Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marloes Pomp

Marloes Pomp

22-07-2010 om 15:20

Ouders gevraagd voor online onderzoek

Welke ouders willen een korte online vragenlijst invullen op: http://bit.ly/ch1pr5 ?

Ik ben aan het promoveren aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Het onderzoek gaat voornamelijk over de deugden/ positieve eigenschappen die ouders op hun kinderen willen overbrengen. Het maakt deel uit van een groter onderzoek waarbij we kijken naar religieuze deugden en het Integratievraagstuk.

Ik heb al vele leerlingen, leerkrachten, raadsleden, ambtenaren en geestelijk leiders onderzocht. Nu ben ik tot slot nog op zoek naar veel ouders die een korte vragenlijst willen invullen.

Ik verwerk uw antwoorden anoniem (ik vraag ook niet naar uw naam) en vergelijk ze met die van geestelijk leiders (100) leerkrachten (500) en leerlingen (2000). Op die manier probeer ik er achter te komen wie de meeste invloed heeft op de morele opvattingen van kinderen.

Ik heb toestemming van de Forumredactie om deze oproep te plaatsen. Wilt me helpen met het onderzoek? Ga dan naar http://bit.ly/ch1pr5

Ik ben echt heel blij met elke ingevulde vragenlijst!

Met vriendelijke groet,
Marloes Pomp
[email protected]

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolanda123

Jolanda123

22-07-2010 om 20:09

Opmerkingen

Ik ben met goede zin begonnen, maar daarna afgehaakt.

Vooral de keuzevragen (3x dit, 3x dat) was iets waar ik me niet op kon focussen, en ik kreeg een muisarm van het scrollen

Wat ik verder ook nog mis is dat er geen mogelijkheden zijn om je keuze's toe te lichten of om een opmerking te plaatsen.

Zo word er onder andere gevraagd of ik mijn kinderen stimuleer om om te gaan met andere culturen.

Hmmm, probleem. Dat doe ik niet, en dus vul ik nee in.
Ik heb alleen geen enkele mogelijkheid om aan te geven waarom ik dat niet doe. (ik heb namelijk geen zin om bij de groep " stimuleert de kinderen niet in het omgaan met andere culturen" te horen)

De reden waarom ik dat niet doe is heel simpel: D'r zijn geen andere culturen in onze directe woonomgeving. (klein dorp op het platteland, met 400 inwoners, en sinds kort is onze asielzoeker verhuisd....)

jammer dus.
Van mij geen antwoord

Hadewich

Hadewich

22-07-2010 om 21:46

Ook opmerkingen.

Wat Jolanda schrijft, onderschrijf ik helemaal. Met dien verstande dat ik mijn kinderen ook niet stimuleer om om te gaan met kinderen uit andere culturen. Wij wonen in een zwarte wijk, met veel culturen. Dus dat stimuleren is niet nodig, dat gebeurt vanzelf wel (ook via school). Maar dat kan ik dus ook niet toelichten.

Verder vond ik de open vragen veel te open, ik kon daar weinig mee. Aan de keuzevragen ben ik niet eens meer toegekomen.

helaas!

Puck

Puck

22-07-2010 om 22:23

Jolanda, hier ook

Jolanda, het "probleem" dat jij schetst geldt in ons dorp precies zo. Bij gebrek aan andere culturen KAN ik mijn kinderen niet stimuleren om er mee om te gaan. Maar ik heb dat toch ergens in een tekstvak weten te proppen die over iets anders ging. De laatste vraag met die 15 mogelijkheden vond ik wel lastig, met name omdat je ze niet allemaal tegelijk in beeld ziet.

Waar ik over val

'Op die manier probeer ik er achter te komen wie de meeste invloed heeft op de morele opvattingen van kinderen.'

Nee, zo kom je erachter wie het meeste invloed probeert uit te oefenen. Dat de missie geslaagd is zal niet blijken uit je onderzoek.

Lou

Lou

22-07-2010 om 23:15

Lastig lijstje

Ik had hele andere deugden ingevuld en vraag me nu af of ik had moeten kiezen uit het lijstje onderaan? Bijvoorbeeld eerlijkheid, zelfredzaamheid en een kritische blik kwamen er niet in voor, en nog een paar die ik zelf had ingevuld.

Verder vallen de deugden die ik wil overbrengen op mijn kind natuurlijk niet maar zo in een keurslijfje van 3x meest belangrijk en 3x minst belangrijk te persen. Waarom die mogelijkheden zo beperkt gelaten?

Tot slot ben ik het met Sharon* eens: hoe kun je op de ingevulde lijstjes opmaken wie de meeste invloed heeft op de morele opvattingen van kinderen?

Sancy

Sancy

23-07-2010 om 09:16

Waar ik over struikelde

stond niet in de enquete (die heb ik niet eens bekeken) maar in het startbericht hier.
"Ik heb al vele leerlingen, leerkrachten, raadsleden, ambtenaren en geestelijk leiders onderzocht.... geestelijk leiders (100) leerkrachten (500) en leerlingen (2000)".
Ik mag hopen dat je die niet allemaal onderzocht hebt, maar dat die hebben meegewerkt aan je onderzoek. Misschien vind je dit gezeur over details, maar van iemand die bezig is met een promotie-onderzoek verwacht ik toch een betere formulering.

Lou

precies. Stel dat er uit het vragenlijstje blijkt dat én de ouder én de geestelijke leiders én de leerkrachten morele opvattingen proberen bij te brengen hoe weet je wie het meeste invloed heeft? Hoe weet je dat het daardoor komt? Hoe weet je dat de kinderen in het onderzoek morele opvattingen hebben? Voor een promotieonderzoek vind ik het nogal slecht geformuleerd.

Lou

Lou

23-07-2010 om 21:11

Marloes?

Misschien kan Marloes antwoord geven op de vragen die hier zijn gesteld? Ik ben wel benieuwd namelijk. Een promotieonderzoek is toch doorgaans wel vrij degelijk.

Gerry

Gerry

23-07-2010 om 22:27

Meer opmerkingen

Hier ook opmerkingen. Ik heb de enquete ingevuld hoewel de kinders nog geen 6 zijn, maar dat stond er daar niet bij.

Ik kan dus ook niets met de stimuleer je omgaan met andere culturen vraag. Hier in de straat wonen een paar Nederlandse gezinnen, een chinees gezin, een hindoestaans gezin, op de hoek een bulgaars gezin en op de andere hoek een turks gezin. Er is op dit moment een behoorlijke groep kleuters en iets jonger en die spelen met mooi weer allemaal voor, dat mengt vanzelf, daar hoef je als ouders niks voor te doen. De hindoestaanse kinderen zijn tieners, die mengen niet met de kleuters maar wel weer met andere tieners in de straat. Of niet, naar gelang het klikt. Stimuleren dat ze buiten spelen, ja dat doe ik zeker, maar ik ga dus echt niet stimuleren dat ze zonodig met bepaalde kinderen moeten spelen omdat die uit andere culturen komen. Ik laat ze lekker zelf vriendjes en vriendinnetjes maken en dat daar kinderen uit andere culturen bij zitten is in deze buurt wel te verwachten. Zo uniek wonen we niet, dus ik vraag me werkelijk af of je met je onderzoek wel meet wat je wilt meten.

Andere culturen staat los van nationaliteit

Ik kwam als kind al met meerdere culturen in aanraking, daar heb je geen allochtoon voor nodig.
De opvattingen van de gezinnen die in de flats naast ons huis woonden waren in veel gevallen echt anders als die van bijvoorbeeld de zwartekousenkerkburen of de familie van de tandarts.

Respect

dat vind ik een platgeslagen woord. Respect. Het betekent voor mij niet veel meer, soort stoplap.

Als mensen een zin beginnen met 'Met alle respect hoor, maar...' dan weet je al hoe laat het is.

Eerst maar eens ontdekken wat respect in de praktijk betekent.

Ook ben ik met Dirksmama eens dat 'andere culturen' heel wat ruimer is dan omgaan met allochtonen, al zal vraagstelster dat bedoelen. Dus wat dat betreft is het zinnig de vraag wat explicieter te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.