Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Quality time tradities


Elke zaterdagavond mag onze 8 jarige bij mij in bed. Vriend slaapt dan op de bank 
Is eigenlijk helemaal niet erg, want hij houdt dan een gameavondje met zijn online vrienden met wat biertjes (nee, niet teveel). 

Dit doen we eigenlijk heel lang zo. Vroeger hadden dochter en ik een filmavond erbij, maar sinds dat ze YouTube heeft ontdekt kijkt ze dat liever. En soms kijken we ook samen wat vlogs. 

PhilDunphy schreef op 19-09-2022 om 12:19:

Vroeger kreeg ik van mijn oom een euro als ik een onvoldoende haalde. Ik was extreem perfectionistisch en ook faalangstig en hiermee probeerde hij mij te helpen om het soms een tandje minder heftig aan te pakken. Het hielp niet enorm, maar ik moet er toch even aan denken

Nu met mijn eigen kinderen hebben we in elk geval de zaterdagavond traditie om met zijn allen een film te kijken. Halverwege de film wordt een kom popcorn tevoorschijn gehaald en ze mogen dan wat kinderfanta/-cola drinken. Ze zijn 3/5/7, dus ze vinden het nog heel speciaal en kijken de hele week uit naar die zaterdagavond.

Oh je bent de eerste die het schrijft. Wij hadden ook bedacht dat elk cijfer lager dan een 8 een beloning verdiende.  En een onvoldoende zou al helemaal reden zijn..

Spelletjesavond op zaterdagavond i pyjama. Iedere keer 2 of 3 verschillende spellen, iedere keer ander kind dat (gezelschaps)spellen mag kiezen. 

Dorestad schreef op 19-09-2022 om 14:38:

[..]

Oh je bent de eerste die het schrijft. Wij hadden ook bedacht dat elk cijfer lager dan een 8 een beloning verdiende. En een onvoldoende zou al helemaal reden zijn..

Dan zouden we hier echt vaak sushi hebben. Nu eten we sushi bij cijfers hoger dan een 8. Voor een eindrapport zonder onvoldoendes krijgt ze een iPhone, dus wie weet gaat dat er nog een keer van komen.

Maar dit valt toch niet onder warme quality time tradities? Het is volgens mij not done om extrinsiek te motiveren bij schoolwerk, kinderen moeten het voor zichzelf doen, nadruk leggen op cijfers zorgt voor faalangst e.d. Ik vind dat je moet doen wat werkt, dit dus (een beetje).

Echte gezinstradities zijn het vakantieboek (inmiddels vervangen door een puzzelboekje) en schepsnoep als we op zomervakantie gaan en eten afhalen op de laatste dag van de vakantie (alle vakanties). Vroeger was dat een happy meal, inmiddels pizza o.i.d. Op 31 december bak ik in pyjama oliebollen en de kinderen eten die dan als ontbijt

MMcGonagall schreef op 19-09-2022 om 18:15:

[..]

Dan zouden we hier echt vaak sushi hebben. Nu eten we sushi bij cijfers hoger dan een 8. Voor een eindrapport zonder onvoldoendes krijgt ze een iPhone, dus wie weet gaat dat er nog een keer van komen.

Maar dit valt toch niet onder warme quality time tradities? Het is volgens mij not done om extrinsiek te motiveren bij schoolwerk, kinderen moeten het voor zichzelf doen, nadruk leggen op cijfers zorgt voor faalangst e.d. Ik vind dat je moet doen wat werkt, dit dus (een beetje).

Echte gezinstradities zijn het vakantieboek (inmiddels vervangen door een puzzelboekje) en schepsnoep als we op zomervakantie gaan en eten afhalen op de laatste dag van de vakantie (alle vakanties). Vroeger was dat een happy meal, inmiddels pizza o.i.d. Op 31 december bak ik in pyjama oliebollen en de kinderen eten die dan als ontbijt

Het was hier omdat een vriendje mocht kiezen wat voor eten er op tafel kwam of dat er naar de Mac werd gereden bij een cijfer boven de 8 dat wij hebben gezegd dat het bij ons beneden de 8 reden was. Wij hebben nooit aan extrinsieke motivatie hoeven te doen,  we  hebben ons nooit bemoeid met schoolwerk. Rapporten zijn hier nooit een verdienmodel geweest. Wij hadden op vrijdagavond hapjesavond.  En af en toe een avond/nacht waarop alle matrassen op de slaapkamer van ouders werden geparkeerd en dat dan daar gekletst,  gelezen,  geslapen werd.  En we zijn allemaal gek op spelletjes. Toen de kinderen klein waren al en nu nog steeds.  Hapjesavond hebben we al lang niet meer. 

Leuk om te lezen! Ik heb eigenlijk niet echt tradities meegekregen vroeger. Vind ik best jammer.  

niet met het gezin dan maar onze hele familie gaat op oudjaarsdag in de ochtend naar ome en tante x. En dan zitten we met zijn allen in de achtertuin terwijl een paar neven en ooms oliebollen bakken wij eten ze en kunnen ze dan bij hen bestellen (betalen wel een vergoeding) maar op zo'n dag nemen we allemaal wat lekkers te eten of drinken mee super gezellig.

Net kwam er een promo clipje voorbij van 2 voor 12 dat bracht een andere quality-time traditie in gedachten. 
Al vanaf dat dochter heel jong is koken we kennis quizzen samen.  Ooit begonnen met 2 voor 12. Daar mocht ze toen voor opblijven. Bij tijden keken we ook naar met het mes op tafel en Piet seconde wijzer of weet ik veel. 
Inmiddels zijn we terug bij de basis.  Alleen nog 2 voor 12 (als dochter thuis is) en slimste mens (vooral de wintereditie) volgen we fanatiek. Man en zoon schuiven weleens bij maar doen ook weleens wat aan hun gezamenlijke hobby dwz programmeren. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 19-09-2022 om 21:39:

Net kwam er een promo clipje voorbij van 2 voor 12 dat bracht een andere quality-time traditie in gedachten.
Al vanaf dat dochter heel jong is koken we kennis quizzen samen. Ooit begonnen met 2 voor 12. Daar mocht ze toen voor opblijven. Bij tijden keken we ook naar met het mes op tafel en Piet seconde wijzer of weet ik veel.
Inmiddels zijn we terug bij de basis. Alleen nog 2 voor 12 (als dochter thuis is) en slimste mens (vooral de wintereditie) volgen we fanatiek. Man en zoon schuiven weleens bij maar doen ook weleens wat aan hun gezamenlijke hobby dwz programmeren.

Niet koken we quizze maar kijken.

Niet Piet seconde wijzer maar per. Was geloof ik wat moe gisteravond. 

Okki21 schreef op 18-09-2022 om 20:34:

Hier wil ik invoeren: de dag dat kind langer is dan ik (niet heel moeilijk) vieren we dat door samen uit eten te gaan. Ergens een keer gelezen op een forum ook 😃

Ja, dat was ik😄. Ze deden dat bij ons inde straat waar ik woonde toen de kinderen opgroeiden.

Ysenda schreef op 19-09-2022 om 10:34:

[..]

dvd box bij bol.com:

Kerst met Linus (Dvd), Ina Svenningdal | Dvd's | bol.com

al was het een stuk goedkoper toen ik 'm jaren geleden kocht.

Het is elk jaar opnieuw op tv gewoon 

Thanksgiving; ieder vierde donderdag in november. De enige dag in het jaar dat een kalkoen en de cranberries op menu staan.
Na verblijf in US, vieren we al zo’n 20 jaren later nog altijd thanksgiving met de bewustzijn dat er zoveel is waar we dankbaar voor mogen zijn.

ik heb bepaald geen groene vingers, krijg iedere plant in no time dood,  maar we hebben een olifantsoorplant die het wonderwel doet.  Al jaren.  En in het kader van Er Is Altijd Wel Iets Te Vieren,  eten we taart elke keer als de plant en nieuw blad krijgt.  Mijn jongste is inmiddels 19 en kwam laatst blij de trap oprennen omdat er weer een nieuw blad was.  Of een het echt een traditie mogen noemen weet ik niet,  maar als mijn kinderen het huis uitgaan, krijgen ze zo'n plant. Kunnen ze het thuis ook doen als ze willen!

Wieder schreef op 20-09-2022 om 15:50:

ik heb bepaald geen groene vingers, krijg iedere plant in no time dood, maar we hebben een olifantsoorplant die het wonderwel doet. Al jaren. En in het kader van Er Is Altijd Wel Iets Te Vieren, eten we taart elke keer als de plant en nieuw blad krijgt. Mijn jongste is inmiddels 19 en kwam laatst blij de trap oprennen omdat er weer een nieuw blad was. Of een het echt een traditie mogen noemen weet ik niet, maar als mijn kinderen het huis uitgaan, krijgen ze zo'n plant. Kunnen ze het thuis ook doen als ze willen!

Wat een leuke traditie! (En bijpassende nick, of is dat toevallig?)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.