Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
PriceyRook54

PriceyRook54

08-06-2022 om 16:00

Rare liedjes op school vroeger

Vf_Watervrouw schreef op 01-08-2025 om 09:41:

[..]

[..]

Kleine variatie (jaren 80)

.. fatimatiegaren... (Niemand die zich afvroeg wat dat was)

Laat de heren zichzelf maar amuseren..

Maakte goed mijn hele dag

Altijd altijd nemen wij verkering altijd altijd nemen wij een man

(Of er daarna nog wat volgde weet ik niet)

Als ze willen moeten ze betalen

Daarom daarom nemen we een man

🤔

Jesse_1 schreef op 09-06-2022 om 18:04:

Toen ik op mijn 10e jaar op een andere basisschool kwam, bleken ze daar een alternatieve versie op het liedje van beertje Colargol te kennen.
Hij is te grof om hier neer te zetten, maar ik ken het nog steeds...

ik ben beertje Colargol, beertje dat kan neuken
1 2 3 4 5, heb ik weer een ander wijf
5 6 7 8, heb ik weer een wijf verkracht.

Die hoorde ik toen ik 14 was ofzo.
En hij is nog niet zo erg als de racistische moppen die ik op die leeftijd hoorde (ik denk dat meiden daar minder aan meededen).

Maar is natuurlijk verschil tussen de liedjes die kinderen aan elkaar doorgeven, en de pedagogisch verantwoorde liedjes die ze van de juf leren.

Auwereel schreef op 11-06-2022 om 21:24:

In mijn versie loopt het ook slecht af met moe kikker:
....
Nauwelijks was hij uitgesproken
Kwam d'n ooivaar aangestapt
En die heeft in ene moeite
Moe en zuigeling opgehapt

De versie die ik ken

En de kikker, groot geworden,
zag toen weer, die ooievaar.
En je zult, het niet geloven.
Hij vrat hem op, met huid en haar.

(dat suggereert dat de ooievaar opgegeten werd).

Ginevra schreef op 09-06-2022 om 23:07:

[..]

Nee, andersom. De grap is juist dat de strip doet alsof de bard het lied gecomponeerd heeft, terwijl het liedje al lang bestond.

op het Jeugdjournaal werd een keer verteld dat het liedje "ozewiezewoze" oorspronkelijk door slaven gezongen werd (in Suriname of de Antillen, dat weet ik niet meer).
Dat had een onderzoeker ontdekt.

Maar net als andere kinderliedjes, kan het best afwijken van de oorspronkelijke versie natuurlijk.

brettindie schreef op 01-08-2025 om 13:09:

Lang geleden op de basisschool werd er Hanky Panky Shanghai gezongen. En misschien Kortjakje.

En wij dachten dat we "wel gefeliciteerd" in het Chinees zongen

Ik denk dat "hanky panky" in Shanghai iets heel anders is.

Dit topic was ik nooit tegengekomen. Wat wij heel jong leerden op de basisschool, onderbouw, was het Lutherlied. De vijand rukt vast aan, met opgestoken vaan... (Te lang) En zal als kaf verdwijnen. De hele tekst zal ik jullie besparen. Ik heb het zelfs de groep 2 van mijn zusje horen zingen! En de teksten van het wekelijks psalmversje in de oude berijming was natuurlijk ook onbegrijpelijk. 

Anoniemer schreef op 31-07-2025 om 23:10:

[..]

Er was nog een vervolg op voor de meisjes herinner ik me opeens;

Nooit, nooit, nemen wij verkering. Nooit, nooit, nemen wij een man.
Laten de heren het zelf maar eens proberen, wij zijn de vrouwen van het vrijgezellenplan...
Maar hij kwam voorbij, en hij lachte tegen mij, en zijn stralende lach
Maakte goed mijn hele dag......

Rare tijden die jaren '70 🤔😉

En het volgende couplet:

Nu, nu nemen mij verkering,

Nu. nu nemen wij een man;

Laat die mannen het toch nog eens proberen;

Wij zijn geen lid meer van het vrijgezellenplan!

Pippeltje schreef op 01-08-2025 om 15:44:

[..]

En het volgende couplet:

Nu, nu nemen mij verkering,

Nu. nu nemen wij een man;

Laat die mannen het toch nog eens proberen;

Wij zijn geen lid meer van het vrijgezellenplan!

Was dat een kinderliedje?  

Het zou nu ook niet meer kunnen om een kind dikkertje dab te noemen maar het lied van Annie MG Smidt was vroeger zeer populair. Als kind zijnde was ik mager maar toen ik 13 was en ongesteld werd ben ik niet veel meer de lengte in gegaan maar wel dikker geworden. Ik zat toen een keer omgedraaid in de klas met mijn achterbuurvrouw te praten. De leraar zei van, he dikkertje dab draai je eens om! Ik heb tranen met tuiten gehuild toen ik thuis kwam. Mijn moeder was niet de al verstandigste vrouw en zei dat hij wel een beetje gelijk had. Toen ben ik voor de eerste keer gaan lijnen maar dat is niet goed voor een kind van 13. 

ik herken (bizar genoeg) best veel liedjes in dit draadje... Als kind ook uit volle borst gezongen en me niet gerealiseerd dat de teksten best bijzonder waren. 

Liedje dat nog niet genoemd is maar wat wij op onze (stad)school in Rotterdam altijd zongen als we naar de schooltuin liepen: varken, geit en boerenkool, dat leren we op de boerenschool. Ja ja dat hoort er allemaal bij, op de boerderij....

Op kamp zongen we iets met guus kom naar huus want de koeien staan op springen (geen idee hoe t verder gaat, weet nog dat ik het beeld van springende koeien nogal inspirerend vond, haha) en ik herinner me ook nog 'voor de groentewinkel stond Keesie de Jordaan. Schreeuwend vroeg hij aan de baas, geef me een banaan. Maar de baas was juist die dag gladweg uitverkocht. En hij dacht dat kleine kees ruzie met hem zocht. En de baas zei ja, ik heb geen bananen. Ik heb geen bananen vandaag. Ik heb radijsjes, hele mooie. Witte en rooie. Maar ja, ik heb geen bananen. Ik heb geen bananen vandaag... 

Vrouw Pier is dood
waar is ze aan gestorven
Vrouw Pier is dood
ze ligt al in de sloot.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.