Blauf
31-10-2025 om 18:20
Omkleden met gym
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
                                            Peaches
31-10-2025 om 18:24
Tips:
Overdag oefenen, zonder haast.
Gymkleding onder de gewone kleding.
En voor het gesprek: gewoon open ingaan, uitleggen wat jullie al doen.
                                            Poezenmeisje
31-10-2025 om 18:55
Gymkleding voor vierjarigen?
Bij mij is dat hemd, onderbroek en gympies met een elastieken bandje. Hij hoeft toch niet ook nog sportkleding aan te trekken?
Zoon droeg zelfs in de brugklas nog zulke 'kleutergympen'. Financieel natuurlijk leuk, maar je zet jezelf buiten de groep (interesseerde hem niet) en hij had van ons echt wel Nike, Adidas, NewBalance, whatever mogen hebben. 
"Nee, die zitten niet lekker".
                                            Citroengraag
31-10-2025 om 19:06
Mijn kinderen waren motorisch niet heel sterk en gingen op gymdag in joggingpak naar school. Dora en Diego.(Twintig jaar geleden populaire kleuterlijn bij C en A) Nooit klachten gehad. Inderdaad op die leeftijd nog geen gymkleding, maar hemdje/onderbroek. 
Dus ik ben spuit elf: makkelijke kleren aan en veel oefenen thuis. Vooral in het weekend als er geen tijdsdruk is. 
                                            Rekenenisleuktaalook
31-10-2025 om 19:12
Begin met het aantrekken van makkelijkere kleding. Op zo'n dag een joggingbroek aantrekken is makkelijker dan skinny jeans. 
Van de leerkracht mag je wel wat hulp verwachten bij dingen die fysiek nog niet lukken. Lukt het niet doordat kind steeds niet doorgaat en afgeleid is dan kan ze dat ook begeleiden door een plekje voor hem te kiezen met minder afleiding. Eventueel een maatje aanwijzen uit groep twee dat helpt. 
Thuis oefenen, zeker in het weekend. Hoe de doelen in het begin klein en bouw op. Laat hem eens een week lang alleen zijn broek, (of alleen zijn sokken of waar je ook mee wil beginnen) zelf doen. Gaat dat goed, dan komt het volgende erbij. Leer hem een vaste volgorde. 
                                            Rekenenisleuktaalook
31-10-2025 om 19:16
Poezenmeisje schreef op 31-10-2025 om 18:55:
Gymkleding voor vierjarigen?
Bij mij is dat hemd, onderbroek en gympies met een elastieken bandje. Hij hoeft toch niet ook nog sportkleding aan te trekken?
Zoon droeg zelfs in de brugklas nog zulke 'kleutergympen'. Financieel natuurlijk leuk, maar je zet jezelf buiten de groep (interesseerde hem niet) en hij had van ons echt wel Nike, Adidas, NewBalance, whatever mogen hebben.
"Nee, die zitten niet lekker".
Doen wij op school ook. Jongens met slechtpassende boxers waar dan hun piemeltje uithangt, waar ze vervolgens mee gaan spelen etc. Kinderen met vlekjes waar andere kinderen weer wat van zeggen. Tegenwoordig is dus gymkleding verplicht.
                                            yasmijn27
31-10-2025 om 19:39
Ik vind het maar een gek verhaal. Bij het schoolhoofd komen vanwege een treuzelende kleuter? Een kleuterjuf bijna in tranen over zoiets? Mwah
                                            Citroengraag
31-10-2025 om 19:41
yasmijn27 schreef op 31-10-2025 om 19:39:
Ik vind het maar een gek verhaal. Bij het schoolhoofd komen vanwege een treuzelende kleuter? Een kleuterjuf bijna in tranen over zoiets? Mwah
Het blijft een forum. Niet het hele verhaal vertellen hoort erbij.
                                            Meesje
31-10-2025 om 19:46
Wat lukt niet? Uitkleden? Shirts? Broeken? Sokken? Strandt ie halverwege doordat hij afgeleid raakt? Of begint hij er überhaupt niet aan? Is wel handig om te weten wat moeilijk gaat zodat je ook weet wat je moet oefenen. 
Wel bijzonder dat je bij het schoolhoofd moet komen enkel omdat je kind afgeleid raakt tijdens omkleden. Had het hoofd nog tips? Of vragen zoals of het thuis wel lukt (ligt het aan school of kan ie het echt niet). Of was het echt alleen een "foei, jullie moeten meer oefenen". Want dat laatste lijkt me toch geen taak voor een schoolhoofd. Dan moet maandag de moeder van Marietje in groep 3 omdat ze geen veters kan strikken, woensdag de vader van Ahmed in groep 2 omdat ie zijn jas niet zelf dicht krijgt en vrijdag de ouders van Kees omdat ie soms in de broek plast. Lijkt me toch niks voor een schoolhoofd. 
                                            Blauf
31-10-2025 om 19:47
Het is echt het hele verhaal. Daarom maak ik juist een alias aan omdat ik exact dit verhaal aan allerlei mensen heb verteld.
Wat wel zo is, is dat Pietje vertelde dat een ander jongetje op de grond had geplast bij gym. Dus ik denk dat het getreuzel de druppel was voor de juf. En ik denk dat het schoolhoofd overdrijft om druk te zetten.  
                                            Roos57
31-10-2025 om 19:47
Niet om kunnen kleden.
Nog niet zindelijk .
Tis wat met die kleuters 
Geen wonder dat er zoveel tekorten in het onderwijs zijn .
                                            Pippeltje
31-10-2025 om 19:49
Thuis oefenen en er een beloningssysteem op zetten. Ik zou per stap een kleine beloning doen. Bijv. voor ieder kledingstuk een kruisje verdienen en bij 6 kruisjes een kleinigheidje. Bijv. extra verhaaltje voorleze3n of spelletje doen. 
Dan kun je daarnaast zorgen dat hij trots wordt en hem stimuleren ook op school te laten zien dat hij het kan. In samenspraak met juf kunnen jullie hem ook belonen als het op school goed is gegaan. "Goed" moet dan wel gedefinieerd worden.
                                            Blauf
31-10-2025 om 19:55
Meesje schreef op 31-10-2025 om 19:46:
Wat lukt niet? Uitkleden? Shirts? Broeken? Sokken? Strandt ie halverwege doordat hij afgeleid raakt? Of begint hij er überhaupt niet aan? Is wel handig om te weten wat moeilijk gaat zodat je ook weet wat je moet oefenen.
Fysiek/motorisch kan hij het wel. Maar het is dat hij strandt, of er überhaupt er niet aan begint. Hij kan zich maar moeilijk zetten tot dingen waar hij geen zin in heeft. We hebben het er thuis ook echt moeilijk mee.
                                            Meesje
31-10-2025 om 19:56
Blauf schreef op 31-10-2025 om 19:47:
Het is echt het hele verhaal. Daarom maak ik juist een alias aan omdat ik exact dit verhaal aan allerlei mensen heb verteld.
Wat wel zo is, is dat Pietje vertelde dat een ander jongetje op de grond had geplast bij gym. Dus ik denk dat het getreuzel de druppel was voor de juf. En ik denk dat het schoolhoofd overdrijft om druk te zetten.
Edit: posts hebben zich gekruist
En dat afgeleid raken, speelt dat alleen tijdens omkleden? Of belemmert het hem ook om op andere gebieden dingen te leren?
Tot slot: wat bedoel je met dat de juf er moeite mee heeft dat je kind niet luistert als het wat moet doen? Gaat dat ook over omkleden? Of heeft je kind überhaupt moeite om opdrachten uit te voeren? En waar zit dat in? Je schrijft het alsof het een probleem van de juf is, zij heeft er moeite mee. Betekent dat dat hij thuis wel prima opdrachten uitvoert?
                                            Meesje
31-10-2025 om 19:57
Sorry onze posts hebben zich gekruist, sommige vragen heb je al beantwoord