Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oma is complotdenker

Hoi!

Mijn zoon van 7 gaat al sinds hij 1,5 is 2 dagen in de week naar zijn vader. Ook mijn ex-schoonmoeder was redelijk betrokken en heb lang het contact goed kunnen houden. Mijn ex en ik zijn uiteraard niet voor niets uit elkaar gegaan en hebben dus ook een redelijk andere visie op het leven. Dit was niet of nauwelijks een probleem, tot mijn zoon rond de 5 werd. Mijn zoon werd bewuster en slimmer en kwam steeds vaker thuis met verhalen als: papa haat de politie en voetbal is voor homo's. Ook mijn schoonmoeder is altijd al vrij extreem geweest in gedachtengoed en beide zijn ook werkeloos, omdat ze niet geschikt zijn voor het werken onder een baas en krijgen netjes een uitkering. 

Ruimdenkend en positief als ik zelf ben, walg ik van dat soort kortzichtigheid en anarchistisch gedrag. Ik heb het gelaten bij de hoop dat hij meer in mijn huishouden is en ook mijn huidige vriend hem veel positiviteit kan geven. 

Nu met corona is het van kwaad tot erger geworden. Hij vertelde al eens dat oma had gezegd dat corona niet bestaat en dat er gif zit in het vaccin. Verder meldde hij me in januari dat papa ook was gaan rellen in een bepaalde stad, als protest tegen de coronamaatregelen. En vandaag vertelde hij me dat hij bij oma was gaan logeren in zijn vakantieweken bij zijn vader en dat oma hem filmpjes had laten zien over complottheorieën als de aanslagen op de twin towers en dat het vaccin alle mensen vermoordt en in robots veranderd. Welk weldenkend mens laat dit zien aan een kind van 7?!
Het verhaal van de twin towers geloofde hij inmiddels al en kon hem met pijn en moeite duidelijk maken in kindertaal dat dat nep is. Maar ik moest hem dus ook gaan gerust stellen over het vaccin. 

Ik heb mijn ex er al op aangesproken, maar die keek al met rode ogen van de cannabis, dus die neemt me helaas niet serieus. Hoe kan ik ermee omgaan dat ik mijn zoon bij zijn verwarde, paranoide oma weghoudt, zonder hem te kwetsen?

Liefs, Vosje

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

27-08-2021 om 22:10

Niet meer nodig

Sommige oma's worden dement en gaan dan ook aperte onzin uitkramen. Deze oma doet het bewust, is nog erger, maar je kunt een kind wel leren om niks aan te nemen wat oma (en/of vader) hem vertellen. Overigens vind ik die vader ook niet echt een goed voorbeeld voor je kind. Gaan rellen als je het niet eens bent met regels en er nog trots op zijn en je kind leren dat dit dus een goed idee is. Cannabis gebruiken, doet hij dat ook als je kind daar is? Want dat zou voor mij wel een reden zijn om mijn kind er niet meer heen te laten gaan. Je kunt wel aangeven dat je niet wil dat oma filmpjes laat zien omdat ze duidelijk niet kan inschatten dat hetgeen ze laat zien niet geschikt is voor een kind van zeven.

Vosje11

Vosje11

27-08-2021 om 22:28 Topicstarter

Nose schreef op 27-08-2021 om 22:10:

Waarom ben je dan aan kinderen met hem begonnen?? En voor de rest zou ik zoonlief zeggen dat hun een andere mening hebben en dat hij er maar niet teveel naar moet luisteren. Balen maar verder kun je weinig doen.

Even met een sarcastisch ondertoon: op het moment dat we voor een kind kozen, had hij een joint op zijn smoel en zat hij een docu over hitler te kijken. Heel aantrekkelijk vond ik dat.

Mijn ex was altijd wel opstandig, maar destijds met mij probeerde hij zijn leven te beteren. Hij had geen contact met zijn familie toen ik hem leerde kennen en dat contact heb ik hersteld omwille van mijn ongeboren kind. Uiteindelijk bleken we geen team te zijn na de geboorte en toen is mijn ex afgegleden in zijn oude milieu. 

Vosje11

Vosje11

27-08-2021 om 22:31 Topicstarter

MamaE schreef op 27-08-2021 om 22:17:

Sommige oma's worden dement en gaan dan ook aperte onzin uitkramen. Deze oma doet het bewust, is nog erger, maar je kunt een kind wel leren om niks aan te nemen wat oma (en/of vader) hem vertellen. Overigens vind ik die vader ook niet echt een goed voorbeeld voor je kind. Gaan rellen als je het niet eens bent met regels en er nog trots op zijn en je kind leren dat dit dus een goed idee is. Cannabis gebruiken, doet hij dat ook als je kind daar is? Want dat zou voor mij wel een reden zijn om mijn kind er niet meer heen te laten gaan. Je kunt wel aangeven dat je niet wil dat oma filmpjes laat zien omdat ze duidelijk niet kan inschatten dat hetgeen ze laat zien niet geschikt is voor een kind van zeven.

Hij rookt gelukkig niet waar hij bij is. Dat zegt hij althans, maar ik zou het ook wel ruiken en das gelukkig niet het geval. Mijn zoon gaat nog graag naar zijn vader, dus zo lang dat is, ga ik nooit hun band verbreken! 

Precies jouw advies heb ik idd gedaan, dat stelt me gerust! Maar jeetje, wat heb ik angst dat hij te veel beïnvloed wordt!

Zo lang je zoon graag gaat en het is er veilig (geen drugsgebruik als hij er is, kind niet meenemen naar rellen zoals sommige gekken wel deden) zeker je zoon laten gaan. Contact met beide ouders is belangrijk en de vader heeft natuurlijk ook rechten.

Blijf goed in gesprek met je zoon over wat hij te horen krijgt van oma. Tegenwoordig is het nog belangrijker dan vroeger dat kinderen leren hoe ze hun eigen beeld en mening kunnen vormen van wat er in de wereld gebeurt. Bespreek dat er heel veel verschillende mensen zijn met verschillende meningen, maar dat niet alles waar is wat zomaar iedereen zegt. Dat er helaas zoiets als nepnieuws bestaat. Vertel hem hoe hij zelf kan bepalen wat betrouwbare bronnen zijn en hoe je dat soort dingen uitzoekt. Jullie kunnen bijvoorbeeld samen uitzoeken hoe dat nou zit met de vaccins. Wat is er nu aan de hand met Corona? Hoe maakt een virus je ziek? Wat kunnen we daar tegen doen? Hoe hebben vaccins tegen andere ziektes geholpen? Zien we dat het beter gaat nu er vaccins zijn? Waarom zouden mensen denken dat er gif in zit en is dat logisch?Etc. Uiteraard allemaal op zijn eigen niveau en niet te ingewikkeld. Maar wel zo dat hij snapt dat hij niet klakkeloos hoeft aan te nemen wat er zomaar in een random filmpje wordt gezegd. En ja dat helaas ook papa en oma soms vergeten om kritische vragen te stellen. Arjen Lubach heeft een aantal duidelijke filmpjes, maar misschien is dat nog te lastig voor een kind van zeven. Ik kan me voorstellen dat het Jeugdjournaal ook goede uitleg heeft o het juiste niveau.

Het lijkt me onrealistisch te verwachten dat oma haar denkbeelden bijstelt, dus je zoon zal hier mee in contact komen. Misschien helpt een goed gesprek nog om te laten inzien dat de filmpjes niet geschikt zijn voor een kind van zeven (echt serieus, hoe kom je er bij), maar dan nog zullen papa en oma nog wel uitspraken doen waar je zoon bij is. Hij zal moeten leren dat op waarde te schatten. En vertel hem uiteraard dat je hem graag helpt om uit te zoeken of het klopt als hij weer iets geks heeft gehoord (van papa of oma, maar ook van de buurvrouw, een klasgenoot of een random persoon in de supermarkt).
Zolang het veilig is en zoon graag gaat, hem uiteraard gewoon laten gaan, maar dat schreef je zelf ook al. Maar geef hem handvatten hoe hier mee om te gaan. 

Je zoon is slim zeg je. Dan kun je hem misschien uitleggen dat niet alleen oma zo denkt, maar sommige andere mensen ook, maar dat jij/jullie om die en die reden het daar niet mee eens zijn. Aan oma zelf kun je vragen om het kind niet van dat soort filmpjes te tonen, maar je kunt haar -vind ik- niet vragen om haar denkbeelden niet uit te dragen. Omdat ze niet ziet dat die fout zijn. 
Een pessimistische afsluiter: je zoon bestaat voor de helft uit genetisch materiaal van zijn wappie vader. Als hij later zelf ook van die neigingen gaat vertonen hoeft dat dus niet de schuld te zijn van de input van oma, maar van zijn eigen blauwdruk. 

Vosje11 schreef op 27-08-2021 om 22:28:

[..]

Even met een sarcastisch ondertoon: op het moment dat we voor een kind kozen, had hij een joint op zijn smoel en zat hij een docu over hitler te kijken. Heel aantrekkelijk vond ik dat.

Mijn ex was altijd wel opstandig, maar destijds met mij probeerde hij zijn leven te beteren. Hij had geen contact met zijn familie toen ik hem leerde kennen en dat contact heb ik hersteld omwille van mijn ongeboren kind. Uiteindelijk bleken we geen team te zijn na de geboorte en toen is mijn ex afgegleden in zijn oude milieu.

Dat jij je gaat zitten verantwoorden zeg! 

Lijkt me heel heftig dit. Kun je er iets op school mee misschien? 

Duiveninhetnieuws schreef op 28-08-2021 om 07:49:

Je zoon is slim zeg je. Dan kun je hem misschien uitleggen dat niet alleen oma zo denkt, maar sommige andere mensen ook, maar dat jij/jullie om die en die reden het daar niet mee eens zijn. Aan oma zelf kun je vragen om het kind niet van dat soort filmpjes te tonen, maar je kunt haar -vind ik- niet vragen om haar denkbeelden niet uit te dragen. Omdat ze niet ziet dat die fout zijn.
Een pessimistische afsluiter: je zoon bestaat voor de helft uit genetisch materiaal van zijn wappie vader. Als hij later zelf ook van die neigingen gaat vertonen hoeft dat dus niet de schuld te zijn van de input van oma, maar van zijn eigen blauwdruk.

Yes. Ik zie dat aan mijn neef. Mijn zus was de meest open minded vrouw die je kunt bedenken. Mijn zwager ook wel, maar wel wat minder echter hij komt uit een familie die behoorlijk wat afwijkend gedrag vertoond. Veel geweld oa. Neef is exact als zijn ooms van vaders kant. Agressief, bekrompen, wappie. Heel naar. 

Het kind leert vanzelf zijn eigen mening te vormen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.