Blauf
31-10-2025 om 18:20
Omkleden met gym
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
                                            Decembermamma
04-11-2025 om 08:03
Bakblik schreef op 03-11-2025 om 15:38:
[..]
Nee natuurlijk was het vroeger niet allemaal beter maar kinderen waren wel meer zelfredzaam dan nu het geval is.
Ik heb ieder jaar in mei steeds meer kinderen die niet zelfstandig het praktisch fietsexamen in groep 7 kunnen/durven/willen afleggen.
Op de school van mijn zoon durfden ze het niet aan met de kinderen.
                                            Bakblik
04-11-2025 om 08:18
Decembermamma schreef op 04-11-2025 om 08:03:
[..]
Op de school van mijn zoon durfden ze het niet aan met de kinderen.
Dat is toch erg...........
Toen ik 9 jaar geleden toetrad tot de groep die dit namens de gemeente en de scholen organiseert was de school voor speciaal onderwijs de enige die wel eens een kind mee had die extra begeleiding kreeg. Nu heeft iedere school wel een kind dat niet mag/kan/wil/durft. Waar de vliegende keep van het startterrein dan op afstand meefietst. Het rondje is ruim 5 km, we hebben 7 scholen waarvan 4 scholen 2 groepen 7 hebben. Met een beetje pech fietst de vliegende kiep het rondje 10 keer, en als er ook nog een kind strandt met een kapotte fiets dan kan je nog een keer.
We zijn hard op zoek naar meer vrijwilligers voor uitvoerende taken. 1 woensdsgochtend per jaar , organiseren doen wij zelf. Voor veel ouders is dat al teveel, 2 uurtjes helpen als je kind fietsexamen moet doen.
                                            Decembermamma
04-11-2025 om 09:16
Miepjecody schreef op 04-11-2025 om 08:29:
in mijn tijd had je geen gym als kleuter
Waarom moet dat?
Dat is altijd al zo geweest, ik denk dat je het niet meer herinnert. Het geheugen is zo selectief op die kleuterleeftijd.
En ja in onderbroek en hemd is vrij gangbaar op kleuterscholen in nl
                                            Ysenda
04-11-2025 om 09:18
Miepjecody schreef op 04-11-2025 om 08:29:
in mijn tijd had je geen gym als kleuter
Waarom moet dat?
Wanneer was dat, want in de jaren 70 hadden we ook al gym als kleuter.
En waarom moet dat: omdat er grote bewegings armoede heerst onder de hele bevolking, en zeker onder kinderen. En het is nodig voor de motorische ontwikkeling van jonge kinderen.
                                            Gingergirl
04-11-2025 om 09:48
Bakblik schreef op 04-11-2025 om 08:18:
[..]
Dat is toch erg...........
Toen ik 9 jaar geleden toetrad tot de groep die dit namens de gemeente en de scholen organiseert was de school voor speciaal onderwijs de enige die wel eens een kind mee had die extra begeleiding kreeg. Nu heeft iedere school wel een kind dat niet mag/kan/wil/durft. Waar de vliegende keep van het startterrein dan op afstand meefietst. Het rondje is ruim 5 km, we hebben 7 scholen waarvan 4 scholen 2 groepen 7 hebben. Met een beetje pech fietst de vliegende kiep het rondje 10 keer, en als er ook nog een kind strandt met een kapotte fiets dan kan je nog een keer.
We zijn hard op zoek naar meer vrijwilligers voor uitvoerende taken. 1 woensdsgochtend per jaar , organiseren doen wij zelf. Voor veel ouders is dat al teveel, 2 uurtjes helpen als je kind fietsexamen moet doen.
Hier in de stad doen veel basisscholen geen praktisch verkeersexamen meer omdat veel kinderen geen fiets hebben, op sommige scholen heeft zelfs de meerderheid geen fiets. Theoretisch verkeersexamen nog wel.
                                            Miepjecody
04-11-2025 om 10:04
Decembermamma schreef op 04-11-2025 om 09:16:
[..]
Dat is altijd al zo geweest, ik denk dat je het niet meer herinnert. Het geheugen is zo selectief op die kleuterleeftijd.
En ja in onderbroek en hemd is vrij gangbaar op kleuterscholen in nl
Nee hoor kleuterschool was nog appart en geen gym.
Wel kringspelletjes 1976
                                            Miepjecody
04-11-2025 om 10:05
Ysenda schreef op 04-11-2025 om 09:18:
[..]
Wanneer was dat, want in de jaren 70 hadden we ook al gym als kleuter.
En waarom moet dat: omdat er grote bewegings armoede heerst onder de hele bevolking, en zeker onder kinderen. En het is nodig voor de motorische ontwikkeling van jonge kinderen.
Het is een taak van ouders
En gewoon dansen en buitenspelen kan ook
                                            Miepjecody
04-11-2025 om 10:05
Gingergirl schreef op 04-11-2025 om 09:48:
[..]
Hier in de stad doen veel basisscholen geen praktisch verkeersexamen meer omdat veel kinderen geen fiets hebben, op sommige scholen heeft zelfs de meerderheid geen fiets. Theoretisch verkeersexamen nog wel.
Geen fiets???
                                            Gingergirl
04-11-2025 om 10:20
Miepjecody schreef op 04-11-2025 om 10:05:
[..]
Geen fiets???
Ja er zijn veel kinderen die geen fiets hebben. Zelf werk ik in het VO en ook hier veel leerlingen die geen fiets hebben.
                                            Bakblik
04-11-2025 om 10:52
Gingergirl schreef op 04-11-2025 om 10:20:
[..]
Ja er zijn veel kinderen die geen fiets hebben. Zelf werk ik in het VO en ook hier veel leerlingen die geen fiets hebben.
In een stad met goed ov snap ik dat best. Als je in Amsterdam al je fietsen op straat moet parkeren snap ik dat je daar niet aan begint, ieder half jaar nieuwe kopen.
Hier in de Bollenstreek is geen fiets hebben gewoon moeilijk onhandig.
                                            Ysenda
04-11-2025 om 11:30
Miepjecody schreef op 04-11-2025 om 10:04:
[..]
Nee hoor kleuterschool was nog appart en geen gym.
Wel kringspelletjes 1976
Wij hadden in diezelfde jaren gewoon gym op de kleuterschool. Daar was ook een gymlokaal voor, met wandrekken, banken, matten, ballen etc.
                                            Temet
04-11-2025 om 11:42
Gingergirl schreef op 04-11-2025 om 10:20:
[..]
Hier ook, Amsterdam Nieuw-West. Op de basisschool van mijn kinderen deden ze ook geen fietsexamen. Veel kinderen hadden geen fiets, of eentje waar van alles aan mankeerde. Veel kinderen hadden ook ouders bij wie de fietscultuur niet met de paplepel was ingegoten.
Terecht heeft de school de schaarse onderwijstijd niet besteed aan het op orde brengen van de fietsvaardigheden. Theoretische verkeerslessen waren er wel. 
                                            Miepjecody
04-11-2025 om 11:50
Ysenda schreef op 04-11-2025 om 11:30:
[..]
Wij hadden in diezelfde jaren gewoon gym op de kleuterschool. Daar was ook een gymlokaal voor, met wandrekken, banken, matten, ballen etc.
Bij ons was er geen gymlokaal
Waren 2 barakken. 4 tot 5 jaar en 5 tot 6 jaar