Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lukke

lukke

29-05-2009 om 22:47

Net vier en maar 9 uur slapen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hangt van kind af

Sommige kinderen hebben meer slaap nodig dan andere kinderen (net als volwassenen). Jouw kinderen hebben blijkbaar veel slaap nodig. Die van mij zou ik echt geen plezier doen om ze al om 19.00 uur in bed te doen. Ze slapen dan niet en mochten ze in slaap vallen, dan zouden ze de volgende dag al om 5.00 uur wakker zijn. Die van mij hebben namelijk genoeg aan 10 uur slaap. Ze gaan tussen 20.30 en 21.00 uur naar bed. De jongste van 5 slaapt dan meestal vrij snel in en die van 8 gaat nog even lezen en slaapt rond 22 uur. Om 7.30 zijn ze wakker. Prima toch!

Groet,
Ina

mirreke

mirreke

04-06-2009 om 12:54

Avond voor jezelf

Kun je niet met je dochter afspreken dat ze op haar eigen kamer nog gewoon mag spelen. Dat ze al wel om acht uur bijvoorbeeld naar haar kamer gaat, daar kan spelen of lezen of tekenen, en dat je haar dan om 9 uur komt instoppen of zo? Dan heb je toch de tijd alleen. Nu is ze natuurlijk nog best jong, dus misschien vindt ze dat helemaal niet leuk, maar misschien ook wel, vindt ze het helemaal stoer...
Hier zoon van 10 en dochter van 12 die al wel later naar bed gaan, maar vantevoren op hun kamer lezen of muziek luisteren of zo. Die van 5 en 8 gaan wel tussen half acht en acht uur naar bed. Jongste zou ook niet eerder slapen.

mirreke

mirreke

04-06-2009 om 12:56

Cultuurbepaald linda

Zonder een mening te willen geven over je opvatting (kinderen die het klokje rond moeten slapen) wil ik wel even zeggen dat het natuurlijk wel cultuurbepaald is wat je zegt. Zoals je zelf zegt, in jouw omgeving en in jouw jeugd (lees in jouw cultuur) slapen kleine kinderen het klokje rond. Punt. Dat is cultuurbepaald.

liora

liora

04-06-2009 om 13:48

Weet ik niet

Hebben kinderen in andere culturen dan andere lichamelijke behoeften?

Ik weet wel dat bijvoorbeeld in Israel kinderen veel later gaan slapen, maar die blijven nog heel lang 's middags slapen bijvoorbeeld. Maar echt minder uren slaap per etmaal krijgen ze niet, het is alleen anders verdeeld over de dag.

zon

zon

04-06-2009 om 20:01

Weinig slaap nodig

Ik vind mezelf in veel opzichten behoorlijk ouderwets en ben ook echt van de rust en regelmaat. Ik vind het ook erg belangrijk dat kinderen voldoende slapen.
Onze oudste van bijna 4 slaapt braaf het klokje rond. Daarentegen slaapt onze middelste van 2 jaar meestal maar 10, max. 11 uur per nacht en ook overdag slaapt ze niet meer. Als zij van 20.00 tot 6.00 uur slaapt heeft ze voldoende slaap en is ze echt goed uitgerust. Juist als ik haar eerder in bed leg ligt ze te draaien tot 21.00/21.30. Als zij 4 is heeft ze waarschijnlijk ook genoeg aan 9 uur slaap.
Ik kan me wel voorstellen dat je als ouder ook tijd voor jezelf wil. Zelf vind ik het in elk geval wel prettig dat ze om 20.00 uur allemaal in bed liggen en het lijkt me vervelend om ze tot 22.00 uur over de vloer te hebben. Als ze wat ouder is kan je misschien afspreken dat ze wel lekker gaat liggen maar dat ze nog een tijdje een boekj mag lezen of naar een luisterboek mag luisteren. Verder geen zorgen denk ik, elk kind heeft andere slaapbehoeftes.

amk

amk

04-06-2009 om 22:56

Tja, als dochterlief hier om 7 uur

naar bed zou moeten zou dat wel met een lege maag moeten. We schuiven dan net aan tafel.
Ik pik haar om 6 uur op bij het kdv, dan naar huis lopen, even rommelen om om te schakelen en dan ga ik koken. Om even voor 7 staat het eten op tafel.

Dat ritme hebben we al sinds we het grotendeels met z'n tweetjes doen. Ze is er gewoon in meegegroeid.
's morgens is ze uit zichzelf rond kwart over 7 wakker. Ik wil haar dan niet in mijn kamer hebben, dus heeft ze een lampje met timer. Als het lampje uit is mag ze naar me toekomen. Tot die tijd speelt ze op haar kamer.
Het zelfde 's avonds. Als het lampje brand mag je alleen je kamer uit om te plassen. En dan negeer ik haar ook. Tenzij ze aangeeft ziek te zijn natuurlijk, maar dat is tot nog toe maar 1 keer geweest.

Meestal trek ik de deur van haar kamer om kwart over 8 dicht. De ene keer slaapt ze snel, de andere keer is ze nog een half uur bezig met verhalen vertellen aan pop, of liedjes zingen. Prima toch, dit is ons ritme. En hoe een ander het doet moet die maar weten.

mirreke

mirreke

04-06-2009 om 23:15

Pas een draadje geweest in opvoeden in het buitenland

De kinderen in Spanje, Thailand, Indonesië slapen echt uren minder dan hier. Vaak duren speelafspraakjes tot in de avond en gaan kinderen ruim na negen uur naar bed, terwijl de school 's ochtends vroeg gewoon weer begint. Ik dacht nog, oh, ze hebben vast siësta, maar dat is dus ook niet zo...
Zouden Spaanse kinderen genetisch minder slaap nodig hebben, of komt het dan door het aantal zonuren of zo...

Hmmm andere landen?

Mijn nichtje in Frankrijk gaat ook veel later naar bed, maar sliep wel altijd smiddags totdat ze 5,5 was, en ook op de kleuterschool werd er gewoon geslapen.

Ik merk dat onze dochter echt veel minder slaap nodig heeft dan zoon terwijl ze 1,5 jaar jonger is. Het lijkt mij meer kind-bepaald!!!

En hier is het inderdaad ook zo dat als ze laat naar bed gaan, ze niet automatisch langer slapen, dus met name bij zoon moet ik erop letten dat hij gewoon niet te vaak te laat naar bed gaat, daar heeft hij echt last van.

Maylise

Maylise

05-06-2009 om 20:58

Wel cultuurbepaald voor een groot deel

Wij wonen in Nederland maar de familie van mijn man (die deels hier woont en deels in andere landen) komt uit een ander land/andere cultuur waar het ook veel normaler is voor kleine kinderen om laat naar bed te gaan. In mijn schoonfamilie lopen de kleuters nog om 21:00 over straat in de zomer. Ook mijn eigen kinderen gaan en gingen altijd later naar bed dan de gemiddelde leeftijdsgenoten in Nederland.

Zeker als het kind zelf gewoon aangeeft niet meer slaap nodig te hebben (en dat merk je vanzelf aan je kind) snap ik niet waarom je het kind eerder naar bed zou brengen alleen vanwege de overtuiging dat een kind zoveel uur slaap nodig heeft. Ook als het kind vervolgens elke avond een paar uur wakker ligt en dus duidelijk aangeeft niet zoveel uur slaap nodig te hebben.

Ik ben er niet tegen om kleine kinderen vroeg in bed te stoppen. Sommige kinderen hebben gewoon meer slaap nodig dan anderen. Echter krampachtig vasthouden aan zoveel uur slaap alleen het hoort vind ik ook overdreven.

In het land/cultuur van mijn schoonfamilie zie ik ook wel eens excessen. Kleuters die 's avonds om 22:30 nog op zijn en inmiddels oververmoeid rondrennen en zichzelf overschreeuwen. Dat is dan weer de andere kant. Toch bevalt een wat soepeler manier van met bedtijden omgaan mij beter dan de hele stricte manier die veel Nederlandse ouders in mijn omgeving hanteren.

Maylise

(op dit moment spelen mijn zoontje van 9 en nichtje van 7 nog druk met de lego. We gaan zo nog een spelletje spelen heb ik beloofd dus tegen de tijd dat ze erin liggen is het vast al weer 22:00 uur)

Mijn behoefte doet er niet zo toe liora

Mijn behoefte doet er niet zo toe Liora. De kinderen hebben allang een eigen kamer (toen ze vroegen of ze er eentje mochten hebben).
Maar als de kinderen het prettiger vinden om bij ons te liggen dan mogen ze dat gewoon.

lukke

lukke

06-06-2009 om 10:06

Jane austen / eigen tijd

Wat lekker dat je kinderen om je heen niet als beperking ervaart! Ik vind het heerlijk hoor, m'n meissie, maar een uurtje de krant kunnen lezen zonder iemand me iets wil vertellen / laten zien / hulp nodig heeft bij de wc, iets knippen, iets plakken, iets pakken enz enz. vind ik echt heerlijk. Dan laadt de batterij bij mij weer op.

liora

liora

06-06-2009 om 10:32

Dirksmama

Hoi Dirksmama,

Ik vraag me dat af, maar dan zou ik meer moeten weten. Maar je hebt al vrij grote kinderen, en vaak als die heel onzelfstandig zijn (en als je nog bij je ouders slaapt vind ik dat onzelfstandig), zie je dat het vooral de ouders zijn die moeite hebben het kind los te laten dan andersom.

Liora

Primavera

Primavera

06-06-2009 om 14:06

Eigen inkleuring

Liora: "...je hebt al vrij grote kinderen, en vaak als die heel onzelfstandig zijn (en als je nog bij je ouders slaapt vind ik dat onzelfstandig), zie je dat het vooral de ouders zijn die moeite hebben het kind los te laten dan andersom"

Dat hangt er vanaf wat je onder het begrip onzelfstandigheid verstaat. Dirksmamma kan wel meer hechten aan de zelfstandigheid van haar kinderen om zelf te beslissen waar ze slapen en om zelf te kunnen invoelen of ze moe zijn. Grote zelfstandige mensen slapen ook niet gescheiden van degenen die ze lief hebben, dus waarom zou je zo'n scheiding wel een klein kind aandoen? Samenslapen op de ouderlijke slaapkamer is in heel veel culturen normaal, je kunt dat moeilijk allemaal schuiven op de kinderen niet los kunnen laten. Die culturen kijken weer heel vreemd tegen de nederlandse manier van doen aan om je kind zo snel en vaak mogelijk op een eigen kamertje weg te stoppen en af te richten dmv inpakken in een soort babydwangbuis of laten krijsen zodat het daar zo snel mogelijk stil ligt te wezen en verder niet het levensritme van de ouders over hoop haalt. Wat zijn dat toch voor kille ouders en waarom nemen die mensen eigenlijk kinderen als ze er vervolgens zo'n last van hebben? Ik schrijf het expres wat overdreven op om duidelijk te maken dat wat voor de één vanzelfsprekend is voor de ander niet zo hoeft de zijn en wat voor de één een goed motief is voor de ander kul is.

De ene cultuur vind het verschrikkelijk als een kind eens moe is en buiten zijn bed in slaap valt, de andere cultuur vind het juist verschrikkelijk als de kinderen sistematisch van het grote mensen leven worden weggehouden. Deze laatsten voelen zich in hun mening gesterkt door te noteren dat die kinderen die altijd vroeg naar bed gaan en afgezonderd worden uit het gewone leven zich nooit weten te gedragen. Ze hebben nooit geleerd om zichzelf bezig te houden, maar moeten constant bezig gehouden worden worden en kunnen nooit eens in een restaurant eten zonder dat daar weer allemaal kinderspeelgoed en tekenspul bij gehaald moet worden, lusten niks, kunnen pas op zeer late leeftijd zelfstandig met glazen en ander breekbaar spul omgaan, enz.

Iedereen kleurt op een eigen manier de feiten die hij/zij waarneemt in en die inkleuring wordt grotendeels door je cultuur bepaald. Ik denk dat in hoe meer culturen iemand geleefd heb des te beter diegene dit soort dingen kan relativeren.
Nederland is in ieder geval het land waarin de kinderen de meeste uren slapen, veel meer dan in andere alnden. Nou zijn er 3 mogelijkheden. Of de nederlandse kinderen hebben door een één of andere genetische oorzaak meer slaap nodig dan hun leeftijdsgenootjes uit andere landen of de nederlanders zijn gek of de rest van de wereld is gek. Take your choice.
groetjes Primavera

Zelfstandig?

Ze zijn zelfstandig genoeg hoor, maak je maar geen zorgen. Ze slapen vaak bij ons omdat ze het GEZELLIG vinden. Niet omdat ze bang zijn of onzeker of zo.

Als je jouw redenering volgt dan zijn echtparen die een kamer delen dus heel onzelfstandig omdat ze niet alleen slapen?

liora

liora

07-06-2009 om 09:39

Ach

Laten we nu hierover geen discussie aangaan.

Ik hecht erg aan zelfstandigheid en een stel dat alles samen doet omdat dat zo gezellig is, vind ik ook zwaar afhankelijk inderdaad.

Ik vind het wel gezond als mensen zelf en alleen dingen doen.

Liora

lukke

lukke

07-06-2009 om 18:26

Zelfstandig / alleen

Hoi Liora,

Volgens mij is veel samen iets anders dan afhankelijk en veel alleen iets anders dan zelfstandig. Het valt wel regelmatig samen, maar het hóeft niet.

Met mijn ex deed ik minder samen dan met mijn huidige man. Maar wat hij van dingen vond, bepaalde voor een veel groter deel mijn mening en gedrag.

Ik heb nu minder fysieke afstand, we gaan minder apart op stap, maar ik bepaal mijn eigen keuzes, ben daarin zelfstandig.

Voor mij zou een kind dat niet zonder mij kán slapen, wel als afhankelijk voelen. En ook een kind dat (gedwongen) ongelukkig alleen slaapt. Maar een kind dat regelmatig bij mij in bed kruipt (doet mijn eigen kind trouwens nooit, vindt ze niet fijn), daar zie ik geen onzelfstandig kind in.

Niet zoiets al eenzaam niet hetzelfde hoeft te zijn als alleen, is alleen voor mij niet zoiets als zelfstandig.

Gezellig = afhankelijk?

Ik kan het echt niet meer volgen hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.