Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
kaplablokje

kaplablokje

30-08-2016 om 15:41

Negenjarige alleen met de bus?

In Arnhem heeft een buschauffeur twee meisjes van negen op het busstation laten staan, omdat hij van blijkbaar van mening was dat het niet verantwoord was om de kinderen mee te nemen. Zie hieronder het bericht in de Gelderlander.

Wat voor twee 9-jarige Arnhemse meisjes een leuk uitje had moeten zijn, is op een klein drama uitgelopen. Een buschauffeur weigerde de twee zondag mee te nemen vanaf het Arnhemse busstation.
Roos (9) mocht haar even oude vriendinnetje Layla mee uit eten nemen naar het restaurant van Roos' vader op het Nieuwe Plein en die reis zonder begeleiding maken.
De meisjes namen rond 18.00 uur de bus bij winkelcentrum Kronenburg. „Een route die Roos kent omdat ze die vaak samen met haar moeder heeft genomen. Op de heenreis deed de chauffeur al moeilijk. Na het eten zijn de meisjes naar het station gelopen. Mijn schoonzoon belde dat ze eraan kwamen. Mijn dochter wachtte bij de bushalte, maar de meiden zaten niet in de bus. Dat zorgde wel even voor paniek”, vertelt Roos' oma Hennie van Duivenbooden.
De chauffeur op het busstation weigerde de kinderen mee te nemen. „Volgens Roos heeft een mevrouw het voor ze opgenomen, maar dat mocht niet baten. Gelukkig zijn ze teruggelopen naar het restaurant.”

Volgens oma hebben de kinderen zich niet misdragen en hadden ze ruim voldoende geld om een kaartje te kopen. „We zijn boos. Er staat nergens in de regels dat kinderen van 9 jaar oud niet alleen met de bus mogen. Gelukkig was het restaurant dichtbij, anders weet ik niet wat er had kunnen gebeuren.”
Woordvoerder Daan Stevens van Connexxion zegt dat het aan de inschatting van de chauffeur wordt overgelaten of hij jonge kinderen zonder begeleiding meeneemt. „Ik kan me niet voorstellen dat onze chauffeurs twee meisjes zomaar op het station laten staan. Misschien is er iets voorgevallen, waren ze brutaal. Of hadden ze geen geld.”

Wat vinden jullie? Ik had me er onlangs bijna aan schuldig gemaakt. We hebben geen auto en reizen vaak met de bus. Ik merkte dat mijn jongste (9) inmiddels weet waar hij uit moet stappen. Ik dacht dat hij het leuk zou vinden om een keer alleen te reizen. Ik zou mijn man gevraagd hebben om bij de uitstaphalte te staan. Een verschil is dat ik het wel even met de buschauffeur besproken zou hebben. Ik dacht dat dit moest kunnen. Kinderen moeten een keer zelfstandig leren reizen en dan liever eerst een keer een klein bekend stukje, afgezet door de ene ouder en opgevangen door de andere ouder, dan in een keer helemaal alleen. Ik reisde vroeger ook wel met de trein op die manier.

Pooh bear

Pooh bear

30-08-2016 om 16:04

Reactie

Ik denk dat het per kind verschilt en dat de meeste ouders dat zelf kunnen inschatten.
Als buschauffeur kan je het daar mee eens of oneens zijn maar het lijkt mij veel gevaarlijker om die kinderen dan maar te laten staan.

Lente

Lente

30-08-2016 om 16:51

Leerlingenvervoer door gemeenten

In de regels die de meeste gemeenten hebben over het leerlingenvervoer wordt ervan uitgegaan dat kinderen vanaf 9 jaar zelfstandig kunnen reizen.

Om toch in aanmerking te komen voor leerlingenvervoer moeten ouders aantonen dat kinderen niet zelfstandig kunnen reizen.

angel3

angel3

30-08-2016 om 19:05

Sja

Als het andersom was geweest was de wereld te klein geweest. Als hij de meisjes meegenomen zou hebben terwijl het niet van de ouders mocht. Ik denk dat iedereen er dan schande van zou spreken dat chauffeur zulke jonge kinderen meeneemt. Zo'n man kan het nooit goed doen.

V@@s

V@@s

30-08-2016 om 19:09

tja

Ik schrik eigenlijk van de reacties die onder het artikel in de krant staan. Is het tegenwoordig zo ongebruikelijk geworden dat negenjarigen iets zelfstandig doen?

Bovendien, zoals hier al eerder genoemd, gaan de meeste gemeenten ervan uit dat kinderen die naar speciaal onderwijs gaan ook vanaf hun negende zelfstandig met het OV kunnen (uitzonderingen daargelaten).

Print

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7B27DF8710-4A59-422B-99F2-83F8D245F87E%7D#case_%7B2801BE13-32A0-449B-816D-95395188E6B4%7D

Printje meegeven?
"Uitgangspunt is dat leerlingen van 9 jaar en ouder zelfstandig reizen naar het bijzonder basisonderwijs. Voor leerlingen in het speciaal onderwijs wordt de situatie per kind beoordeeld."

Overigens is zoon op die leeftijd ook wel alleen gegaan maar dan zette ik hem inderdaad op de bus, achter de chauffeur, en ving mijn vader hem op waar hij uitstapte.

Li

Li

30-08-2016 om 20:23

Sjonge

Ik ging op die leeftijd helemaal alleen naar muziekles. Met de bus, elke week. Niemand heeft er ooit wat van gezegd. Die inschatting is toch voor de ouders om te maken en niet voor de buschauffeur? Tenzij het echt om een vijfjarige gaat of zo.

Teuntje

Teuntje

30-08-2016 om 20:31

Li, leeftijd

Voor een negenjarige oke dus, voor een vijfjarige niet. Hoe dan voor een zesjarige? Zevenjarige? Achtjarige? Wie bepaalt de grens?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2016 om 21:37

Richtlijnen ontbreken

Het zou misschien handig zijn als "de bus" een richtlijn zou hebben voor zelfstandig reizen van kinderen. Zolang dat er niet is, is het raar om kinderen te weigeren. Maar ik snap het dilemma wel. Hoe kan de chauffeur weten of ze van hun ouders met de bus mogen? Misschien is het toch beter om kinderen even weg te brengen en te wachten tot ze in de bus zitten.

Het is maar goed dat ik dit probleem niet had vroeger. Ik ging vanaf mijn 9de elke dag met een gewone bus naar school. Tot ik met de fiets mocht. Ook toen ik nog 9 was.

Specht

Specht

30-08-2016 om 21:43

Tijdstip

Vraag mij wel af hoe laat het een en ander zich afspeelde.
Als ik het goed begrijp, gingen de meisjes om zes uur op weg naar het restaurant.
Hoe gaat gingen ze dan terug?
Dat zal zeker niet voor achten geweest zijn.
Ik vind dit toch heel wat anders dan s'morgens naar school.

Herkenbaar...

Ook ik ben als 9-jarige (meer dan dertig jaar geleden, mmm) een keer gepasseerd bij de bushalte. Wat was ik boos! En inderdaad toen maar terug naar huis gelopen. Herinner me het nog goed! Nu zou ik ook zeggen, misschien de eerste keer zelf als ouder je kind afzetten zodat buschauffeur weet dat t ok is.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2016 om 22:17

Pytsje

In een stad heeft een "eerste keer" wegbrengen niet zoveel zin. Op elke rit kan een andere chauffeur zitten.

Jaina

Jaina

30-08-2016 om 22:23

Zelf

Ik ging als 9 jarige alleen met de bus naar school. Was ook nog best een eind (zo'n 20 minuten) en dat vond toen iedereen heel normaal. Meerdere klasgenootjes gingen ook met de bus. Kleine broertjes en zusjes namen we gewoon mee. 's middags moesten we een uur wachten op de bus dus dan gingen we vaak lopen omdat we dan eerder thuis waren. Als we maar met een paar kinderen waren probeerden we dan te liften. Dat mocht uiteraard niet van onze ouders maar dat deden we dus stiekem. Andere tijden

Stad

In de stad is het in het OV zo druk dat het de bestuurder niet eens opvalt dat een negenjarige alleen instapt. En als die toch voorbij rijdt komt er over tien minuten weer een tram, bus of metro ;0)

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2016 om 22:58

Skik

Dit was in de redelijk grote stad Arnhem. En een alerte chauffeur die "nee" zei. Bij ons kan ik elk kwartier naar het station, maar naar de andere kant van de stad 2 keer.

Li

Li

31-08-2016 om 09:43

Teuntje

In principe bepaalt de ouder en niet de chauffeur. Boven de kleuterleeftijd vind ik wel dat het moet kunnen, veel kinderen gaan al snel alleen naar school. En in elk geval ga je niet botweg doorrijden en die kinderen zomaar achterlaten, dan lopen ze meer risico dan als je ze meeneemt, zeker 's avonds. Als je besluit je met de zaak te bemoeien, dan moet je ook de verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat die kinderen veilig zijn. Maar goed dat de metro-bestuurder hier in de buurt zich nooit met mijn kinderen bemoeid heeft (wat ook moeilijk zou zijn gezien de afgesloten cabine).

Mijntje

Mijntje

31-08-2016 om 09:45

tijdstip

Ik denk ook dat het tijdstip meespeelde. Het was avond en het is tegenwoordig niet gebruikelijk om als negenjarige dan zelfstandig met het openbaar vervoer te gaan. Het zouden weglopertjes kunnen zijn.

Ik hoop wel dat de buschauffeur iemand heeft gewaarschuwd en de meisjes niet zo maar heeft laten staan.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2016 om 10:29

Mijntje

Wat denk jij? Dat die chauffeur melding heeft gedaan? Dan zou hij te horen gekregen hebben, dat er geen grond is om ze te weigeren.

Aan een kant vind ik het 'goed' dat de chauffeur zich kritisch opgesteld heeft. Hij heeft erover nagedacht en wilde de verantwoordelijkheid blijkbaar niet dragen. Dat laat meteen ook zien hoe verrot de maatschappij geworden is. We vertrouwen elkaar niet meer, kunnen elkaar misschien ook niet meer vertrouwen. Het is toch erg dat je bij bepaalde situaties meteen uitgaat van het negatieve? Waardeloos! Aan de andere kant, is het niet aan hem om te bepalen dat 9-jarige kinderen niet meer met de bus mogen als het 7 of 8 uur 's avonds is. Ik zelf zou er een emailtje aan wagen, als dit ons overkomen was. Als een chauffeur een kind mag weigeren, moeten er zwart op wit richtlijnen komen, die wij als klant kunnen nalezen.

Mijntje

Mijntje

31-08-2016 om 11:15

Kaaskopje

Als ouder van die kinderen zou ik ook chagrijnig zijn. Maar ik vind het wel begrijpelijk van die chauffeur. Ja zo verrot is de maatschappij dus Ik zie namelijk niet zulke jonge kinderen alleen reizen, in ieder geval niet 's avonds.
Maar je zou ook maar klein van stuk zijn (als mijn kind) en daarom niet meegenomen worden. Ik zou mijn kind trouwens een mobiel meegeven.

mirreke

mirreke

31-08-2016 om 12:30

Bijzonder...

In Duitsland reizen kinderen vanaf zes jaar alleen en zelfstandig met het openbaar vervoer. Alle kinderen hebben nl. gratis reizen naar en van school (vanaf een bepaalde miniumafstand tussen thuis en school), en er zijn wel schoolbussen, maar waar mogelijk gaat dat met het reguliere openbaar vervoer, zelfs met de trein. Vanaf zes jaar dus. De eerste klas basisschool in Duitsland.

Een klein stukje over de grens bij Arnhem, compleet andere inschatting dus...

Wat vind ik van de handeling van de chauffeur? Niet kunnen... Je laat een zo jong kind niet op een station achter, ook niet met zn tweeën. Wat je onderhand beter kunt doen is een praatje aanknopen, vragen hoe het zit, en evt. met de mobiel v/h kind de ouders even bellen of zo.

Mijn jongste mocht een keer van een Duitse bioscoopmeneer de film A Christmas Carol niet in (ik was erbij, notabene, en in DE geldt, voor films boven de zes jaar mag een kind onder de zes jaar wel met ouderbegeleiding). Deze meneer vond de film voor hem te eng.
Ik was verbijsterd...

Triva

Triva

31-08-2016 om 15:06

mirreke

'Wat je onderhand beter kunt doen is een praatje aanknopen, vragen hoe het zit, en evt. met de mobiel v/h kind de ouders even bellen of zo.'

die hadden ze blijkbaar niet bij zich als er iemand voor niets op ze heeft staan wachten bij de uitstaphalte en gezien het feit dat ze zo blij waren dat de meisjes zijn teruggelopen naar het restaurant.

Kaplablokje

Kaplablokje

16-09-2016 om 09:59

Reactie Connexion

Volgens Connexxion heeft de chauffeur zich aan de huisregels gehouden, omdat achterop de papieren buskaartjes staat dat kinderen tot elf jaar niet onbegeleid met de bus mogen. In de huisregels is het moeilijk te vinden, maar dat gaat Connexxion aanpassen. Volgend mij klopt deze reactie niet. Uit het feit dat op het kidskaartje staat dat het geldig is voor kinderen tot en MET elf jaar onder begeleiding van een volwassene kun je niet afleiden dat een kind niet zelfstandig op zijn eigen OV-chipkaart of op een RIT-kaartje mag reizen. In de huisregels staat het niet. Maar als Connexxion de huisregels aanpast is dit belangrijk voor ouders van kinderen die met de bus naar school gaan en die pas na de zomervakantie 12 worden, of die een klas hebben overgeslagen, afhankelijk van of het nu tot of tot en met elf jaar wordt. Of voor ouders van kinderen die afhankelijk zijn van leerlingenvervoer en waarbij de veel gebruikte modelverordening van de vereniging van Nederlandse Gemeenten ervan uitgaat dat alleen een kind jonger dan negen een begeleider nodig kan hebben, mits je aantoont dat het kind niet zelfstandig kan reizen.

lieverdje

lieverdje

16-09-2016 om 14:08

voor een ander bepalen

Ach, gewoon een stomme chauffeur, die wel even voor een ander bepaalt wat wel en niet kan. Waarschijnlijk zou hij zijn eigen kinderen op die leeftijd niet alleen met de bus laten gaan en bedoelde hij het goed ook nog. Ik heb zelf kinderen die klein van stuk zijn en tegelijk vrij jong goed (zelfstandig) aan het verkeer konden deelnemen, of in het pretpark/speeltuin konden rondlopen terwijl wij op een bankje zaten toe te kijken. Wel meerdere keren gehad, dat een van onze kinderen van een vreemde volwassene niet mocht oversteken, of van de glijbaan, of werd geweigerd in de botsautootjes, of ga zo maar door.... superirritant. Dat met zo'n bus zou onze kinderen bij wijze van spreken ook kunnen overkomen. Onze 10-jarige zit in groep 8 maar zou kunnen doorgaan voor kind van een jaar of 8, op basis van zijn lengte... misschien mag hij ook wel niet mee

Ik denk niet dat dat iets te maken heeft met de 'verrotte maatschappij' en 'dat we elkaar niet meer vertrouwen'. Dat was vroeger niet anders dan nu, denk ik. Het enige verschil is dat vroeger de mensen letterlijk hun eigen dorp niet uit kwamen en iedereen elkaar kende en je vaak wel wist bij wie een kind hoorde. Maar 50 jaar geleden werd er net zo goed wantrouwend tegen vreemden aan gekeken natuurlijk....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.