Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
bobbit

bobbit

17-01-2009 om 14:13

Omgaan met straatcultuur

Mijn kinderen zitten vol plezier op een multiculturele school.Binnen school is het door het prettig en stevig schoolklimaat een veilige school. Conflicten worden uitgewerkt,er wordt respectvol met elkaar omgegaan.

Mijn oudste is nu 11 en gaat meer de wereld in,komt zijn klasgenoten in de wijk tegen, maar komt dan in aanraking met een manier van omgaan met elkaar waar hij geen weg mee weet ( ze doen niet aardig, zijn agressief, lokken hem uit,doen vervolgens weer aardig, hij wordt geslagen,.
Grotere broers komen bedreigen dat hij hun broertje niet met respect heeft behandeld ( is echt niet zo hoor mam)
Kortom; de straatcultuur waar alles wat je aan waarden en normen hebt geleerd (aardig zijn, rustig je mening zeggen, conflict uitpraten, de waarheid zeggen) niet meer opgaat. Hij gaat als ze zo doen, weg maar ja voelt zich dan ook een loser. Hij wil zich niet laten wegsturen. maar blijft hij, dan wordt het niet leuker.
Hebben jullie hier ervaring mee en hoe steun je je kind hierin ?

bobbit

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marmar

Marmar

17-01-2009 om 18:05

Reactie

Moeilijk. Ja, ik heb er helaas ervaring mee. Wel heb ik dochters en geen zoon, maar dat zal niet veel verschillen.
Sinds bijna drie jaar zijn we verhuisd en dat ik naar een betere leefomgeving voor de kinderen zocht speelde zeker mee. Alleen mijn oudste heeft dus dezelfde ervaring als jouw zoontje, de jongste niet.
Ik zie dus het verschil. Oudste kon/durfde soms niet naar buiten, ging met bepaalde kinderen in de straat/wijk niet om (vemeed ze). Ging ook altijd met de nodige reserves naar buiten om te spelen oid. Jongste is hier een echt 'buiten speel' kind en zodra het weer het toelaat kan je haar en vriendinnen buiten ergens vinden - of bij elkaar thuis. Ze gaat onbevangen naar buiten, zonder eerst te kijken wie er nog meer buiten is. Ze heeft kent dan ook ieder kind in de omgeving, ook als ze geen leeftijdgenoten zijn - dan spelen ze misschien niet samen maar groeten ze elkaar wel op straat. Oudste dochter had enkel een select aantal vriendinnen waarmee het wel klikte en goed samen zijn was verspreid in de buurt.
In onze oude buurt is het ook wel gebeurd dat ik ingreep. Dochter ging sowieso niet uit zicht van huis spelen, alleen op het pleintje voor ons huis (uit angst). Dus ze kon altijd mijn hulp inschakelen als dat nodig was. Er zwierf een naar groepje rond wat het leuk vond om kleinere kinderen te gaan slaan (soms met takken) en te schoppen. Dat is zelfs een keer gebeurd toe ik ook op het pleintje was, zittend op een bankje. Mijn oudste was toen nog een kleutertje en die meisjes een paar jaar ouder. Onbegrijpelijk. Ze vielen zomaar met ze allen 1 kleintje aan. Ook andere kleutertjes dan mijn dochter, toen heb ik ook ingegrepen. En de wijkpolitie ingeschakeld.
Verder was het dus vooral vermijden van die kinderen. Helaas. Andere cultuur oké. Zelfs straatcultuur. Maar dat soort wangedrag kan ik niet 'cultuur' noemen, dat is de buurt terroriseren.
Een van onze buurkinderen, een meisje van dochter's leeftijd, gedroeg zich ook nogal over de grens. Haar oudere zusje en jongere broertje juist niet. Maar die kinderen kwamen al sinds we buren waren bij ons over de vloer, en mijn kinderen bij hun. Met hen kon mijn dochter wel gewoon omgaan, zonder enig probleem. Zelfs met dat 'probleemkind'. Ging ze met hen buiten spelen of ergens heen, dan kreeg ze ook geen problemen met andere kinderen uit de buurt. Ik vermoed dat die andere wel uitkeken, die durfden alleen tegen 'eenlingen'. Overigens gedroeg 'probleembuurmeisje' zich ook acceptabel als ze op pad was met mijn dochter, die had ook wel in de smiezen dat dochter niet iemand was waar je fijn mee het semi-criminele pas op kon gaan (oude vrouwtjes bestelen of op andere illegale manier aan geld komen, agressief worden naar anderen - ze kreeg ook met bureau HALT te maken).
Mogelijk kan jouw zoontje ook een wat hechtere vriendschap sluiten met een klasgenootje in de buurt die wel helemaal bij de 'straatcultuur' hoort? Hopenlijk gaat hij dan niet mee met hun fratsen want dat is nou ook weer niet de bedoeling.
Ook zal deze 'fase' voor hem niet zolang meer duren. Binnenkort gaat hij naar het voortgezet onderwijs. Leert hij andere jongens kennen. Hopenlijk weten jullie een school te vinden waar dat 'tuig' niet zit. Die zijn meestal niet geinteresseerd in een serieuse opleiding of zelfs maar naar school gaan. Die VO-school kan dus best een multi-culti school zijn, hoe hoger het niveau van het onderwijs hoe serieuser en beter het sociaal gedrag van de leerlingen. Dat heeft dus mijn dochter ook ervaren.

bobbit

bobbit

18-01-2009 om 11:32

Reactie op marmar

tsja daar zeg je zo iets hoe hoger het nivo hoe socialer. Mijn kind is wel sociaal, maar zoals het er nu uitziet zullen we toch een vmbo-school voor hem uit moeten zoeken.
Zitten inderdaad te denken dat dit dan toch een school in de regio moet zijn en niet in de stad. Ook al zijn er allerlei plannen vanuit de gemeente om dit tegen te gaan.

bobbit

bobbit

18-01-2009 om 12:51

Vervolg reactie op marmar

(te snel op verzendknop gedrukt)
Hij heeft inderdaad twee jongens waar hij op school veel mee optrekt. Deze mogen van ouders echter niet naar buiten. Hierover met de moeders wel eens gepraat, zij schamen zich voor het gedrag van die andere kinderen (ik wil niet dat mijn kind zo wordt) Terwijl hij hier dit jaar wel behoefte aan heeft om er op uit te trekken(en dan ook zonder ma). Op school vlgs. leraar verbazend goed en sociaal in de omgang met de "'buitenlandse'' jongens. houdt van actie en voetbal, trekt weinig op met de nederlandse kinderen in zijn klas, die hij omschrijft als betweters en arrogant.

Neem die twee jongens wel regelmatig mee naar het zwembad en dat vinden hun ouders prima. En in de vakanties maar weer veel camperen zodat hij zich lekker uit kan leven.

Wat je zegt,deze fase er maar gewoon bij neerleggen. Verhuizen is voor ons financieel geen oplossing. Misschien als we er op terug kijken, leert hij ook veel van deze periode.
Maar het blijft lastig met een kind binnen te zitten, die eigenlijk naar buiten wil

Monique D*

Monique D*

18-01-2009 om 14:23

Straatcultuur & pesterijen

Wat Bobbit hier beschreef heeft te maken met pesterijen. Ze doen vervolgens weer aardig, zodat de zoon van Bobbit denkt dat het weer goed zit (wil hij soms bij die groep horen). Dan wordt er weer agressief tegen hem gedaan en geslagen.
Dit heeft niets te maken met straatcultuur, maar met pesterijen. Hij is een soort speelbal van die groep. Zij zoeken een reden om hem te slaan (je hebt geen respect voor mijn broer, etc.).
Als ik Bobbit was zou ik mijn zoon vertellen dat echte vrienden nooit zo met elkaar omgaan. Je wordt helemaal opgenomen in de groep. Zulke "vrienden" zijn niet geschikt voor jouw zoon.
Ik heb een goed open contact met mijn zoon (14, 2e klas VO). Hij zit op een school in Amsterdam. Ook daar zijn er veel jongeren uit allerlei culturen te vinden. Hij heeft daar een paar hele goede vrienden en ook kennissen. De manier van omgaan met elkaar heeft te maken met straatcultuur, ze hebben een eigen taaltje, ze voetballen wat met elkaar, na schooltijd "chillen" ze wat (kletsen wat, hebben lol met elkaar). Jongens die op die manier met elkaar omgaan zoals Bobbit beschreef behoren niet tot zijn vriendengroep. Je gaat niet zo met elkaar om.
Reactie op Marmar: ik ben er ook van overtuigd dat "hoe hoger de opleiding, des te minder je last hebt van a-sociale kinderen, want ze zijn gemotiveerd om hun opleiding af te maken). Maar ook op een vmbo-school met basis, kader en tl-niveau kunnen kinderen zitten die respectabel met elkaar omgaan. Als de school zelf de kinderen bijbrengt hoe respectabel men met elkaar omgaan (geen pesterijen, geen vechtpartijen) dan zullen de kinderen dat zeker meenemen. Zeker als er hele goede projecten zijn en goed wordt uitgevoerd. Die scholen zijn er zeker wel.

Herkenning bobbit

Hoi,
ik herken het. ook ik woon in een wijk met meerdere culturen. en ik moet zeggen...het enige wat helpt is vermijden.
Ik heb twee zoons die er aardig door beinvloed worden. zijn ook erg beinvloedbaar. helaas hou je niet tegen dat ze toch naar buiten willen. bij ons gaan ze dan naar het schoolplein waar dan de groepen zijn. gemixte groepen,dat wel,maar meerendeel buitenlanders.

Wat ik zo vervelend vind is dat ze zo snel elkaar erbij halen bij een klein opstootje. zoon pakt bal af van een jongen,die haalt meteen zijn broer en hoppa...

ik heb ze beiden een mobieltje gegeven,zodat ze kunnen bellen in nood. tevens weten ouders in de buurt wie mijn kinderen zijn mocht het nodig zijn.
regelmatig rij ik langs en met problemen is mijn man al een paar keer ernaartoe gegaan en heeft duidelijk gemaakt dat wij dit niet dulden.

maar...het is toch een kwestie van proberen te vermijden. ze hebben toch een andere cultuur en vaak ook andere omgangsvormen.

bobbit

bobbit

19-01-2009 om 19:58

Annemir en monique

Wat mijn zoon moeilijk begrijpt is dat ze onder controle van school zo heel anders zijn, dan zonder toezicht op straat.Natuurlijk is hij op school ook anders dan buiten, maar zo extreem .Natuurlijk is het een vorm van pesten en intimideren.We hebben het er thuis natuurlijk wel over. Dat hij thuis net zo mag zijn als op straat en op school en niet bv. super gehoorzaam thuis, aangepast op school en op straat je laten gelden en laten zien wie het sterkste is.

Gelukkig is hij geen meeloper en blijft zichzelf, maar het is wel eenzaam. En natuurlijk zit hij wel op sport en vermaakt zich ook wel thuis.

mammie2

mammie2

25-01-2009 om 19:49

Vmbo

Hallo Bobbit,

Ik weet niet waar je woont, maar ik ken een paar ouders die hier in de randstad expres hun kinderen naar een vmbo in een kleinere plaats hebben laten gaan. De dochter van een vriendin van mij woont in Den Haag, maar is naar Maasland gegaan en iemand anders die ik ken woont in Delft maar gaat naar school vlakbij Gouda.

Ik weet dat het vooroordelen zijn, maar hun ouders vonden de sfeer op een provinciale vmbo waar veel kinderen van boeren en tuinders op zitten beter dan een vmbo in een grote stad waar veel kinderen uit probleemgezinnen opzaten.

bobbit

bobbit

27-01-2009 om 17:45

Vmbo in de regio?

We wonen in Utrecht. en inderdaad sta ik in dubio voor een vmbo school buiten de stad. Al zie ik op papier goede initiatieven binnen de stad, zoals bv. Via Nova,waar de docenten naar mijn gevoel de problemen wel onder ogen zien er er mee om kunnen gaan. Het zijn kinderen die schreeuwen om aandacht, met een ouderwetse authoritaire aanpak kom je er niet. Veel praten en wel heel helder zijn in omgangsregels, zie ik dat het op de basisschool helpt,althans binnen de muren van school. Maar mijn zoon is wel in een soort positie neergezet van de helper en het goede voorbeeld. En daar ligt denk ik ook mijn twijfel, ook hij is op zoek naar gelijkgestemden. We zijn er nog niet uit.
Bedankt voor het meedenken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.