Rekenenisleuktaalook
10-05-2026 om 07:45
Moederdag
Moederdag vandaag, de dag voor een mooie knutsel van je kind en een ontbijt al dat niet op bed. Waarmee ben jij verwend? En heeft je kind dat op school gemaakt of niet?
Op mijn school maken we tot en met groep 8 iets voor Moederdag. Kinderen vinden dit niet altijd leuk meer om te doen, die kopen liever iets. Wordt het nog gewaardeerd door ouders, of kunnen we onze energie beter in rekenen en taal steken?
Kom maar op met je mening over het cadeautje, gemaakt op school, wat je van je kind kreeg. Ik ben benieuwd!
Nieuwe inspiratie ook welkom.
Herfstappeltaart
14-05-2026 om 14:20
Gingergirl schreef op 14-05-2026 om 13:16:
[..]
Nee hoor niks " moet". Je hebt een keuze of je iets koopt of niet. Dat tradities aan verandering onderhevig zijn dat klopt. Ik denk dat het persoonlijk is of je het als " moeten" ervaart.
Klopt niks moet, en ik doe er dan ook niet aan mee. Maar dat de commercie ermee aan de haal gaat kun je toch niet ontkennen. En dat is wat me stoort.
krulliebollie
14-05-2026 om 14:29
Poezie schreef op 14-05-2026 om 14:19:
[..]
Goh, en hoe denk je dan over het verdriet van kinderen die hun moeder zijn verloren of ouders die hun kind zijn verloren? Dan zit jij (en een aantal anderen) hier uitgebreid te etaleren wat jullie allemaal wel niet voor mooie spullen hebben gekregen of gegeven 'uit liefde'. Over "eens aan een ander denken" gesproken, je mag uiteraard helemaal zelf weten wat je met zo'n dag doet maar houd het een beetje discreet zeg!
Zo kun je natuurlijk alles doodredenen.. iedere dag van het jaar overlijden er mensen, feestdagen zijn voor sommige onprettige of vanuit religie geen optie, kun je nog je echo foto aan mensen laten zien want stel dat het iemand niet lukt om zwanger te worden, mag je trots zijn op je nieuwe ( schoenen, jas, fiets, auto, kast whatever) omdat anders er geen geld voor heeft?
Wat is voor jou discreet? Mag je wel vertellen dat je kinderen een super lief ontbijtje hebben gemaakt en een lief briefje hebben geschreven of dat je een nieuw boek, badjas, dreaded, parfummetje of wat dan ook hebt gehad? Hoe doe je dat met Sinterklaas? Kerst? Verjaardagen? Alles is overal anders als bij jou thuis, dat is ju eenmaal hoe het leven is. Je hoeft een ander de ogen niet uit te steken maar ik vind ook dat je het wel mag delen.
Poezie
14-05-2026 om 14:45
krulliebollie schreef op 14-05-2026 om 14:29:
[..]
Zo kun je natuurlijk alles doodredenen.. iedere dag van het jaar overlijden er mensen, feestdagen zijn voor sommige onprettige of vanuit religie geen optie, kun je nog je echo foto aan mensen laten zien want stel dat het iemand niet lukt om zwanger te worden, mag je trots zijn op je nieuwe ( schoenen, jas, fiets, auto, kast whatever) omdat anders er geen geld voor heeft?
Wat is voor jou discreet? Mag je wel vertellen dat je kinderen een super lief ontbijtje hebben gemaakt en een lief briefje hebben geschreven of dat je een nieuw boek, badjas, dreaded, parfummetje of wat dan ook hebt gehad? Hoe doe je dat met Sinterklaas? Kerst? Verjaardagen? Alles is overal anders als bij jou thuis, dat is ju eenmaal hoe het leven is. Je hoeft een ander de ogen niet uit te steken maar ik vind ook dat je het wel mag delen.
Moederdag boeit mij niet, ik ben wel 1 van de gelukkigen die wel kinderen heeft mogen krijgen en zelf nog een moeder heeft.
Als jij mij uitgebreid gaat vertellen wat je op moederdag hebt gekregen denk ik alleen maar: "boeien". Maar wel naar voor degenen die geen moeder meer hebben of hun kind zijn verloren. (Als die erbij staat)
Gingergirl
14-05-2026 om 15:17
[..]
Goh, en hoe denk je dan over het verdriet van kinderen die hun moeder zijn verloren of ouders die hun kind zijn verloren? Dan zit jij (en een aantal anderen) hier uitgebreid te etaleren wat jullie allemaal wel niet voor mooie spullen hebben gekregen of gegeven 'uit liefde'. Over "eens aan een ander denken" gesproken, je mag uiteraard helemaal zelf weten wat je met zo'n dag doet maar houd het een beetje discreet zeg!
Ehhh dat heb ik helemaal niet gedaan. Ik heb uitsluitend vermeld dat wij het vieren en hoe, maar dat was ook de vraag van To. Verder bespreken wij dat helemaal niet met anderen dus je reactie is wat overtrokken. MamaE benoemde groepsdruk; dat kan ontstaan maar kun je niet altijd tegenhouden.
Gingergirl
14-05-2026 om 15:19
Herfstappeltaart schreef op 14-05-2026 om 14:20:
[..]
Klopt niks moet, en ik doe er dan ook niet aan mee. Maar dat de commercie ermee aan de haal gaat kun je toch niet ontkennen. En dat is wat me stoort.
Ik ontken dat toch ook niet. Alleen sommigen ervaren de commercie als druk, een ander als keuze.
Gingergirl
14-05-2026 om 15:26
Poezie schreef op 14-05-2026 om 14:45:
[..]
Moederdag boeit mij niet, ik ben wel 1 van de gelukkigen die wel kinderen heeft mogen krijgen en zelf nog een moeder heeft.
Als jij mij uitgebreid gaat vertellen wat je op moederdag hebt gekregen denk ik alleen maar: "boeien". Maar wel naar voor degenen die geen moeder meer hebben of hun kind zijn verloren. (Als die erbij staat)
En jij verteld weer iets anders waarvan een ander denkt " boeien", maar wat jij leuk vindt of enthousiast over bent. Kijk ik ben het volledig met je eens dat sommige situaties voor een ander pijnlijk kunnen zijn. Daar kun je zeker rekening mee houden maar niet altijd.
Max88
14-05-2026 om 15:30
[..]
Goh relax zeg, nog een schaduw op het topic met: etaleren, boeien en het verlies van een ander.
Ik hoef niet met iets te stoppen omdat een ander alles over the top vindt, sober is, iets kleins al veel te gek vindt, noch omdat een ander iemand verloren heeft.
Ik ga nooit op vakantie, kan ik dan niet enthousiast zijn voor anderen? Mogen ze me er niets meer over vertellen? Anders ben ik zielig? Ik ben juist blij als iemand iets te vieren heeft.
Mijn vader is hartstikke dood sinds 2 jaar. Ik heb kanker kortgeleden gehad, mijn kind iets ernstigs. Ik woon als 24/7 mantelzorger met mijn dementerende moeder die keihard achteruit holt en me elke dag verrot scheldt. Dus praat me niet van verlies, Vaderdag vier ik nog steeds, Moederdag vier ik nog steeds. Ik ga naast de door mij geïntroduceerde kinderdag denk ik ook een opa-/omadag in het leven roepen.🥳
Rekenenisleuktaalook
14-05-2026 om 15:47
Gingergirl schreef op 14-05-2026 om 15:26:
[..]
En jij verteld weer iets anders waarvan een ander denkt " boeien", maar wat jij leuk vindt of enthousiast over bent. Kijk ik ben het volledig met je eens dat sommige situaties voor een ander pijnlijk kunnen zijn. Daar kun je zeker rekening mee houden maar niet altijd.
Ik vond het het meest pijnlijk dat mensen het onderwerp kinderen krampachtig niet meer aansneden toen ik in een fertiliteitstraject zat.