Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Naar bed gaan

Sinds een paar weken gaat het naar bed brengen van mijn zoon (4) een stuk lastiger. Vanaf dat hij klein was hadden we altijd een soort ritueel bij het naar bed gaan. Nu neemt hij geen genoegen meer daarmee en vraagt hij om nog een kus. Hier zijn we in het begin in mee gegaan met als gevolg dat we er wel 10 konden geven en het nog niet voldoende was.
Zelf vinden we eigenlijk dat het ritueel voldoende moet zijn. Tijd is tijd vinden we. Nu hebben we bedacht om hem dus steeds terug te leggen op bed (sinds vandaag) maar we vinden het ook niet leuk om hem overstuur te laten gaa slapen.

Graag wil ik weten wie hier ook ervaring mee heeft en hoe dit is gegaan.

Jikke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

18-09-2009 om 21:42

Hier ook

en ik ben het bij het ritueel gaan rekenen, daarna slaapt dochterlief erg snel. Ik heb wel wat andere dingen ingekort. 1 liedje ipv 2, 1 verhaaltje ipv 2 en zo heb ik de tijd weer terug gewonnen.

Jesse_1

Jesse_1

18-09-2009 om 22:40

Positieve aandacht

Misschien kun je het op een héél andere manier proberen (deze methode is o.a. voor peuters die steeds uit bed komen, maar kun je denk ik ook goed gebruiken - heb het al eerder op OO gepost).

Breng je zoon naar bed met een 'gewoon ritueel' en zeg dat als hij lief gaat proberen te slapen en stil is, dat je dan na 5 minuutjes nog even komt kijken. Na 5 minuten kom je even kijken, een kus, een knuffel "wat lig jij lief te proberen te slapen, over 5 minuten kom ik weer even bij je kijken". En dan na 10 minuten, even kijken hoe je dit kunt uitbouwen. Telkens even héél kort contact en beloven dat je zo nog even komt kijken.

De eerste avonden zal je zoon wakker blijven om je steeds te zien komen, maar het geeft je zelf al rust (ook al loop je steeds naar haar toe) dat het rustig is in huis.

Na verloop van tijd gaf onze oudste zoon na een paar keer zelf aan dat ik niet meer hoefde te komen (hij was dan zó moe, dat hij wilde gaan slapen).

Bij de jongste hebben wij dezelfde methode ook toegepast (die trok alles uit de kast om maar niet te gaan slapen, licht aan, speelgoed pakken, danwel lawaai maken etc) en ook bij hem heeft het zijn gedrag omgekeerd.

Voor ons is het in ieder geval een uitkomst geweest naar goed gedrag bij 2 van de 3 kinderen (Middelste was uit zichzelf heel lief ) op peuterleeftijd, maar ook op kleuterleeftijd. In feite beloon je je kind met deze methode ook met positieve aandacht als ze zich goed gedraagt.

Succes, Jesse

zon

zon

19-09-2009 om 08:29

Even wat extra aandacht nodig?

Zou het niet zo kunnen zijn dat hij door omstandigheden gewoon die extra aandacht even nodig heeft?
Onze dochter van net 4 doet het op school heel goed maar het vraagt veel van haar en ik merk dat ze hierdoor thuis meer aandacht vraagt, ook bij het naar bed brengen. Wij laten dit even zo en geven haar die extra aandacht er vanuit gaande dat ze dit nu nodig heeft om deze periode door te komen en dat dit over een paar maanden wel weer minder zal zijn. We knuffelen bij het naar bed brengen even extra en liggen bijvoorbeeld een tijdje bij haar. Op die manier proberen we haar te helpen en ik merk dat ze dit heel prettig vindt en toch ontspannen gaat slapen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.