Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mamanoniem

Mamanoniem

29-10-2011 om 01:02

Opvoedvraag


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sera

Sera

31-10-2011 om 13:18

Guera

Overleg is tot op zekere hoogte wel mogelijk maar dat hangt wel van de leeftijd af. Ik overleg niet met een peuter. Soms mogen ze wel wat kiezen (rozijntjes of appel stukjes) en uiteraard mogen ze binnen hun spel bijvoorbeeld ook zelf kiezen waar ze nu mee spelen. Dat lijkt me voor een peuter al voldoende overleg. Als een kind wat ouder wordt is er meer overleg mogelijk. Alsnog beperkt aangezien wij nu eenmaal de ouders zijn en dus de beslissingen nemen.

Natuurlijk zegt dat niks over later. Naar mate ze ouder worden krijgen en nemen ze steeds meer verantwoordelijkheid en krijgen ze ook meer vrijheid. Er wordt meer naar hun argumenten geluisterd. Wel blijf ik uitgaan van het principe dat wij uiteindelijk beslissen wat er gebeurd.

Echter deze rubriek gaat over kleuters. van kleuters verwacht ik inderdaad dat ze gewoon doen wat ik zeg en als ze dat niet doen (wat uiteraard voorkomt) dan volgen er consequenties, meestal in de vorm van een time out. Ik ga niet in overleg met een kleuter al wil ik best uitleggen waarom bepaalde dingen moeten. Alleen dat is wel een eenzijdige uitleg want als kind het er na afloop nog steeds niet mee eens is dan zal het alsnog moeten gebeuren.

Overigens is in het grootste deel van de wereld autoritair/streng opvoeden heel normaal en ik heb niet het idee dat dit allemaal verknipte volwassenen worden; althans niet meer of minder verknipt dan de volwassenen hier.

Sera

Ook de adviezen van supernanny zou ik niet onverkort overnemen. Onlangs passeerde hier het advies peuters van 2 jaar een timeout te geven. Dat levert terecht discussie op.
Opvoeding heeft vooral te maken met de culturele context en wat kinderen in een bepaalde samenleving nodig hebben als bagage voor die bepaalde samenleving.
Overigens is in het grootste deel van de wereld autoritair/streng opvoeden heel normaal......... Veel van dit soort landen worstelt dan ook met de principes van een democratische rechtsorde denk ik dan maar.
Ik begrijp natuurlijk wel dat je een kleuter minder ruimte geeft omdat die het overzicht mist, maar ook een kleuter kan van mij daar desgevraagd in termen die ze kan begrijpen van mij uitleg krijgen.

Sera

Sera

31-10-2011 om 13:37

Annej

We denken er heel anders over. Ik vind het namelijk vrij normaal om een peuter een time out te geven. Peuters weten namelijk al heel goed wat wel en niet mag en ze proberen je soms ook echt uit. Dat hoort er ook bij en dan is het aan mij om duidelijk te maken waar die grenzen leggen. Dus ja ik vind een time out voor een peuter een hele normale manier van straffen.

En ik denk ook dat een autoritaire opvoeding en een democratische rechstaat niet zoveel met elkaar te maken hebben. Het onstaan van de democratie, het onstaat van de natie staat, de democratische natie staat en de rechtstaat zijn gecompliceerde onderwerpen en stammen allemaal uit een tijd waarin verreweg de meeste ouders autoritair waren. Ik zie het verband tussen die onderwerpen echt niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.