geju123
20-03-2014 om 20:40
niet sociaal vaardig genoeg
Mijn zoon van 9 loopt sociaal een beetje vast op school. Is extreem verlegen/onzeker. Hij is getest door een psycholoog, daar kwam dit ook naar voren.
Nu zijn we op zoek naar een geschikte training, maar is lastig zoeken.
Het moet enigszins betaalbaar zijn omdat we deze trainingen zelf moeten betalen.

bibi63
20-03-2014 om 20:59
zoek eens op
Kanjertrainingen, die zijn er overal en speciaal voor deze 'gevallen'.
Gr. Bibi

druif
20-03-2014 om 21:49
Rots en water. Of sta sterk trainingen?
Ik zelf krijg altijd jeuk van kanjertrainingen, omdat ik het een keer heel normatief uitgelegd heb gekregen. Een kanjer worden met een wit petje was het doel. Brrr alsof je nirt jezelf mah zijn, maar een rol moet spelen. Die andere twee methodes gaan vlgs mij meer uit van ieders eigen manier ban in het leven staan.
Maar zoals ik al zei, misschien komt day door die enge, normatieve uitleg.

Moeder
21-03-2014 om 14:13
Trainingen
Mijn zoon heeft een jaar lang twee keer per week op een groep gezeten bij Altra. www.altra.nl. Via hen heeft hij ook Rots en Watertrainingen gedaan en ook nog andere trainingen. Helaas weet ik niet hoe het verder gaat, vanwege de bezuiningen zijn er al wat ontslagen gevallen. Maar misschien is er iets dergelijks bij jou in de buurt. Het wordt volledig vergoed en mijn zoon heeft er veel geleerd.

nickloos
24-03-2014 om 21:16
karate
Mijn zoontje van 7, was tot december ook extreem onzeker en verlegen. Hij durfde aan de schoolpoort amper hoi tegen klasgenootjes te zeggen. Hij is voor kerstmis bij de karate gegaan en is enorm opgebloeid! Ik heb het idee, nu hij enkele stoere karate-moves kent en kan tonen op school, dat andere kinderen daarvoor naar hem opkijken en dat dit hem zelfvertrouwen geeft.

Jesse_1
24-03-2014 om 22:38
@druif
Dan heb je het inderdaad verkeerd uitgelegd gekregen, uitgangspunt van de kanjertraining is juist dat iedereen anders is, en dat iedereen goed is zoals hij is.
Vertrouwen hebben in jezelf, jezelf blijven, maar zelf kiezen (in bepaalde situaties) voor ander 'kanjer'gedrag.

Aagje Helderder
24-03-2014 om 23:09
Kanjertraining zou ik zelf niet voor kiezen
Nou, dat positieve beeld van de kanjertraining heb ik ook niet gekregen hoor, zelfs niet na twee avonden uitleg op de basisschool van mijn kinderen door iemand die erg 'groot' is in de wereld van kanjertraining. Sterker nog, op een paar goede ideeën na vind ik het niet veel soeps.
Ik vond idd dat 'men' erg negatief deed over de kinderen met zwarte, rode en gele pettengedrag, terwijl het witte pettengedrag erg geïdealiseerd werd. Waar men aan de ene kant wel duidelijk stelde dat een kind niet te reduceren is tot die ene vorm van gedrag, werd tegelijkertijd wel bepaald gedrag erg stereotiep neergezet.
Bovendien kreeg ik de indruk dat er veel te veel verantwoordelijkheid gelegd werd bij het gepeste kind. Er wordt toch steeds gezegd dat bepaald gedrag toch ook wel reacties teweeg brengen, waarbij dan het gele pettengedrag dramatisch werd voorgesteld als een ongelofelijk zeurderig kind dat iedere keer jankend de hulp van anderen inroept. En dat het misschien niet goed is, maar wel voorstelbaar dat je dan bepaalde reactie (lees: pestgedrag) oproept. Dat weerbaar maken van kinderen met gele pettengedrag had toch veel van: jij moet anders zijn.
En dat terwijl we toch jarenlang gehoord hebben dat er geen excuus is voor pesten, ook al is een ander nog zo anders dan jij.
Tenslotte vind ik dat in dit concept het zelfoplossend vermogen van kinderen zwaar overschat wordt. Als ik hoor op welke manier ze elkaar zouden moeten aanspreken op ongewenst gedrag, dan denk ik: zou mooi zijn als ze dat konden en misschien goed om aan te werken, maar zelfs volwassenen komen hier vaak niet aan toe. Gewoon omdat het zo moeilijk is. Goed om aan te werken (dat vind ik dus een goed aspect), maar de torenhoge verwachting en daaruit voortvloeiende verantwoordelijkheid is niet realistisch.
Kortom, voor een kind dat sociaal vaardiger zou moeten worden zou ik het niet aanbevelen. Maar goed, ik zou het helemaal niet aanbevelen dus...
Aagje

Aagje Helderder
24-03-2014 om 23:12
O ja
Wat me wel aansprak is de gedachte dat je een keuze (en in die zin ook een verantwoordelijkheid) hebt om prettig gedrag te vertonen en dat je daar aan kunt werken...
Aagje

Sanneke*
25-03-2014 om 10:42
Rots en Water
Mijn zoontje heeft hetzelfde probleem en hij volgt nu een Rots en Water training. Dit werkt heel goed, hij vindt het leuk en leert er heel veel van.
Het is een actieve training, speciaal voor jongens gemaakt. Ik kan hem echt aanraden.
Hij volgt hem in Dordrecht, maar ik weet niet waar je woont. Maar op diverse plaatsen in het land is deze training te volgen.
Succes!
Sanneke*

Druif
25-03-2014 om 11:34
Ja, zoals Aagje beschrijft
Zo heb ik het ook gehoord van een goede vriendin, waar ze kanjertraining op school gingen introduceren. En ook dat was een gecertificeerde training.
Er werd enorme druk op de kinderen gelegd om 'kanjers' te zijn. Buiten de training op, werden kinderen ook onderling erop aangesproken door elkaar. Het werd een nieuwe dimensie aan de pestsfeer die er was in de klas. 'Jij bent niet goed, jij bent geen kanjer.' Bah, wat werd ik daar misselijk van. Ik kon die klas goed, want we hadden onze dochter er het jaar voor de training uit geplukt om er zo'n vreselijke sfeer hing.
Ook mochten kinderen niet meer 'zielig' zijn. Alsof het je eigen verantwoordelijkheid was. Je kiest ervoor om gepest te worden. Brrrrrrr.
Het zal vast het uitgangspunt van de training niet zijn. Maar het is wel hoe het in deze situatie uitpakte.
Van Rots en water heb ik begrepen dat de kinderen echt in hun eigen kracht worden gezet. Ook met de keuze wat je doet, 'ben je rots of water in deze situatie?', maar dan zonder normatief gezeur. Rots en water zijn allebei soms de beste keuze.

Hanne.
25-03-2014 om 11:57
rots en water vs kanjertraining
Ik heb zowel ervaring met rots en water (als groepstraining) als met de kanjertraining.
Misschien dat het toeval was, maar het pestgedrag nam hier na de introductie van de kanjertraining toe. Twee jaar later is besloten dat er 'iets' moest met de klas en is klassikaal er een rots-water training gegeven.
En nu is het weer rustig in de klas.

Druif
25-03-2014 om 13:25
terug lezend
Ik schrijf: 'Heb ik begrepen dat de kinderen echt in hun eigen kracht worden gezet.' Heb ik die zin geschreven? Jakkiebah. Ik heb geloof ik wat te veel over de jeugdwet gelezen en daar verkeerd woordgebruik van geleerd.
Ik bedoelde dat kinderen bewust zelf naar hun reacties gaan kijken en zich vrij gaan voelen om te kiezen, wat ze willen in een bepaalde situatie. 'Ga ik rots of water zijn?' 'Wat wil ik?' 'Wat zal er gebeuren als ik nu als rots ga reageren' 'Wat zal er gebeuren als ik nu als water ga zijn?'

Aagje Helderder
25-03-2014 om 19:20
Ooow ja Druif
Dat verhaal van niet zielig mogen zijn....
Hier was een groep (twee klassen) waarbinnen pestgedrag voorkwam. Op een gegeven moment vroeg de begeleider: wie voelt zich wel eens buitengesloten? Vriendin van dochter steekt vinger op, mag vertellen waarom en moet daarbij wat huilen. Dochter, die naast vriendin zat, sloeg haar arm om vriendin heen en probeerde wat troostends te zeggen. Kregen ze beiden onder uit de zak: vriendin omdat ze niet zielig was en dus ook niet zielig mocht doen en dochter omdat ze niet hoefde te troosten als iemand niet zielig was.....
Heb nog geprobeerd om de juf later uit te leggen dat er een verschil is tussen zielig en verdrietig zijn en dat de gepaste reactie op verdriet is medeleven en troost, maar nee... Dat zou het kind alleen maar beletten om in haar eigen kracht te gaan staan....
Toen was bij mij het vertrouwen in deze aanpak echt en definitief over.
Aagje

creabea
26-03-2014 om 10:06
zielepiet
Hmmm. Mijn zoontje (5) was onlangs verdrietig want hij mocht al dagen niet meedoen met een spelletje wat kinderen bij hem in de klas deden bij het buiten spelen. Toen ik voorstelde om met de juf te gaan praten, zei hij dat dat niet moest want hij 'wou niet de zielepiet' zijn. Dat heb ik hem nog nooit horen zeggen, toen vroeg ik mij ook af of de juf dat misschien zo heeft uitgelegd.

geju123
26-03-2014 om 12:24
bedankt voor de reacties
bedankt voor de reacties, mijn zoon doet nu een rots en water training, maar hier ben ik helemaal niet tevreden over.
Maar dat ligt denk ik aan degene die het geeft, ik probeer hem nu aan een andere rots en water training mee te laten doen. Die start pas in september.
Kanjertrainingen worden hier in de buurt vreemdgenoeg niet gegeven. Wel krijgt hij in groep 7 weerbaarheidstraining op school.
Ik speur nog even verder

druif
29-03-2014 om 11:45
kritische blik
https://www.youtube.com/watch?v=AhPlBVBGLpYInteressant, vind ik. Vooral dat stukje dat over de kanjertraining gaat.
En verder weet ik helemaal niet of ik het wel met deze man eens ben hoor. Ik heb nog niet alle stukjes gekeken uit zijn voordracht. Maar ik vond wat hij voorlas uit de stukken van kanjertrainingen toch wel schokkend.

Jasam
29-03-2014 om 12:06
Kanjer training op school
Vanaf het begin had ik al een naar gevoel over die petjes, die kinderen in een hokje plaatsen. Daarnaast het gegeven dat het gepeste kind actie moet ondernemen, lijkt me ook de omgekeerde wereld.
Heb je link doorgestuurd naar de directeur van onze BS Druif.

Aagje Helderder
29-03-2014 om 16:01
Mja
Herkenbaar. Deze meneer verwoordt wel goed wat ik tegen de kanjertraining heb. Ben wel benieuwd wie hij is. Ik denk tegelijk dat hij ook wel een bepaalde richting vertegenwoordigt, maar heb nog niet helder welke.
Aagje

Ginny Twijfelvuur
29-03-2014 om 22:10
Andere ervaring
Mijn oudste heeft op eigen initiatief een kanjertraining gevolgd, dus niet op school. En heb dus hele andere ervaringen. Er werd wel aandacht besteed aan wat hij zou kunnen doen om het pesten te stoppen, maar dwt was meer om hem ook het gevoel te geven dat hij ook wat in de melk te brokkelen had. Verder werd er met de petjes heel anders omgegaan, de gele, de zwarte en de rode vormden samen de witte pet. En de pet sloeg terug op het gedrag van iemand in een bepaalde situatie, dus niet op de persoon zelf. Ook werd uitgelegd dat mensen van rol, en dus van pet kunnen wisselen.
Zowel hij als wij hebben er best wat inzichen opgedaan, maar echt veranderd heeft het niets. Daarna heeft hij een sovatraining gedaan en daar heeft hij wel wat uit mergenomen. Maar toch, hij is nog steeds dezelfde, ook op de middelbare school blijft het een kwetsbaar kind, en wordt de deur hier niet platgelopen door school- of andersoortige vrienden. Integendeel....

Leen13
29-03-2014 om 23:18
Tomtraining
Hier werd het een Tomtraining genoemd danwel een SOVAtraining. Het grootste voordeel was dat de juf en wijzelf ook betrokken werden. Er was een lesboek en we moesten met haar thuis en op school en elders oefeningen doen en invullen. Zij deed ook zelf oefeningen. Daardoor had dochter meer betrokkenheid van de juf en ging de juf haar beter begrijpen. Maar het heeft weinig betekent inderdaad in het stoppen van uitsluiting/pesten en het maken van contact. Dat kwam pas veel later onder andere omstandigheden.
Maar wel dus een onverwacht voordeel in de klas, scheelde wel, dochter kreeg wel wat meer adekwatere respons van de juf en ook wij hadden een goede manier om zaken te bespreken, naast de spelletjes die we deden.
De juf hielp dochter ook aan een gevoelensboekje waar ze veel aan gehad heeft en dat ze nog weleens doet.

kooiker
31-03-2014 om 14:16
Ik ben ook een tijdje op zoek geweest voor mijn wat verlegen zoon van 11 die moeite heeft om voor zichzelf op te komen. Uiteindelijk kwam ik terecht op de site Loes.nl . Daar is een overzicht van verschillende trainingen voor versch. Leeftijden. Mijn zoon volgt nu een sova training voor kinderen die minder weerbaar zijn. Hij heeft een lesboek en ook wij en de juf. Hij moet opdrachten doen en alles wordt op een plezierige manier uitgelegd. Hij is nu drie keer geweest en ik vind hem nu al een beetje assertiever. Succes!

kooiker
31-03-2014 om 14:18
Het is gratis, alleen bijdrage voor lesmateriaal van 10 euro
Dat was ik vergeten, dus alsnog.

kooiker
06-04-2014 om 22:18
Sorry
Ik had er geen idee van dat Loes alleen hier in Twente bestaat. Ik dacht dat landelijk was. Sorry.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.