Rik2026
12-01-2026 om 19:20
Ontmoeting met mijn dochter.
Beste,
Ik heb een vraag, ik heb een dochter in de leeftijd van 12 jaar, helaas heeft de moeder mij altijd op afstand gehouden (al in de zwangerschap)
Ik heb dan ook geen erkenning aangevochten omdat ik geen aantoonbaar
“ famillie life” had.
Ik heb meermaals getracht om info, dan wel in contact te komen met mijn dochter via haar moeder,dit wordt tegen gehouden.
(hier is geen goede reden voor).
Ik krijg het bericht terug, we vertellen het als we vinden dat zij de leeftijd heeft.
ik vind dit nogal lastig aangezien dit kan zijn wanneer ze getrouwd is of ect ect..
Liefst wil ik zelf de mogelijkheid krijgen om een band met haar op te bouwen.
Ik zie het dan ook niet zitten om te wachten totdat ze zelf komt, maar heb het idee om haar zelf op te zoeken en te benaderen.
nou ben ik wel is benieuwd naar jullie mening?
Hebben jullie evt ervaring en/of tips voor zo een eerste ontmoeting?
groeten…
Max88
01-02-2026 om 21:44
tsjor schreef op 01-02-2026 om 09:40:
[..]
Ik heb er zo'n moeite mee dat de vrouw in zo'n visie eigenlijk volledig passief is, willoos, weerloos, ze kan het niet helpen. Ze kan zoveel: pil, seks weigeren, eerst een goede man uitkiezen, morning-afterpil, abortuspil, abortus. En zelfs: kindje afstaan als zij niet voldoende middelen heeft om het te onderhouden en de vader het kind niet gunt.
Ik deel die visie op vrouwen niet, ik denk dat het denkende, handelende, verantwoordelijke mensen zijn die je mag aanspreken op de gevolgen van hun eigen handelen. Maar ik merk vaak op dit forum dat ik bij een minderheid hoor.
Diezelfde verantwoordelijk ligt bij de verwekker.
Zoals je het nu brengt maak je van de vrouw een gebruiksvoorwerp, waar de ma z'n genot kan halen maar nergens verantwoordelijk voor is.
Stel je voor dat jouw zoon dat meemaakt en stel je voor daarna je dochter?
Ik ben helemaal voor harmonie, maar aan elk recht hangt een plicht.
tsjor
02-02-2026 om 08:13
'Jij verzet je tegen het idee dat de vrouw nergens verantwoordelijk voor is, maar lijkt nu de andere kant op te gaan: alle verantwoordelijkheid bij de moeder, geen enkele bij de vader behalve als er sprake is van een relatie.'
De vader kan niet beslissen over het gebruik van de morning-after-pil, de abortuspil, abortus of kind afstaan. Daar kan de vrouw wel over beslissen. Dat heet verantwoordelijkheid nemen. Dus ja, als de vrouw beslist om de zwangerschap uit te dragen en het kind geen contact te laten hebben met de vader, dan is dat een beslissing waar alleen de vrouw verantwoordelijk voor is.
Bovendien kan de vrouw zelf voor geld zorgen, krijgt ze KB en KGB en daarmee toch al een behoorlijk bedrag voor het kind. Normaals: bij een laag inkomen is KB plus KGB 720 euro per maand.
Als je zwanger wordt en de man daarna alleen maar ziet als de verwekker die kan functioneren als geldbron dan maak je de man tot een gebruiksvoorwerp, de pinautomaat. Dan ga je voorbij aan de rechten van het kind, zoals vastgelegd in het EVRK. En aan de rechten van de man op zorg/omgang met zijn kind. En dat alleen maar voor het geld.
Nogmaals: uitzonderlijke situaties daargelaten, maar dat is dan een beslissing van de rechter.
tsjor
02-02-2026 om 08:15
Oh ja, ik denk dat het genot van de seks aan beide zijden is geweest. Of is de vrouw hier ook helemaal verdwenen als machteloos object?
Valeria
02-02-2026 om 08:53
tsjor schreef op 02-02-2026 om 08:13:
Dus ja, als de vrouw beslist om de zwangerschap uit te dragen en het kind geen contact te laten hebben met de vader, dan is dat een beslissing waar alleen de vrouw verantwoordelijk voor is.
Ja en nee. Misschien is er toch iets aan deze man geweest waardoor zij dat besloten heeft.
Een eenmalige actie met een niet-kieskeurige vent draait niet om zijn persoonlijkheid, neem ik aan.
Rik2026
02-02-2026 om 09:20
Valeria schreef op 02-02-2026 om 08:53:
[..]
Ja en nee. Misschien is er toch iets aan deze man geweest waardoor zij dat besloten heeft.
Een eenmalige actie met een niet-kieskeurige vent draait niet om zijn persoonlijkheid, neem ik aan.
Kijk nou komen we ergens.
Dus jij vind dat de vrouw zowel sleutelfiguur als rechter is en keurt dit goed.
Waar is de gelijkheid nu dan?
Maar dat de man wat haar keus hierin ook is, altijd moet betalen?
En stelt een vrouw dus voor de man
(Dit was jaren geleden inderdaad het geval gelukkig is die wetgeving aangepast).
Garfield77
02-02-2026 om 09:30
Valeria schreef op 02-02-2026 om 08:53:
[..]
Iets wat zij dus helemaal niet in haar eentje hoort te beslissen. Als er echt " iets" met To aan de hand is dan is het aan deskundigen om te bepalen of geen omgang de beste keus is in deze situatie.
MamaE
02-02-2026 om 09:36
Ik vind het een heel vreemde redenering dat een verwekker alimentatie zou moeten betalen zonder enig recht te hebben op contact met kind. Zeker als dat een bewuste keuze van de moeder is vanaf moment één in de zwangerschap. Als je het alleen wil doen en niet wil dat kind en vader contact hebben, dan heeft dat ook een prijs.
Alimentatie is inderdaad geen kijkgeld, maar het klopt ook niet dat je eerst duizenden euro's moet betalen om je kind te mogen zien/kennen. Dat omgang 'te koop' is en niet is weggelegd voor minderbedeelde mannen.
Ik lees hier dingen als 'mijn kind heeft ook geen omgangsregeling met een willekeurige buurman'. Nee, mijn kind ook niet. Maar ik verwacht van willekeurige buurmannen ook geen enkele vorm van financiële bijdrage aan het leven van mijn kind.
Bij seks ben je er allebei bij en draag je beide verantwoordelijkheid voor de gevolgen. Alleen heeft de vrouw in dezen de keuze gemaakt om het kind te houden én om het kind in haar eentje op te voeden en vader niet toe te laten in het leven van het kind. Die keuze heeft consequenties, ook financieel. Dan draag je die ook zelf. Vader heeft hier geen zeggenschap over en ook geen keuze in gehad.
Valeria
02-02-2026 om 09:38
Rik2026 schreef op 02-02-2026 om 09:20:
[..]
Kijk nou komen we ergens.
Dus jij vind dat de vrouw zowel sleutelfiguur als rechter is en keurt dit goed.Waar is de gelijkheid nu dan?
Maar dat de man wat haar keus hierin ook is, altijd moet betalen?
En stelt een vrouw dus voor de man
(Dit was jaren geleden inderdaad het geval gelukkig is die wetgeving aangepast).
Ik heb het niet over betalen. Ik heb het over het feit dat jullie blijkbaar een one night stand hebben gehad en dat jij daarvoor voldoende werd geacht, maar dat is wat anders dan daarna ook nog voldoende worden geacht als de pil niet blijkt te werken.
Misschien viel je persoonlijkheid wel enorm tegen en bleek ze toen ineens zwanger. Wij weten het niet.
Misschien ben je wel als donor gebruikt, maar dat had je kunnen voorkomen met een condoom en wellicht wat meer onderzoek doen naar haar motieven vooraf. Wij weten het niet.
Jij zou het wel moeten weten. Ik zeg niet dat ik per goedkeur dat ze jou overal buitenhield, daarvoor missen we teveel van het verhaal. Misschien was het inderdaad wel een rare troela, maar daar had je dan niet zo'n moeite mee tijdens de verwekking.
Je focust vooral op 'ik krijg geen antwoord', maar daar is altijd een reden aan voorafgegaan. Blijkbaar heeft ze je wel ooit op de hoogte gesteld van de zwangerschap. Iemand die je al meteen overal buiten wil houden doet dat toch niet?
linn19
02-02-2026 om 10:42
Rik2026 schreef op 01-02-2026 om 14:47:
Het moment dat ik de mogelijkheid krijg om haar te leren kennen, en mijn dochter staat hiervoor open zal ik zo nodig, en waar nodig bijdragen of sparen.
Maar dit alleen als ik ook een opening krijg.
Dan word uiteindelijk een stap naar erkenning evt. ook een optie (als die al niet vervuld is).
Het verleden heeft uitgewezen dat dit totaal niet aan de orde is, sterker nog ik word dood gezwegen en alle intenties tot contact of vraag naar informatie worden geblokkeerd/onbeantwoord.
Mijn vermoeden is dat alle omgang blijvend vermeden wordt tot volwassen leeftijd omdat als dit toegelaten word, ik en mijn familie ook een mogelijkheid hebben om dit aanhangend te maken en zo omgang af te dwingen.
Mocht het contact pas op oudere leeftijd tot stand komen omdat het mij en haar blijvend niet word gegund, dan is dat de geschikte leeftijd om haar zelf op weg te helpen (zowel financieel).
En nee het is niet dat ik dan pas begin met sparen, dat is iets wat ik elke maand doe voor vele doelen.
Zowel jij als de moeder doen en deden los van elkaar precies hetzelfde. Berekenende keuzes maken die van invloed zijn op het verloop van het leven van dit meisje zonder dat zij invloed heeft gehad.
Ik hoop maar dat dit meisje naar zowel jou als haar moeder verwijten mag maken zonder dat jullie met de vinger naar elkaar gaan wijzen in de zin van "ja maar je moeder en ja maar je biologische vader".
Het zou kunnen dat zij moeder ooit gaat verwijten dat ze jou niet kent en het zou ook kunnen dat ze jou verwijt dat jij haar niet erkent hebt omdat je haar niet mocht zien en je het financieel voor jezelf niet wilde aanvechten. Dat zou zij kunnen opvatten als dat zij een financieel blok aan je been zou zijn geweest.
Misschien wil dochter die erkenning niet eens.
Punt is dat jij het allemaal leuk bedenkt in je hoofd maar je dochter zal die puzzel zelf moeten gaan leggen, ook wat betreft jouw famillie. En niemand weet wat de uiteindelijke uitkomst zal gaan worden.
Uiteindelijk gaat het om haar gevoel.
tsjor
02-02-2026 om 10:56
'Uiteindelijk gaat het om haar gevoel.' Maar daar kun je niet alles op afschuiven. Als betrokkenen bij de totstandkoming van dit leven heb je wel een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat kind beide betrokkenen mag leren kennen.
linn19
02-02-2026 om 11:01
tsjor schreef op 02-02-2026 om 10:56:
'Uiteindelijk gaat het om haar gevoel.' Maar daar kun je niet alles op afschuiven. Als betrokkenen bij de totstandkoming van dit leven heb je wel een verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat kind beide betrokkenen mag leren kennen.
Ik hou me bewust buiten die discussie want dat doet er in dit geval niet toe. Gedane zaken nemen geen keer en moeder schrijft hier niet. Ik bekijk het vanuit hoe vanuit hier nu verder.
Euphoria
02-02-2026 om 11:07
Garfield77 schreef op 02-02-2026 om 09:30:
[..]
Iets wat zij dus helemaal niet in haar eentje hoort te beslissen. Als er echt " iets" met To aan de hand is dan is het aan deskundigen om te bepalen of geen omgang de beste keus is in deze situatie.
Echter dan moet papa wel in actie komen.
op deze manier blijven we in het welles nietes spelletje hangen, wat deze TO mogelijk niet geheel verkeerd uitkomt.
Rik2026
02-02-2026 om 11:59
Euphoria schreef op 02-02-2026 om 11:07:
[..]
Echter dan moet papa wel in actie komen.
Ik ben mij aan het oriënteren op de volgende stappen.
linn19 schreef op 02-02-2026 om 10:42:
[..]
Zowel jij als de moeder doen en deden los van elkaar precies hetzelfde. Berekenende keuzes maken die van invloed zijn op het verloop van het leven van dit meisje zonder dat zij invloed heeft gehad.
Ik hoop maar dat dit meisje naar zowel jou als haar moeder verwijten mag maken zonder dat jullie met de vinger naar elkaar gaan wijzen in de zin van "ja maar je moeder en ja maar je biologische vader".
Het zou kunnen dat zij moeder ooit gaat verwijten dat ze jou niet kent en het zou ook kunnen dat ze jou verwijt dat jij haar niet erkent hebt omdat je haar niet mocht zien en je het financieel voor jezelf niet wilde aanvechten. Dat zou zij kunnen opvatten als dat zij een financieel blok aan je been zou zijn geweest.
Misschien wil dochter die erkenning niet eens.
Punt is dat jij het allemaal leuk bedenkt in je hoofd maar je dochter zal die puzzel zelf moeten gaan leggen, ook wat betreft jouw famillie. En niemand weet wat de uiteindelijke uitkomst zal gaan worden.
Uiteindelijk gaat het om haar gevoel.
Helemaal mee eens, dat is de basis.
Het puzzelen heeft zinvolle reacties en inzichten opgeleverd, en was in sommige gevallen ook ter verduidelijking van mijn visie omtrent financiële zaken.
Maar wat je zegt, het is uiteindelijk aan haar,de tijd zal het leren.
BeesAreCool
02-02-2026 om 17:29
tsjor schreef op 16-01-2026 om 08:25:
Eerst ter geruststelling van Max, ik heb geen negatieve ervaringen met vrouwen (in het algemeen), behalve dan één verhaal. Dat is ook meteen een deel van het antwoord voor Temet: de man had een relatie met een vrouw, seks voor het huwelijk, in een tijd waarin dat echt not-done was (die tijd bestond, nog niet eens zo heel lang geleden, de man is jonger dan ik ben en zou oud ben ik nou ook weer niet). Zij trouwen, het kindje wordt geboren (krijgt een vader en een moeder), maar de relatie gaat stuk. Ze scheiden en hij gaat alimentatie betalen en heeft moeizaam contact met het kind. Hij krijgt een nieuwe vriendin, zij willen kinderen, maar dan blijkt dat hij onvruchtbaar is. Niet tijdelijk, maar permanent en definitief, het is onmogelijk dat het kind van hem kan zijn. Hij schakelt een advocaat in, want hij wil een dna-test laten doen. Die advocaat geeft hem een verkeerd advies: regel eerst de omgang. Die strijd duurt langer dan een jaar. Als je vaderschap wil ontkennen moet je dat binnen een jaar aan de rechter vragen. Te laat dus voor een dna-test. Hij weigert alimentatie te blijven betalen, bouw schulden op en leeft nu onder de radar: geen officieel werk, geen officieel huis, niets op zijn naam. Moeder is gaan samenwonen met een vriendin (bleek lesbisch) die dus ook voor het kind zorgt.
Die vrouw van de ex zorgt (tegenwoordige tijd) voor dat kind?
Dan is dit dus niet meer dan 18 jaar geleden gebeurd. Toen was het echt niet not-done om seks voor het huwelijk te hebben
DNA tests werden voor het eerst beschikbaar voor vadersschapstesten in 1988. Ook toen was het echt niet not-done om geen seks voor het huwelijk te hebben.
tsjor
03-02-2026 om 09:54
Het verhaal dat ik vertel is wel meer dan 18 jaar geleden. Weet je wat kan: kind wordt geboren, geen vaderschapstest, wel sociale dwang om te trouwen. Kind wordt ouder, 10, 12, 14 jaar. Dan gaat het jaar 1988 voorbij en zijn de dna-testen beschikbaar om vaderschap vast te stellen.