Blauf
31-10-2025 om 18:20
Omkleden met gym
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
                                            Rekenenisleuktaalook
01-11-2025 om 10:10
Tuinfluiter schreef op 01-11-2025 om 10:04:
[..]
Als ik als ouder zou weten dat mijn kind zo zijn boterham eet zou ik hapklare stukjes meegeven. Weten de ouders dit niet of willen ze niet meewerken.
Het laatste, hij moest het maar leren. Ik probeerde die boterham wel eens in stukjes te snijden maar dat werd ruzie.
Dus enige oplossing, na het eten naar de wasbak.
                                            Tuinfluiter
01-11-2025 om 10:18
Rekenenisleuktaalook schreef op 01-11-2025 om 10:10:
[..]
Het laatste, hij moest het maar leren. Ik probeerde die boterham wel eens in stukjes te snijden maar dat werd ruzie.
Dus enige oplossing, na het eten naar de wasbak.
Soms zijn ouders nog erger dan leerlingen. Het is natuurlijk niet normaal dat je dit op het bordje van de leerkracht legt.
                                            Meesje
01-11-2025 om 10:25
Ik snij de boterhammen voor mijn 4 jarige altijd nog eens door. Ik vrees dat ze anders ook via het midden gaat. Dat is toch het lekkerst, zo zonder korst. Ik zie haar ook nog wel eens een banaan door het midden eten als ze daar een publiek mee kan bereiken. 
Bij dochter op school vind ik ze vrij streng op wat de kinderen zelf moeten kunnen. Ze helpen bijvoorbeeld ook niet met de rits van de jas dicht doen. Of een mouw die verkeerd om zit terug stoppen. Mijn kind kan dit zelf, maar dat is niet mijn verdienste. Ze is nogal hardnekkig in het 'ik kan dat!'. Maar kan me goed voorstellen dat er ook kinderen zijn bij wie dat niet zomaar 'vanzelf' gaat. 
                                            Rekenenisleuktaalook
01-11-2025 om 10:36
Tuinfluiter schreef op 01-11-2025 om 10:18:
[..]
Soms zijn ouders nog erger dan leerlingen. Het is natuurlijk niet normaal dat je dit op het bordje van de leerkracht legt.
Je wil niet weten wat leerkrachten allemaal proberen te regelen voor hun leerlingen omdat ouders het niet doen.
Sommige ouders moet je drie keer berichten dat de gymschoenen te klein zijn, voordat er actie komt. Oh, oepsie, niet aan gedacht in de zomervakantie. Ha ha ha, we gaan het regelen!
Of de ouder die dan terug komt met de vraag waarom wij dat niet eerder hebben laten weten.
Nou, in beginsel is dat jouw verantwoordelijkheid als ouder, toch?
Bij tachtig procent van de ouders gaat het allemaal prima overigens. Nog eens tien procent pakt het op na een berichtje, en met die laatste tien procent heb je het heel druk.
                                            duizel
01-11-2025 om 10:47
Blauf schreef op 01-11-2025 om 09:57:
[..]
Hij doet wel goed mee in de kring. Er zijn wel andere voorbeelden (zoals de banaan, staan bij een liedje, etc). Ik weet het ook niet precies. Het jaar is pas net begonnen en we spreken de juf niet altijd met brengen en halen. Ik probeer echt geen beeld te scheppen van een heilig boontje met een lastige juf. Daar is ook niemand mee geholpen. Ben benieuwd naar het tienminutengesprek, zou ook wel iets langer willen.
Vraag dit gewoon aan de juf! Gewoon kort aangeven, ik merk dat Pietje het leuk vindt op school maar dat we ook tegen dingetjes aanlopen. Ik zou graag een wat langer gesprek inplannen om hier goed over te kunnen praten met elkaar.
Dan laat je al meteen zien dat je het serieus neemt en benoem je iets positiefs
                                            Jorni
01-11-2025 om 11:04
Dat is toch ook veel te moeilijk voor een vierjarige zelf omkleden op school. Genoeg die dat dan nog niet kunnen. Ik vind het echt stom beleid van die school en bizar hoe de kleuterjuf ermee omgaat. Wel vervelend.
                                            Poezenmeisje
01-11-2025 om 12:16
Het verbaast me dat het kind van TO geen hulp krijgt van andere kindjes. 
De juf had bij onze zoon niet door dat de meiden elkaar de tent uitvochten om hem zijn jas aan te trekken en zijn rugzak om te hangen.
Hij kon het best zelf, maar vond die harem wel handig. 😄
                                            Bakblik
01-11-2025 om 12:30
Poezenmeisje schreef op 01-11-2025 om 12:16:
Het verbaast me dat het kind van TO geen hulp krijgt van andere kindjes.
De juf had bij onze zoon niet door dat de meiden elkaar de tent uitvochten om hem zijn jas aan te trekken en zijn rugzak om te hangen.
Hij kon het best zelf, maar vond die harem wel handig. 😄
Toen mijn oudste in groep 2 zat in zo'n 1-2 combi was zij met een ander meisje in de groep ook altijd de instromers aan het helpen met omkleden. De juf vind dat prima en vroeg het ook weleens: Willen jullie Paultje en Paulientje even helpen, we moeten snel terug zijn op school, omdat.......
De moeder van dat andere meisje heeft het na een paar maanden verboden, ze vond dat de juf deze meisjes taken gaf die ze eigenlijk zelf zou moeten doen. Ik vond het prima.
                                            Lisabette
01-11-2025 om 12:46
Lastig TO! Complimenten hoe rationeel je hiermee omgaat. Ik zie vaak ouders anders reageren. Misschien kun je thuis oefenen met veel verkleedkleren? Zijn natuurlijk wel net anders, maar dan kan je zoon in een leuke en veilige setting oefenen zonder dat het als verplicht voelt. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt. Maar dat wil ook nog wel eens helpen.
                                            Schemerlampje
01-11-2025 om 13:03
Maar het probleem is toch niet het aankleden op zich? Maar meer de concentratie of motivatie? Is het dan niet handiger om in die richting oplossingen te zoeken?
Zou het helpen als je zegt dat kind 15 minuten heeft om om te kleden en dat hij anders maar in zijn ondergoed mee moet naar de klas? Vooral in het geval van motivatie. Is het meer concentratie, dan is het misschien handig als juf hem steeds even aanspoort en/of dat hij een blaadje heeft met pictogrammen wat hij in welke volgorde moet doen?
Thuis zou je er een wedstrijdje van kunnen maken, als hij daar gevoelig voor is. Wie heeft als eerste de broek aan, en het shirt etc. 
                                            MMcGonagall
01-11-2025 om 13:57
Bij mijn dochter, die ook uit zulk hout gesneden is, heb ik leerkrachten meegemaakt die haar leuk, slim en creatief vonden maar ook wel eens een jonge kleuterleerkracht die er niets mee kon. Toen ze nog geen half jaar in groep 1 zat, had ze al meerdere malen op de gang moeten staan. Wat voor gruwelijke misdaden had ze dan begaan? Haar trui uitgetrokken omdat die kriebelde, stiekem haar stoeltje naast die van de juf neergezet (iedere dag mocht daar iemand anders zitten), gezwaaid naar haar zus op het schoolplein (en de klas aangespoord dat ook te doen), etc. Zo’n kind op de gang zetten is natuurlijk ook een beetje suf. Die vermaakt zich wel en dan niet op de vierkante postzegel die je haar hebt toegewezen 
Achteraf kan ik wel zeggen dat zo’n leerkracht die er niet de uitdaging of plezier van inziet, funest is voor het zelfvertrouwen van een kind. Ik had haar beter van school kunnen halen.
                                            Nick90
01-11-2025 om 14:17
MMcGonagall schreef op 01-11-2025 om 13:57:
Bij mijn dochter, die ook uit zulk hout gesneden is, heb ik leerkrachten meegemaakt die haar leuk, slim en creatief vonden maar ook wel eens een jonge kleuterleerkracht die er niets mee kon. Toen ze nog geen half jaar in groep 1 zat, had ze al meerdere malen op de gang moeten staan. Wat voor gruwelijke misdaden had ze dan begaan? Haar trui uitgetrokken omdat die kriebelde, stiekem haar stoeltje naast die van de juf neergezet (iedere dag mocht daar iemand anders zitten), gezwaaid naar haar zus op het schoolplein (en de klas aangespoord dat ook te doen), etc. Zo’n kind op de gang zetten is natuurlijk ook een beetje suf. Die vermaakt zich wel en dan niet op de vierkante postzegel die je haar hebt toegewezen
Achteraf kan ik wel zeggen dat zo’n leerkracht die er niet de uitdaging of plezier van inziet, funest is voor het zelfvertrouwen van een kind. Ik had haar beter van school kunnen halen.
Euh zo'n kind verstoort de boel toch alleen maar?
                                            Moxxie
01-11-2025 om 14:37
Ik zou er allemaal niet zo'n ding van maken en zoeken naar praktische oplossingen. In trainingsbroek en klittebandschoenen naar school op gymdag en thuis ook blijven oefenen.
En verder zou ik er gewoon vanuit gaan dat het best goed zal komen met kind en juf, ik zou hier niet nog eens het gesprek over aangaan met school.
                                            yette
01-11-2025 om 15:32
Een gesprek hierover aanvragen met de juf, lijkt me een beetje teveel van het goede. De boodschap is duidelijk. Ik zou er heel even op terug komen en vertellen dat je hetzelfde probleem hebt en dat jullie ermee bezig zijn. Daarnaast zou ik aangegeven dat ze zulke dingen ook gewoon tegen jou kan zeggen. 
Maar dat dit nu via de directrice ging, wil niet automatisch zeggen dat die zich voortdurend met dergelijke akkefietjes bemoeit. Voor hetzelfde geld deed ze het dit keer omdat de juf naar een belangrijke afspraak moest of omdat het de juf die dag even allemaal teveel was geworden.
                                            Rekenenisleuktaalook
01-11-2025 om 16:10
Nick90 schreef op 01-11-2025 om 14:17:
[..]
Euh zo'n kind verstoort de boel toch alleen maar?
Uh nee hoor, zo'n kind is gewoon een kleuter, die ik niet op de gang zou zetten voor zoiets onbenulligs. De meeste kleuters doen zulke dingen heel onbevangen. Aanspreken of negeren en door.
En ja, het stoort misschien iets, en daarom is zo'n kind ook op school. Tegen dat ze naar groep drie gaat, is dat waarschijnlijk al een heel stuk minder.