Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ouder kind achterop de fiets

mijn dochter van bijna 10 zit nog regelmatig achterop de fiets. Zij zit in verband met een ontwikkelingsachterstand wat verder weg op school. De afstand en de route is voor haar niet te fietsen in verband met moeite met verkeersinzicht en de lichamelijke kracht missen om de langere zelf af te leggen op een tempo waarop we ook op tijd op school kunnen zijn.

om die reden zit ze dus nog achterop Maar ze wordt nu zo lang dat het gewoon voor ons beiden oncomfortabel wordt. Is er iemand die dit herkent en hoe zou ik dit kunnen oplossen?

mijn fiets is elektrisch en volgend de fietsenmaker kan er niet zo’n aanhang fiets aan.

Tips?

Wordt het ongemakkelijk omdat haar knieën dan in de weg zitten?

Dan zou ik denken aan zo'n longtail fiets. Dan kan ze verder naar achteren zitten. Geen idee of dat een oplossing kan zijn.

Geen idee of het kan (qua lengte, qua kracht en qua gewicht), maar ik heb weleens van die halve fietsen gezien die je achter een volwassenenfiets kan monteren. Een soort aanhangfiets. Het zal vast anders heten. Maar de aanhanger heeft een wiel en trappers (en een stuur?). Het kind dat erop zit kan meetrappen, maar dat is meer voor de show, de fiets wordt immers getrokken door de fiets ervoor. Je zou evt kunnen overwegen om zelf een elektrische fiets aan te schaffen waar je zo'n ding achter hangt als je dochter te zwaar wordt om op (jouw) eigen kracht te trekken, al weet ik niet of dat mag. 

Tot zover mijn behulpzame post 

Een (elektrische) tandem kopen?

Met een andere fiets een kinderaanhang kopen

Of een (elektrische) bakfiets?

neem contact op met de gemeente, vanuit de woonkamer zijn vele aanpassingen aan de fiets mogelijk. Mijn zus zat bijvoorbeeld voorop zodat we ook in de gaten konden houden of ze een epileptische aanval had.

Ik dacht ook aan een longtail. Bakfiets is ze denk ik best snel uitgegroeid. 
Ik heb ook wel eens bagagerek verlenging gezien waarmee een moeder 2 kids meenam. 

Tandem vind ik ook een goed idee. Op de middelbare had ik een vriendin die slechtziend was en die werd ook met de tandem naar school gebracht. 

Komt ze misschien in aanmerking voor alternatief vervoer zoals een taxi of schoolbusje?

Een kennis van mij heeft een ouder/kindtandem gekocht. Maar bij een kind van 10 met een normaal postuur (heeft zijn kind niet) is een gewone tandem misschien inderdaad beter

Neweve schreef op 26-12-2025 om 20:33:

Ik dacht ook aan een longtail. Bakfiets is ze denk ik best snel uitgegroeid.
Ik heb ook wel eens bagagerek verlenging gezien waarmee een moeder 2 kids meenam.

Tandem vind ik ook een goed idee. Op de middelbare had ik een vriendin die slechtziend was en die werd ook met de tandem naar school gebracht.

Kan je ook alleen fietsen op een tandem? Dus bij wegbrengen met 2 personen op de heenweg, met 1 persoon op de terugweg? En daarna bij ophalen andersom natuurlijk 

Neweve schreef op 26-12-2025 om 20:33:

Bakfiets is ze denk ik best snel uitgegroeid.

Ik ben 1 meter 80 en pas nog in de bak van een Babboe.

afrodite05 schreef op 26-12-2025 om 20:53:

[..]

Kan je ook alleen fietsen op een tandem? Dus bij wegbrengen met 2 personen op de heenweg, met 1 persoon op de terugweg? En daarna bij ophalen andersom natuurlijk

Ja dat kan 

Ik lees op google dat een 'Follow Me' aanhangfiets wel kan aan een elektrische fiets. Vooral met voorwiel of middenmotor. Waar zit die van jou?

wij zaten vroeger achterop met beide benen naar 1 zijde, bij onze verkering.

https://i.postimg.cc/WpFdZqmw/IMG-2738.jpg

telefoon doet stom en ik krijg de link niet in het afbeeldingvakje geplakt, maar is dit niet iets? En je kan er ook als ouder alleen op fietsen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.