Sonia222
23-06-2025 om 17:17
Roblox geld terugkrijgen
Ik hoop dat ik hier iets vriendelijkere en hulpvollere reacties krijg dan vanuit mijn omgeving.
Mijn dochter van 10 heeft geld gepakt dat ik had gepind voor de oorlog. Daarmee is ze na schooltijd de stad in gegaan en heeft ze Roblox kaarten gekocht zonder mijn toestemming.
Nu heeft ze die kaarten al verzilverd op Roblox. De verkoper van die kaarten in de stad wil het geld niet teruggeven omdat er niks meer op staat. Roblox is slecht te bereiken en reageert nergens op. Dochter heeft straf, mag het roblox account niet meer gebruiken en het geld staat voor zover ik kan beoordelen nog in haar roblox account.
Hoe krijg ik het geld van roblox teruggeboekt?

Anoniemvoornu
23-06-2025 om 21:17
Sonia222 schreef op 23-06-2025 om 20:15:
[..]
Is dat echt zo? Ik heb net een account geprobeerd te maken met een geboortedatum in 2015 en dat kan gewoon.
Dat klopt kinderen onder de 13 horen toestemming te vragen aan hun ouders dit wordt jammer genoeg niet gecontroleerd, sommige functies zoals chatten met vreemden zijn wel uitgeschakeld bij een account onder de 13.

MamaE
23-06-2025 om 21:26
Toestemming voor een account is nog geen toestemming voor het kopen van dingen in games, laat staan ongevraagd geld van je ouders uit te geven. Ook niet aan snoep en chips of aan andere mooie spullen. Gewoon niet. Je hebt feitelijk gezien geen conflict met roblox of de winkel maar met je dochter. Stel, je krijgt het geld terug, is je probleem dan opgelost? Ik denk het niet.

HelloKitty123
23-06-2025 om 21:38
MamaE schreef op 23-06-2025 om 21:26:
Toestemming voor een account is nog geen toestemming voor het kopen van dingen in games, laat staan ongevraagd geld van je ouders uit te geven. Ook niet aan snoep en chips of aan andere mooie spullen. Gewoon niet. Je hebt feitelijk gezien geen conflict met roblox of de winkel maar met je dochter. Stel, je krijgt het geld terug, is je probleem dan opgelost? Ik denk het niet.
Nou dit inderdaad. Als het om een flink bedrag gaat, vind ik het wel raar dat de winkel toestemming veronderstelde, maar ik zou het nog het ergste vinden dat dochter mijn geld zomaar gepakt zou hebben om uit te geven.

Anoniemvoornu
23-06-2025 om 21:43
Sonia222 schreef op 23-06-2025 om 20:17:
[..]
Op die kaarten staat 20 en 50 euro?
ik vind persoonlijk 50 euro al een behoorlijke uitgave voor een 10-jarige en ik snap ook niet dat dochter zomaar een veelvoud kon afrekenen. Ik ben er ook vrij snel achter gekomen dus ze is zeker niet een week lang elke dag één kaartje gaan halen.
Is het niet vervelender dat je dochter een veelvoud van 50 gestolen heeft? De winkelier kun je niet echt iets verwijten vind ik.

MamaE
23-06-2025 om 21:53
HelloKitty123 schreef op 23-06-2025 om 21:38:
[..]
Nou dit inderdaad. Als het om een flink bedrag gaat, vind ik het wel raar dat de winkel toestemming veronderstelde, maar ik zou het nog het ergste vinden dat dochter mijn geld zomaar gepakt zou hebben om uit te geven.
Zelfs als ik het geld terug kon krijgen, zou ik willen dat mijn dochter het terugbetaalt. Volledig. Ik zou hooguit inspraak geven in hoe ze dat voor elkaar wil krijgen, bijvoorbeeld met geen zakgeld, klusjes doen, geen cadeaus, geen kinderfeestje geven, geen leuke uitjes doen voor kinderen, tijdelijk van een clubje af.
Ligt natuurlijk ook aan de situatie. Als je meerdere kinderen hebt, ga je de rest niet straffen met geen leuke uitjes en je laat een tienjarige ook niet de hele dag alleen thuis.
Bij jongere kinderen die nog in sinterklaas geloven, zou ik daar ook niet voor kiezen.

haarklover
23-06-2025 om 22:16
MamaE schreef op 23-06-2025 om 21:53:
[..]
Zelfs als ik het geld terug kon krijgen, zou ik willen dat mijn dochter het terugbetaalt. Volledig. Ik zou hooguit inspraak geven in hoe ze dat voor elkaar wil krijgen, bijvoorbeeld met geen zakgeld, klusjes doen, geen cadeaus, geen kinderfeestje geven, geen leuke uitjes doen voor kinderen, tijdelijk van een clubje af.
Ligt natuurlijk ook aan de situatie. Als je meerdere kinderen hebt, ga je de rest niet straffen met geen leuke uitjes en je laat een tienjarige ook niet de hele dag alleen thuis.
Bij jongere kinderen die nog in sinterklaas geloven, zou ik daar ook niet voor kiezen.
Als je het geld terugkrijgt, heb je wel tijd eraan besteed.
(om zo'n reden willen winkels bij elke diefstal een vergoeding van € 184 euro of zoiets).
Dus ik snap wel dat de dochter iets ervoor terug moet doen.
Of ze alles terug betalen moet, zou van haar leeftijd, zakgeld en bijverdiensten afhangen.
Je moet wel erg veel auto's wassen om bijv. 300 euro te verdienen.

MamaE
23-06-2025 om 22:23
haarklover schreef op 23-06-2025 om 22:16:
[..]
Als je het geld terugkrijgt, heb je wel tijd eraan besteed.
(om zo'n reden willen winkels bij elke diefstal een vergoeding van € 184 euro of zoiets).Dus ik snap wel dat de dochter iets ervoor terug moet doen.
Of ze alles terug betalen moet, zou van haar leeftijd, zakgeld en bijverdiensten afhangen.
Je moet wel erg veel auto's wassen om bijv. 300 euro te verdienen.
Bij mij zou uit principe alles terugbetaald moeten worden. Dan doet ze er maar lang over of moet ze er veel voor doen of laten.
Er zijn ook keuzes die flink zoden aan de dijk zetten. Geen leuke keuzes, maar dat is onderdeel van straf.

Tipdemuis
23-06-2025 om 22:27
oei tsjonge zeg, hoe is je dochter er onder? Is ze geschrokken en heeft ze spijt?
Lijkt mij niet dat je dit kunt verhalen op een ander, hoe vreemd het ook is dat een kind zomaar zo veel meekrijgt. Kan ook in opdracht van ouder zijn tenslotte, dat weet de winkelier niet..
Sterkte hoor, naar is dit.

Gingergirl
23-06-2025 om 22:36
MamaE schreef op 23-06-2025 om 22:23:
[..]
Bij mij zou uit principe alles terugbetaald moeten worden. Dan doet ze er maar lang over of moet ze er veel voor doen of laten.
Er zijn ook keuzes die flink zoden aan de dijk zetten. Geen leuke keuzes, maar dat is onderdeel van straf.
Moet je natuurlijk zelf weten hoe je zou handelen als jouw kind het gedaan had. Wellicht wel handig om na te denken of " vasthouden aan je principe" ook echt iets oplevert. Is het inderdaad op die manier ( bijna een jaar straf als je het van zakgeld / niet krijgen van cadeaus / geen kinderfeestje etc moet afbetalen) een wijze les voor een kind, dat kind zoiets nooit meer doet? Of gaat kind omdat het zo lang duurt juist vaker dit soort dingen doen omdat de straf oneindig is, of " truukjes" bedenken om er sneller vanaf te zijn?
Wat dochter van To gedaan heeft kan absoluut niet dus dat er een consequentie aan vast zit is niet gek. Ik zou als ik To was ook wel in gesprek gaan over de beweegredenen van dochter.

er.is.maar.1.Pino
23-06-2025 om 22:43
minderjarigen zijn niet bevoegd om overeenkomsten te sluiten. Als wederpartij kan je je daar niet achter verschuilen, alleen wanneer je mag aannemen dat de ouders het ermee eens waren. Als het echt zo’n klap geld is als TO lijkt aan te geven, dan is dat geen normale transactie en ging ik weldegelijk naar die winkel toe voor vergoeding.

Anoniemvoornu
23-06-2025 om 22:47
er.is.maar.1.Pino schreef op 23-06-2025 om 22:43:
minderjarigen zijn niet bevoegd om overeenkomsten te sluiten. Als wederpartij kan je je daar niet achter verschuilen, alleen wanneer je mag aannemen dat de ouders het ermee eens waren. Als het echt zo’n klap geld is als TO lijkt aan te geven, dan is dat geen normale transactie en ging ik weldegelijk naar die winkel toe voor vergoeding.
Hier heeft mijn nichtje van 9 een doos lego van 200 euro zelf gespaard en gekocht bij de speelgoedwinkel zonder haar ouders , ze zullen vast vaker kinderen in de winkel krijgen die een hoog bedrag uitgeven.

Dweedledee
23-06-2025 om 22:59
er.is.maar.1.Pino schreef op 23-06-2025 om 22:43:
Dat zou alleen kunnen lukken als je de winkelier voor de rechter sleept. En dat lijkt me sowieso een brug te ver in dit geval.

MamaE
23-06-2025 om 23:21
Gingergirl schreef op 23-06-2025 om 22:36:
[..]
Moet je natuurlijk zelf weten hoe je zou handelen als jouw kind het gedaan had. Wellicht wel handig om na te denken of " vasthouden aan je principe" ook echt iets oplevert. Is het inderdaad op die manier ( bijna een jaar straf als je het van zakgeld / niet krijgen van cadeaus / geen kinderfeestje etc moet afbetalen) een wijze les voor een kind, dat kind zoiets nooit meer doet? Of gaat kind omdat het zo lang duurt juist vaker dit soort dingen doen omdat de straf oneindig is, of " truukjes" bedenken om er sneller vanaf te zijn?
Wat dochter van To gedaan heeft kan absoluut niet dus dat er een consequentie aan vast zit is niet gek. Ik zou als ik To was ook wel in gesprek gaan over de beweegredenen van dochter.
Ik ben een stuk principiëler dan jij in het algemeen. Maar ja, ik vind dat bij diefstal de schade volledig vergoed dient te worden. En vertrouwen dat is beschadigd, moet hersteld worden. Dat kost tijd. Mag een kind leren hoor.
Beweegredenen zou ik zeker wel bespreken, maar is geen vrijbrief voor zulke bedragen stelen.

TrefleQ
23-06-2025 om 23:22
Ik vind de straffen die hier genoemd worden voor een kind van 10 echt absurd. Straf tot het einde van het jaar, geen verjaardag- of sinterklaaskados, heel veel klusjes doen.
Mogelijk kent ze de waarde van zóveel geld niet goed. Ik zou vooral willen dat ze beseft dat ze dit echt niet, nooit meer, mag doen. Als ze dat beseft en oprecht spijt heeft, zou ik haar wel een deel maar echt niet alles terug laten betalen.
Het is geen doorgewinterde crimeneel: het is een kind dat iets deed wat echt niet goed is. Om haar leven tot het einde van het jaar daardoor te verzuren lijkt me niet helpend. Vergevingsgezindheid bijbrengen en een liefdevolle relatie met je kind hebben is ook belangrijk.

MamaE
24-06-2025 om 00:27
Nou ja, het volledige bedrag hoeft natuurlijk niet per se, als je dat teveel vindt. Maar het lijkt me wel dat het bedrag substantieel moet zijn. Dat het ten opzichte van het gestolen bedrag ook wat voorstelt en dat een kind ook echt wel voelt dat het veel geld is en dat de prijs daarvoor hoog is. Een paar tientjes lijkt me dan te weinig.