Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ongesteld

Tegenwoordig weten ze dat er een link is met hormoonverstorende stoffen. https://www.rivm.nl/hormoonverstorende-stoffen Er wordt onderzoek naar gedaan.
Zelf was ik vrij laat, tot grote zorg van mijn tante die naar een bovengemiddelde lengte is gegroeid en dat vreselijk vond. Na de start van de menstruatie groei je niet zoveel meer door. Ik heb er geen problemen mee, ben uiteindelijk gestopt op 1.80 m en deed veel aan sport. Dat heeft ook een remmend effect. Ik was (en ben) vrij slank te noemen, dat hielp ook niet voor de startleeftijd. Ik was 15. Mijn dochters 12 (een-eiige tweeling). Bij mijn dochters hebben we de eindlengte in de gaten gehouden, daar was de zorg juist of ze wel lang genoeg zouden groeien. Dat is best goedgekomen; 1.65 m en 1.70 m. Maar veel kleiner dan je zou verwachten op basis van mijn lengte en die van hun vader. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 31-08-2026 om 08:03:

[..]

Volgens mij geen minimumgewicht maar een bepaald vetpercentage. Als de hormoonproductie dan begint en je hebt genoeg vet op de botten dan begint de eerste menstruatie. Heb ik vroeger op de opleiding geleerd. Heb nog geen online bron gevonden hiervoor.

Op zich klinkt het wel logisch. Afgetrainde pubers met topsportambities worden ook niet ongesteld.

Zelf was ik 12 en dochter ook.

Was ik daarop weer de uitondering denk ik met mn sprieterige lange lijf en met  11 ongesteld Ik ben daarna bijna niet meer gegroeid, een cm of 3. Werd in de gaten gehouden omdat ik zo lang was.

Frisdrank1972 schreef op 30-08-2026 om 20:36:

[..]

8? Uit welke jaar komt je moeder? Want meisjes worden nu wel vroeger ongesteld door de grote hoeveelheid vlees dat er gegeten wordt. Maar vroeger was dat toch veel minder? Ik had een tante die kwam uit 1942 en die werd pas ongesteld toen ze 19! was.

Nou, dan heeft het lijf van mijn vegetarisch opgevoede dochter (vanaf de geboorte) destijd niet goed opgelet, zij was een jaar of 10-11 ('t is alweer zo'n beetje 20 jaar geleden).

ToetieToover schreef op 31-08-2026 om 10:53:

Tegenwoordig weten ze dat er een link is met hormoonverstorende stoffen. https://www.rivm.nl/hormoonverstorende-stoffen Er wordt onderzoek naar gedaan.
Zelf was ik vrij laat, tot grote zorg van mijn tante die naar een bovengemiddelde lengte is gegroeid en dat vreselijk vond. Na de start van de menstruatie groei je niet zoveel meer door. Ik heb er geen problemen mee, ben uiteindelijk gestopt op 1.80 m en deed veel aan sport. Dat heeft ook een remmend effect. Ik was (en ben) vrij slank te noemen, dat hielp ook niet voor de startleeftijd. Ik was 15. Mijn dochters 12 (een-eiige tweeling). Bij mijn dochters hebben we de eindlengte in de gaten gehouden, daar was de zorg juist of ze wel lang genoeg zouden groeien. Dat is best goedgekomen; 1.65 m en 1.70 m. Maar veel kleiner dan je zou verwachten op basis van mijn lengte en die van hun vader.

Dit is niet persé waar. Het ligt er ook aan wanneer je ongesteld wordt. Meisjes die vroeg ongesteld worden groeien daarna nog wat meer. Gemiddeld is het nog 5-8 cm.
En 1.65m en 1.70m zijn toch prima lengtes?

Rosehip schreef op 31-08-2026 om 12:24:

[..]

Dit is niet persé waar. Het ligt er ook aan wanneer je ongesteld wordt. Meisjes die vroeg ongesteld worden groeien daarna nog wat meer. Gemiddeld is het nog 5-8 cm.
En 1.65m en 1.70m zijn toch prima lengtes?

Nou uit ervaring kan ik zeggen dat je met die lengte, in een wereld waar men steeds langer wordt, toch wel verticaal uitgedaagd bent. Met mijn 1.65 m. Ben ik de kleinste hier in huis. 

Na de renovatie van de gang hebben de mannen de kapstok opnieuw opgehangen en dat is voor mij best hoog uitgevallen. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 31-08-2026 om 15:11:

[..]

Nou uit ervaring kan ik zeggen dat je met die lengte, in een wereld waar men steeds langer wordt, toch wel verticaal uitgedaagd bent. Met mijn 1.65 m. Ben ik de kleinste hier in huis.

Na de renovatie van de gang hebben de mannen de kapstok opnieuw opgehangen en dat is voor mij best hoog uitgevallen.

Mwah, ik ben nog niet eens 1.65m en ik heb vaak niet eens door dat ik klein ben.
Alleen als ik iemand iets zie doen waarvan ik denk 'wow kun jij daarbij' of als iets echt heel hoog staat. Dingen die ik vaak nodig heb, staan hier niet heel hoog. 

Een kapstok in huis vind ik iets waar je rekening houdt met de kleinere bewoners. Niet met een bejaarde tante die eens per jaar op visite komt, maar wel met de mensen die er wonen. Dat 'probleem' ligt in mijn ogen dus niet aan jouw lengte. 

[..]

Maar dat zijn toch kleine dingetjes. Overigens zou ik de kapstok laten verlagen als ik er niet bij kan. Ben zelf ook 164cm maar heb echt nooit problemen gehad met mijn lengte. In de supermarkt soms wat onhandig. Voor de bovenste plank moet ik wel eens klimmen of iemand lief aankijken. Maar dat is het ook wel. Beetje hetzelfde als mensen van tegen de 2mtr. Die moeten ook wel eens bukken of kunnen niet elke auto kopen die ze willen.

[..]

Ik ben met mijn 1.69 dan weer 'lang' in mijn familie. Moeder en schoonzus zijn 1.60 en 1.63 en vader en broer zjjn 1.72 en 1.74. Dus ligt mss ook aan je omgeving.

Maar het voorbeeld van 1.65 en 1.70 als 'redelijk goed gekomen' lengtes. Mwa. Lijken mij volstrekt normale lengtes waarmee je verder niet opvalt oid. 

Als je je kapstok te hoog hebt hangen wordt het wel lastig. Maar ja, als je 1.80 bent en je hangt je kapstok te hoog is dat net zo lastig. Dat ligt niet aan je lengte, maar aan de hoogte van je kapstok. Die kun je natuurlijk ook gewoon op een praktische hoogte hangen. 

MamaE schreef op 31-08-2026 om 16:01:

[..]

Mwah, ik ben nog niet eens 1.65m en ik heb vaak niet eens door dat ik klein ben.
Alleen als ik iemand iets zie doen waarvan ik denk 'wow kun jij daarbij' of als iets echt heel hoog staat. Dingen die ik vaak nodig heb, staan hier niet heel hoog.

Een kapstok in huis vind ik iets waar je rekening houdt met de kleinere bewoners. Niet met een bejaarde tante die eens per jaar op visite komt, maar wel met de mensen die er wonen. Dat 'probleem' ligt in mijn ogen dus niet aan jouw lengte.

Misschien was mijn kapstok niet het beste voorbeeld. Afgelopen week was ik met mijn moeder 1.63 m. in het ziekenhuis. In de wachtkamer bij de internist staan alleen nog maar "hoge" stoelen, waaruit de bejaarde medemens makkelijk op man staan. Als wij daar samen gaan zitten en met onze rug tegen de leuning willen zitten dan kunnen onze voeten niet bij de grond. Vorige controle 3 maanden geleden waren er nog hoge en lage stoelen maar de lage stoelen zijn nu weg. Bij de poli neurologie in de andere vestiging van het ziekenhuis waren de lage stoelen ook al in de minderheid. 

Zowel thuis als buiten ben ik best vaak vertikaal uitgedaagd. Die ervaring had ik 48 jaar geleden niet.

hier was dochter 10. Net 10. En ik was 16. Oudste dochter was 11,5. 
Jongste loopt voor in dr hele doen en laten en is qua lichamelijke ontwikkeling 2 jaar verder dan kalenderleeftijd. Ze is ook 173 cm nu. Ze start morgen in de brugklas.

De kinderarts gaf aan dat het idd vroeg is menstrueren maar voor haar goed zodat ze geen 2 meter wordt. 

[..]

Ik ben 1.65m en heb nooit problemen ondervonden van mijn lengte muv één keer spiegel in een vakantiehuisje die wat hoog hing. 

Toevallig hebben wij net een kapstok opgehangen. Het bleek niet mogelijk een hoogte te kiezen waar ik (1,59 m) bij de bovenkant kon en mijn partner (1,89 m) niet mogelijk zijn hoofd kon stoten tegen de haakjes. We zijn gegaan voor een hoogte waar ik zelf mijn handschoenen op en af de kapstok kan leggen. Voor de keuken hebben we gekozen voor een compromis. Die staat nu dus op de tegenwoordig standaard hoogte van pakweg 1,03 m.
Ik heb overigens in het algemeen nul last van mijn geringe lengte. Het valt me vaak alleen op als ik foto’s zie waar ik naast anderen sta. Dat ziet er wel een beetje apart uit.

Mijn dochter is 1.57. Ze is wel de kleinste van haar vriendinnen maar niet eens zoveel kleiner.  Zijn is overigens amper gegroeid na haar eerste memstruatie nog maximaal 2 cm

Ik was op mijn 12e 1m50 en toen werd ik ongesteld. Was altijd klein voor mijn leeftijd. Nu ben ik 1m69.

Misschien een stomme vraag maar zijn er bij jongens ook indicators die aangeven dat ze stoppen met groeien? Ik vraag dit omdat mijn zoon van 13 inmiddels175 is en relatief lang voor een 13 jarige.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.