Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
zon

zon

09-09-2009 om 20:47

Net naar school, hoe begeleiden?

Het is al vaak besproken maar toch zou ik graag wat meningen horen.
Onze dochter gaat sinds 3 weken naar groep 1. Ze vindt het leuk maar heeft het ook wel moeilijk met veel dingen. Ze is heel gevoelig en weet nog niet hoe ze voor zichzelf op moet komen, hoe ze om moet gaan met negatieve opmerkingen naar haar toe (bijv. dat ze iets niet goed doet, woorden nog niet goed uitspreekt etc. ze trekt dit zich heel erg aan) en ze vindt het moeilijk contact te maken met andere kinderen. Dit probleem wordt voornamelijk veroorzaakt doordat zij het enigste meisje uit groep 1 is en de andere meisjes tussen de 1 en anderhalf jaar ouder (en wijzer) zijn (en jongens heeft ze echt veel minder mee).
Ze uit zich hierover niet maar de juf merkt het wel aan haar. Ze trekt zich terug na een vervelende opmerking, voelt zich snel rot door dingen. Ze is ook nog heel erg goedgelovig en is weinig ruzie, schelden etc. gewend, ze weet niet hoe ze daar mee om moet gaan wat weer wordt bemoeilijkt doordat de meeste kinderen veel ouder en groter zijn. Ze heeft sinds ze naar school gaat veel nachtmerries. Hoe kan ik haar helpen om te gaan met allerhande situaties die op school voorkomen. Probleem is dat ze er uit zichzelf niks over zegt en het ook niet leuk vindt over moeilijke dingen te praten.
Ook is ze heel erg moe en mist ze haar eigen bezigheden. Daardoor overweeg ik haar de vrijdag thuis te houden zodat ze iets meer tijd heeft om bij te komen en haar eigen ding te doen. Hoe denken anderen daarover?
Voor ik verwijten krijg haar te beschermd te hebben opgevoed en de makkelijke weg te kiezen door haar lekker thuis te houden, dit is niet het geval. Ze ging altijd 3 dagen naar het kdv en nu gaat ze de ma, di en do naar de bso. Dit maakt mede dat het echt veel voor haar is, maar door werk is die middagen thuishouden geen optie. De vrijdag vrij maakt de week dus net iets korter en minder vermoeiend voor haar.
Alvast bedankt voor de reacties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

09-09-2009 om 22:31

Zon

Wat sneu voor je dochter dat ze het enige meisje in groep 1 is! Blijft dat zo of komen er binnenkort meer nieuwe kinderen? Als het nog lang zo blijft zou ik er toch wel met school over willen praten of er iets aan te doen is, want dat lijkt het me een stuk moeilijker maken dan nodig.
Ik zou trouwens denken dat vrijdag thuis houden een prima idee is voorlopig. Hier hebben we zoon in het begin op onze twee thuisdagen s middags thuis gehouden en dat was duidelijk heel normaal voor beginnende kleuters.

Zeker thuishouden

En niet te veel uitdenken hoe ze haar problemen op kan lossen. Het werkt beter als ze zelf bij haar kracht kan komen, en daar kun je haar vooral bij helpen door voorwaarden te scheppen.

Dat is even kort door de bocht mijn advies.

In mijn ervaring zijn kleuters zo een paar maanden verder voordat ze goed gewend zijn.

Wij konden ook maar beperkt thuishouden door de bso-dagen, en we doen dat nu dan ook regelmatig. Tot ontzetting van de juf die meer van hopsakeehetdiepin methode is, maar dat is dan haar pech.

Onderschat niet die bso-dagen, die zijn erg lang voor kleuters. Dat zag ik bij mijn oudste en nu weer bij mijn jongste. Niet zodanig lang dat ik mijn werk ervoor opgeef maar wel een reden om op woensdag en/of vrijdag thuis te houden en ook zo lang dat je haar programma thuis een beetje zou kunnen aanpassen. Meer regelmaat en voorspelbaarheid. Niet dat je dat nu niet doet maar bij ons helpt het om daar de nadruk op te leggen. Kwartiertje eerder naar boven bijvoorbeeld, dan heb je minder stress om je kind in bed te krijgen. Duidelijk programma in het weekend, dan kan het kind zich daarnaar richten. Geen plotselinge Leuke Dingen, of Verre Dingen. Even wat rustiger allemaal.

Wat betreft dat thuishouden: goed uitleggen dat dat voor het wennen is, anders wordt het een verworven recht. Vooral belangrijk voor kinderen die de dagen van de week al uit elkaar houden.

Een van de dingen die ook meer voorspelbaarheid kunnen geven is een kalender met de dagen van de week (lang/kort, papa/mama thuis) en dan iedere dag kijken waar we zitten. Eventueel dezelfde kleuren hanteren als op school gebeurt. Zo kun je zoeken naar manieren om je dochter meer grip te laten krijgen op de nieuwe situatie, en uiteindelijk verwacht ik dat ze dan ook meer oplossingen zal vinden voor haar eigen omgangs-problemen, of -uitdagingen.

Het is mijn overtuiging dat je beter rustig kunt opbouwen dan forceren (dit vooral in het licht van juffen die doordrammen over het altijd komen).

zon

zon

11-09-2009 om 11:42

We doen het inderdaad

Ik heb gisteren overlegt met de juf en we hebben samen besloten dat ze in elk geval tot de herfstvakantie de vrijdag thuis blijft. Ik denk dat ze op deze manier het leuker blijft vinden en rustig de tijd heeft bij te komen van de eerste 4 dagen.

angel3

angel3

11-09-2009 om 13:36

Herkenning maar

mijn ervaring is ook dat kinderen die regelmatig thuis blijven door de anderen nog als wen kindje worden ervaren... misschien niet met 4 dagen maar vriendin hield kind regelmatig de middag thuis. Dat hielp niet in de aansluiting.
Ik herken veel van je verhaal in mijn zoon. Goedgelovig, niet bestand tegen het 'harde'kleuterleven, snel on der de indruk, nachtmerries, driftbuien etc etc.
Het is nog steeds een gevoelig ventje, maar inmiddels ruim 6 en groep 3. Het gaat heel goed met hem. Hij heeft echt moeten leren zich een beetje staande te houden en dat kostte wat tijd. Drie weken is gewoon erg kort.
Dus geef het wat tijd en bespreek ook zaken met de juf. Ik heb ook aangegeven over het dromen, en de boze buien en de onzekerheid. Ze hielden hem echt wat meer in de gaten en grepen net even eerder in dan ze missch anders zouden doen.

Suk6 en komt goed

Rust

Hoi Zon,
ik zou inderdaad ook thuishouden op vrijdag. Evt ook tot de Kerst ofzo. En inderdaad proberen zoals rodebeuk als zei om verder zoveel mogelijk rust te geven, zodat ze de dingen die op school gebeuren een plekje kan geven.

Mijn oudste (nu 5) is ook een gevoelig kind, wij hebben ook zo'n planbord aan de muur (lange/korte dagen, wel/geen BSO, enz). Verder op tijd naar bed, en evt. een keer 's middags slapen (op woe of za bij ons).

Sterkte voor je dochter, en hopelijk vindt ze snel haar draai. De eerste maanden zijn gewoon echt pittig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.