Sonia222
23-06-2025 om 17:17
Roblox geld terugkrijgen
Ik hoop dat ik hier iets vriendelijkere en hulpvollere reacties krijg dan vanuit mijn omgeving.
Mijn dochter van 10 heeft geld gepakt dat ik had gepind voor de oorlog. Daarmee is ze na schooltijd de stad in gegaan en heeft ze Roblox kaarten gekocht zonder mijn toestemming.
Nu heeft ze die kaarten al verzilverd op Roblox. De verkoper van die kaarten in de stad wil het geld niet teruggeven omdat er niks meer op staat. Roblox is slecht te bereiken en reageert nergens op. Dochter heeft straf, mag het roblox account niet meer gebruiken en het geld staat voor zover ik kan beoordelen nog in haar roblox account.
Hoe krijg ik het geld van roblox teruggeboekt?

Martje80
23-06-2025 om 17:19
Ik zeg dit als leek, maar volgens mij heb je juridisch geen mogelijkheid om het geld terug te krijgen.

Vickyp
23-06-2025 om 17:25
Heb je chatgpt gevraagd? Ik heb net even gekeken. Meestal kan het niet, maar er zijn wel mogelijkheden die je kunt proberen. Het is teveel tekst op hier te plakken.

Tona
23-06-2025 om 17:38
Juridisch heb je gelijk, want een minderjarig kind valt onder de verantwoordelijkheid van de ouders. In de praktijk heb je hier weinig aan.
Waarom pakt jouw dochter geld dat niet van haar is?

MamaE
23-06-2025 om 17:42
Niet. Als je kind snoep koopt en het opeet, gaat de supermarkt ook niet terugbetalen. Een winkelier kan niet controleren of een kind toestemming heeft om iets te kopen. Ze gaan daar gewoon van uit.
Wordt anders ook wel een lucratieve manier voor kinderen om aan gratis dingen te komen.
Je dochter heeft straf. Ik zou ook overwegen om haar (een deel) van het bedrag te laten terugbetalen. Ze heeft van jou gestolen, niet van de winkel of van roblox.
En het is ook geen kleuter meer die in een spel ergens op klikt zonder te weten dat het creditcard account van de ouders gekoppeld is en te snappen dat zoiets geld kost.
Als jouw kind ergens geld ziet, is dat niet van haar en mag ze dat niet zomaar pakken. Dat hoort ze met haar 10 jaar echt wel te weten. Ook als ze bij opa en oma is of bij een vriendinnetje spelen of zo.

Daglichtlamp
Om wat voor bedrag gaat het? Als het om een aankoop ging die ongebruikelijk is voor een kind van die leeftijd moet je bij de verkoper van de kaarten zijn. Die had bij honderden euro's niet zomaar ouderlijke toestemming mogen veronderstellen. Maar gaat het om een paar tientjes dan ligt dat anders.

Annaniem2023
Tona schreef op 23-06-2025 om 17:38:
Juridisch heb je gelijk, want een minderjarig kind valt onder de verantwoordelijkheid van de ouders. In de praktijk heb je hier weinig aan.
Ik vermoed dat Sonia het antwoord op de laatste vraag ook niet weet.

Sonia222
23-06-2025 om 17:43
Tona schreef op 23-06-2025 om 17:38:
Beginnende puberella, grenzen opzoeken en mondig worden.
Ze is nu zelf ook wel geschrokken alleen gaat het niet om een bedrag van maar 20 euro dat ze zelf met spaargeld mij terug kan betalen of dat ik kan inhouden op haar verjaardagscadeautje.

Sonia222
23-06-2025 om 17:44
Daglichtlamp schreef op 23-06-2025 om 17:42:
Om wat voor bedrag gaat het? Als het om een aankoop ging die ongebruikelijk is voor een kind van die leeftijd moet je bij de verkoper van de kaarten zijn. Die had bij honderden euro's niet zomaar ouderlijke toestemming mogen veronderstellen. Maar gaat het om een paar tientjes dan ligt dat anders.
Ik wil het exacte bedrag niet noemen. Maar ik had wel meer dan 70 euro per persoon gepind dan wat het advies voor de oorlog is…

Teigera
23-06-2025 om 17:57
In de algemene voorwaarden van die Roblox kaarten staat "U moet 18 jaar of ouder zijn om bonnen in te wisselen. Indien u niet 18 jaar of ouder bent, dient u toestemming van uw ouder of voogd te verkrijgen om bonnen in te wisselen." Dan zou je dus toch bij Roblox moeten zijn om te proberen dat geld terug te krijgen - kind is immers geen 18 of ouder.
Dit even naast het feit dat er heel wat gesprekken met dochter zullen zijn kan ik me zo voorstellen. Ze pikt gewoon geld van je. Dat is echt wel heftig. En ze is oud genoeg om te snappen dat het om veel geld gaat en wat het verschil is tussen 'van mij' en 'van een ander'. Veel wijsheid gewenst!

Tona
23-06-2025 om 17:57
Als het is in het kader van grenzen opzoeken dat lijkt me naast straf ook een goed gesprek op zijn plaats. Ik vrees dat het een dure les is geworden...

MiniJCW
23-06-2025 om 17:58
Sonia222 schreef op 23-06-2025 om 17:44:
[..]
Ik wil het exacte bedrag niet noemen. Maar ik had wel meer dan 70 euro per persoon gepind dan wat het advies voor de oorlog is…
Dan wordt het lastig advies geven. Je kan de koop ongedaan maken, maar alleen als het een ongebruikelijke aankoop is voor een kind van 10. Zonder bedrag kunnen we daar niet zoveel over zeggen.
Aankoop door minderjarige terugdraaien
Een kind onder de 18 jaar mag meestal geen overeenkomsten aangaan zonder toestemming van de ouders. Maar het ligt anders wanneer het gaat om een aankoop die voor kinderen van die leeftijd gebruikelijk is. Dan mag een leverancier ervan uitgaan dat die toestemming er is. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van kleren of cd's. In zo'n geval kunt u een aankoop niet terugdraaien.
Is de aankoop of overeenkomst niet gebruikelijk voor de leeftijd van uw kind? Dan kunt u deze meestal terug laten draaien. Dit kunt u doen door een aangetekende brief te sturen naar het bedrijf waar uw kind de aankoop deed.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/schulden-van-kinderen

Tona
23-06-2025 om 18:00
En TO, ik zelf zou woest zijn. Afblijven met je tengels wat niet van jou is.
Dus bij deze ook een hart onder de riem voor jou.

Auwereel
23-06-2025 om 18:00
Toen, lang geleden, mijn zoon erachter was gekomen dat mijn betalingsaccount gelinkt
was aan Cityville, en hij daarmee dingen had gekocht, heb ik dat zowaar teruggekregen omdat hij minderjarig was en zonder toestemming had betaald. Ik hoop voor je dat dat tegenwoordig bij Roblox ook geldt...

Gingergirl
23-06-2025 om 18:02
Sonia222 schreef op 23-06-2025 om 17:43:
[..]
Beginnende puberella, grenzen opzoeken en mondig worden.
Ze is nu zelf ook wel geschrokken alleen gaat het niet om een bedrag van maar 20 euro dat ze zelf met spaargeld mij terug kan betalen of dat ik kan inhouden op haar verjaardagscadeautje.
Vraag advies bij het juridisch loket.
Als je dochter voor een hoog bedrag bij dezelfde winkel op hetzelfde moment Robloxkaarten koopt weet ik niet hoe dit jurisch zit. Kijk die kaarten zijn 10 euro per stuk dus als een kind voor een paar tientjes kaarten koopt snap ik dat een winkelier daar niks achter zoekt. Als een kind van 10 jaar voor zeg 350 euro ( ik roep maar wat) kaarten koopt in 1x in dezelfde winkel....tja dan is het wel wat vreemd dat dat zomaar kan. Maar ik ben geen jurist, dus vraag het aan iemand die weet hoe dit zit.

Stresskipje
23-06-2025 om 18:19
heeft ze de robux al gebruikt? Als je al geld terugkrijgt, kan dat alleen als de aankoop ongebruikt is en teruggenomen kan worden.
In haar account heeft ze als het goed is een bevestigingsbericht van de aankoop gekregen, met daarin het emailadres van robloxsupport. Mijn kinderen sturen regelmatig een mailtje als ze wat te vragen of klagen hebben, en krijgen altijd antwoord. Niet altijd een bevredigend antwoord, maar wel altijd reactie .
Ik denk wel dat je pech hebt. Mn kinderen hebben het nog nooit voor elkaar gekregen geld terug te krijgen, of zelfs maar een onterechte ban ongedaan te maken. Ze verschuilen zich volledig achter de regeltjes. In jou geval kan dat negatief zijn: ze kon het doen, dus kennelijk heeft ze jullie toestemming.
Of misschien juist positief: onder de 13 mag je geen roblox spelen, dus eigenlijk is haar account vervalst, en de aankoop misschien ongeldig.
Sowieso wordt ze dan permanent geband, want ze is geen 13. en met een beetje geluk krijg je je geld terug.