Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Summer

Summer

08-07-2018 om 17:37

Radeloos dochter 9 jaar steelt


Kleptomam

Kleptomam

11-07-2018 om 00:05

Spiegelen+soort van huisarrest

Kan ze zich inleven in een ander? Heb je haar wel eens gevraagd hoe zij het zou vinden als er van haar dierbare spulletjes verdwenen? Is ze daar gevoelig voor, of reageert ze dan heel laconiek.

Een van de kinderen kon als kleuter kon als kleuter zijn handen niet thuishouden. Bij hem controleerde ik na elk bezoek even zijn zakken. Eerst vroeg ik het, soms biechtte hij het meteen op, meestal ontkende hij het, Vond ik dan toch wat in zijn zakken dan legde ik het discreet terug. Geen publieke boetedoening. Een korte reprimande of een verwijtende blik vond ik straf genoeg.

De week daarop mocht hij dan niet afspreken. Dat presenteerde ik niet als straf,maar als voorzorgsmaatregel omdat het hem nog niet lukte van de Pokemonplaatjes (die vooral) van zijn vriendjes af te blijven. En vriendjes wil je tenslotte niet verdrietig maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2018 om 00:28

Miriam

Heb je het in #28 tegen mij?

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2018 om 01:33

Juul

Ik heb verteld wat ik weleens gedaan heb, om die kant te belichten, maar verder sta ik strak van de normen en waarden . Dat is er bij mij ingepompt. Hoe meer ik verwijderd raakte van mijn jeugd en dus de invloed van mijn ouders, hoe braver ik werd, gewoon omdat ik zo ben. Ik kan niet zeggen dat ik véél gestolen heb. Een paar oorbelletjes dus en een beestje van hout. En thuis een paar keer een gulden en als laatste 3 jaar zakgeld. (ik kreeg 1 gulden per maand.) waar ik dus zo door in de problemen en dat heeft voldoende indruk gemaakt. Ik heb altijd begrepen dat stelen fout was, dus dat was mijn probleem ook niet. Ik denk dat een inbreker ook wel snapt dat hij het huis van een ander niet mag leeghalen en toch doet hij het. Ik durfde erg weinig en was altijd een beetje bang voor wat mijn ouders ergens van zouden vinden, dus alles bij elkaar kan dat verklaren waarom uitgerekend ik dit heb gedaan. Iets meenemen was een soort uitdaging denk ik. Een overwinninkje op al dat niet durven.

Samen met mijn man heb ik twee kinderen opgevoed en uit die ervaring zeg ik, dat ik het wel wat laat vind om een tienjarig kind nog via spelletjes duidelijk te moeten maken dat kind tegen teleurstelling moet kunnen, moet kunnen wachten, tegen verlies moet kunnen en niet mag stelen. Ik vind dat je ervan uit mag gaan, dat een kind op die leeftijd dat al voor een groot deel weet en dat je het ook vanuit die gedachte kunt benaderen. Daar begin je mee zodra een kind iets kan leren.Tenzij er iets met het kind is, waardoor je mag aannemen dat kind het echt nog niet snapt. Een lagere intelligentie bijvoorbeeld, of een stoornis.

Summer

Summer

12-07-2018 om 21:58

Bedankt voor reacties

Hoi dames

Heel fijn en bedankt voor jullie advies.

Na het laatste voor val mocht ze dus bij niemand spelen die week, ook geen zakgeld. omdat de familie niet vlak bij woont heeft ze gebeld om haar excuses aan te bieden ze schaamde zich aardig en terecht.
Ik hoop dat het voor haar toch eens duidelijk zo is.
Als ze bijvoorbeeld iets moet kiezen kan van alles zijn iets uit de winkel ofzo dan kan zij niet kiezen terwijl haar kleine zusje van 6 dat wel heeft die weet precies wat ze wil, de oudste ziet te veel waardoor ze op tilt staal zeg maar, ze heeft dit met veel dingen ook op school.
Ik had het ieder dat het stellen uit ontevredenheid kwam, ik geef mn kinderen altijd mee dat het niet vanzelf sprekend is dat je alles maar kunt krijgen, als kost geld en dat kun je maar één keer uitgeven.
Ik maar ze bewust ook voor later maar goed misschien werkt dit niet bij de oudste dat ze daarom het idee heeft om het dan te stellen.
Ze pikt niet uit de winkel dat niet, nog niet in ieder geval.

Eens een dief altijd een dief. Waarom denk je dat de Politie erbij komt een een PV maakt als ze wat in de winkel had gejat? Al die prietpraat hier van: leg het haar eens uit, het mijn het dijn, verder niet druk om maken, een gesprek met haar aangaan, en oja, alle kinderen stelen wel eens. Wat een geleuter zeg.

Iets stelen, of gewoon iets pakken en meenemen zijn twee verschillende dingen.

Stelen (jatten) is een geplande actie.

Zo de waard is, ken je die uitdrukking JB210?

waarom haal je niet iets uit haar kamer dat haar erg lief is, kijk hoe ze reageert als ze het kwijt is. zeg vooral niet dat je het hebt weg genomen, is ze verdrietig laat haar maar 1 of 2 daagjes zweten. Leg haar daarna uit dat een ander kindje zich ook zo voelt als er iets weg is wat een ander heeft meegenomen. Geef het daarna aan haar terug en zeg zelf sorry. Geef het goede voorbeeld. Is ze dan weer blij het te hebben, dan leg je uit dat je nu voortaan bij elke x dat ze iets bij heeft wat niet van haar is gaat terug brengen en excuses zal worden aangeboden. ( tenzij je zeker weet dat ze het heeft gekregen of geruild natuurlijk) Geeft ze aan dat ze het geruild heeft vraag haar dan ook waartegen ze het heeft geruild, want zegt ze bijvoorbeeld een roze ketting en je vindt het bij haar in de kamer dan weet je dat het niet klopt. vraag haar vooral eerlijk te zijn, dat als ze eerlijk is je niet boos wordt en je samen het kunt oplossen. Maar leer haar ook dat als ze niet eerlijk is je dan teleurgesteld bent en dat ze dan een gepaste straf zal krijgen. Dus terug brengen + bijvoorbeeld zakgeld inhouden of niet langer opblijven in het weekend. Stel ze heeft 3x gelogen en je houdt 3x zakgeld in, als ze de 4e x eerlijk is dan geef je haar 1x de helft van het zakgeld extra wat ze heeft terugverdiend om eerlijk te zijn. dus stel ze krijgt 3 euro zakgeld dan verdient ze door eerlijk te zijn 1,50 euro bovenop haar nieuwe zakgeld. dus heeft ze die x 4,50 euro zakgeld. Leg haar wel uit dat dit alleen kan komen uit het potje wat je hebt ingehouden, blijft ze voortaan eerlijk verras haar dan een x met iets speciaals, een keertje bioscoop, of moeder dochter dagje, make up uurtje samen etc etc. Laat vooral merken dat je ontzettend trots op haar bent als ze eerlijk is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.