Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
MamaB

MamaB

20-01-2012 om 13:23

Pffff.. zwemmen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Begrijp niet waarom jij het een goed idee vind om een jongen van 8 die kan zwemmen met vleugels te laten zwemmen. Toevallig weten ze in het zwembad nu dat hij geen Nederlandse diplomas heeft. Als ze dat niet hadden geweten was er niets aan de hand geweest.
Ik heb mijn kinderen tot een bepaalde leeftijd altijd zelf in de gaten gehouden in het zwembad, met of zonder A-diploma. Als ze een uur zwemles aankunnen zonder hulpstukken, dan zie ik niet in waarom een kind bij vrij zwemmen onder toezicht van de ouders vleugeltjes om zou moeten. Zeker bij redenen voor niet mogen afzwemmen als niet netjes de borstcrawl kunnen, of een juf die de groep heeft overgenomen en nu eerst de groep goed wil leren kennen...

Tijgeroog

Tijgeroog

22-01-2012 om 22:00

"2. Niet mee eens, kind is gewoon toch niet klaar en kinderen zitten maar heel kort vlak voor hun A (een les op 8-10)."

Mijn kind zit al 2,5 jaar op zwemles en sinds de zomervakantie is de borstcrawl het enige waarom hij nog geen A-diploma heeft...
Hij moet dus met vleugels zwemmen en mag ook met vleugels niet in het diepe. Wel moet hij veel oefenen. Oefenuurtje is tussen 5 en 6, voor ons simpelweg niet haalbaar.
Het gebrek aan veiligheid in ons zwembad heeft trouwens meer te maken met vallende luidsprekerboxen dan met wel of geen zwembandjes...

MamaB

MamaB

22-01-2012 om 22:39

Jongens toch!

of dames beter gezegd! Wat een heerlijke opmerkingen allemaal! Voel me gesteund, krijg wat argumenten aangereikt die ik tegen badjuf kan zeggen, én het lumineuze plan om die hele ABC-diploma's voor zoonlief te laten zitten!
Hij wil zelf inderdaad graag zwemmen, maar een zwemclub is denk ik een veel beter idee. Ze zullen daar ook heus wel bijschaven aan techniek, en hij kan gewoon lekker veel ervaring opdoen.
He, verdorie, ik denk nu ineens dat ik gewoon verkeerd begonnen ben daar: zo van 'hij heeft geen diploma's', ik had direct moeten zeggen: hij heeft van waar wij vandaan komen alle niveaus gehaald, dus kan hij hier gewoon het zwembad in.
Ik ga nog een seven goed alles nalezen, er zijn meer reacties dan ik verwacht had, thanks!

Ah p

Dus omdat Waalse kinderen slecht zwemmen omdat ze weinig of helemaal geen zwemles hebben gehad, mogen Nederlandse kinderen, die wel kunnen zwemmen maar vanwege één onderdeel of overdreven schoonheidseisen hun diploma net niet hebben, niet zonder vleugeltjes zwemmen.

skik

Fiorucci

Fiorucci

23-01-2012 om 10:35

Skik

Dat is dus per zwembad verschillend, blijkt....

Willekeur

Aangezien niet in de regels staat dat je altijd je originele zwemdiploma moet overhandigen voorafgaande aan toegang van het zwembad is de regel 'geen A, dan vleugels' pure willekeur. Aangezien het al dan niet hebben van één of zwemdiploma's geen 1 op 1 verband houdt met je zwemvaardigheid en het feit dat vleugeltjes weinig bescherming bieden en ik aan verdrinkingsgerelateerde krantenartikelen haal dat de meeste drenkelingen door andere zwemmers ontdekt worden en niet door badmeesters, beschouw ik regel alleen maar als een soort vrijwaring voor het zwembad en niet als waarborging van de veiligheid en het zwemplezier van badgasten.

skik

Fiorucci

Fiorucci

23-01-2012 om 11:52

Voor de duidelijkheid: Nee, ik denk niet alleen als ouder in deze discussie. En nogmaals: niet in elke zwembad is het dragen van vleugeltjes verplicht, zoals ik al schreef, alhier vindt men dat het schijnveiligheid biedt.
Ik denk dat het nooit voor 100% uit te sluiten is dat kinderen verdrinken, zeker als je bedenkt dat er ook kinderen verdrinken tijdens zwemles.

Fiorucci

Fiorucci

23-01-2012 om 15:30

De verleiding is groot om nu te stellen dat je niet goed leest...) Want ik heb al eerder verteld dat het diepe apart gesitueerd is, je moet een deur door en kinderen tot een jaar of tien mogen er alleen naar binnen als er een ouder bij is die aan de toezichthouder verteld dat kindlief een diploma heeft.

Fiorucci

Fiorucci

23-01-2012 om 15:58

Er is wel degelijk een nuanceverschil, in het recreatiebad zijn ook diepere delen waar deze eis niet bestaat, en dat geldt ook voor de wildwaterbaan en de glijbanen. Weigeren van toegang is wat anders dan vleugeltjes eisen, omdat dat een schijnveiligheid is. Peuters MET vleugels mogen dus evengoed niet in het diepe.

Heb nooit meegemaakt dat peuters zonder bandjes of met bandjes maar zonder volwassen toezicht in het diepe mochten. Heb ook nooit meegemaakt dat ik bij de inngang van het zwembad moest vertellen of mijn kinderen al een A-diploma hadden.

Fiorucci

Fiorucci

23-01-2012 om 19:19

Fay

Bij de ingang van het hele diepe is dat, niet bij het gehele zwembad.

Okee. Nou ook dat kan ik mij niet herinneren.

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2012 om 08:24

Klopt, dat schreef ik al, kinderen tot een jaar of tien. Of een kind slecht zwemt zie je niet vanuit die plek, overigens.

Coco

Coco

24-01-2012 om 09:54

Een hele discussie..

... had ik nog met de badmeester. Mijn zoontje had met diploma A moeite met het gat, omdat hij niet goed kon duiken. Met leszwemmen wordt aan alles evenveel aandacht besteed, dus hij mocht dan op zo'n les twee keer proberen door het gat te gaan, en dat was het weer voorbij. Ik wilde dat graag met hem oefenen, maar er was alleen een diep bad, waar kinderen zonder A diploma niet in mochten en een ondiep bad, waar je niet mocht duiken. Als ik naar het diepe ging om met hem duiken te oefenen (hij op de kant, ik in het zwembad om hem "op te vangen", werd ik meteen teruggefloten door de badmeester. Het was dus onmogelijk om te oefenen met duiken.
Nou ja, hij heeft uiteindelijk vier diploma's, maar ik krijg soms nog nachtmerries als ik aan die eindeloze reeks zwemlessen denk (z'n jongere broer heeft geloof ik twee jaar over z'n A gedaan en was ook al bijna een jaar bezig voor z'n B; toen hij uiteindelijk toch weer niet mocht afzwemmen, omdat z'n borstcrawl niet mooi genoeg was, is hij uiteindelijk gestopt en zwemt nu vrolijk rond met alleen A). Opvallend was dat toen we een keer in Duitsland naar een zwembad gingen (de jongste had toen nog geen diploma), geen haan kraaide naar een diploma.

Sancy

Sancy

24-01-2012 om 10:07

Lol die discussie

had ik nooit omdat ik vrijwel al het badpersoneel in de omgeving ken. slechts 1 keer werd ik na een 10 minuten oefenen verzocht óf bandjes om te doen bij kind, óf naar het ondiepe te gaan, maar dat was omdat het plots drukker werd.

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2012 om 11:12

Uiteraard.

Fiorucci

Fiorucci

24-01-2012 om 11:15

Eens

Mijn dochter, die zaterdag 12 wordt is een waterrat, al van jongsafaan. Kan heel goed zwemmen en doet het ook graag. Na zes jaar zwemles heeft ze geen diploma, hoewel ze aan bijna alle eisen voldeed,ruimschoots.. Waarom? Dat kl*tegat. Extra oefenen is niet mogelijk alhier. Dan maar niet, zwemmen kan ze heel goed, dus maak ik me verder geen zorgen.

buzz

buzz

24-01-2012 om 13:01

Hier

bij ons in het zwembad zijn oefenlessen op verschillende tijden. Je word bij de badmeester geroepen met de opmerking wat je kind niet kan, dat ze daar in de groep geen extra tijd aan kunnen besteden voor 1 kind, maar dat je ingedeeld kan worden in een groepje van 4 kinderen die (het liefst maar niet altijd) de zelfde problemen hebben en 3 of 4 extra lessen kan krijgen die daar dan aan besteed worden. (moet je wel betalen gewoon les tarief voor die extra lessen.)
zelf ben ik nog niet zo ver, ze zitten allebei nog in het bad waar ze met de voeten bij de grond kunnen, maar een andere moeder vertelde me er over, haar dochter had net geen goede beenslag haar voet stak de verkeerde kant uit.

buzz

buzz

24-01-2012 om 13:04

Ben blij

met ons zwembad hier,,,,,al duurt het wel lang die zwemlessen. pppfffff. denk dat ook daar een boel frustraties van ouders vandaan komen. Tja en een zwembad moet natuurlijk regels hebben. ze willen niet dat er ongelukken gebeurd, en als er wat gebeurd zijn hun verantwoordelijk, dus lijkt het me ook dat ze zich erg aan de regels moeten houden,

Patrice

Patrice

24-01-2012 om 13:40

Mamab - ook blij met al deze hollandse reacties...?

?

MamaB

MamaB

24-01-2012 om 20:57

Jazeker!

Ja hoor, fijn al di ervaringen, ik denk dat mijn eerdere post wat verloren is gegaan in de hele discussie!
Ik heb even pas op de plaats genomen, geinformeerd bij een zwemclub wat daar de mogelijkheden zijn maar nog geen respons gekregen.
Ik ben alleen zo bang dat als ik sommige verhalen hier hoor over jaaaaarenlang zwemles dat ik na al 2,5 jaar zwemles nóg veel langer bezig ga zijn om een A(BC)-diploma voor hem te krijgen omdat hij de techniek nu eenmaal "verkeerd" (= anders) aangeleerd heeft. Maar goed, jongste moet ook nog zwemles, dus ik zit er toch nog een tijdje aan vast.

Vera*

Vera*

25-01-2012 om 08:57

Tip voor verkeerde voet-/beenhouding ot

Als je je kind laat zwemmen met waterschoentjes aan dan 'voel' je veel beter wat je doet. Alleen de hele erge gevallen kregen dat hier aangeraden maar mijn dochter kreeg ze dan maar gewoon aan onder het mom van waterwratjes. Doordat je voeten zwaarder zijn met schoentjes moet je bewuster een beweging uitvoeren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.