Emmawee
06-09-2012 om 21:06
Piñata
Heeft iemand wel eens een Piñata gemaakt voor een partijtje? Het is een ding van papier maché waar je geblinddoekt op moet slaan tot het stuk gaat en er allemaal snoep uit valt. Je ziet dit spel geregeld voorbij komen als je wel eens naar Lachen om Homevideo's kijkt. Meestal omdat iemand geblinddoekt opa op z'n neus timmert ofzo.
Ik wil zo'n ding wel maken voor het partijtje van Blik-die-alweer-zes-wordt... maar ik weet niet zo goed hoe het spel gaat. Is het wel een spel? Zijn er regels? Ik kan zelf wel wat bedenken, maar ervaringen zijn welkom!
Groeten, Maw.

Jesse_1
06-09-2012 om 22:46
Ja!
Is echt superleuk.
Je blaast een ballon op (lang touw aan het tuutje) en gaan hierom heen papier-machéën. Ik deed het gewoon met krantenpapier en behanglijm. Alleen rond het tuutje is het lastig. Goed laten drogen en dan een luikje eruit snijden, dan kun je de piñata vullen. Ik deed er verschillende verpakte snoepjes in. Vervolgens doe je het luikje er weer in en doe je er nog een laagje krante-papiermaché om en dan maakte ik het mooi wit met een laagje wit wc-papier. Maak hem niet te sterk, want het is echt behoorlijk lastig om 'm stuk te slaan (!!!). Het luikje kan als 'zwakke plek' fungeren. Daarna kun je 'm nog versieren met linten crêpe-papier.
Er is verder niet echt een spel: de jarige mag op het hoogtepunt van het feest (bv laatste opdracht van een speurtocht) geblinddoekt de piñata stuk slaan. Wij hebben een speelgoed-honkbalknuppel, dat werkt vrij goed .
Het was hier een groot succes!

+ Brunette +
06-09-2012 om 23:47
Spaanse versie
Wat je ook kunt doen is de kinderen om de beurt laten slaan totdat ie stuk is. Behalve snoep zitten er kleine speelgoedjes in (prullaria van een dubbeltje). De moderne versie bestaat trouwens uit een kartonnen doos met papieren bodem waaraan een stuk of acht touwtjes zitten. Iedereen een touwtje in de hand en een, twee, drie, trekken!!! Kant en klaar te koop in Spanje, het snoep en de speeltjes zijn niet inbegrepen.

dirksmama
07-09-2012 om 05:15
Doos
Doos kun je ook makkelijk zelf maken.
Bijna alle pinatas die je op VS websites ziet zijn dozen.

dihanne
07-09-2012 om 08:01
Er hoort een liedje bij....
ik heb het ook wel eens gedaan, toen dochter nog jong was
op vakantie in Mexico had ik toen zo'n feestje gezien,en er hoort een spaans liedje bij dat de kinderen zingen
ik weet het liedje niet meer, maar misschien te vinden via youtube
wij hebben het toen met liedje gedaan, dochter werd denk ik vier
en inderdaad: je hoeft 'm niet extra sterk te maken. (dat had ik wel gedaan, maar dan duurt het echt lang voor 'ie stuk is)
kinderen vonden het erg leuk.
veel plezier
Dihanne

liat
07-09-2012 om 08:52
Drie versies
- de doos met een luik erin die met plakband is vastgeplakt, daaraan touwtjes waaraan iedereen kan trekken. Ik heb een keer een kasteel gemaakt van de doos met reepjes crepe papier.
- de ballon bedekt met papier mache, daaraan kun je kartonnen hoorntjes bevestigen met linten eraan. Deze ronde pinata moet je stukslaan.
- de pinata gemaakt van een skelet van repen aan elkaar geniet karton, daarover heen papier mache. Vervolgens wordt alles versierd met repen ingeknipt crepe papier. Een Zuid-Amerikaanse vriendin heeft eens laten zien hoe je die maakt en het was leuk, maar veel werk. Bij het eerste feest waar ik een pinata zag, werd sneeuwitje bewerkt met een baseballknuppel. Ik vond het een beetje schokkend.
Hier is trouwens een website waar je ze kant-en-klaar kunt kopen:
http://www.2banditos.nl/shop/

troelahoep
07-09-2012 om 12:23
Ik ga er ook een maken
zoontje hier wordt 7 en wil een griezelfeestje geven (komt mooi uit, want hij is begin november jarig). Grappig dat er traditionele pinata's zijn in de vorm van een skelet! Ik zat er zelf aan te denken om een grote spin te maken, maar een skelet is natuurlijk ook geweldig voor een griezelfeest. Leuk leuk leuk! (ik ben dol op knutselen, en nu mag het weer

Emmawee
07-09-2012 om 14:50
Dank!
Ok, er zijn dus niet echt regels. Om beurten lijkt me het leukst, met het risico dat nummer 3 het ding stuk slaat en de rest niet aan de beurt komt. Een doos is natuurlijk wel makkelijker dan papier-maché. Zelfgekocht kost trouwens zo'n 30 euro. Vind ik wat prijzig.
Groetjes! Maw.

Brasso
07-09-2012 om 15:46
Lampionnen
Geen zin om zoveel geld uit te geven en ook geen zin om te plakken dan kun je ook die goedkope papieren lampionnen kopen bij xenos vullen met snoep of hebbedingetjes en dan aan een lijn hangen, werkte hier ook prima.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

madelief
10-09-2012 om 20:09
10!
Ik had voor zoonlief 10 van die dingen gemaakt... Leek me zo sneu als er iemand niet aan de beurt kwam dus allemaal een eigen het heeft hier weken vol met papiermachee gestaan. Enorme klus maar wel een succes. Jammer alleen dat ze 5 minuten lol hadden van al dat werk. Maar ach dat wist ik van te voren.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

troelahoep
12-09-2012 om 13:33
Dat is veel...
poeh! Ik houd wel erg van knutselen, maar 10 is wel heel veel!
Ik denk dat ik alleen de jarige laat slaan; vorig jaar hadden we allerlei spelletjes bedacht waar bij elk spelletje een letter van het wachtwoord te winnen of te ontdekken viel. Toevallig was er een jongetje dat 4 van de 6 letters 'won', en onze eigen jarig jongetje geen. Hij kwam er ook nauwelijks aan te pas, de andere kinderen waren groter/sneller dan hij (zoon is klein voor zijn leeftijd en ook nog de jongste van de klas).

Jillian
12-09-2012 om 14:50
Om de beurt
Ik laat de kinderen altijd om de beurt slaan op de pinata. Zo komt iedereen een keer aan de beurt. Wie de pinata breekt heeft gewonnen.
Er in zit allemaal snoep en kleine cadeautjes en dat verdelen we dan eerlijk.

Emmawee
18-09-2012 om 22:04
Knutselwonder
Fhm... de eerste laag papier maché is nog wat nattig. En nog verre van sterk. Haha, niet echt goed aangepakt en te laat begonnen. Es even een doos zoeken.Morgen is 't feestje.
Gelukkig heb ik een foto-speurtocht en een springkussen (!!!), maar er is ook regen voorspeld.
Nah ja, we zullen zien. Het wordt sowieso leuk, er komen leuke kinderen en ik ben zelf ook nog leuk, dus dan wordt het feestje met / zonder piñata ook leuk! LEUK he?!!
Oh ja... en omdat mijn man toch een afspraak heeft en daarom geen pannekoeken kan bakken, eten we broodjes knakworst en dan is alles meteen in orde, heb ik op de reclame gezien.
Groetjes, Maw.

krin
19-09-2012 om 10:18
Je gaat er echt relaxed in, lees ik
Natuurlijk wordt het gewoon LEUK! In elk geval voor de jarige. Succes!