Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Nieuwsbrief van school

Gisteren had ik een uitje met mijn klas, heeft in de nieuwsbrief gestaan, woensdag was er nog een reminder verstuurt via Parro. Eerder was er via Parro en oproepje gedaan voor ouders om te rijden. Steeds gevraagd om passende kleding die vies mocht worden. En nog waren er ouders die het niet wisten. Het was een buitenactiviteit en toch een kind zonder jas, en kind op sandalen met sokken. Bij ophalen commentaar over hoe vies een kind was. 

En uiteindelijk dus weer iemand die beweerde dat wij dat nooit op tijd doorgeven.

Omdat we weten dat alles slecht gelezen wordt zijn we bezig kort en bondig te formuleren zodat de maandelijkse nieuwsbrief hooguit anderhalf A4 is. En nog gaat het nooit helemaal goed. 

Als er geen bord is met Kerst regel ik zelf wel een bord etc. Een kind met witte legging op de kinderboerderij mag van mij gewoon spelen, want kennelijk vindt de ouder dat ook prima als ze op deze dag de witte legging aan mag. Ben zo zat van dat de schuld altijd bij school wordt gelegd. 

Mijn vraag, lezen jullie alles wat school je stuurt en waarom wel of niet?

Peiling

Lezen jullie de nieuwsbrief en/of berichten via Parro?
104 stemmen
88%
5%
3%
2%
3%

Natuurlijk lees ik die informatie. School stuurt het niet voor niks en natuurlijk is niet altijd alles relevant voor mijn kind, maar dat weet ik pas als ik het lees.

Wat ook zou kunnen is briefjes meegeven aan de kinderen. Zoals vroeger. Daar zit voor kinderen ook een leercomponent in over verantwoordelijkheid om bepaalde dingen thuis aan je ouders door te geven. En de dag ervoor ook nog even benadrukken dat ze morgen oude kleren aan moeten. Zo kunnen kinderen er ook zelf aan denken. 

Ik heb geen kinderen meer op school maar ik ging er standaard vanuit dat een kind vuil wordt bij het spelen, ook op school. Hier dus altijd kleertjes van H&M en Hema aan naar school en altijd warm/koel genoeg om buiten te kunnen spelen. 's Avonds de hele boel in de wasmachine. Zo heeft het kind nooit problemen als moeder/vader de Parro niet goed heeft gelezen.
Ik las overigens wel alles, maar vroegâh ging de informatie vaak per brief, die de kinderen meekregen van school. Die bleef nog wel eens onder in een gymtas zitten, helaas.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 09:51 Topicstarter

MamaE schreef op 13-09-2025 om 09:40:

Natuurlijk lees ik die informatie. School stuurt het niet voor niks en natuurlijk is niet altijd alles relevant voor mijn kind, maar dat weet ik pas als ik het lees.

Wat ook zou kunnen is briefjes meegeven aan de kinderen. Zoals vroeger. Daar zit voor kinderen ook een leercomponent in over verantwoordelijkheid om bepaalde dingen thuis aan je ouders door te geven. En de dag ervoor ook nog even benadrukken dat ze morgen oude kleren aan moeten. Zo kunnen kinderen er ook zelf aan denken.

De dag(en) ervoor met de kinderen bespreken wordt zeker gedaan. Meermaals, maar werkt dus schijnbaar precies niet bij de ouders die ook de berichten niet lezen.

Briefjes meegeven willen we uit milieuoogpunt liever niet meer, ook niet voor de kosten. 

En voor de eensluidende manier van communiceren ook niet. Hebben we wel een keer geprobeerd. Dan gaan ouders de nieuwsbrief niet meer lezen, want als het echt belangrijk is volgt er nog wel een papieren bericht. En dan vergeet je kind dat briefje en weet je het alsnog niet. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 09:53 Topicstarter

Dymo schreef op 13-09-2025 om 09:44:

Ik heb geen kinderen meer op school maar ik ging er standaard vanuit dat een kind vuil wordt bij het spelen, ook op school. Hier dus altijd kleertjes van H&M en Hema aan naar school en altijd warm/koel genoeg om buiten te kunnen spelen. 's Avonds de hele boel in de wasmachine. Zo heeft het kind nooit problemen als moeder/vader de Parro niet goed heeft gelezen.
Ik las overigens wel alles, maar vroegâh ging de informatie vaak per brief, die de kinderen meekregen van school. Die bleef nog wel eens onder in een gymtas zitten, helaas.

Het gaat natuurlijk niet alleen om vies worden. Ook als kinderen iets mee moeten nemen. Handdoek voor een waterfestijn, laarzen, een doosje etc etc. 

Mijn kinderen zijn inmiddels 20 plus.  In de tijd dat ze nog op school zaten heb ik alles gelezen.  De papieren nieuwsbrieven van de basisschool, de digitale nieuwsbrieven van de middelbare en zelfs de mails van zoons mbo lees ik door. 
Heb mij tot 9 jaar geleden als hulpouder ook enorm verbaasd en geërgerd aan ouders die "het niet wisten".
Het jaarlijkse uitje naar de bieb (1km wandelen) met weer zoals de afgelopen week en dan kinderen zonder jas of met linnen schoenen.  Na school boze ouders dat de juf toch was gegaan,  ze had het toch kunnen cancellen? De koningsspelen waarvoor kinderen gymschoenen bij zich moesten hebben en dat dan niet hadden. 
Juffen kunnen iets opvangen van een missend bord of beker maar niet als het een hele klas betreft.
Ouders die zeggen het te druk te hebben om de nieuwsbrieven te lezen hadden eerder moeten nadenken of kinderen dan wel in hun leven pasten.
De school leert je kinderen lezen en schrijven en voor alle andere zaken die spelen op school ben je zelf als ouder ook een beetje verantwoordelijk.

sommige ouders zijn gewoon volstrekt niet geïnteresseerd, helaas voor de kinderen.voor wat jij omschrijft doe je echt wel genoeg om de ouders te bereiken. Tenzij ze ongeletterd of digibeet zijn misschien.

Natuurlijk kun je als juf een paar reserve dingen regelen als het gaat om een bord, beker of iets om te knutselen. Maar je hebt nu eenmaal niet een hele kast reserve kleding en schoenen voor een sportdag. 

Dit soort ouders waren er altijd al en zullen er altijd zijn. 
Ik denk dat we misschien ook wel te lief zijn soms, want de kinderen kunnen er niks aan doen. Dus gaat school het oplossen en ouders daar op rekenen. Maar op een gegeven moment kunnen (en moeten) kinderen ook zelf verantwoordelijkheid leren dragen voor dingen. 

Wat nog zou kunnen is een WhatsApp-mededelingen groep. Zo één waarin alleen de beheerder kan posten. 

MamaE schreef op 13-09-2025 om 10:10:

Natuurlijk kun je als juf een paar reserve dingen regelen als het gaat om een bord, beker of iets om te knutselen. Maar je hebt nu eenmaal niet een hele kast reserve kleding en schoenen voor een sportdag.

Dit soort ouders waren er altijd al en zullen er altijd zijn.
Ik denk dat we misschien ook wel te lief zijn soms, want de kinderen kunnen er niks aan doen. Dus gaat school het oplossen en ouders daar op rekenen. Maar op een gegeven moment kunnen (en moeten) kinderen ook zelf verantwoordelijkheid leren dragen voor dingen.

Zulke ouders waren er vroeger en zullen er altijd zijn, zeker. 

Met familie en vrienden die werkzaam zijn in het onderwijs heb ik wel het idee dat het steeds erger wordt en dat ouders steeds meer op het bordje van de juf leggen. 

Voor de zomervakantie hoorde ik in de gym twee moeders met elkaar praten. De een vroeg de ander hoe ze het nou ging doen met Marietje als die in september naar school ging.  Marietje is nog niet zindelijk. Toen zei de moeder van Marietje dat ze "gewoon" net als op het kdv 2 verschoninkjes in Marietje haar tas deed. Dat moet de juf dan maar oplossen. 

Het zou natuurlijk kunnen dat er iets is met Marietje waardoor ze nog niet zindelijk is maar van mijn familie in het onderwijs hoor ik vaker dat er kinderen op school komen zonder dat ze echt goed zindelijk zijn.  In de tijd dat mijn kinderen kleuter waren had de juf geen 5 tot 8 ongelukjes in de week op te lossen. 

Ook in mijn eigen vrijwilligerswerk merk ik dat ouders verzaken in het kinderen dingen leren die ze qua leeftijd al lang zelfstandig hadden moeten kunnen. Jaar na jaar zien we meer kinderen die motorisch kunnen fietsen maar niet verder komen dan een rondje op het plein.  Kinderen die in groep 7 nog geen idee hebben hoe je fietst in het dagelijkse verkeer. 

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 10:31 Topicstarter

NightNurse schreef op 13-09-2025 om 10:20:

Wat nog zou kunnen is een WhatsApp-mededelingen groep. Zo één waarin alleen de beheerder kan posten.

Ja daag!!!

Dan gaan we ouders via drie kanalen informeren. Parro heeft precies zo'n mogelijkheid. Alle ouders hebben Parro op hun device. Waarom zou ik dan alles twee keer verzenden?

Sorry voor de botte toon, was meer (in gedachten) ook tegen de ouder die dat voor de zomer ook vroeg. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 10:31:

[..]

Ja daag!!!

Dan gaan we ouders via drie kanalen informeren. Parro heeft precies zo'n mogelijkheid. Alle ouders hebben Parro op hun device. Waarom zou ik dan alles twee keer verzenden?

Iets vriendelijker mag wel, naar iemand die met je mee probeert te denken.

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 10:35 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 13-09-2025 om 10:33:

[..]

Iets vriendelijker mag wel, naar iemand die met je mee probeert te denken.

Sorry, was niet zozeer tegen de schrijver maar meer tegen de ouder die dat voor de zomer ook voorstelde. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2025 om 10:31:

[..]

Ja daag!!!

Sorry voor de botte toon, was meer (in gedachten) ook tegen de ouder die dat voor de zomer ook vroeg.

Wat gaf die ouder als reden voor dat ze de boodschappen via de andere kanalen niet meekreeg?

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

13-09-2025 om 10:47 Topicstarter

Valeria schreef op 13-09-2025 om 10:44:

[..]

Wat gaf die ouder als reden voor dat ze de boodschappen via de andere kanalen niet meekreeg?

Dat dan helemaal Parro geopend moest worden, en WhatsApp werd wel dagelijks bekeken. Parro heeft overigens ook notificaties dus je weet dat er een bericht is. Je hoeft niet steeds te kijken of er een bericht is. 

Wat wil je eigenlijk bereiken met je peiling?

En om je vraag te beantwoorden: ik doe (deed) mijn best om alles te lezen, maar ook ouders hebben het druk en vergeten weleens iets. Voor mij zou een Whats-App groep echt nuttig geweest zijn. Maar dat is blijkbaar geen optie dus dan houdt het een beetje op hè.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.