Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Op welke leeftijd kregen jullie seksuele voorlichting en jullie kinderen ?


Marty1984 schreef op 24-03-2023 om 18:28:

[..]

Gewoon negeren, tenzij ze het dus midden in de klas zouden doen. Daar verbiedt je het gewoon op 't moment dat ze effectief bezig zijn.

Waarbij ik gok dat er weinig kleuters effectief midden in de klas of in de supermarkt dergelijke dingen doen.

En hoe leert die kleuter dan dat het niet gepast is om het overal te doen of het niet te doen waar een vriendje bij is? En wat doe je dan als die het doet in de woonkamer waar jij bent? Alleen zeggen "niet nu" of "niet hier"? Wat de gemiddelde kleuter heel letterlijk neemt, dus als het niet nu mag dan straks wel en als het niet hier mag dan op straat vast wel.

Volgens mij is het echt veel effectiever als je gewoon aangeeft waar/wanneer het wel mag.

Lollypopje schreef op 24-03-2023 om 18:32:

[..]

En hoe leert die kleuter dan dat het niet gepast is om het overal te doen of het niet te doen waar een vriendje bij is? En wat doe je dan als die het doet in de woonkamer waar jij bent? Alleen zeggen "niet nu" of "niet hier"? Wat de gemiddelde kleuter heel letterlijk neemt, dus als het niet nu mag dan straks wel en als het niet hier mag dan op straat vast wel.

Volgens mij is het echt veel effectiever als je gewoon aangeeft waar/wanneer het wel mag.

Na jaren oppassen en op mijn 38ste moet ik toch écht het eerste -12-jarige kind nog tegenkomen dat er tout court mee bezig is.

Het is gewoon nagenoeg geen thema.

En dus ook geen thema om met een 4-jarige te bespreken. Laat die het maar bij Duplo en Lego en ander speelgoed houden en gewoon kind zijn. In plaats van hem te zien als een halve volwassene.


Marty1984 schreef op 24-03-2023 om 18:12:

[..]

Ik vind anders "ga maar lekker rukken op je kamer" behoorlijk seksueel getint.

(Het klinkt plat, maar ik kan er toch écht niets anders van maken.)

Al helemaal als je dat aan een kleuter van 5 zegt.

Het is dat je hier al langer rondloopt, anders had ik je toch serieus verdacht van trollen. Maar het is wel degelijk rellen en daarom gemeld bij de redactie.

Marty1984 schreef op 24-03-2023 om 18:12:

[..]

Ik vind anders "ga maar lekker rukken op je kamer" behoorlijk seksueel getint.

(Het klinkt plat, maar ik kan er toch écht niets anders van maken.)

Al helemaal als je dat aan een kleuter van 5 zegt.

Nee, je zegt tegen je kleuter dat ie aan zichzelf mag friemelen, meer niet. Voor kinderen heeft het nog helemaal geen sexuele lading, dat geven wij volwassenen er aan.

Marty1984 schreef op 24-03-2023 om 18:36:

[..]

Na jaren oppassen en op mijn 38ste moet ik toch écht het eerste -12-jarige kind nog tegenkomen dat er tout court mee bezig is.

Het is gewoon nagenoeg geen thema.

En dus ook geen thema om met een 4-jarige te bespreken. Laat die het maar bij Duplo en Lego en ander speelgoed houden en gewoon kind zijn. In plaats van hem te zien als een halve volwassene.


Friemelen aan het geslachtsdeel is juist kind eigen. Het leren ontdekken van het lichaam, ontdekken wat lekker voelt. Van de week nog uitgelegd door een sexuoloog; rond de 80% van de kleuters speelt met zijn / haar geslachtsdeel, is echt heel normaal.

Jij hebt nog nooit een kind onder de 12 meegemaakt bij het oppassen die dit doet....o ja wel hoor die deden dat ook, alleen niet waar jij bij was. En ze deden het niet waar jij bij was omdat ze goed geluisterd hebben bij de Lentekriebels; namelijk dat friemelen prima is maar je doet het wel prive.

Aan je geslacht zitten omdat het lekker voelt is van alle leeftijden (en kinderen zien het niet als iets seksueels ) niet iets wat uitsluitend bij volwassenen hoort.

Marty1984 schreef op 24-03-2023 om 18:36:

[..]

Na jaren oppassen en op mijn 38ste moet ik toch écht het eerste -12-jarige kind nog tegenkomen dat er tout court mee bezig is.

Het is gewoon nagenoeg geen thema.

En dus ook geen thema om met een 4-jarige te bespreken. Laat die het maar bij Duplo en Lego en ander speelgoed houden en gewoon kind zijn. In plaats van hem te zien als een halve volwassene.


Kleuters zijn geen halve volwassenen. Voor hen heeft het ook niks met seks te maken, maar is het gewoon iets wat fijn voelt. Het zijn volwassenen die er iets van maken dat het helemaal niet is voor die kinderen en door het onderwerp te negeren voorkom je echt niet dat ze zoiets doen

en misschien heb jij het nooit meegemaakt als oppas omdat hun ouders hen al hadden verteld wanneer het gepast is om zoiets te doen en wanneer niet.

Marty1984 schreef op 24-03-2023 om 18:12:

[..]

Ik vind anders "ga maar lekker rukken op je kamer" behoorlijk seksueel getint.

(Het klinkt plat, maar ik kan er toch écht niets anders van maken.)

Al helemaal als je dat aan een kleuter van 5 zegt.

En wie zegt dat volgens jou in die letterlijke bewoordingen tegen een kleuter? 

Mijn peuter zat vanmorgen toch echt zeer uitgebreid te frunniken aan z'n piemel. En dat doet hij wel vaker. Hij vond het ook enorm grappig dat hij er tegenaan kon tikken en z'n piemeltje weer terugging in positie. 

Zelf was ik er ook zeer vroeg bij. 

Gingergirl schreef op 24-03-2023 om 19:00:

[..]

En wie zegt dat volgens jou in die letterlijke bewoordingen tegen een kleuter?

Nou inderdaad. Wat een onzin.

we leren kinderen vanaf de geboorte dat ze naar de signalen van hun lichaam moeten luisteren en daar “de juiste” acties aan moeten koppelen. Zindelijk worden, wanneer mag je blèren en scheten laten, honger en slaap voelen, pijn communiceren. En wat wanneer kan en moet. Waarom zou dit nou zoveel anders zijn? Dit hoort net zo hard bij ons lichaam en basisbehoefte. 


Zoals gezegd; “friemelen” doen mensen al ver voor de kleuterleeftijd.  


En verder vind ik het vooral heel erg zonde dat de nadruk zo op dit “seksuele” aspect wordt gelegd. Voor de basisschoolkinderen waar men zich zo druk over maakt, gaat het daar deze week nauwelijks over. Veel meer over vriendschap, over hoe je je relaxt voelt bij anderen en hoe je er mee om kan gaan als dat niet zo is en dat er verschillen tussen mensen zijn. En dat dat oké is. 

Dat kinderen hun lichaam ontdekken inclusief geslachtsdelen is normaal. Ik vind het echter niet nodig dat de juf of meester gaat vertellen dat het fijn is om ermee te spelen. Ofwel ze weten dat al, ofwel ze hebben er geen interesse in. Als je als docent ziet dat een kind er in de klas aan zit, neem je het even apart en zegt 'pietje, ik snap het fijn voelt met je hand in je broek, maar het is niet netjes om dat in het openbaar te doen. Als je alleen op je kamer bent, kan het wel'.
Je gaat dan niet door de klas roepen 'Pietje haal die hand eens uit je broek, dit is niet netjes'.

De meeste kinderen weten met vier jaar echt wel dat bepaalde lichaamsdelen privé zijn en dat je daar niet in gezelschap aan gaat zitten.

Het is net als schijten; we doen het allemaal, maar niet waar iedereen bij is.

Doemijdieglazenbol schreef op 24-03-2023 om 23:18:

we leren kinderen vanaf de geboorte dat ze naar de signalen van hun lichaam moeten luisteren en daar “de juiste” acties aan moeten koppelen. Zindelijk worden, wanneer mag je blèren en scheten laten, honger en slaap voelen, pijn communiceren. En wat wanneer kan en moet. Waarom zou dit nou zoveel anders zijn? Dit hoort net zo hard bij ons lichaam en basisbehoefte.


Zoals gezegd; “friemelen” doen mensen al ver voor de kleuterleeftijd.


En verder vind ik het vooral heel erg zonde dat de nadruk zo op dit “seksuele” aspect wordt gelegd. Voor de basisschoolkinderen waar men zich zo druk over maakt, gaat het daar deze week nauwelijks over. Veel meer over vriendschap, over hoe je je relaxt voelt bij anderen en hoe je er mee om kan gaan als dat niet zo is en dat er verschillen tussen mensen zijn. En dat dat oké is.

Mijn kind had helemaal niet door dat het de week van de Lentekriebels was. Ik heb er expres een paar keer naar gevraagd, maar haar antwoord was toch echt nee, terwijl ze tussendoor wel vragen over de thematiek stelde. 

MamaE schreef op 25-03-2023 om 08:03:

Dat kinderen hun lichaam ontdekken inclusief geslachtsdelen is normaal. Ik vind het echter niet nodig dat de juf of meester gaat vertellen dat het fijn is om ermee te spelen. Ofwel ze weten dat al, ofwel ze hebben er geen interesse in. Als je als docent ziet dat een kind er in de klas aan zit, neem je het even apart en zegt 'pietje, ik snap het fijn voelt met je hand in je broek, maar het is niet netjes om dat in het openbaar te doen. Als je alleen op je kamer bent, kan het wel'.
Je gaat dan niet door de klas roepen 'Pietje haal die hand eens uit je broek, dit is niet netjes'.

De meeste kinderen weten met vier jaar echt wel dat bepaalde lichaamsdelen privé zijn en dat je daar niet in gezelschap aan gaat zitten.

Het is net als schijten; we doen het allemaal, maar niet waar iedereen bij is.

Maar toch krijgen kinderen ook les over ontlasting. Gewoon, omdat dat onderdeel van je biologie is, ook al doe je het waar niemand bij is. 

Ik snap eerlijk gezegd niet waar al die bezorgde ouders nou zo bang voor zijn. Kinderen gaan toch hun eigen weg, dat kunnen ze maar beter doen met voldoende kennis. Het idee dat als je je kind niks over stelen vertelt, het ook niet gaat stelen (en nooit bestolen gaat worden) is net zo absurd. 
Dat ouders zoveel willen bepalen over de seksualiteit van hun kinderen, dat vind ik pas eng. Kinderen zijn geen lijfeigenen. Het is niet aan jou als ouder om te bepalen wanneer je kind “eraan toe is” of welke ervaring het wel of niet mag opdoen.

 (Weet je welke ouders dat ook vinden? Ja, juist. Van die ouders waarvan de kinderen niet beter weten of alle vaders doen dat bij hun dochter, en daarom vertellen ze er niemand over.)

Wel kun je je kinderen zo goed mogelijk toerusten door ze veel informatie te geven en duidelijk te maken dat ze altijd bij je terecht kunnen met de leuke en de niet leuke dingen.
Het laatste wat je wil, lijkt me, is dat je kind geheim houdt dat het aangerand is omdat het mee heeft gekregen dat jij daar niet over wil praten, of erger nog, dat het kind het aan zichzelf te danken heeft en de schuldige is.

Maar natuurlijk willen ouders het recht houden om hun kind te kunnen vertellen welke mensen er allemaal “fout” bezig zijn in hun ogen. Doe dat vooral, zou ik zeggen, als je er maar bij zegt dat dat ook maar een mening is… en als je graag later vervreemd wil raken van je kind.

MamaE schreef op 25-03-2023 om 08:03:

Dat kinderen hun lichaam ontdekken inclusief geslachtsdelen is normaal. Ik vind het echter niet nodig dat de juf of meester gaat vertellen dat het fijn is om ermee te spelen. Ofwel ze weten dat al, ofwel ze hebben er geen interesse in. Als je als docent ziet dat een kind er in de klas aan zit, neem je het even apart en zegt 'pietje, ik snap het fijn voelt met je hand in je broek, maar het is niet netjes om dat in het openbaar te doen. Als je alleen op je kamer bent, kan het wel'.
Je gaat dan niet door de klas roepen 'Pietje haal die hand eens uit je broek, dit is niet netjes'.

De meeste kinderen weten met vier jaar echt wel dat bepaalde lichaamsdelen privé zijn en dat je daar niet in gezelschap aan gaat zitten.

Het is net als schijten; we doen het allemaal, maar niet waar iedereen bij is.

Waarom is dat niet nodig? Het gebeurt nu nog vaak dat er in gezinnen nooit over gesproken wordt en het een beladen onderwerp is. Kinderen die aan zichzelf zitten en daarmee denken dat het heel slecht/ fout is wat ze doen. Omdat er nooit over gesproken wordt niks over durven te vragen. Terwijl het inderdaad zo normaal is als poepen. Dat sommige kinderen er wellicht geen interesse in hebben, dat klopt. Maar ook bij geen interesse is het niet verkeerd om er iets over horen. Op school leer je over zoveel onderwerpen en ook dan ben je niet overal in geinteresseerd maar krijg je de info toch. Wordt lastig lesgeven als je alleen maar iets zou mogen vertellen aan leerlingen als ze er interesse in hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.