben voor minder luxe uitjes en belevenissen is goed. Ik vind het echter wel bijzonder dat vrijwel iedereen in de klas van jou kind blijkbaar moederdag viert en wat koopt. Als ik hier op het forum zo lees, ben ik echt niet de enige die het onzin vindt. Of mensen doen eraan mee om hun kinderen niet buiten de groep te laten vallen. Dat deden mijn ouders vroeger ook.
Wellicht wordt het op de ene plek meer gevierd dan op de andere plek, geen idee. Hier ook veel kinderen uit andere culturen waar feesten vaak uitgebreider gevierd worden. Wel merk ik verder in mijn eigen kring dat ouders het vooral aan het kind zelf overlaten en niet vooraf al aangeven het niet te willen of wel te willen. Het is iets wat het kind beslist (vaak met behulp van papa als ze jong zijn).
MamaE
11-05-2026 om 09:25
Gingergirl schreef op 11-05-2026 om 09:14:
[..]
Wellicht wordt het op de ene plek meer gevierd dan op de andere plek, geen idee. Wel merk ik in mijn eigen kring dat ouders het vooral aan het kind zelf overlaten en niet vooraf al aangeven het niet te willen.
Dat doen mijn ouders ook. Ze vermelden wel altijd dat zus x of y heeft gedaan. Heel vreemd verwachtingmanagement. Al ben ik er van kinds af aan al duidelijk over dat ik het onzin vindt.
Zus haar schoonfamilie vindt dit soort dingen heilig, maar omdat die mensen volgend weekend een huwelijksjubileum vieren en zus en gezin daar dan al het hele weekend zijn en het ook twee uur rijden is, vond zus het wel best en wilde naar haar eigen moeder, met de kinderen, want die hebben ook twee oma's. Daar wordt dan wel wat van gevonden.
Dingen vragen aan je kinderen van een half jaar zakgeld vind ik belachelijk. Dan oogst moeder vooral wat ze heeft gezaaid.
Ninoea
11-05-2026 om 09:27
Ik begrijp je weerstand nu wel wat beter. Je geeft voor mijn gevoel best een negatieve lading aan hoe mensen Moederdag invullen. Je zet het wat als uitersten neer terwijl dat zeker niet zo hoeft te zijn. Hoe jouw moeder ermee omging is gewoon niet oké en leuk. Logisch dat dat je raakt en logisch dat je dat (op die manier!) niet wil!
Bij ons gaat het ieder jaar anders. Ene jaar bedenk ik of mijn man dat het leuk iets te doen met een brunch of iets dergelijks. De ene keer helpen we de kinderen echt, andere keer schiet het erbij in.
Dit keer waren de jongens op kamp, oudste dochter die niet thuis woont had een andere afspraak en was zich pas laat bewust van Moederdag en jongste had er ook niet aan gedacht. Het kwam vlak voor Moederdag wel ter sprake en ik maakte duidelijk dat het mij allemaal om het even was, dat ik happy was en het logisch vond. In de ochtend had onze jongste terwijl ik aan het wandelen met mijn man was toch nog even een lief kaartje in elkaar geknutseld. Dat vond ik zo lief.
In de basis hebben wij een gezin dat graag dingen voor elkaar en met elkaar doet. Ik zou nooit mijn kinderen pushen tot dure cadeaus waarvoor ze echt moeten sparen.
Gingergirl
11-05-2026 om 10:01
MamaE schreef op 11-05-2026 om 09:25:
[..]
Dat doen mijn ouders ook. Ze vermelden wel altijd dat zus x of y heeft gedaan. Heel vreemd verwachtingmanagement. Al ben ik er van kinds af aan al duidelijk over dat ik het onzin vindt.
Zus haar schoonfamilie vindt dit soort dingen heilig, maar omdat die mensen volgend weekend een huwelijksjubileum vieren en zus en gezin daar dan al het hele weekend zijn en het ook twee uur rijden is, vond zus het wel best en wilde naar haar eigen moeder, met de kinderen, want die hebben ook twee oma's. Daar wordt dan wel wat van gevonden.
Dingen vragen aan je kinderen van een half jaar zakgeld vind ik belachelijk. Dan oogst moeder vooral wat ze heeft gezaaid.
Ik snap je niet; wat bedoel je met heel vreemd verwachtingsmanagement? Ze mogen toch wel vertellen hoe ze het gevierd hebben lijkt mij? Net zoals dat jij bv verteld wat jij in het weekend gedaan hebt.
Als je ergens niet heen kunt hoeft dat geen drama te zijn natuurlijk. Even bellen, kaart sturen, iets laten bezorgen of een keer overslaan is ook geen drama.
MamaE
11-05-2026 om 10:05
Ze zeggen het niet belangrijk te vinden, maar als zus er wel wat aan doet, wordt dat wel verteld, zo van 'je zus kwam wel langs en ze had een grote bos bloemen meegebracht'. Alsof ze dan toch iets verwachten. Daar kan ik niks mee.
Alias1
11-05-2026 om 10:11
Maar dat vind ik dan weer echt HEEL raar... Als moeder weet je toch ook hoeveel zakgeld je kind krijgt?
Gingergirl
11-05-2026 om 10:27
MamaE schreef op 11-05-2026 om 10:05:
Ze zeggen het niet belangrijk te vinden, maar als zus er wel wat aan doet, wordt dat wel verteld, zo van 'je zus kwam wel langs en ze had een grote bos bloemen meegebracht'. Alsof ze dan toch iets verwachten. Daar kan ik niks mee.
Als ze het echt zo zeggen met dat woordje " wel" erin dan schept dat inderdaad een verwachting. Als ze gewoon vertellen " je zus kwam langs met een bos bloemen", is het meer delen van wat er gebeurd is in een weekend. Tja, misschien vind je moeder moederdag heel belangrijk. Maar ook jouw goed recht er niks mee te willen doen.