Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Quality time tradities


Hier niet echt een traditie maar wel een leuk idee. 

De tradities van vroeger van mij en gingerman die we er in gehouden hebben en die erg gewaardeerd worden door de kinderen; 
op kerstavond samen een kerstfilm kijken met zn allen en op 1e kerstdag de cadeautjes van de kerstman uitpakken. 
Met valentijnsdag iedereen die we liefhebben een zelfgemaakte kaart sturen. 
Op onze verjaardagen uit eten. 
1x per week bioscoopavond met zn allen. 
Met Pasen, paaseieren zoeken, afgelopen voirjaar middels een geocatch route. 
Aan het begin van de zomervakantie een vakantieboek uitzoeken en met de kinderboekenweek een leesboek uitzoeken bij de boekwinkel die dan helemaal in thema is.
Sinds een paar jaar wordt er hier veel aan halloween gedaan en dat vinden ze ook superleuk. In de winter samen leg puzzels maken, in de zomer samen koken op een kampvuur.
Zelf ging ik vroeger geregeld uit logeren en heb daar leuke herinneringen aan.

Okki21 schreef op 18-09-2022 om 20:34:

Hier wil ik invoeren: de dag dat kind langer is dan ik (niet heel moeilijk) vieren we dat door samen uit eten te gaan. Ergens een keer gelezen op een forum ook 😃

Oh, wees voorzichtig! M'n dochter gaat dat niet halen, helaas, en dat vind ze al lastig genoeg. (En ik dacht ook dat ze mij makkelijk voorbij moest kunnen...)

Trouwens over pannenkoeken gesproken; vroeger ging een stripje van Jan Jans en de kinderen over " Sint Pannenkoek". Jarenlang heeft mijn oma die traditie in ere gehouden door in november een Sint Pannenkoek te houden voor de kleinkinderen. Vond ik altijd een erg leuke traditie. Helaas zijn mijn kinderen geen pannenkoeken liefhebbers.

Savonds voorlezen, op vakantie een dik boek mee en elke avond een hoofdstuk van bv Brief voor de Koning.

Toen ze allebei op de Middelbare zaten hebben we ingevoerd;
De eerste werkdagvan iedereen na de grote vakantie gingen we altijd uit eten. Even horen hoe iedereen t had, dan zaten we langer.
Tijdens toetsweek op woensdag afhaal eten ala broodje doner of zo. 
Paaseieren zoeken tot ze dik in de tienertijd waren. Nep eieren met wat muntgeld erin vonden de pubers leuk om te zoeken naast de chocolade eieren.

Sinds aantal jaar vieren we Kerst op Kerstavond, ik werk dan vaak eerst en zij zetten alles klaar. Ik heb dan al toetjesgemaakt . En dan hebben zij een Kerstdag voor zichzelf. 
Vond dat vroeger altijd zo’n gesjouw van  hot naar her dat we datniet doorvoeren.

Okki21

Okki21

18-09-2022 om 22:41 Topicstarter

wat super leuk om te lezen allemaal. En ook goede ideeën! Blijf vooral posten!

De paaseieren doen we hier ook altijd bij opa en oma. Verder was ons idee iedere zondag een eitje, maar dat komt er niet altijd van. Boek voor de vakantie wel! 

Op nieuwjaarsdag eten we met de hele familie Chinees.
Met Pasen zoeken we paaseieren in ons eigen stukje bos. Schoonvader verstopt de eieren en de kinderen die inmiddels pubers zijn vinden het nog steeds leuk 😆.

Ik hoorde laatst van iemand die op kerstavond alle matrassen naar de huiskamer sleept en met het gezin in de huiskamer slaapt. Ook gezellig!

met sinterklaas knutsel ik met dochter een schoorsteen van oude dozen. Dit jaar is ze niet meer gelovig, gaan we surprise maken voor op school.  

Mijn zus en ik hadden vroeger als pubers de 'traditie' om elke schoolvakantie een keer te ontbijten met pannenkoeken. Want dat mocht niet en daarom was het leuk. 
Op oudejaarsavond eten we Chinees bij mijn ouders. 

In de weekenden en de vakanties komt dochter in de ochtend bij mij in bed gekropen om te knuffelen en wakker te worden.

We lezen elke avond voor/samen. En we delen iets waarvoor we die dag dankbaar waren. Dat kan ook iets heel kleins zijn.

Knutselkei schreef op 18-09-2022 om 22:37:

Savonds voorlezen, op vakantie een dik boek mee en elke avond een hoofdstuk van bv Brief voor de Koning.

Toen ze allebei op de Middelbare zaten hebben we ingevoerd;
De eerste werkdagvan iedereen na de grote vakantie gingen we altijd uit eten. Even horen hoe iedereen t had, dan zaten we langer.
Tijdens toetsweek op woensdag afhaal eten ala broodje doner of zo.
Paaseieren zoeken tot ze dik in de tienertijd waren. Nep eieren met wat muntgeld erin vonden de pubers leuk om te zoeken naast de chocolade eieren.

Sinds aantal jaar vieren we Kerst op Kerstavond, ik werk dan vaak eerst en zij zetten alles klaar. Ik heb dan al toetjesgemaakt . En dan hebben zij een Kerstdag voor zichzelf.
Vond dat vroeger altijd zo’n gesjouw van hot naar her dat we datniet doorvoeren.

O in dat geval.hebben wij ook volop tradities ja. Elke avond voorlezen ook al zit meneer in groep 7, eieren verstoppen doe ik ook trouw. Met Sint ook al.geloofde kind nooit een speurtocht door het huis.

Ysenda schreef op 18-09-2022 om 20:33:

Bij het begin van de vakantie mijn schoonouders bellen en heel hard 'vakantie!!!' roepen.

Vanaf 1 december elke ochtend in bed de dagelijkse aflevering van 'Kerst met Linus' kijken.

Waar kan ik die vinden?! Dat wil ik ook!

Herfstappeltaart schreef op 19-09-2022 om 09:10:

[..]

Waar kan ik die vinden?! Dat wil ik ook!

Je zult eerst iemand moeten vinden die met je wil trouwen en dan krijg je de schoonouders er gratis bij.

---

---

19-09-2022 om 09:38

Tijgeroog schreef op 18-09-2022 om 21:36:

[..]

Oh, wees voorzichtig! M'n dochter gaat dat niet halen, helaas, en dat vind ze al lastig genoeg. (En ik dacht ook dat ze mij makkelijk voorbij moest kunnen...)

Inderdaad, met dochters moet je voorzichtiger zijn, ik heb alleen maar zonen en het was eerst natuurlijk de vraag of ze mijn man voorbij zouden gaan. 

Gelukkig hebben we wel meer tradities dan dit maar ik vond het grappig om te lezen dat het hier genoemd werd. Wij hebben alle schoolfoto's in lijstjes van 3 in 1 boven de trap hangen. Erg leuk om te zien en ik ben erg trots dat ik dat heb volgehouden. Anders doe je toch niks met die overgeposeerde foto's. De dubbele foto's van beide kinderen van de psz en basisschool hangen er ook. Laatst nieuwe vriendin van jongste en die vond het erg leuk om te zien zo. 

---

---

19-09-2022 om 09:40

Herfstappeltaart schreef op 19-09-2022 om 09:10:

[..]

Waar kan ik die vinden?! Dat wil ik ook!

https://www.bol.com/nl/nl/p/kerst-met-linus/1002004013017994/ deze is wel heel erg duur, wij kochten hem voor onder de 20 ooit. 


of op mp: https://www.marktplaats.nl/q/dvd+kerst+met+linus/

Leene

Leene

19-09-2022 om 09:41

Decembermamma schreef op 19-09-2022 om 09:28:

[..]

Je zult eerst iemand moeten vinden die met je wil trouwen en dan krijg je de schoonouders er gratis bij.

Is dat een grapje of een echte vergissing... volgens mij gaat het om de film

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.