Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Opzien tegen eerste schooldag kind

Pffff even van me afschrijven/schop onder m'n kont nodig. Morgen is de eerste schooldag van mijn zoon, en ik zie er zo tegen op. Hij heeft er zelf heel veel zin in, en is er ook echt aan toe. Maar ik heb het er moeilijk mee ... Even wat achtergrondinformatie, we wonen namelijk niet in Nederland. Hij 'kent' de taal hier wel, maar spreekt deze niet.  Hij is bijna 3 ( leerplicht is hier vanaf 3 jaar). De dagen zijn van 8.45 tot 16.30 inc eten en middagdutje. Hij is ook nog nooit bij een peuterspeelzaal of opvang geweest, dus dit is de eerste keer dat hij 'weg' is. Voor mijn gevoel is hij nog zo klein, zijn de schooldagen zo lang en gaat hij nu echt een wereldje buiten ons krijgen. Voor hem heel leuk en spannend, maar ik kan alleen maar doemdenken. Stel dat hij geen aansluiting vindt/gepest gaat worden, problemen krijgt met de taal of ons gewoon mist. Zijn er meer ouders die er zo'n moeit mee/dubbel gevoel bij hadden? 


PriceyRook54

PriceyRook54

01-09-2021 om 17:57

Ah joh, komt vast helemaal goed en je zal zien dat ie binnen een week al helemaal gesetteld is en liedjes begint te zingen in de plaatselijke taal. Die kleintjes hebben niet eens taal nodig om samen te spelen.

Hij is inderdaad nog heel piep, maar dat zijn de andere kindjes natuurlijk ook.
Is het normaal daar dat peuters niet naar een kdv of creche gaan of was dat jullie beslissing? Waar ik woon, ook niet NL trouwens, ken ik eigenlijk geen enkel kind die niet eerst naar een creche gaat.

Ik kan me indenken dat het een hele stap is. Het zijn ook wel lange dagen meteen.
Is er ook een cultuur van wennen en af en toe thuis houden? Hoe is overdracht geregeld? Is het echt al een (kleuter)lesprogramma of meer spelen/soort van opvang? 

Het lijkt me een zaligheid, de hele dag je kind onder de pannen. Maar goed, daar heb je niks aan. Kunnen ze op die leeftijd al pesten? Lijkt me sterk. Hij zit vast zo in het ritme 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

01-09-2021 om 18:38

Nee is toch logisch dat je er tegen op ziet. Had ik ook met mijn eerste met de eerste schooldag. Het komt vast goed en je kind slaapt heel vroeg morgen waarschijnlijk 

Werk je? Heb je andere bezigheden? 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-09-2021 om 18:50

Julali schreef op 01-09-2021 om 18:40:

Werk je? Heb je andere bezigheden?

Want dat maakt dat ze het minder voelt ofzo?

BlueHeart schreef op 01-09-2021 om 18:50:

[..]

Want dat maakt dat ze het minder voelt ofzo?

Dat scheelt zeker. 

wij wonen ook in het buitenland en toen we net geëmigreerd waren naar het land waar we nu wonen sprak dochter de taal ook niet. Ze gaan van 8-16 uur hier naar de pre-school (kleuterschool zeg maar) en ze kon geen woord verstaan. Ze had er heel veel zin in en binnen no-time begreep ze het meeste en sprak ze al een heel woordje. 3 jaar verder zit ze op autochtoon niveau en doet ze niet meer onder voor de rest. 😉

komt vast goed! 

Knorbeest

Knorbeest

01-09-2021 om 19:19 Topicstarter

Ainne schreef op 01-09-2021 om 17:57:


Hij is inderdaad nog heel piep, maar dat zijn de andere kindjes natuurlijk ook.
Is het normaal daar dat peuters niet naar een kdv of creche gaan of was dat jullie beslissing? Waar ik woon, ook niet NL trouwens, ken ik eigenlijk geen enkel kind die niet eerst naar een creche gaat.

Wij hebben een boerderij, dus werken altijd thuis. Het systeem is er hier erg op ingericht dat kinderen 5 dagen in de week naar de opvang gaan. De planning was dat hij rond zijn 2e verjaardag 1-2 dagen in de week naar een gastouder zou gaan. Voornamelijk voor de sociale contacten en de taal. Vanwege corona durfde we dat niet aan. Wij leven heel afgezonderd, samen met mijn schoonouders en mijn schoonmoeder heeft een zwake gezondheid.




Ninoea schreef op 01-09-2021 om 18:09:

Ik kan me indenken dat het een hele stap is. Het zijn ook wel lange dagen meteen.
Is er ook een cultuur van wennen en af en toe thuis houden? Hoe is overdracht geregeld? Is het echt al een (kleuter)lesprogramma of meer spelen/soort van opvang?

We zijn 1 middag na school gaan kijken, officieel moet hij 4 dagen in de week naar school. We weten nog niet hoe coulant school is met de uren. Ik heb het idee dat het in Nederland vrij normaal is om een kleuter een middagje of vrijdag thuis te houden als ze te moe zijn. Het systeem is hier vrij autoritair. Maar de juf gaf aan dat werkjes maar max 10 minuten duren, daarna gaan ze weer wat anders doen.



Julali schreef op 01-09-2021 om 18:40:

Werk je? Heb je andere bezigheden?

We hebben een eigen bedrijf, maar vanwege mijn zwangerschap (bekkenklachten) zit ik momenteel in de ziektewet. Dus wat dat betreft weinig omhanden nu. Kan helaas ook niet het huis onder handen nemen om mijn gedachten te verzetten.

Knorbeest

Knorbeest

01-09-2021 om 19:21 Topicstarter

Biem schreef op 01-09-2021 om 18:53:

wij wonen ook in het buitenland en toen we net geëmigreerd waren naar het land waar we nu wonen sprak dochter de taal ook niet. Ze gaan van 8-16 uur hier naar de pre-school (kleuterschool zeg maar) en ze kon geen woord verstaan. Ze had er heel veel zin in en binnen no-time begreep ze het meeste en sprak ze al een heel woordje. 3 jaar verder zit ze op autochtoon niveau en doet ze niet meer onder voor de rest. 😉

komt vast goed!

Fijn om te horen ! Ik weet met mijn verstand echt wel dat het waarschijnlijk allemaal goed gaat komen. Hij heeft er ook zoveel zin in, laat aan iedereen trots zijn tas en spulletjes zien. Praat de hele dag over spelen en zingen met de andere kindjes. Maar verstand v.s. gevoel...

Knorbeest

Knorbeest

01-09-2021 om 19:25 Topicstarter

BlueHeart schreef op 01-09-2021 om 18:50:

[..]

Want dat maakt dat ze het minder voelt ofzo?

Het maakt het gevoel natuulijk niet minder, maar het zorgt er denk ik wel voor dat zo'n eerste dag sneller om is. Ik zou gewoon door willen spoelen naar morgen middag half 5 ( en dan een vrolijk en blij kind uit school halen natuurlijk). Ik denk dat een 2e dag minder erg is, mits de eerste goed is gegaan natuulijk.

Knorbeest schreef op 01-09-2021 om 19:25:

[..]

Het maakt het gevoel natuulijk niet minder, maar het zorgt er denk ik wel voor dat zo'n eerste dag sneller om is. Ik zou gewoon door willen spoelen naar morgen middag half 5 ( en dan een vrolijk en blij kind uit school halen natuurlijk). Ik denk dat een 2e dag minder erg is, mits de eerste goed is gegaan natuulijk.

Misschien kun je nadenken over een leuke, nieuwe uitdaging voor jezelf? Iets wat je wel kunt doen, ondanks je bekkenklachten? 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-09-2021 om 19:38

Knorbeest schreef op 01-09-2021 om 19:25:

[..]

Het maakt het gevoel natuulijk niet minder, maar het zorgt er denk ik wel voor dat zo'n eerste dag sneller om is. Ik zou gewoon door willen spoelen naar morgen middag half 5 ( en dan een vrolijk en blij kind uit school halen natuurlijk). Ik denk dat een 2e dag minder erg is, mits de eerste goed is gegaan natuulijk.

Dat is waar. Maar het komt vast goed!

Hou er wel rekening mee dat hij misschien niet blij thuiskomt, maar afgepeigerd door alle nieuwe indrukken en knorrig omdat er eerst eten in moet. Kan hij het evengoed nog heel leuk hebben gehad

Groeten,

Temet

Hoe ging het wegbrengen? En hoe voel je je nu?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.