Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oudste zo boos bij voetballen


Saga

Saga

13-11-2021 om 16:29 Topicstarter

DanGun schreef op 13-11-2021 om 16:18:

[..]

Dan is hij niet complimenteus omdat die ander iets goed doet maar omdat ze dan op winst staan. Met andere woorden: het gaat hem niet om het andere kind maar om hemzelf.
En dat is waarschijnlijk helemaal niet bewust en hoort ook voor een deel bij de leeftijd. Maar als jij niet ziet waarom hij n ander kind complimenteert dan kun je ook niet op de juiste manier reageren.
In plaats van ‘wat goed dat je Pietje een compliment gaf’ zou je beter vragen ‘waarom geef je Pietje een compliment als jullie voorstaan en word je boos op hem zodra het gelijkspel wordt?’

Ik begrijp wat je schrijft, maar ik denk dat het hem niet alleen om hemzelf gaat. 

De andere kinderen zijn veelal vriendjes of klasgenootjes. Hij wil ze dan goed laten voelen over henzelf, daarvan is hij zich wel bewust. En het is ook niet zo dat hij boos wordt op een specifiek kind of agressief wordt oid. Maar hij gaat wel zitten mokken. 

ik zeg overigens ook niet tegen hem dat het goed is dat hij een ander een compliment geeft, dat is puur observatie.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

13-11-2021 om 16:30

Ik zou kijken of ik hem in een ander team kan krijgen
Met meer uitdaging

OrganicDeer76

OrganicDeer76

13-11-2021 om 16:31

clivia53 schreef op 13-11-2021 om 16:30:

Ik zou kijken of ik hem in een ander team kan krijgen
Met meer uitdaging

Maar dan zal er ook wat aan dit gedrag moeten worden gedaan 

Plantenbak schreef op 13-11-2021 om 15:48:

[..]

Uh, suusje. Dat kan je nooit zeggen. Hij is 6 jaar en de oudste dus hij speelt waarschijnlijk in de speelt in de 06 of o7 waarschijnlijk. Kaboutervoetbal dus met onderlinge partijtjes. Geen knvb indeling per half jaar. Heel vaak wordt er dan nog niet geselecteerd op niveau want kinderen ontwikkelen zich razendsnel.

Ga in elk geval geen toezeggingen doen over voetballen in een beter team. En kinderen van 5-6-7 jaar door een teamgenoot Laten uitleggen dat ze vrij moeten staan dat werkt niet zo goed. Laat het aan de trainers over.

En TS hou er ook rekening mee dat lang niet alle kinderen geschikt zijn voor een teamsport. Ook goede kinderen niet. Het zit nou eenmaal wel eens tegen. Ook kunnen er altijd kinderen in een team zitten die minder goed zijn of juist veel beter.

Mijn zoon is vorig jaar als laatste afgevallen voor het eerste selectieteam. Hij speelt nu in het tweede selectieteam en daarin is hij een van de beste. En ja, dat is soms frustrerend. Ik ga hem echt niet toezeggen dat hij vast wel in het andere team komt. Dat weet ik namelijk niet. Dit is zijn team en hij zal het ermee moeten doen.

Misschien toch iets beter lezen maar ik zal mij in ieder geval verduidelijken. TS had het er al over dat hij naar een ander team gaat, ik doe helemaal geen toezeggingen en dat suggereer ik ook niet. Verder zei ik niet dat hij een teamgenoot moet uitleggen dat ze vrij moeten staan, dat moet hij zelf doen want zij willen graag de bal kwijt. En juist met het tweede punt leg je hem uit dat hij een teamsport doet dus dat juist niet moet doen als hij beter wil gaan spelen en hoger. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-11-2021 om 16:41

Saga schreef op 13-11-2021 om 16:24:

[..]

Daar wil ik graag proberen om een steentje in bij te dragen inderdaad. Zowel voor de andere kinderen als voor hemzelf. Want zo maak je ook geen vrienden natuurlijk. Ik weet overigens niet of de andere kinderen hem echt horen, want hij roept het meer in frustratie tegen mij, terwijl de rest dan voetbalt. Maar dan nog.


Bedankt voor alle reacties en ook dat mijn schaamte begrepen wordt. Ik vind dat heel erg om te schrijven. Mijn kind is namelijk echt een lief, leuk, gezellig, grappig, sociaal en zorgzaam kind, maar hij is ook zo enorm competitief en perfectionistisch. Dan komt echt zijn 'moeilijke' kant om de hoek kijken.

Dat komt uiteindelijk vast goed. Mijn zoon heeft er ook een handje van om zijn team toe te schreeuwen wat ze moeten doen of te slaan met zijn stick als het niet loopt zoals hij wil

Saga schreef op 13-11-2021 om 16:29:

[..]

Ik begrijp wat je schrijft, maar ik denk dat het hem niet alleen om hemzelf gaat.

De andere kinderen zijn veelal vriendjes of klasgenootjes. Hij wil ze dan goed laten voelen over henzelf, daarvan is hij zich wel bewust. En het is ook niet zo dat hij boos wordt op een specifiek kind of agressief wordt oid. Maar hij gaat wel zitten mokken

En dat voelen die andere kids haarfijn aan. Zelfs aan de andere kant van het veld 😉 En die weten dan heel goed over wie het gaat

ik zeg overigens ook niet tegen hem dat het goed is dat hij een ander een compliment geeft, dat is puur observatie.


Oké, ik dacht dat je hem daar daarvoor dan een compliment gaf. Neemt niet weg dat je zijn gedrag wel moet bespreken. 

clivia53 schreef op 13-11-2021 om 16:30:

Ik zou kijken of ik hem in een ander team kan krijgen
Met meer uitdaging

Ik zou dat vooral heel goed met de betreffende trainers bespreken. Want in beide gevallen vertoond ie nog steeds ongewenst gedrag wanneer dat niet wordt aangepakt. 

BlueFawn schreef op 13-11-2021 om 16:41:

[..]

Dat komt uiteindelijk vast goed. Mijn zoon heeft er ook een handje van om zijn team toe te schreeuwen wat ze moeten doen of te slaan met zijn stick als het niet loopt zoals hij wil

Ik zou dat gedrag vooral snel ombuigen als ik jou was. 

Saga

Saga

13-11-2021 om 16:50 Topicstarter

DanGun schreef op 13-11-2021 om 16:42:

[..]


Oké, ik dacht dat je hem daar daarvoor dan een compliment gaf. Neemt niet weg dat je zijn gedrag wel moet bespreken.

Ja klopt, we bespreken zijn gedrag ook. En over dat mokken, klopt dat voelen die andere kinderen ook. Daarom vind ik het ook zo vervelend. 

Misschien is het vooral dat ik me tijdens de wedstrijd zelf zo enorm opgelaten voel, dat ik soms gewoon even niet meer weet hoe te reageren. Ik mag denk ik gewoon nog iets duidelijker zijn en consequenties wat duidelijker aangeven (als je zo zit te mokken, kun jij het nog niet aan om wedstrijden te spelen en dan stoppen we daar voorlopig mee). En ik moet mijn eigen gevoel meer verdragen denk ik. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-11-2021 om 16:51

DanGun schreef op 13-11-2021 om 16:45:

[..]

Ik zou dat gedrag vooral snel ombuigen als ik jou was.

Hier doen de trainers dat. En die vinden het over het algemeen niet zo leuk als ouders mee denken te helpen.

Als het bij ons echt de spuigaten uitloopt qua ongewenst gedrag en niks helpt, dan zit je de rest van de les maar aan de kant. Tenzij je het daarom doet natuurlijk 😉

Iedereen kan winnen. Verliezen moet je leren, maar het hoort wel bij het leven. Daar zal hij mee om mee moeten leren gaan. Bij een wedstrijd kan er maar één winnen dus er is altijd een winnaar en een verliezer (tenzij gelijkspel). Soms win je, soms verlies je. Dat hoort erbij. Op het moment dat hij onsportief gedrag vertoont naar teamgenootjes, de tegenstander, omstanders of de trainer mag hij wat mijn betreft rustig aan de kant gezet worden. Als hij zich niet normaal kan gedragen, is hij blijkbaar nog niet klaar om wedstrijden te spelen, dus dan doet hij dat voorlopig maar even niet. Kiezen of delen.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

13-11-2021 om 17:52

Keetie schreef op 13-11-2021 om 16:31:

[..]

Maar dan zal er ook wat aan dit gedrag moeten worden gedaan

Zeker maar hij is 6

Al doende leert men

Ik zeg vaak tegen de even oude kinderen uit mijn groep dat winnen knap is, maar goed verliezen nog veel knapper! Dat dat best moeilijk is, en dat je dat kunt oefenen.
Dat is iets wat geleerd moet worden, daar kun je wat mee. spelletjes doen enz

OrganicDeer76

OrganicDeer76

13-11-2021 om 18:24

clivia53 schreef op 13-11-2021 om 17:52:

[..]

Zeker maar hij is 6

Al doende leert men

Ja des te vervelender dat hij dit nu laat zien. Juist met deze leeftijd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.