Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
MamaB

MamaB

20-01-2012 om 13:23

Pffff.. zwemmen

Tjonge, vers weer terug in Nederland en maak me alweer druk over de Hollandse regelzucht.
Zoon van 8 heeft in buitenland zwemles gevolgd, maar natuurlijk niet volgens het Nederlandse systeem. Eerder deze week een proefles gedaan, blijkt hij niet eens aan een A-diploma te voldoen. Oke, oke, kan ik nog inkomen, techniek is inderdaad wat minder netjes. Maar van de andere kant heeft hij al 2,5 jaar les, hij zwemt al een jaar lang zeker in het diepe, zonder enig probleem, zwemzeker is hij wel, volgens de buitenlandse regels zou hij klaar zijn met alle diploma's (en dat land staat nu niet echt bekend om zijn vele verdrinkingen van kinderen).
Prima, ga ik hem mee laten zwemmen voor A-diploma.
Maar wat schetst mijn verbazing: juf van het zwembad vindt dat hij bij het vrij zwemmen, totdat hij zijn A-diploma, heeft met "vleugels" (opblaasbandjes) om zijn armen moet zwemmen, want ja: zo zijn de regels hier mevrouw, kinderen die geen A-diploma hebben moeten vleugels om, anders zou het niet eerlijk zijn voor de andere kinderen.
Nee, maar die kunnen dan ook nog niet zwemmen, dus dat is logisch. Ik wordt hier zo moe van van dit soort dingen, ze heeft toch net gezien dat hij kan zwemmen, dat hij schoolslag en borstcrawl kan, kan duiken en onder water zwemmen.... Dat het niet zo netjes is zoals ze hier leren maakt volgens mij niet uit.
Iemand er ervaring mee dat je voor dit soort ongein dispensatie kunt aanvragen?
En iemand ervaring met dit soort zaken? Ik zit er nu sterk over te denken hem ergens te laten lessen in kleine groepjes, zodat hij 1. niet bij allemaal 5-jarigen zit die nog A-diploma moeten gaan zwemmen, en 2. hij in rap tempo de juiste techniek leert (als dat nog lukt, eenmaal aangeleerd is denk ik moeilijk af te leren) en een A-diploma krijgt. Pfff.. heb spijt van dat hele proeflesje, als ik gewoon gedacht had: ok hij kan zwemmen, laat maar gaan, had dus niemand ooit iets gezegd over "vleugels" aan, zo demotiverend dit...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

20-01-2012 om 13:52

Zien ze dat aan zijn neus?

dat hij nog geen A heeft? Een kennis van mij heeft haar dochter nooit af laten zwemmen, zwom prima, maar hier een zwembad waarbij alle tenen in de juiste richting moeten, anders mag je niet afzwemmen (mierenneukers dus) en toen is ze gestopt. De zomer erna was ze in het zwembad. Badjuf keek wel een beetje raar, maar zei niks. Niemand die het kan zien toch?

Mamvantwee

Mamvantwee

20-01-2012 om 14:48

Ander zwembad

Ik heb heel slechte ervaringen met het zwembad hier en de abc-methode (maar vooral het soort lesgeven, maar dat terzijde). Wij zijn overgestapt naar een ander zwembad met de internationale zwemmethode. Die is niet slordiger of minder streng, en de kinderen hebben er prima en veilig leren zwemmen, op hun niveau en niet volgens de onlogische regels van een zwembad. Dus ik zou zeggen: kijk op internet en zoek een zwembad dat wel past bij jullie.

Groet, Mamvantwee

Turbocursus?

HOe je vrij kunt zwemmen zonder bandjes zonder A diploma geen idee.

Maar wellicht is het een idee om je zoontje in een vakantie een turbocursus te laten doen? Dan kan ie in 1 week zn A halen. Het is heel intensief en zwaar maar met 8 zou dat geen probleem hoeven zijn, hij heeft al aardig wat routine opgebouwd begrijp ik en met 8 zal hij wellicht goed in staat zijn om instructies op te volgen/uit te voeren.

MamaB

MamaB

20-01-2012 om 15:57

Ja, zo'n turbocursus zat ik ook aan te denken, dan zijn we snel op de goede weg. Ik baal er dus enorm van dat het er waarschijnlijk op neer komt dat we elders moeten gaan zwemmen (we lopen inderdaad ertegen aan dat als we daar de zwemles gaan doen, dat ze hem dan kennen (is een dorp hier) en dat hij dan na de les met vrijzwemmen of op woensdag/ weekend bandjes om zal moeten doen. Gaat hij niet leuk vinden en ik zeer onnodig.
Mamvantwee, welke lessen hebben jullie gehad? Ik kwam inderdaad ook een easyswim-site tegen, we zitten hier wel in een buurt met veel expats, dus het zou moeten lukken iets te vinden (vraag is dan natuurlijk of ze niet toch blijven zeuren dat hij geen A-diploma heeft.... weet niet of ze iets anders accepteren, zucht, regelzucht). Of prive-les, maar ja dat is wel weer erg duur
Jopi: kinderen die in een ander land leren zwemmen kunnen wel zwemmen, krijgen een ander diploma, volgens de regels van dat land. En als het afwijkt van het nederlandse, krijgen ze hier dus geen diploma, dat is nu net waar ik tegenaan loop.

Tineke

Tineke

20-01-2012 om 16:09

Tja

Is dit niet het probleem met alle buitenlandse diploma's? Tenminste, ik ken een Thaise jongen die alleen een Thais rijbewijs heeft, maar hier moet hij toch echt opnieuw les nemen en examen doen. Ik heb geen idee, maar zoiets zal ook wel gelden voor schooldiploma's.
Je kunt twee dingen doen: 1. laten, niemand vraagt om een zwemdiploma, niemand die controleert. Het is niet zoiets als rijbewijs. 2. toch het Nederlandse systeem in. Als jullie daar niet vrolijk van worden zou ik gaan voor optie A.

Primavera

Primavera

20-01-2012 om 16:44

Is dat andere diploma echt niet genoeg dan?

Ik blijf het vreemd vinden, als het kind een buitenlands diploma heeft dat hij kan zwemmen, dan kunnen ze toch minstens dat als A rekenen. Het lijkt waarschijnlijk meer op het huidige nederlandse A-diploma dan wat ze in mijn tijd moesten kunnen voor A en toch zwemmen al die mensen gewoon los.
Het is dat we niet zo vaak in Nederland komen, maar mijn kinderen hebben officieel helemaal geen diploma. Daar doen ze niet aan in dit land. Ik ben benieuwd of er ineen Nederlands zwembad nog iemand over de jongste zou beginnen te miepen, omdat ze niet netjes genoeg zwemt of zo (ze zit in de zwemselectie,niet netjes, maar snel).
Als ik jou was zou ik naar een ander zwembad gaan met de vraag of je zoon die goed kan zwemmen daar zijn B diploma kan halen.
Groeten Primavera

Ook mee te maken, maar nu niet meer

Dochter zwemt graag, zit in Indonesie al ruim een jaar in het zwemteam van school, gaat later dit jaar ook wedstrijden zwemmen.
Vorig jaar tijdens verblijf in Nederland meegedaan met schoolzwemmen. Werd ze in het ondiepe kikkerbadje gezet, en daar is ze de hele periode dat we in Nederland waren blijven hangen. Erg motiverend. Had ook met gezeur over tenen de verkeerde kant op te maken of zo. Bij de schoolslag dan. Die ze volgens de trainer in Indonesie (oud wedstrijdzwemster uit Australie) prima beheerst.

Daar doen we dus niet meer aan mee. In een zwembad in Nederland zeggen we gewoon dat ze kan zwemmen, wordt er naar diploma's gevraagd dan zeggen we dat ze certificates uit een ander land heeft. En vleugeltjes zie mogen ze zelf omdoen. Voor de oudste hebben we nog zo'n turbocursus gedaan (goed voor mijn conditie, zwembad was 9 km van ons huis, dat 6 weken lang, 5 dagen per week fietsen). Voor de jongste doen we dat niet meer. Ian Thorpe heeft ook geen diploma's en die is ook aardig terechtgekomen.

Ik zou dus van Kaatjes optie voor optie A kiezen.
En als je kind erg van zwemmen houdt, ga dan op zoek naar een zwemvereniging.

nina b.

nina b.

20-01-2012 om 18:14

Broer (ot)

m'n broertje liep jaren geleden met z'n wat jong uitziende zoon (toen al jaar of 10-12) in zwembad. Broer had een "schaarslag" vroeger en mocht om die reden eigenlijk niet afzwemmen (!) dankzij m'n moeder die heel boos is geworden toch nog z'n A.
Ieder geval komt in zwembad een zwemmeester naar ze toe: "zo heren hebben wij wel ons zwem-ABC?". "Nou" zegt broer en wijst op z'n zoon "hij wel, maar ik niet".
Ze mochten gelukkig blijven....

Mamvantwee

Mamvantwee

20-01-2012 om 18:17

Ifsta

Onze kinderen krijgen zwemles volgens de normen van de IFSTA. Ik zie op de site van ons zwembad dat in Nederland ENVOS hierbij is aangesloten. We waren ook ooit begonnen bij een 'regulier' zwembad, maar daar leerden ze juist heel slecht en slordig zwemmen, dus als jouw kind met 'verkeerd gerichte tenen' zwemt, zwemt ze tenminste, dat kregen die twee van mij niet eens goed aangeleerd.

Maar ik vind dat het doel van leren zwemmen niet het halen van een diploma is: veilig in het water en jezelf kunnen redden - daar gaat het om. Ik begrijp al die regelzucht ook niet.

Groet, Mamvantwee

Primavera

Primavera

20-01-2012 om 22:58

Wat heeft verkeerd gerichte tenen met veiligheid te maken

Ik vraag me af wat verkeerd gerichte tenen nog met zwemveiligheid te maken heeft. Het nederlandse diploma A is met zijn eisen ver het oorspronkelijke doel voorbij geschoten. Niet voor niks halen veel kinderen vervolgens in enkele lessen hun B. Er zit haast geen verschil meer tussen.
Diploma A zou een bewijs moeten zijn dat je simpelweg kan zwemmen, je drijvende kunt houden, niet in paniek raakt als je onder water komt, maar daar ook enkele meters kan zwemmen, kortom iemand die niet het gevaar loopt te verdrinken. En niet wat ik er nu over lees dat het een soort schoonheidszwemmen is geworden, waar alles perfect moet en het oorspronkelijke doel van jezelf in het water kunnen redden totaal uit het oog verloren is.
Groeten Primavera

Was vroeger al zo

Primavera dat was vroeger al zo. Na 2 jaar zwemles bij een zwemschool mocht ik proefafzwemmen en na de grote vakantie diplomazwemmen. School ging failliet en ik kwam in ons dorpszwembad terecht. Daar heb ik drie jaar lang bij het schoolzwemmen in het ondiepe kikkerbadje gezeten. Omdat ik mijn benen niet in hun slag zwom, maar in die van de vorige zwemschool.
Als niet diplomahoudster moest ik (o schaamte) als zesdeklasser vervolgens met de kleintje van de derde mee naar schoolzwemmen en eindelijk werd ik gepromoveerd naar het diepe. Ook in de zesde haalde ik geen diploma. Dat lukte pas in de brugklas. Al die jaren kon ik dus WEL gewoon baantjeszwemmen, wat ik ook deed als ik met vriendinnen naar het openluchtbad ging of op vakantie met mijn ouders in een zwembad was.
Maar in het zwembad hadden ze een soort ideale slag voor ogen, die ik niet deed. Soort tenen de verkeerde kant op dus. Ook rond de 40 jaar geleden zeurden ze daar al over.

Dochterlief had haar verbanning naar het kikkerbad tijdens schoolzwemmen in precies hetzelfde zwembad, ze zijn er in 40 jaar gewoon geen bal veranderd.

Maylise

Maylise

21-01-2012 om 02:28

Zou het niet doen

Tenzij hij zelf graag zou willen zou ik hem niet alsnog een diploma laten halen. Hij kan toch zwemmen? Wat maakt het uit of hij een papiertje heeft dat zegt dat hij kan zwemmen.

Toen wij na naar Nederland kwamen heb ik de kinderen ook niet op zwemles gedaan. Ze hadden al zwemles gehad en konden goed genoeg zwemmen. Niet perfect maar goed genoeg. Mijn zoon van toen 8 had al 1,5 jaar zwemles gehad. Toen hij in Nederland in groep 5 kwam heeft hij schoolzwemmen gehad. Ze hebben hem toen ingedeeld in de B groep omdat ze het anders sneu vonden. Dat was nog wel volgens het makkelijkere oude zwem systeem. Eend van het jaar mochten ze afzwemmen maar hij (en meer van zijn groep) hadden het niet gehaald. Schijnbaar was de kwaliteit van het schoolzwemmen niet erg goed. De school vond dit zielig want het ging om vrij veel kinderen (zowel A als en heeft toen een extra afzwemmen geregeld en toen hebben ze het allemaal wel gehaald ?? Ik geloofde er niks van maar natuurlijk leuk voor zoon. Dus hij kreeg een B diploma, zonder A te hebben gehaald en waarschijnlijk ook zonder te hebben voldaan aan de eisen voor B Dit was allemaal nog wel onder het oude systeem wat makkelijker was.

De hoeveelheid diploma's zegt ook niet altijd wat over wie zich in geval van nood het beste kan redden. Ik weet zeker dat mijn jongste zoon (enkel A) zich beter kan redden als de nood aan de man komt dan mijn jongste dochter (A, B en C). Zij heeft een prachtige techniek en kan heel mooi zwemmen maar ze raakt ook vlug in paniek terwijl zoon een verschrikkelijk lelijke slag heeft maar wel vrij sterk is en veel uithoudingsvermogen heeft en niet zo vlug van slag is.

Maylise

Maylise

21-01-2012 om 02:37

Ik vind het ook wat bevreemdend dat het verschil tussen A en B zo klein is. Ik snap het hele nut van B dan niet meer. Waarom zou je nog een B diploma hebben? of een C diploma? Mijn jongste dochter heeft tussen A en B maar een paar weken zwemles gehad. Volkomen overbodige exercitie dus. C duurde wel weer langer.

Ik zou zeggen maak of van A een volledig zwemdiploma zonder de noodzakelijkheid van het hebben van A,B en C te propageren. Of maak van A een soort 'survival' diploma als Primavera voorstelt en vervolgens gebruik je B en C om de vaardigheden te verbeteren en echt goed te leren zwemmen. Of laat het duidelijk drie opeenvolgende diploma's zijn die alle drie evenveel waarde hebben. In dat geval kan je de eisen van A wat lager stellen om iets meer afstand tussen A en B te creëren. Of gooi C eruit en laat de huidige eisen voor C bij het B diploma zitten. Het huidige B diploma heeft weinig extra waarde want verhalen als die van mijn dochter hoor ik echt heel vaak. Eindeloos over A doen en dan vervolgens B in een paar weken halen.

Niet dat het uiteindelijk wat uitmaakt want je kiest als ouder natuurlijk zelf om verder te gaan. Mijn jongste kinderen die in Nederland zwemles hebben gehad mochten zelf weten of ze na A verder gingen. Het zwembad wilde natuurlijk dat iedereen door ging maar ik vond alleen A ook goed. Niettegenstaande hebben zowel mijn een na jongste zoon en jongste dochter allebei A,B en C gehaald en daar ook veel lol aan beleefd. De jongste was een ramp en die heeft met hangen en wurgen een A diploma gehaald. Hij is wel gek op zwemmen maar die zwemles dat ging echt niet.

Belachelijk

Een kind van 8 dat kan zwemmen met bandjes laten zwemmen vind ik belachelijk. Zeker als je als ouder erbij bent met vrij zwemmen.
Ik liet mijn kinderen zonder bandjes zwemmen zodra ze met zwemles bandjesloos waren. Dus zonder diploma. We waren er dan wel zelf bij. Nooit geweten dat dat tegen de regels was. Heb nooit van een zwemdiploma-wet gehoord.
Ik zou dit hogerop zoeken bij het plaatselijke zwembad. Kind kan zwemmen.

Primavera

Primavera

21-01-2012 om 09:01

Verschoven doelpalen

P: "met jouw A eisen is een kind echt niet veilig in een modern zwembad met stroomversnellingen en dergelijke. Dan moet je dus weer een B diploma gaan eisen daarvoor".
Ja, en wat is daar erg aan? Nu moet een kind dat in een gewoon vlak rechthoekig zwembad wil zwemmen eerst bewijzen dat die een stroomversnelling aankan voordat het een baantje mag trekken. Veilig kunnen zwemmen betekent voor mij dat een kind goed genoeg kan zwemmen om het zwembad over te zwemmen, geen probleem heeft als het met een spelletje onderwater wordt geduwd, enz. Echt, hoe je je tenen houdt en af de zwemslag wel netjes genoeg is heeft helemaal niets te maken met veiligheid.
Verplicht bandjes om tot A met perfecte zwemstijl vindt ik meer een excuus van het zwembad om vooral te zorgen dat het kind zich buiten de lessen niet te veel kan perfectioneren waardoor het uiteindelijk minder lessen nodig heeft. Ik snap best dat ze in een zwembad graag de zwemmers van de niet zwemmers willen kunnen onderscheiden, maar een wat eerder certificaat waarmee je in een doodgewoon zwembad vrij kan zwemmen zal wel handig zijn ipv iemand die ze tenen die niet goed houdt op één hoop te gooien met een kind wat niet eens kan drijven.
@Dirksmamma. Het klopt dat er vroeger ook van die zwemscholen waren. Ik weet nog dat mijn moeder het op een gegeven moment zat was, mij tijdens de eeuwig durende drijflessen uit het ondiepe bad plukte en vervolgens zonder drijfmiddelen bij een groepje in het diepe liet springen en toen had ik heel snel mijn A (en . Er zal wel een pittige discussie met het zwembad aan vooraf gegaan zijn, maar dat heb ik op die leeftijd natuurlijk totaal gemist.
Groeten Primavera

kastanjet

kastanjet

21-01-2012 om 09:34

Dochter ook niet

Heeft al zo'n vier jaar zwemles en (nog) geen dioloma. Haar motoriek is slecht dus zal ze nooit de perfecte slag te pakken krijgen. De laatste drie jaar heeft ze zwemles op school.
Maar: ze zwemt als een gek, doet en durft alles, zwemt zwemvierdaagses etc.
Kortom: een diploma is leuk, maar niet zaligmakend.

Mama b

Kijk idd uit naar ander zwembad , dochter hier heeft ook zwemles voorA maar hoeft ook geen bandjes om, ze zwemt goed alleen nog niet volgens de normen. Overigens heb ik als kind ook geen zwemdiploma gehaald, moest ik als 17 jarige alsnog het papiertje halen vanwege mijn opleiding.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P, verdrinkingscijfers

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2007/2007-2141-wm.htm

Er zijn de afgelopen 25 jaar 216 kinderen tussen de 5 en 10 jaar verdronken. Daarvan verdrinkt ongeveer 5% in een openbaar zwembad. Als ik daarbij uitga van het feit dat er weinig vijfjarigen zijn die al meer dan het A diploma zijn, dan is het aantal kinderen dat verdrinkt terwijl ze wel de leeftijd, maar niet de B-diplomawaardige zwemvaardigheid hebben ontzettend klein.

skik

Vic

Vic

21-01-2012 om 12:46

Regels

"Ik liet mijn kinderen zonder bandjes zwemmen zodra ze met zwemles bandjesloos waren. Dus zonder diploma. We waren er dan wel zelf bij. Nooit geweten dat dat tegen de regels was. Heb nooit van een zwemdiploma-wet gehoord."
Ik ben denk ik van het brave soort. Mijn jongste mag dus niet zonder bandjes in het zwembad zo lang ze nog geen diploma heeft (dat is dus nog een week , al zwemt ze beter dan ik en kan ze zich prima redden. Bij ons zijn de regels dat minderjarigen (dus tot 18) bandjes om moeten als ze geen diploma hebben. Een volwassene zonder diploma heeft dus niets te vrezen, tenzij hij zo belabberd zwemt dat de badmeester het niet verantwoord vindt om hem in het diepe te laten. Die regels zijn er niet voor niets, en als er iets mis gaat staat iedereen op zijn achterste benen.

Primavera

Primavera

21-01-2012 om 17:47

Ik snap je niet, p

Maar P, ook een kind wat AB of zelfs ABC heeft kan echt niet verantwoordelijk worden gesteld voor de zwemveiligheid van jongere broertjes of zusjes, ik snap je voorbeeld over allochtone kinderen daarom ook niet.
Wat Skik denk ik bedoeld, is dat er maar erg weinig kinderen door verdrinken sterven in de leeftijdsgroep tussen 5-10 jaar. Zie http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7052_95&D1=85&D2=a&D3=3&D4=a&HDR=T,G3&STB=G1,G2&VW=T , de laatste tien jaar schommeld die ergens tussen de 2-5 per jaar. Die aantallen zijn zo klein dat je daaraan niet kan concluderen dat het door gebrek aan diploma komt ipv andere oorzaken zoals waar een diploma niet tegen helpt zoals: gevaarlijk spel (op iemands hoofd springen, duiken in ondiep water, enz), gevaarlijke zwembaden (verdrinkingen door vastzitten in roosters e.d.), onderkoeling, onondekte gezondheidsproblemen als epilepsie en hartproblemen of wat ook voorkomt is te weinig oefening na het behalen van het diploma (bijv. omdat de ouders zelf niet kunnen zwemmen).
Er blijkt ook geen 1 op 1 relatie te zijn tussen het hebben van diploma's en minder verdrinken. Aan de ene kant zorgt een diploma ervoor (mits de zwemvaardigheden worden bijgehouden) dat iemand zich bij onverwachtte situaties in het water beter kan redden, maar aan de andere kant zorgt het diploma er ook voor dat water meer wordt opgezocht en kinderen zich roekelozer gedragen daarin.
Ik vind het belang wat nederlandse ouders over het algemeen hechten aan het leren zwemmen van hun kinderen juist heel goed, het enige waar ik vind dat het doorslaat is de schoonheidseisen die worden gesteld aan het zwemmen voordat je een diploma krijgt. Het is wat dubbel om aan de ene kant te stellen dat diploma's voor de veiligheid zijn en aan de andere kant om het diploma te behalen er meer nadruk op schoonheid van zwemslagen dan op drijven en vooruitkomen wordt gelegd. Wat ik alleen maar zeg is: haal die schoonheidseisen van dat eerste diploma af en beoordeel alleen of een kind zich goed kan redden in diep water. Kijk of een kind een bepaalde afstand onder water af kan leggen, maar eis niet dat gat, wat voor veel kinderen psychologisch zwaar blijkt te zijn en het uitstel van diploma eindeloos uit te stellen. misschien dat ik te lang niet in een nederlands zwembad ben geweest, maar ik kan me geen gat herinneren waar iemand met normaal vrij zwemmen doorheen moet.
Vleugeltjes zijn verder ook niet veilig, er zijn kinderen verdronken met vleugeltjes. Het is een drijfmiddel en geen reddingsmiddel en je hebt er altijd toezicht bij nodig, wat helaas sommige ouders schijnen te vergeten, terwijl het meen ik toch echt op de verpakking staat.
Groeten Primavera

Sancy

Sancy

21-01-2012 om 18:45

Schoonheidseisen primavera?

De schoonheidseisen waarover jij, Primavera, spreekt worden niet vanwege de 'schoonheid' geëist maar vanwege de efficiëntie. Een slordige slag vraagt meer energie en is minder lang vol te houden dan een goed uitgevoerde slag. Dat kan (kán) van doorslaggevende betekenis zijn als een zwemmer in de problemen komt.

Fiorucci

Fiorucci

21-01-2012 om 18:53

Primavera

Klopt helemaal, vleugeltjes geven schijnveiligheid, dus ik snap een zwembad wat dergelijke eisen stelt ook niet.

Vic

Vic

21-01-2012 om 19:55

Zichtbaarheid

Die bandjes zijn er ook voor de zichtbaarheid en voor de badmeester om te kunnen herkennen wie er geen diploma heeft. Ik was laatst met mijn dochter en nichtje in het zwembad en toen wilden de kinderen in het diepe (allebei met zwembandjes). Ik bleef op de kant staan om het in de gaten te houden, maar werd door de badjuffrouw het water in gestuurd. Overigens heb ik de kinderen weer naar het ondiepe laten gaan toen het druk werd met grote kinderen en allerlei speeldingen (matten e.d.), want dan vind ik het ook niet fijn en veilig meer.

Primavera

Primavera

21-01-2012 om 19:56

Ja, schoonheidseisen, sancy

Wat jij zegt is in theorie allemaal mooi, als je 100m moet zwemmen of tegen een sterke stroom op moet zwemmen.
Een kind wat verder goed zwemt en alleen zijn tenen verkeerd houdt gelijk stellen aan eentje van 5 jaar jonger wat nog niet eens kan drijven is doorslaan de andere kant op.

Primavera

Primavera

21-01-2012 om 20:39

Zelf badmeester geweest

Eén van mijn vele studentenbaantjes was een zomer als badjuffrouw werken in een italiaans zwemparadijs, waar dus geen vleugeltjes verplicht waren. Ik zit me af te vragen waarom een badmeester/juffrouw eigenlijk van een afstand moet kunnen zien wie er nou precies een zwemdiploma heeft aangezien je ze toch allemaal in de gaten moet houden. Zoals al gezegd ook kinderen met zwemdiploma of volwassenen kunnen in de problemen komen.
Vleugeltjes vond ik als ouder handig voor jonge kinderen zodat je 5 seconden meer tijd hebt om in te grijpen, reuze handig als je op een vakantielocatie bent met zwembad met een baby van 10 maanden, een peuter van 2 en een kleuter, die geen van allen goed genoeg kunnen zwemmen. Maar het is echt geen vervanging voor toezicht.
De nadelen van vleugeltjes zijn dat kinderen niet leren bang te zijn voor diep water, ze zien het niet meer als een gevaar waardoor ze die ene keer dat er iets niet goed om zit er makkelijker toch in gaan. Vleugeltjes helpen niet tegen de verdrinkingen van peuters in een klein laagje water, omdat ze gewoon het reflex niet hebben om omhoog te komen. Het obstakelt het leren van drijven op de rug wat één van de meest makkelijke manieren is om zonder teveel energie boven water te blijven. Ook met vleugeltjes kan een (klein) kind vooroverkantelen, waarbij de armen met vleugels vanzelf bovenkomen, maar het hoofd niet. Het kind moet eerst leren de armen naar beneden te duwen zodat het hoofd weer boven water komt.
Als één vleugeltje uit of lek of verschoven raakt dan zorgt het overgebleven vleugeltje er juist voor dat het hoofd in het water kan zakken. Ook zijn vleugeltjes niet altijd afgestemd op het gewicht of blazen ouders ze te weinig op, omdat ze anders zo knellen.

Fiorucci

Fiorucci

22-01-2012 om 08:42

Dat is helemaal waar. Maar helaas denken veel ouders dat vleugeltjes een wondermiddel zijn en gaan ze zelf wat anders doen. Ook nederlandse ouders. En in een druk,vol zwembad met toezicht kan een badmeester niet overal tegelijk zijn.
Hier is een aparte toegangsdeur naar het diepe bad, waar een toezichthouder zit. Als deze ook maar even twijfelt mag een kind alleen naar binnen als een ouder meldt dat hij/zij een diploma heeft, en tot een jaar of tien zowiezo alleen met een volwassene naar binnen.

Fiorucci

Fiorucci

22-01-2012 om 11:28

Ach, dat gebeurt in zoveel discussies..)

Primavera

Primavera

22-01-2012 om 14:37

Vleugelpunten

Het punt is dat zwembaden vleugeltjes verplicht stellen voor de veiligheid.
1) Vleugeltjes zijn dus niet veilig
2) Een kind wat wel kan zwemmen, maar (nog) geen A heeft, heeft geen vleugeltjes nodig om veilig te zijn
3) Als badmeesters/vrouwen er alleen op gefocust zijn om kinderen met vleugeltjes uit het bad te halen, dan missen ze wellicht andere personen die in moeilijkheden zitten

Fiorucci

Fiorucci

22-01-2012 om 18:55

Vleugeltjes zijn veiliger dan geen vleugeltjes.
Waarom is dat zo? Leg eens uit? Ik vraag het me af.

Guinevere

Guinevere

22-01-2012 om 19:13

Indertijd

Indertijd (in de pre-A-tijd) moest zoon toch echt extra oefenen met zwemmen om kilometers te kunnen maken (die te zwemmen baantjes bij het afzwemmen moet je wel volhouden natuurlijk). Mocht ie nergens vleugelloos zwemmen in het diepe, want hij had nog geen A. Dat zwemt lekker joh, met je vleugeltjes, daar leer je echt goed banen van zwemmen! Alleen na smeekbedes mocht hij uiteindelijk zonder vleugels in het 1 meter diepe, met de belofte van streng toezicht door ouders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.