Blauf
31-10-2025 om 18:20
Omkleden met gym
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
                                            MamaE
03-11-2025 om 11:30
Oh en over kinderen verschonen op school; dat kan gewoon niet. Je kunt niet de klas alleen laten en voor elk kind dat verschoond moet worden, moet de juf haar werk onderbreken en is ze per keer een x aantal minuten geen les aan het geven. Als er dan een stuk of 5 kinderen niet zindelijk zijn, ben je al gauw een uur per dag geen les aan het geven.
Daarnaast hoort het niet bij het takenpakket van een leerkracht van de basisschool en wel bij dat van een pedagogisch medewerker. Door in de klas een hoekje in te richten voor de verschoning, zoals ze op de opvang ook een ruimte hebben voor verschonen, geef je het signaal af dat dat normaal is. En dat is het niet.
Zorg dat je kind een bepaalde mate van zelfredzaamheid heeft als het naar school gaat en als dat om een of andere reden nog niet haalbaar is, zorg dan dat school er geen of zo min mogelijk last van heeft.
                                            Jorni
03-11-2025 om 11:34
Ik vind het eigenlijk bizar en slecht dat die school het zo heeft geregeld. Op de school van mijn kinderen gymen ze in gewone kleren met gymschoenen. Pas in groep 3 helemaal omkleden. Dat is toch veel beter voor iedereen? Kinderen hebben langer de tijd om het goed onder de knie te krijgen en het scheelt veel frustraties bij zowel ouders als bij school. Je hebt als ouder niet altijd in de hand hoe snel een kind dat soort dingen goed kan en het ook zelf echt wil. Geweldig als je een kind hebt dat al snel veel dingen zelf wil doen en er handig in is, maar niet iedere ouder heeft dat geluk. Het legt dan onnodige druk op kinderen en ouders, terwijl school in het begin al veel is voor een kind.
Ik zou vragen of kind die dag bv in een joggingbroek en shirt met lange mouwen mag gymen en dat kind die dag dat soort kleren draagt. En dan over een tijd weer proberen. 
                                            Jorni
03-11-2025 om 11:36
Bij niet zindelijkheid zonder medische reden zou ik kind gewoon wat langer thuislaten totdat kind wel zindelijk is. Leerplicht geldt pas vanaf 5 jaar. Voor kind zelf is het ook fijner om pas naar school te gaan als die goed zindelijk is en een leerkracht kan niet steeds kinderen verschonen, hetgeen je denk ik ook niet zou moeten willen als ouder.
                                            MamaE
03-11-2025 om 11:42
Jorni schreef op 03-11-2025 om 11:36:
Bij niet zindelijkheid zonder medische reden zou ik kind gewoon wat langer thuislaten totdat kind wel zindelijk is. Leerplicht geldt pas vanaf 5 jaar. Voor kind zelf is het ook fijner om pas naar school te gaan als die goed zindelijk is en een leerkracht kan niet steeds kinderen verschonen, hetgeen je denk ik ook niet zou moeten willen als ouder.
Dat is inderdaad een optie als een ouder thuis is of je andere opvang hebt (bijvoorbeeld opa en oma). Veel kinderdagverblijven eindigen als het kind vier wordt omdat het dan naar school kan. Zeker met wachtlijsten en personeelstekorten is het niet vanzelfsprekend dat kinderen van vier daar nog terecht kunnen. Hier doen ze dat alleen voor kinderen die in of net voor de zomervakantie vier jaar worden en dan na de vakantie instromen op de basisschool.
Sommige kinderen hebben niet zo veel intrinsieke motivatie om nieuwe dingen te leren. Die hebben dan een zetje nodig en het is aan de ouders om dat zetje te geven. Je moet in het leven nu eenmaal ook wel eens dingen leren die je niet zo leuk vindt. Ook als je vier of jonger bent.
                                            Bakblik
03-11-2025 om 11:44
Rekenenisleuktaalook schreef op 03-11-2025 om 09:53:
[..]
Maar door de ouders een half jaar van te voren zo'n lijstje te sturen verplaats je het probleem toch ook naar school? Dan moet de school dat gaan regelen.
Je moet een kind toch rond de derde verjaardag inschrijven? Dan is het toch niet heel veel moeite om op dat moment aan te geven dat die die en die vaardigheden verwacht worden als het kind op school komt? Dan hebben ouders nog een jaar de tijd om dat voor elkaar te krijgen.
                                            Ysenda
03-11-2025 om 12:26
Rekenenisleuktaalook schreef op 03-11-2025 om 09:53:
[..]
Maar door de ouders een half jaar van te voren zo'n lijstje te sturen verplaats je het probleem toch ook naar school? Dan moet de school dat gaan regelen.
maar dat kan ook het consternatiebureau doen, daar houden ze dit soort dingen ook bij.
het is een onderdeel motorische vaardigheden.
                                            MamaE
03-11-2025 om 12:52
Ysenda schreef op 03-11-2025 om 12:26:
[..]
maar dat kan ook het consternatiebureau doen, daar houden ze dit soort dingen ook bij.
het is een onderdeel motorische vaardigheden.
Dat kan, maar niet alle scholen hebben dezelfde eisen. Je leest hier al dat er scholen zijn waar ze in gymkleren gymmen vanaf groep 1 en ook dat er scholen zijn die dat pas vanaf groep 3 doen. 
En wat voor de één logisch is, is dat voor een ander niet per definitie blijkbaar.
                                            Jorni
03-11-2025 om 13:15
En wat als kind nu echt niet mee wil werken? Daar kunnen ouders nu eenmaal niet altijd wat aan doen. Het ene kind is er eerder rijp voor dan het andere kind. Wel geeft het dan stress en het jammere is dat je dat heel eenvoudig kan vermijden als school door wat omkleden betreft dat uit te stellen tot groep 3. Scheelt veel stress voor iedereen en iedereen kan het dan denk ik zeker zonder al te veel moeite. Het scheelt ook veel tijd en moeite. Allemaal tijd en moeite die in het geven van het onderwijs zelf kan worden gestoken in plaats van in dit soort dingen. Het is ook al druk zat voor de leerkrachten en kinderen moeten sowieso al meer dan genoeg op zeer jonge leeftijd tegenwoordig.
                                            Rekenenisleuktaalook
03-11-2025 om 13:22
Jorni schreef op 03-11-2025 om 13:15:
En wat als kind nu echt niet mee wil werken? Daar kunnen ouders nu eenmaal niet altijd wat aan doen. Het ene kind is er eerder rijp voor dan het andere kind. Wel geeft het dan stress en het jammere is dat je dat heel eenvoudig kan vermijden als school door wat omkleden betreft dat uit te stellen tot groep 3. Scheelt veel stress voor iedereen en iedereen kan het dan denk ik zeker zonder al te veel moeite. Het scheelt ook veel tijd en moeite. Allemaal tijd en moeite die in het geven van het onderwijs zelf kan worden gestoken in plaats van in dit soort dingen. Het is ook al druk zat voor de leerkrachten en kinderen moeten sowieso al meer dan genoeg op zeer jonge leeftijd tegenwoordig.
Dan verschuif je het probleem. Als alle kinderen dat pad in groep drie hoeven op school dan gaat er dan veel tijd zitten in omkleden.
Ik ben voorstander van bij kleuters al beginnen en die ene waarbij het lastig is nog even helpen. Wat dat lastig dan ook moge zijn. (Fysiek of gedrag)
                                            MamaE
03-11-2025 om 13:24
Jorni schreef op 03-11-2025 om 13:15:
Ik lees regelmatig dat kinderen 'tegenwoordig' veel meer zouden moeten en veel jonger dan vroeger en ik betwijfel dat ten zeerste. Wat moeten kinderen nu allemaal meer en eerder dan vroeger? Er zijn juist steeds meer kinderen die niet zelfredzaam zijn omdat ze gewend zijn dat alles hen voorgedaan en nagedragen wordt. Het geeft ook het idee dat ze dingen zelf niet kunnen, wat niet bevorderlijk is voor hun zelfvertrouwen.
Rijp zijn voor bepaalde dingen, mee willen werken...sommige dingen moeten nu eenmaal en kan en mag echt verwacht worden van een gezond kind met een normale ontwikkeling. Sommige dingen kun je ook beter eerder corrigeren. Bijvoorbeeld hoe je een banaan of een boterham eet op een normale manier. Dat kun je echt beter direct op de goede manier aanleren dan daarmee wachten tot een kind naar groep drie gaat, er 'rijp' voor is of er zelf zin in heeft. 
                                            Bakblik
03-11-2025 om 13:37
MamaE schreef op 03-11-2025 om 13:24:
[..]
Ik lees regelmatig dat kinderen 'tegenwoordig' veel meer zouden moeten en veel jonger dan vroeger en ik betwijfel dat ten zeerste. Wat moeten kinderen nu allemaal meer en eerder dan vroeger? Er zijn juist steeds meer kinderen die niet zelfredzaam zijn omdat ze gewend zijn dat alles hen voorgedaan en nagedragen wordt. Het geeft ook het idee dat ze dingen zelf niet kunnen, wat niet bevorderlijk is voor hun zelfvertrouwen.
Rijp zijn voor bepaalde dingen, mee willen werken...sommige dingen moeten nu eenmaal en kan en mag echt verwacht worden van een gezond kind met een normale ontwikkeling. Sommige dingen kun je ook beter eerder corrigeren. Bijvoorbeeld hoe je een banaan of een boterham eet op een normale manier. Dat kun je echt beter direct op de goede manier aanleren dan daarmee wachten tot een kind naar groep drie gaat, er 'rijp' voor is of er zelf zin in heeft.
Nou dit! Woord voor woord.
Ik geloof er ook geen bal van dat kinderen nu meer moeten kunnen dan vroeger.
Mijn moeder (1942) was de oudste in een gezin van 11 kinderen. Een zusje dat niet snel genoeg zichzelf kon aankleden kreeg een handje toegestoken van een ouder zusje en om 7.00 kon iedereen lopend de deur uit voor de vroege mis met ontbijt voor op school in de tas.
Dat het nu bij gezinnen niet lukt om 2 kinderen om 8.30 met de auto op school te krijgen is gewoon absurd. Er zijn werkzaamheden in mijn straat op dit moment, werd vanochtend knettergek van de bouwgeluiden en het getoeter van diverse auto's die er niet door konden naar de school. Hoezo kom je om 8.27 aanscheuren als je kind om 8.30 in de klas moet zijn?
Er zou nu niks mis zijn met de kordate aanpak van de generatie van mijn oma.........
                                            MamaE
03-11-2025 om 13:54
Bakblik schreef op 03-11-2025 om 13:37:
[..]
Nou dit! Woord voor woord.
Ik geloof er ook geen bal van dat kinderen nu meer moeten kunnen dan vroeger.
Mijn moeder (1942) was de oudste in een gezin van 11 kinderen. Een zusje dat niet snel genoeg zichzelf kon aankleden kreeg een handje toegestoken van een ouder zusje en om 7.00 kon iedereen lopend de deur uit voor de vroege mis met ontbijt voor op school in de tas.
Dat het nu bij gezinnen niet lukt om 2 kinderen om 8.30 met de auto op school te krijgen is gewoon absurd. Er zijn werkzaamheden in mijn straat op dit moment, werd vanochtend knettergek van de bouwgeluiden en het getoeter van diverse auto's die er niet door konden naar de school. Hoezo kom je om 8.27 aanscheuren als je kind om 8.30 in de klas moet zijn?
Er zou nu niks mis zijn met de kordate aanpak van de generatie van mijn oma.........
Nu wil ik niet beweren dat het vroeger allemaal zoveel beter was. Mijn opa zijn vader raakte invalide door ziekte waardoor mijn opa op zijn 13e kostwinner werd voor een gezin van zeven kinderen. Dat lijkt me toch ook niet wenselijk en gelukkig hebben we daar tegenwoordig andere oplossingen voor.
Met twee kinderen heb je ook niet meer meerdere helpende broers en zussen.
Vroeger werden kinderen ook niet naar school gebracht, die liepen met de grote groep mee. De oudsten ontfermden zich over de jongsten. En de oudsten in een gezin liepen weer mee met een groep buurtkinderen waardoor er altijd wel oudere kinderen waren.
Mijn kind en ik zijn beiden geen ochtendmensen, maar ze is wel altijd op tijd op school.
Door schade en schande wel wijs geworden in het ijzer niet smeden als het ochtend is.
Ik denk dat ouders vooral veel voor hun kinderen doen en blijven helpen en nadragen omdat het sneller is. En dat is ook wel zo, maar uiteindelijk leert een kind het niet zelf te doen. En krijgt ook het idee mee dat het overal hulp bij nodig heeft omdat het dingen blijkbaar niet zelf kan.
Ik ben daar zelf soms wat te hard in. Met name omdat 'zelf kunnen' ook wel contextafhankelijk is en je soms ook best even iets voor een ander kunt doen gewoon omdat het kan of fijn is voor die ander. Maar ik geloof wel degelijk dat je een kind geen dienst bewijst door het als een grote baby te blijven behandelen.
                                            AnnaPollewop
03-11-2025 om 14:29
Rekenenisleuktaalook schreef op 02-11-2025 om 12:35:
[..]
Tja, er lopen iets te veel engerds rond op deze aardkloot. En inmiddels willen mensen natuurlijk ook niet vals beschuldigd worden. Elke vorm van twijfel over je motieven moet voorkomen worden.
Die protocollen waren er vroeger niet en we weten inmiddels wel wat er toen allemaal mis ging, lijkt me.
Ik vind het juist wel goed dat er veel meer wordt nagedacht over hoe het voor een kind is om zomaar door een vreemde aangeraakt te worden op persoonlijke plekken (daar reken ik de gewone blote huid ook onder) en in het geval van pijn en angst.
Dat mensen elkaar voortdurend lopen te beschuldigen en dus iedereen probeert niks verdachts te doen en dat ook omstandig uitlegt waardoor er nog meer de nadruk komt te liggen op wat er allemaal fout kan zijn is wel een jammerlijke ontwikkeling. Vroeger konden kinderen uit de buurt zomaar op een ijsje of snoep getracteerd worden of ergens naar de puppies kijken, tegenwoordig mag je als volwassene alleen nog maar binnen een straal van 10 meter van een kind komen als je er zelf een hebt.
Terwijl ik best vaak ouders helemaal niet zo leuk zie doen tegen hun kinderen, dus de kinderen schieten daar nog niet zoveel mee op en missen wel de ervaring met die gekke buurman die zo leuk verhalen kan vertellen of de buurvrouw verderop die ze rustig bij laat komen met de kat op schoot als er thuis weer eens ruzie is.
En ondertussen worden er nog steeds kinderen misbruikt want dat stopt echt niet zomaar door een protocol, het zijn immers alleen de goedwillenden die zich door protocollen laten leiden.
Maar goed, zoals gezegd, wel goed dat we meer aandacht hebben voor de autonomie van kinderen. Zou nog wel wat meer vanuit de kinderen gedacht mogen zijn, en minder vanuit de angst voor aansprakelijkheid.
                                            Bakblik
03-11-2025 om 15:38
MamaE schreef op 03-11-2025 om 13:54:
[..]
Nu wil ik niet beweren dat het vroeger allemaal zoveel beter was. Mijn opa zijn vader raakte invalide door ziekte waardoor mijn opa op zijn 13e kostwinner werd voor een gezin van zeven kinderen. Dat lijkt me toch ook niet wenselijk en gelukkig hebben we daar tegenwoordig andere oplossingen voor.
Met twee kinderen heb je ook niet meer meerdere helpende broers en zussen.
Vroeger werden kinderen ook niet naar school gebracht, die liepen met de grote groep mee. De oudsten ontfermden zich over de jongsten. En de oudsten in een gezin liepen weer mee met een groep buurtkinderen waardoor er altijd wel oudere kinderen waren.Mijn kind en ik zijn beiden geen ochtendmensen, maar ze is wel altijd op tijd op school.
Door schade en schande wel wijs geworden in het ijzer niet smeden als het ochtend is.Ik denk dat ouders vooral veel voor hun kinderen doen en blijven helpen en nadragen omdat het sneller is. En dat is ook wel zo, maar uiteindelijk leert een kind het niet zelf te doen. En krijgt ook het idee mee dat het overal hulp bij nodig heeft omdat het dingen blijkbaar niet zelf kan.
Ik ben daar zelf soms wat te hard in. Met name omdat 'zelf kunnen' ook wel contextafhankelijk is en je soms ook best even iets voor een ander kunt doen gewoon omdat het kan of fijn is voor die ander. Maar ik geloof wel degelijk dat je een kind geen dienst bewijst door het als een grote baby te blijven behandelen.
Nee natuurlijk was het vroeger niet allemaal beter maar kinderen waren wel meer zelfredzaam dan nu het geval is.
Ik heb ieder jaar in mei steeds meer kinderen die niet zelfstandig het praktisch fietsexamen in groep 7 kunnen/durven/willen afleggen.
                                            Jorni
03-11-2025 om 16:03
Rekenenisleuktaalook schreef op 03-11-2025 om 13:22:
[..]
Dan verschuif je het probleem. Als alle kinderen dat pad in groep drie hoeven op school dan gaat er dan veel tijd zitten in omkleden.
Ik ben voorstander van bij kleuters al beginnen en die ene waarbij het lastig is nog even helpen. Wat dat lastig dan ook moge zijn. (Fysiek of gedrag)
Nou, dat denk ik niet. De meeste kinderen willen in groep 2 het al zelf doen, terwijl het bij kinderen van 4 jaar vaker voorkomt dat ze dat nog niet zelf willen/kunnen. Het is dan veel fijner als kinderen het zelf willen en ook kunnen dan dat je alle zeilen bij moet zetten om een kind dit te laten doen op jongere leeftijd. Het kan natuurlijk,maar kan wel meer strijd/stress opleveren voor kind en ouders.
Zodra ze in groep 3 zitten dan kunnen ze het denk ik sowieso allemaal, alleen al omdat ze dat soort dingen van nature echt zelf willen doen. Dat geeft ook meer lucht aan kindjes die dat nu eenmaal pas later kunnen/willen. Ik ben dus geen voorstander om dat soort dingen naar voren te trekken.