Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

14-02-2023 om 18:39

Nieuwe Cito normering

Is hier iemand die verstand heeft van de nieuwe Cito normering. Kind zit in groep 5 en scoorde vroeger I op al zijn toetsen. Nu heb ik een nieuwe tabel gekregen. Ipv de I scores zie ik nu M6 tot M 8 staan. Hoe moet ik dit zien? Als je M8 scoort heb je dan alles al afgerond tot half groep 8? Of is die M8 dan een gemiddelde score en scoor je dan een C of een III?


SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

14-02-2023 om 20:57

Schemerlampje schreef op 14-02-2023 om 20:04:

https://www.cito.nl/onderwijs/primair-onderwijs/lvs-leerling-in-beeld/toetsen-op-maat
Misschien maakt dit het nog iets duidelijker?

Wel iets! Maar wat ik uit dit stuk begrijp is dat een m4 toets Bijv ook e4 vragen bevat. Maar hoe kan mijn kind bij een m5 toets dan ineens een m8 score? 

Ik kan het wel aan zijn meester vragen, maar hij zal ook genoeg werk hebben. Het is niet dat dit van levensbelang is. 

Epic88 schreef op 14-02-2023 om 19:10:

[..]

Maar zou ik die M7 dan moeten zien als een C score op midden 7 niveau? Of gewoon je beheerst de stof tot midden 7. En er dan maar vanuit gaan dat hij op E6 dan een A score zou halen.

Begrijp je wat ik bedoel?

Ik denk als wat een gemiddeld kind uit m7 zou scoren als hij/zij die toets maakt.

Decembermamma schreef op 14-02-2023 om 21:41:

[..]

Ik denk als wat een gemiddeld kind uit m7 zou scoren als hij/zij die toets maakt.

Dat is het inderdaad. De juf van mijn kind heeft het me ooit zo uitgelegd. Er is dus nog wel groei te verwachten (naar een 1 of 1+ in groep 8), maar de voorsprong is groot. 

Epic88 schreef op 14-02-2023 om 20:57:

[..]

Wel iets! Maar wat ik uit dit stuk begrijp is dat een m4 toets Bijv ook e4 vragen bevat. Maar hoe kan mijn kind bij een m5 toets dan ineens een m8 score?

Zoals ik het lees wordt de volgende vraag steeds gekozen naar aanleiding van het resultaat van de vorige vraag. (Dat zijn de adaptieve toetsen, dat kan alleen als je digitaal test) Als steeds alles goed beantwoord wordt zullen de vragen steeds moeilijker worden, en dan dus die kunnen gaan tot de vragen uit de m8 toets. Als daar dan met zo veel fouten gemaakt worden als je van een m8 leerling zou verwachten kom je op die score uit. 

Dat denk ik dan, tenminste. 

Het is niet nieuw. Het is al jaren mogelijk de toetsen op die manier te normeren.
Het idee is dat je zo een kind beter kunt vergelijken met zichzelf. Je kunt beter zien of en hoeveel een kind vooruit is gegaan. 

> Of is die M8 dan een gemiddelde score en scoor je dan een C of een III?
Dat dus. Die M8 komt overeen met de gemiddelde score (III) van een gemiddelde leerling halverwege groep 8.

Hier kun je omrekenen en zie hoe normaal/abnormaal die uitschieterst nu eigenlijk zijn. Bij begrijpend lezen is de spreiding groter (20% loopt 1.5 jaar voor) dan bij rekenen (20% loopt 1 jaar voor:
https://www.bazaltgroep.nl/wp-content/uploads/sites/2/2019/06/Tabellen-tussenopbrengsten-Cito-LOVS-leerlingniveau.pdf

Uitslagen die extreem afwijken van het niveau van de toets kunnen onbetrouwbaar zijn. Maar dat hangt erg van de toets af. Het is moeilijk om daar in het algemeen iets over te zeggen.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-02-2023 om 15:10

syboor schreef op 16-02-2023 om 14:16:

Het is niet nieuw. Het is al jaren mogelijk de toetsen op die manier te normeren.
Het idee is dat je zo een kind beter kunt vergelijken met zichzelf. Je kunt beter zien of en hoeveel een kind vooruit is gegaan.

> Of is die M8 dan een gemiddelde score en scoor je dan een C of een III?
Dat dus. Die M8 komt overeen met de gemiddelde score (III) van een gemiddelde leerling halverwege groep 8.

Hier kun je omrekenen en zie hoe normaal/abnormaal die uitschieterst nu eigenlijk zijn. Bij begrijpend lezen is de spreiding groter (20% loopt 1.5 jaar voor) dan bij rekenen (20% loopt 1 jaar voor:
https://www.bazaltgroep.nl/wp-content/uploads/sites/2/2019/06/Tabellen-tussenopbrengsten-Cito-LOVS-leerlingniveau.pdf

Uitslagen die extreem afwijken van het niveau van de toets kunnen onbetrouwbaar zijn. Maar dat hangt erg van de toets af. Het is moeilijk om daar in het algemeen iets over te zeggen.

Dank je wel! Dit is dus wat ik zocht. Ik kan dus concluderen dat hij ver voorloopt, maar dat dit niet helemaal betrouwbaar is. 

Epic88 schreef op 16-02-2023 om 15:10:

[..]

Dank je wel! Dit is dus wat ik zocht. Ik kan dus concluderen dat hij ver voorloopt, maar dat dit niet helemaal betrouwbaar is.

En het hangt inderdaad van de soort toets af. Als een leerling zo goed scoort, wordt het functioneringsniveau onbetrouwbaar.En zal voor echte duidelijkheid een toets op dat niveau moeten worden afgenomen.

Ik kan me herinneren dat als je in groep 5 een bepaalde toets foutloos maakte er bijvoorbeeld een functioneringsniveau M8 uitkwam, 1 foutje en het was E7. 

Lotte78 schreef op 16-02-2023 om 15:15:

[..]

En het hangt inderdaad van de soort toets af. Als een leerling zo goed scoort, wordt het functioneringsniveau onbetrouwbaar.En zal voor echte duidelijkheid een toets op dat niveau moeten worden afgenomen.

Ik kan me herinneren dat als je in groep 5 een bepaalde toets foutloos maakte er bijvoorbeeld een functioneringsniveau M8 uitkwam, 1 foutje en het was E7.

Ja dat had mijn zoon, begrijpend lezen groep 5 zat hij op m8 niveau want was foutloos gemaakt. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-02-2023 om 15:24

Lotte78 schreef op 16-02-2023 om 15:15:

[..]

En het hangt inderdaad van de soort toets af. Als een leerling zo goed scoort, wordt het functioneringsniveau onbetrouwbaar.En zal voor echte duidelijkheid een toets op dat niveau moeten worden afgenomen.

Ik kan me herinneren dat als je in groep 5 een bepaalde toets foutloos maakte er bijvoorbeeld een functioneringsniveau M8 uitkwam, 1 foutje en het was E7.

Het was adaptief, dus het lijkt mij dat dit misschien iets betrouwbaarder is. Al vraag ik me dan af of je weer dezelfde vragen krijgt als je nu Bijv de E5 toets afneemt, omdat hij nu al vrij hoog is gekomen. 

Ik ga denk ik wel even kijken of we een gesprekje aan kunnen gaan of hij genoeg uitgedaagd wordt. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-02-2023 om 15:24

Decembermamma schreef op 16-02-2023 om 15:22:

[..]

Ja dat had mijn zoon, begrijpend lezen groep 5 zat hij op m8 niveau want was foutloos gemaakt.

Was dit ook bij een adaptieve toetst ?

Epic88 schreef op 16-02-2023 om 15:24:

[..]

Was dit ook bij een adaptieve toetst ?

nee, want de digitale adaptieve toets van Cito(leerling in beeld) is nieuw. Maar bij zulke hoge scores blijft het zaak om wel kritisch te blijven over het niveau.

Inderdaad vragen of hij nog wel genoeg wordt uitgedaagd. 

Aan de andere kant, als hij nu gelukkig is in de klas. Mijn dochter had een hekel aan al het pluswerk in de klas. Ze wilde gewoon heel snel haar werk afhebben, en dan lekker iets voor zich zelf doen. Die verlangde naar het ouderwetse als je klaar bent mag je tekenen of lezen. Ipv we rekenen allemaal 1 uur (ieder op eigen niveau).

En dat mocht niet. Dus die had al gauw geleerd, niet snel wat maken . want dan moet je nog meer. Gewoon niet beginnen, tussendoor wat anders en dan effe sprintje trekken

Nu bovenbouw VWO, maakt ze nog steeds graag snel het verplichte werk af en gaat dan iets doen wat zij leuk vindt. (kan ook een in project van school zijn). En de uitdaging is nu om wel mooie cijfers te hebben en een druk social leven  

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

16-02-2023 om 19:13

Hij wordt al extra uitgedaagd hoor.  Hij krijgt Italiaans en Spaans en daarnaast mag hij ook nog projecten doen over verschillende onderwerpen. Dit is bij elkaar 1,5 dagdeel per week. Hij komt vaak thuis dat de gewone lessen saai zijn. Misschien dat ze toch nog meer kunnen compacte. 
Ik herken het wel wat je schrijft van mijn andere kind. Hij vindt het heerlijk om aan te lummelen en moet ook niet denken aan extra werk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.