Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
DMPmoeder

DMPmoeder

18-06-2020 om 08:10

Puberen 9 jaar

Goedemorgen,

Ik weet dat deze topic vanaf 12 jaar is, maar toch zit ik met het feit dat m'n kleine meisje begint met puberen. Met name haar lichaam. Ze begint "last" te krijgen van schaamhaar. En ze geeft ook aan dat ze er echt last van heeft. Ze wilt het graag weg scheren. Nu snap ik dat natuurlijk wel! Alleen vind ik het nogal lastig om haar met een scheermesjes aan de haal te laten gaan.

Af en toe knipt ze wat weg en soms vraagt ze m'n hulp daarbij. Dat doe ik dan ook, ondanks ik het ook best vreemd vind om te doen. Gelukkig is zij daar makkelijk in en ik probeer me dan ook maar zo op te stellen. Ze moet zich vooral niet gaan schamen. Maar om haar nu te helpen met scheren?

Hebben jullie dit ook met jullie dochters meegemaakt? En hoe gingen jullie daar mee om?
Tips zijn ook welkom.

Liefs

Enna M.

Enna M.

18-06-2020 om 09:12

hmmmm...

Ondanks dat het vervelend is dat ze nu al schaamhaar krijgt, lijkt het mij niet zo verstandig om het weg te scheren. Iets met zelfacceptatie en liefde voor haar eigen lichaam e.d. Je zou het ook kunnen brengen als iets positiefs omdat ze al groot wordt?

Maar goed, ik heb altijd al iets gehad tegen diverse vormen van vrouwelijke zelfkastijding

guera

guera

18-06-2020 om 09:30

precies

Waarom weghalen? zijn het al hele oerwouden dan? lijkt me sterk?

Tango

Tango

18-06-2020 om 10:20

Waar heeft ze 'last' van?

Je zegt dat ze aangeeft er last van te hebben. In welke zin? Jeukt het? Vindt ze het lelijk? Als het is omdat het jeukt dan helpt knippen en scheren niet. De haartjes groeien terug en dat jeukt dan weer. Hier een zoon die destijds ook veel jeuk aangaf i.v.m. schaamhaar. Hij gebruikte daar koelzalf of mentholpoeder voor, tegen de jeuk.
Als het schaamte is dan zou ik er inderdaad een gesprekje over hebben. Dat het normaal is dat je hier haartjes krijgt en geen reden is voor schaamte. Ik denk ook niet dat het inderdaad al hele bossen zijn die andere kunnen zien als ze bijvoorbeeld een bikini aan heeft.

Het nut

https://nl.newsner.com/wetenschap/schaamhaar-7-enge-redenen-waarom-nooit-daar-moet-scheren/

Ik weet niet of het gaat helpen maar schaamhaar heeft nut en dat kun je haar uitleggen.

Ik denk overigens dat ze zich mogelijk schaamt omdat ze niet wil afwijken van de anderen kinderen. Die op deze leeftijd meestal nog geen schaamhaar hebben.

Je kunt haar uitleggen dat 1 nou eenmaal altijd de eerste is, er zal ook een laatste zijn waarbij het schaamhaar gaat groeien en de rest zit er tussenin. Het is nogal een gedoe om te zorgen dat iedereen op hetzelfde moment schaamhaar krijgt.

Houdt het luchtig en inderdaad laat haar kiezen. Bijwerken met een schaartje lijkt me vooralsnog nuttiger dan scheren.

DMPmoeder

DMPmoeder

18-06-2020 om 15:28

Geen schaamte

Bedankt voor jullie reacties!

Ze schaamt zich niet. En dat is goed. Ik ben open naar haar toe mbt de veranderingen die haar lichaam gaan krijgen. En dat dat per kind verschilt wanneer dat start. Zij is dan wel wat eerder, maar het is normaal en gezond. Je wordt een jonge vrouw. Ze weet dat ze bij me terecht kan mbt de verandering, pijntjes, menstruatie en dergelijke die daar bij komen kijken. Persoonlijk vind ik het wel lastig om dat uit te leggen, maar dat weet zij niet. Tis meer voor zelf dat ik moet wennen aan het feit dat ze zo jong zich al begint te ontwikkelen.

Het geen waar ze last van heeft is de jeuk. Het worden er al redelijk wat. Maar met bikini nog niet te zien. Het is vooral bij haar schaamlippen.

De tip met koelzalf of menthol poeder ga ik proberen. Lijkt me een goed idee.
Ik snap dat ze het wil knippen. Als ze het later wilt scheren is dat een keuze van haar. Ik vind het nu ook iets te vroeg, vandaar dat ik jullie vraag om hoe jullie er in staan.
Ik zal haar het nut van schaamhaar ook zelf laten lezen met eventuele uitleg erbij. Dat zal voor meer begrip zorgen.

Patries

Patries

18-06-2020 om 23:03

Jeuk?

Waar heeft ze dan jeuk van? Ik heb nog nooit last van jeuk gehad van haar daar. Wel van de stoppeltjes als je scheert.

Bil

Bil

19-06-2020 om 00:18

Schaamlippen?

Zit er haar op schaamlippen dan?
Lijkt me al helemal geen plek om te scheren!
Ik zou schaamhaar sowieso nooit meer scheren.
Vroeger probeerde ik dat nog wel 'ns omdat ik graag een standaard bikini aan wilde, maar het gaf te veel ellende. Dan maar een groter broekje. Erg stom overigens, dat de meeste bikini broekjes en badpakken zo gemaakt worden dat we geneigd zijn te gaan scheren.
Of we moeten het eindelijk eens ok gaan vinden, dat vrouwelijk haar, op andere plekken dan op hoofd.

Mijntje

Mijntje

19-06-2020 om 08:57

huisarts

Als ze zo'n jeuk heeft lijkt het me eerder iets voor de huisarts om naar te laten kijken.

Zonnehoed

Zonnehoed

19-06-2020 om 18:24

Jonge vrouw?

Ze wordt helemaal geen jonge vrouw, het is een meisje van negen! Dat ze schaamhaar krijgt betekent niet dat ze geen kind meer is.

Zura

Zura

22-06-2020 om 21:51

Wel scheren

Je kind wil wellicht het schaamhaar weghalen omdat andere kinderen het kunnen zien en haar ermee kunnen pesten.

Zou je het zelf leuk vinden als je de enigste was die hier al mee te maken heeft en anderen je ermee kunnen confronteren? Vooral als je het niet mag weghalen.

juf Ank

juf Ank

23-06-2020 om 15:27

hulp?

Ik zou haar als ik jou was niet mee helpen om het weg te halen. Ik zou eigenlijk zeggen dat zij dat dan maar weg moet halen als ze er groot genoeg voor is. Het gaat te ver vind ik. Want probeer nu eens te bedenken dat ze het haar vader vraagt...
verder mag je naar haar toe gewoon uitstralen dat dat haar zaak is wat ze ermee wil en doet. Maar vertel wel dat schaamhaar niet vies is. Want dat is wel iets wat de jeugd elkaar vaak aanpraat.
Schaamhaar kan trouwens wel wat jeuk geven als het daar voor het eerst groeit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.