Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tango

Tango

17-10-2009 om 21:51

Motorisch probleem?

Afgelopen week hadden we 10-minuten gesprek op school over Tangozoon (5 jaar). Hij is van eind september, dus zit in groep 2. De juffen vinden hem echter nog erg jong, hij gaat wel beter werken maar nog niet op het niveau waarop andere kinderen van zijn leeftijd zitten. Ze maken zich vooral zorgen over het motorische stukje. Kleuren binnen de lijntjes kan hij dus echt nog niet en knippen lukt ook moeizaam. Met klimmen e.d. is hij angstig al durft hij steeds meer. Zijn spraak vonden ze ondanks een jaar logopedie ook nog niet voldoende. Ze adviseerden ons om een keer naar een kinderfysiotherapeut te laten gaan om die eens naar hem te laten kijken. Nou sta ik daar niet direct negatief tegenover, maar wij zien eigenlijk niet echt een probleem.
Het lijkt ons meer dat het kleuren en knippen niet echt zijn interesse heeft. Daarentegen is hij al wel volop met letters bezig. Hij herkent ook al best veel letters en probeert woordjes te maken. Ook telt hij veel en kan kleine sommetjes uitrekenen.
Wie heeft iets soortgelijks aan de hand gehad en is hiermee naar een kinderfysiotherapeut geweest of juist niet. En hoe is het uiteindelijk afgelopen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sabje

sabje

18-10-2009 om 08:40

Bij alle twee mijn kinderen.

Bij mijn zoon die nu bijna 10 is werd dit in de kleuterklas ook al merkbaar.Hij kreeg zels speciale kniples (jaaa echt) kleurde niet binnen de lijntjes ,tekenen onder zijn niveau ook met zijn grove motoriek had hij problemen : hij rent met zijn bovenlichaam,ik kan dit niet zo goed uitleggen maar hij rent niet soepel,durde niet gauw te klimmen of zoiets. In groep 3 kwam het nog beter naar voren omdat hij toen moest gaan schrijven.Hij heeft fysiotherapie gehad maar daar heeft hij niet zoveel baat bij gehad vond het ook niet leuk,voor mij gevoel lag dit meer aan de mevrouw die het gaf,toen kreeg hij ergotherapie en daar is hij erg van opgeknapt zeg maar. Hij kreeg ineens een voldoende voor schrijven op zijn rapport. Hij zal altijd problemen hier mee houden maar het is nu te overzien ook voor hem zelf.
Mijn dochtertje zit net in groep 3 en het blijkt dat zij ook veel moeite heeft met haar fijne motoriek het prboleem bij haar is dat ze dichtklapt en niets meer durft op te schrijven.Ze houdtr niet van kleuren enzo nee logisch omdat ze voor haar eigen gevoel het niet goed doet niet binnen de lijntje dat kost moeite en vind ze het niet leuk.
Ik heb haar meteen aangemeld bij de ergotherapie.
Het al bezig zijn met de letters enzo zegt verder niets d.w.z dat staat los van zijn motoriek.
Ik zou gewoon eens een gesprek bij de kinderfysio aan vragen zij kunnen een test doen om te kijken hoe het ervoor staat.
Merk jezelf ook dingen aan hem ?
Succes ermee!
Sabine

noedels

noedels

18-10-2009 om 11:02

Herkenbaar

hier ook dochter met moeizame motoriek.Tekenen binnen de lijntjes lukte een beetje aan het einde van groep 3, knippen, ramp; lag vaak op de grond omdat ze "ergens" over struikelde. dat waren volgens mij meestal haar eigen voeten

Maar kende alle letters, rekende tot 10 zonder problemen, logisch denken ect geen probleem.

Er is zelf over gedacht om haar een klas over te laten slaan. Maar nu loopt ze toch wat vast, schrijven gaat lastig, kost veel moeite, vooral snel schrijven.Nu heeft school aangegeven om haar extra hulp te geven, weet nog niet precies wat, ze wordt volgende week getest.

noedels

noedels

18-10-2009 om 11:02

Herkenbaar

hier ook dochter met moeizame motoriek.Tekenen binnen de lijntjes lukte een beetje aan het einde van groep 3, knippen, ramp; lag vaak op de grond omdat ze "ergens" over struikelde. dat waren volgens mij meestal haar eigen voeten

Maar kende alle letters, rekende tot 10 zonder problemen, logisch denken ect geen probleem.

Er is zelf over gedacht om haar een klas over te laten slaan. Maar nu loopt ze toch wat vast, schrijven gaat lastig, kost veel moeite, vooral snel schrijven.Nu heeft school aangegeven om haar extra hulp te geven, weet nog niet precies wat, ze wordt volgende week getest.

Tango

Tango

18-10-2009 om 13:24

Wat we thuis merken

Is dus niet echt veel. Hij loopt naar ons idee niet anders dan andere kinderen, valt ook niet opvallend veel. Wel speelt hij weinig met lego, knex e.d. Hij vind het wel leuk als het in elkaar zit, maar bouwen doet hij niet echt.
De interesse in letters en cijfers bracht ik er ook niet mee in verband, maar ik vind het juist lastig omdat hij daar al zo mee bezig is en de juffen dus aangaven dat ze hem echt nog niet na dit jaar naar groep 3 zien gaan. Nu is dit nog wel een eindje weg en kan er nog veel gebeuren, maar ik zou niet willen dat hij vanwege alleen zijn motoriek groep 2 nogmaals zou moeten doen.
We gaan zeker naar de kinderfysiotherapeut en de ergotherapeut houd ik ook in gedachte.

Ja herkenbaar!

Maar onze zoon viel in groep 1 ook wel op door wat andere dingetjes. Met gym zeg maar kon hij ook niet meekomen. Wij hebben idd de fysio erbij gehaald en die dacht eerst aan DCD. Dat is zeg maar een storing in de ontwikkeling van de coordinatie (van de bewegingen). We zijn het onderzoekstraject ingegaan bij een revalidatiecentrum. Daar bleek na de onderzoeken dat onze zoon GEEN DCD heeft maar een Cerebrale Parese werd vermoed. Door naar de neurlooog en een MRI bracht daar inderdaad het antwoord: Cerebrale parese oftewel hij heeft een hersenbloeding gehad nog voor hij geboren werd. Oorzaak is vaak onbekend maar bij mij helaas erg duidelijk. Ik heb een zwaar ongeluk gehad topen ik 7 mnd zwanger was van hem.

Maar wat jij nu beschrijft past inderdaad bij bijvoorbeeld DCD.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.