Blauf
31-10-2025 om 18:20
Omkleden met gym
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
Poezekat
04-11-2025 om 13:45
Gingergirl schreef op 04-11-2025 om 09:48:
[..]
Hier in de stad doen veel basisscholen geen praktisch verkeersexamen meer omdat veel kinderen geen fiets hebben, op sommige scholen heeft zelfs de meerderheid geen fiets. Theoretisch verkeersexamen nog wel.
Jeetje, die kinderen komen wellicht lopend naar school dan of worden die afgezet door hun ouders?
Toen onze zoon nog op de basisschool zat, werden de fietsen van de kinderen 1 keer per jaar gekeurd door de rijwielhandelaar in het dorp, dit was van de leerlingen vanaf groep 5. Vaak wel fietsen met allerlei mankementen maar alle kinderen hadden een fiets.
Miepjecody
04-11-2025 om 14:16
Poezekat schreef op 04-11-2025 om 13:45:
[..]
Jeetje, die kinderen komen wellicht lopend naar school dan of worden die afgezet door hun ouders?
Toen onze zoon nog op de basisschool zat, werden de fietsen van de kinderen 1 keer per jaar gekeurd door de rijwielhandelaar in het dorp, dit was van de leerlingen vanaf groep 5. Vaak wel fietsen met allerlei mankementen maar alle kinderen hadden een fiets.
Ik snap echt niet hoe je zonder fiets kan
Hoe gaan die kinderen naar vriendjes of sport dan?
En gaan ze met hun ouders ook altijd met een auto? Uitjes?
Haaknaald
04-11-2025 om 14:52
Miepjecody schreef op 04-11-2025 om 14:16:
[..]
Jouw inlevingsvermogen is niet echt ontwikkeld geloof ik.
Jij snapt niet hoe iemand zonder fiets kan.
Nou denk je eens in dat je in Amsterdam woont, drie hoog achter. Als je een fiets zou hebben moet die op straat staan. Grote kans dat dat ding gejat wordt. Als je drie hoog achter woont heb je meestal niet veel geld dus iedere keer nieuwe fietsen kopen kan bruin niet trekken. Als je dan ook nog uit een cultuur komt waar fietsen nooit gebeurt dan doe je alles lopend of als bruin het kan trekken met het ov.
Zelfs binnen dorpen zonder ov heeft niet iedereen een fiets. Ken hier iemand die alles loopt of met de auto doet. 50 plus, Nederlandse achtergrond en afkomstig uit de stad. Daar nooit goed leren fietsen met ouders die dat niet stimuleerden. Nu durft ze niet goed. Haar kinderen fietsen wel.
Ademes
04-11-2025 om 15:24
Hmm, dan zou je in Amsterdam kunnen kiezen voor een verkeersexamen lopend en in het ov. Dan leer je een kind wat ze bij ons in de provincie op de fiets leren: je op een veilige manier zelfstandig bewegen van punt a naar punt b.
Wij kregen trouwens bij de inschrijving wel een lijstje met wat ons kind geacht werd zelfstandig te kunnen. En dat was (bij de jongste) al een jaar of 20 geleden. Daar stond inderdaad bij dat het kind (medische uitzonderingen daargelaten) zindelijk moest zijn en zich kon aan- en uitkleden wat betreft jas, schoenen en gymkleding.
Even iets anders, ik hoorde laatst iets bijzonders van een leerkracht PO, zij moest ouders ervan overtuigen hun kind (groep 6) om half negen op school te brengen. Want om 9 uur was voor die ouders veel handiger vanwege hun werktijden. Dat had ik vroeger echt niet in mijn hoofd gehaald...
Miepjecody
04-11-2025 om 16:03
Haaknaald schreef op 04-11-2025 om 14:52:
[..]
Jouw inlevingsvermogen is niet echt ontwikkeld geloof ik.
Jij snapt niet hoe iemand zonder fiets kan.
Nou denk je eens in dat je in Amsterdam woont, drie hoog achter. Als je een fiets zou hebben moet die op straat staan. Grote kans dat dat ding gejat wordt. Als je drie hoog achter woont heb je meestal niet veel geld dus iedere keer nieuwe fietsen kopen kan bruin niet trekken. Als je dan ook nog uit een cultuur komt waar fietsen nooit gebeurt dan doe je alles lopend of als bruin het kan trekken met het ov.
Zelfs binnen dorpen zonder ov heeft niet iedereen een fiets. Ken hier iemand die alles loopt of met de auto doet. 50 plus, Nederlandse achtergrond en afkomstig uit de stad. Daar nooit goed leren fietsen met ouders die dat niet stimuleerden. Nu durft ze niet goed. Haar kinderen fietsen wel.
Waar staat dat ik me niet in kan leven?
Ik stel een vraag. Het is echt niet zo dat fe meerderheid van de mensen zo woont. Dus ik vroeg hoe je dan als kind ergens komt
Poezekat
04-11-2025 om 16:53
Miepjecody schreef op 04-11-2025 om 14:16:
[..]
Geen idee, hier hadden ze allemaal een fiets, nu heb ik het over meer dan 10 jaar geleden dus ik weet niet of dit nu nog zo is, wij wonen in een dorp. Onze zoon woont inmiddels in een stad in het midden van het land en heeft daar ook een fiets om oa naar het station te fietsen. De auto wordt minder vaak gebruikt want het ov is daar prima geregeld.