Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Puberaal gedrag bij 7 jarige

Op basis van wat je hier schrijft, vind ik het ook niet heel spannend allemaal. En inderdaad, een touw horen volwassenen uit de buurt te houden van kinderen. En bij een 7-jarig kun je nooit spreken van puberaal gedrag. Naakt rondlopen na het zwemmen vind ik ook niet heel zorgwekkend op die leeftijd. Wat is nou het probleem?

Ik denk dat je het ingewikkelder maakt dan het is. Je probeert het gedrag van het kind in een soort probleemhoek te plaatsen ('puberaal gedrag', 'symptoom van iets anders', 'dit soort dingen kwamen niet in mij op als zevenjarige') terwijl het er om gaat dat jij dit gedrag gewoon niet in jouw huis wil hebben.
Wees daar dan duidelijk in zou ik zeggen en laat de psychologie van de koude grond erbuiten. Jij bepaalt als ouder van een jong kind wie er in jouw huis welkom is. Of die reden nu in jouw eigen preutsheid zit of in daadwerkelijk problematisch gedrag.

Nou ja, ik kan me wel bepaalde bewegingen voorstellen die meer bij een puber horen dan bij een jong kind. 

Misschien heeft dit jongetje oudere broers en pikt hij daar bepaald gedrag van op. Dat ga je niet verbieden. Van zn broers leert hij dan dat het grappig is en mensen shockeert.

Boarn schreef op 26-05-2026 om 18:09:

Nou ja, ik kan me wel bepaalde bewegingen voorstellen die meer bij een puber horen dan bij een jong kind.

Misschien heeft dit jongetje oudere broers en pikt hij daar bepaald gedrag van op. Dat ga je niet verbieden. Van zn broers leert hij dan dat het grappig is en mensen shockeert.

Mwah. Nee. Rond die leeftijd zijn ze ook wel bezig met hun eigen lichaam en dat van een ander te ontdekken. Is gewoon gezond ontwikkelingsgedrag. Dus zolang wij niet van TO horen, wat voor een “platvloers” gedrag dit kind vertoonde, kunnen we hier simpelweg niets nuttigs over zeggen, zonder te verzanden in aannames. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.