Blauf
31-10-2025 om 18:20
Omkleden met gym
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
                                            Rekenenisleuktaalook
31-10-2025 om 20:01
Blauf schreef op 31-10-2025 om 19:55:
[..]
Fysiek/motorisch kan hij het wel. Maar het is dat hij strandt, of er überhaupt er niet aan begint. Hij kan zich maar moeilijk zetten tot dingen waar hij geen zin in heeft. We hebben het er thuis ook echt moeilijk mee.
Dat is inderdaad wel lastig. Ik zou hem gewoon mee terug naar de klas nemen in zijn gymkleren denk ik. Los ik het daar wel op. Alle kleuters laten wachten op een kind is om de kleedkamer echt heel lastig.
Als ik dit bij mijn schoolhoofd zou neer zou ze vragen of het allemaal nog wel goed gaat met mij. Zulke dingen moeten wij eerst zelf met ouders opnemen. Zij heeft wel meer te doen dan dit.
                                            Blauf
31-10-2025 om 20:04
Meesje schreef op 31-10-2025 om 19:56:
[..]
Edit: posts hebben zich gekruist
En dat afgeleid raken, speelt dat alleen tijdens omkleden? Of belemmert het hem ook om op andere gebieden dingen te leren?
Tot slot: wat bedoel je met dat de juf er moeite mee heeft dat je kind niet luistert als het wat moet doen? Gaat dat ook over omkleden? Of heeft je kind überhaupt moeite om opdrachten uit te voeren? En waar zit dat in? Je schrijft het alsof het een probleem van de juf is, zij heeft er moeite mee. Betekent dat dat hij thuis wel prima opdrachten uitvoert?
Op andere gebieden kan hij goed dingen leren. Hij heeft een goed geheugen, houdt van puzzelen, dingen bouwen, (voor)lezen en heeft een rijke fantasie. Maar hij heeft er wel moeite mee opdrachten uit te voeren. Bijvoorbeeld als iedereen moet staan bij een liedje. Of als hij opeens ergens mee moet stoppen wat hij leuk vindt. Of thuis: aan tafel blijven zitten.
Het is niet alleen een probleem van de juf, thuis is het ook een probleem. Maar hoe zij er mee omgaat lijkt me ook niet helemaal normaal. Nog een voorbeeld en ik overdrijf niet: ze heeft tegen ons gezegd dat Pietje niet normaal een banaan kan eten. "Alle kinderen eten gewoon een banaan vanaf boven, maar Pietje eet hem door de breedte. Dat moeten wij hem leren!"
Ik denk dan dat Pietje zich gewoon uitslooft voor andere kinderen, maar zij denkt dat wij als ouders thuis hem niet normaal leren eten.
                                            Citroengraag
31-10-2025 om 20:10
Als ik dit zo lees.... Geef deze juf volgend jaar alsjeblieft de bovenbouw! Ik had als kleuter een hele discussie met mijn juf omdat ik een donkerblauwe kat had getekend. Volgens de juf bestonden er geen blauwe poezen. Ik nog bozer, want wij hadden thuis een blauwe poes. Juf verontwaardigd naar mijn moeder. 
Mijn moeder heeft toen uitgelegd dat wij zo'n diepzwarte kat hadden, dat hij in de zon echt blauw was. Dit lijkt mij zo'n juf, als in, van kleine kleuterdingen iets heel groots maken😉 
                                            Meesje
31-10-2025 om 20:38
Nou, als ik dat zo lees kan ik me zomaar voorstellen dat deze juf echt half huilend naar het schoolhoofd is gegaan omdat ze een snel afgeleide kleuter in de groep heeft. Ik zou hier een beetje recalcitrant van worden "oh hoezo? Wij eten onze bananen altijd zo. Kan dat kwaad dan?".
                                            Rekenenisleuktaalook
31-10-2025 om 20:50
Meesje schreef op 31-10-2025 om 20:38:
Nou, als ik dat zo lees kan ik me zomaar voorstellen dat deze juf echt half huilend naar het schoolhoofd is gegaan omdat ze een snel afgeleide kleuter in de groep heeft. Ik zou hier een beetje recalcitrant van worden "oh hoezo? Wij eten onze bananen altijd zo. Kan dat kwaad dan?".
Tja, dat kan kwaad. Tenminste het kan een knoeiboel worden. Dat er banaan over het hele gezicht komt te zitten. Van oor tot oor zeg maar. En dat al die 'viezigheid' aan handen en speelgoed komt te zitten.
Ik heb een leerling die zo een boterham met chocopasta of smeerworst eet, vervolgens zijn gezicht afveegt met zijn handen en als ik kind niet naar de wasbak stuur, vind ik die smurrie terug in boeken en schriften of aan potloden. Andere kinderen willen liever niet tegenover die leerling zitten met eten. (Ik zelf ook niet) Elke dag herhaal ik de afspraken over netjes eten, voor de hele klas.
                                            Meesje
31-10-2025 om 20:58
Rekenenisleuktaalook schreef op 31-10-2025 om 20:50:
[..]
Tja, dat kan kwaad. Tenminste het kan een knoeiboel worden. Dat er banaan over het hele gezicht komt te zitten. Van oor tot oor zeg maar. En dat al die 'viezigheid' aan handen en speelgoed komt te zitten.
Ik heb een leerling die zo een boterham met chocopasta of smeerworst eet, vervolgens zijn gezicht afveegt met zijn handen en als ik kind niet naar de wasbak stuur, vind ik die smurrie terug in boeken en schriften of aan potloden. Andere kinderen willen liever niet tegenover die leerling zitten met eten. (Ik zelf ook niet) Elke dag herhaal ik de afspraken over netjes eten, voor de beker klas.
Je snapt dat het geen oprechte vraag was van mij? Ik eet mijn banaan ook niet zo. Maar als een juf schijnt te denken dat zij de eerste is die dit kind leert hoe men een banaan eet dan gaat er toch iets mis. Je zou in dit geval toch eerder denken aan clownesk gedrag dan aan een kind dat nooit gezien heeft hoe men een banaan eet. Dus dáárom zou ik geneigd zijn om in mijn antwoord wat recalcitrant te zijn.
                                            Poezenmeisje
31-10-2025 om 23:53
Rekenenisleuktaalook schreef op 31-10-2025 om 19:16:
[..]
Doen wij op school ook. Jongens met slechtpassende boxers waar dan hun piemeltje uithangt, waar ze vervolgens mee gaan spelen etc. Kinderen met vlekjes waar andere kinderen weer wat van zeggen. Tegenwoordig is dus gymkleding verplicht.
En die gymkleding wordt wél schoon en heel meegegeven door ouders die zich niet eens druk maken om het ondergoed van hun kind?
                                            absor
01-11-2025 om 00:49
de juf klinkt erg overbelast als het erop uitdraait dat je om dit staat te huilen.  Niet professioneel natuurlijk maar dat gebeurt soms als je richting een burn out gaat
ik zou aan de juf uitleggen dat je kind inderdaad een dromer is en thuis hetzelfde probleem heeft.  Geef aan dat je er thuis mee bezig bent en stel voor het op school voor de juf gemakkelijk te maken.  Zoon komt op die dag in trainingspak naar school, doet enkel zijn jasje uit en zijn schoenen uit (event gymschoenen aan als het niet op sokken mag).  
Einde vd les doet hij zijn trainingsjasje weer aan en als hij ook vergeet zijn schoenen terug te wisselen ; laat de juf zich er maar gewoon niet druk om maken. Je ziet vanzelf of het gelukt is, jij regelt het wel bij ophalen 
Juf mag ontspannen 
zich druk maken hoe hij de banaan eet is net zo bijzonder maar geef hem dan gewoon een mandarijn mee.  
Stel He; Straks in groep5 blijkt ineens Pietje ADD te hebben en zeggen de onderzoekers, ja dat concentreren dat is zo ongelofelijk moeilijk voor hem, alsof je aan een kleurenblinde vraagt wat paars en wat lila is.     Dan moet je niet terugdenken aan allerlei eindeloze ruzies die je met hem had toen hij 4 was, maar gewoon vertederend; ja ach hij was altijd al een dromer, en dat met slimme trucjes en een boel liefde hebben opgelost.  
                                            Miepjecody
01-11-2025 om 06:03
Poezenmeisje schreef op 31-10-2025 om 23:53:
[..]
En die gymkleding wordt wél schoon en heel meegegeven door ouders die zich niet eens druk maken om het ondergoed van hun kind?
Nou ja zeg, dus een kind van 4 wat per ongeluk een remspoor heeft kan al niet?
Ik vraag me dan weer af waarom je in groep 1 moet gymen???
                                            Rekenenisleuktaalook
01-11-2025 om 06:46
Poezenmeisje schreef op 31-10-2025 om 23:53:
[..]
Tja, in gymkleding zitten niet direct remsporen, druppeltjes plas etc. En het is gewoon wat meer bedekkend dan ondergoed.
Het gaat niet over remsporen van een week geleden natuurlijk.
                                            Blauf
01-11-2025 om 07:32
Dank voor de tips tot nu toe. De gymtas ligt op school en wordt bij vakanties meegegeven om te wassen. Ik kan vragen of hij gewoon mee naar huis kan, dan doe ik het onder zijn kleren al aan. Als dat niet mag, zo makkelijk mogelijke kleren aan als er gym is. Na gym weer omkleden mag ze van mij helemaal laten zitten. 
Het trainingspak vind ik een handige tip.
Toevallig had Pietje gister een appel. Zegt hij op de fiets:"Ik miste mijn banaan vandaag!"
                                            Poezenmeisje
01-11-2025 om 07:34
Rekenenisleuktaalook schreef op 01-11-2025 om 06:46:
[..]
Tja, in gymkleding zitten niet direct remsporen, druppeltjes plas etc. En het is gewoon wat meer bedekkend dan ondergoed.
Het gaat niet over remsporen van een week geleden natuurlijk.
Ik bedoel ondergoed dat blijkbaar op de groei is gekocht, waardoor er kleuterpiemeltjes rondzwabberen. 
Kleuters groeien te snel om hun ondergoed 'af' te dragen. 
Als ouders flubberend ondergoed doorschuiven naar een jonger broertje/zusje, hebben ze dan wel voldoende geld voor sportkleding?
Donkergekleurd ondergoed zie je geen remsporen doorheen.
                                            Rekenenisleuktaalook
01-11-2025 om 08:11
Poezenmeisje schreef op 01-11-2025 om 07:34:
[..]
Ik bedoel ondergoed dat blijkbaar op de groei is gekocht, waardoor er kleuterpiemeltjes rondzwabberen.
Kleuters groeien te snel om hun ondergoed 'af' te dragen.Als ouders flubberend ondergoed doorschuiven naar een jonger broertje/zusje, hebben ze dan wel voldoende geld voor sportkleding?
Ondergoed schuift binnen gezinnen gewoon door denk ik. Ook wordt er veel gekocht van matige kwaliteit. En er zijn een hoop ouders waar het allemaal niet zo boeiend wordt gevonden. Van boven bont, van onderen stront komt best vaak voor.
Gaat echt niet alleen maar over geld. Onder de mooiste kleding zit soms ook armoedig ondergoed.
                                            Rekenenisleuktaalook
01-11-2025 om 08:12
Poezenmeisje schreef op 01-11-2025 om 07:34:
[..]
Kleuters groeien te snel om hun ondergoed 'af' te dragen.Als ouders flubberend ondergoed doorschuiven naar een jonger broertje/zusje, hebben ze dan wel voldoende geld voor sportkleding?
Oh jawel hoor, als de vlek maar groot genoeg is....
                                            Rekenenisleuktaalook
01-11-2025 om 08:19
Blauf schreef op 01-11-2025 om 07:32:
Dank voor de tips tot nu toe. De gymtas ligt op school en wordt bij vakanties meegegeven om te wassen. Ik kan vragen of hij gewoon mee naar huis kan, dan doe ik het onder zijn kleren al aan. Als dat niet mag, zo makkelijk mogelijke kleren aan als er gym is. Na gym weer omkleden mag ze van mij helemaal laten zitten.
Het trainingspak vind ik een handige tip.Toevallig had Pietje gister een appel. Zegt hij op de fiets:"Ik miste mijn banaan vandaag!"
Dat zit toch vreselijk ongemakkelijk? Is misschien ook veel te warm.
Je kind moet gewoon leren omkleden en zolang dat nog niet helemaal lukt is er een leerkracht om te helpen. Dat zou gewoon in het programma moeten passen dat kleuters veel langer over omkleden doen dan oudere kinderen.
Bij ons gymmen de kleuters meteen om half negen. Ouder die kind brengt helpt even met omkleden. Pas een klein half uurtje na einde gymles zitten ze allemaal weer in de klas. Gymzaal is nog geen vijftig meter lopen.