Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Clementine

Clementine

13-12-2010 om 16:05

Rok vergeten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

14-12-2010 om 23:15

Maar wat is dan netjes leandra?

Voor een kleuter kun je nog bepalen wat netjes is, maar op een gegevens moment kan het voorkomen dat je kind een andere opvatting heeft van wat gepast of mooi (danwel 'netjes') is dan jij. Ik leer mijn kind hoe het hoort ('de trui zit achterstevoren') en hij mag dan zelf beslissen of hij hem weer goed draait of niet. Ik kan er echt niet mee zitten als hij de trui liever achterstevoren draagt. Van die gulp zorg ik wel dat hij dicht zit als ik het zie, maar met die mode van tegenwoordig (afzakkende broeken) loopt hij er eigenlijk alleen maar (onbedoeld weliswaar heel hip bij.
Een per ongeluk vergeten kledingstuk zou ik waarschijnlijk ook wel (éénmaal) nabrengen, maar ook hier geldt: of je nu een legging met een lange trui/tuniek draagt, of een maillot met een trui die je flink omlaag trekt; de grens tussen netjes gekleed en onfatsoenlijk is in feite maar heel dun...
Jesse

Ilva

ik vind het echt absurd, ja belachelijk dat van alle dingen die er dan te zeggen valt er nog iets verteld moet worden over verkeerd zittende kleding.

Ik zei altijd bij kleding wat mijn kleuter toendertijd zelf aantrok "hartstikke goed gedaan". En ik zeurde ook niet over rare combi's die ze vroeger uit zocht. Zo lang het niet te bloot, niet te koud en niet te vies (geen zichtbare vlekken, geen geurtje) is mag mijn kind zelf weten hoe en wat.

Leandra

geen verschilende sokken of ongekamde haren. Ik vind het eerder raar dat je dat wel toestaat en ik vind er niks grappigs aan. Zo ga je zelf toch ook niet de deur uit?

Ik vrees van wel. Ik ben over het algemeen in twee minuten klaar met alles, vanaf het eerste been uit bed tot onderaan de trap. Dan lukt dat best wel, in het donker niet helemaal matchende sokken en haren kammen zit er bij mij ook niet ingeramd, sorry. Jongste zoon heeft dezelfde interesse in uiterlijk. Het komt allemaal vanzelf wel goed denk ik. Als ik zie hoe lang die puberzonen zitten te tutten voor de spiegel...
(overigens poetsen zonen en ik na het ontbijt wel keurig 2-3 minuten tanden, dat dan weer wel).

Mmm netjes

Nou ik heb het wel eens gepresteerd om op het werk een uur zeker met een binnenstebuiten gekeerde trui rond te lopen. Het was dat ik op een gegeven moment dacht wat zit die trui toch raar? Het voelde zo 'vreemd' en toen viel me op dat de stofkleur zo anders was...nou ja, dus heb ik op het toilet mijn trui anderom gedraaid en was weer keurig. Niemand gemerkt trouwens....
En pas geleden nog op een erg druk moment had ik zeer hoge nood. Dus ik wip snel het toilet in, doe wat ik moet doen en hoephap trek de rok op+ panty. Tijdens het handen wassen (kijk dat doen ik dan weer wel...ook als ik amper tijd heb) wiebelde ik enigzins heen en weer omdat die panty niet goed zat. Bleek mijn hele rok in de panty te zitten.Ik was nét op tijd omdat er tegelijkertijd iemand binnen kwam die ook naar het toilet wilde.
En dat alles terwijl ik toch echt wel netjes ben normaal.
Maar soms heb je gewoon haast of ben je nog niet goed wakker. Voor mij heeft dat écht geen fluit te maken met 'netjes' zijn. Netjes zijn is dat het schoon is (handen wassen dus en tanden poetsen etc.) en die kleren zijn er alleen maar om je warm te houden en er eventueel leuk uit te zien.
groeten albana

Ik ook hoor

ik heb nu een sportsok en een gestreepte sok aan, ik kon vanochtend niet de energie opbrengen om een setje te vinden.

margje van dijk

margje van dijk

15-12-2010 om 10:24

Wat een verschillen

Jeetjemineetje, wat je je toch op de hals haalt aan oordeel en vooroordeel als je een keer met vlekken op je trui of verkeerde sokken aan op school komt. Lidwientjes verhaal kende ik al, maar ik vind dat ronduit schokkend. Ik zal dan ook wel in menig zorgrapport te vinden zijn, want ik heb een blinde vlek voor vlekken. Ook heeft mijn jongste zoon een voorkeur voor lijm gebruiken die niet meer uit zijn trui gaat. Dus hij heeft een paar truien waar een ingenieus lijmpatroon in vastgeplakt staat wat er niet meer uitgaat, terwijl die trui verder nog prima is. Ik val absoluut niet over die lijmvlekken, ik verzin niet eens dat die trui misschien wel niet meer kan. Maar nu ik dit lees bedenk ik weer eens dat andere mensen kunnen denken dat ik mijn zoon emotioneel en fysiek verwaarloos aangezien ik hem zo naar school laat gaan. Ook heeft hij lang haar wat soms echt wat TE lang is, maar daar stoor ik me ook al niet aan.

Wat andere mensen daar verder voor conclusies uit trekken moeten ze verder zelf maar weten

Margje

Olijvje

Olijvje

15-12-2010 om 11:27

Guinevere

Haha wat grappig, toch fijn om te horen dat die van mij dus niet de enige is met twee onderbroeken aan

Meesterlijk idd! Mannen en aankleden is weer een ander verhaal, haha. Die van mij trekt ze ook rustig echt te kleine kleding aan. Zo zag ik onze middelste (5jaar) laatst lopen in een trui van z`n broertje (2jaar), was een enig gezicht... Toen ik hem vroeg waarom hij die trui aan had, zei hij, dat moest van papa... Die arme ziel.

Totaal ot: Jij was toch degene met een rups? Hoe is het daarmee verlopen?

vlinder72

vlinder72

15-12-2010 om 12:18

Oja, papa's

Ik haalde onlangs mijn zoontje op van het kinderdagverblijf. Had hij een pyama jasje aan. Echt zo'n lubberig ding. Iets te kort en een beetje verwassen.

Tja, papa had hem 's morgens aangekleed en die had gewoon het eerste trui achtige ding in zijn buurt gepakt en aangetrokken. Hij vond het achteraf ook een vrij lelijk geval maar hij had er niet over nagedacht. Ach, kind is 1 jaar. Die vond het allemaal wel best.

Ha ha

Ik lig helemaal dubbel van dit draadje. Ik vind het juist schattig die rare zelf uitgezochte kledingcombinaties. Ik grijp wel in als zoon in korte broek naar beneden komt als het vriest, maar verder zoekt hij het meestal zelf wel uit.

Vorige week stond ik zelf in de kleedkamer van de ijsbaan om om te kleden voor mijn schaatsles en bleek ik mijn schaatsbroek niet bij me te hebben! Ophalen was geen optie, veel te ver. Gelukkig had ik een spijkerbroek aan en kon ik daarin schaatsen. Een rokje was veel ongelukkiger geweest!

Schoenen

Ik heb als kind ook een keer op het hockeyveld gestaan met twee rechter hockeyschoenen.... Erg handig als je zusje bijna dezelfde maat heeft en je snel je spullen bij elkaar hebt gegrist. Maar de volgende keren keek ik echt wel even goed welke schoenen ik bij me had!

En die keer dat ik bij schoolgym in de kleedkamer stond met een tas met daarin een blokfluit... Eh, gymkleren toch in de andere tas!

liora

liora

15-12-2010 om 15:23

Ik wijk af

Ik leg de kleren voor mijn zoon klaar. Soms zeg ik wel 'pak maar een t-shirt met lange mouwen of zo. Maar ik laat hem dus niet zelf kiezen en ook alleen verzorgd naar buiten, met gekamde haren dus.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

15-12-2010 om 17:42

Izar

Of ze besluit dreadlocks te willen...de nieuwste wens van mijn 13 jarige zoon.

Rosase

Rosase

15-12-2010 om 17:52

Grappig draadje

Hier ook eentje die het presteert om twee onderbroeken aan te doen. Of zonder sokken te lopen/gymmen. Alles voor het gemak hè.

Haar bijnaam is dan ook Flodder. Ach ja, ik geef er ook niet zo heel veel om wat andere mensen daarvan denken. Ze heeft ook jarenlang met los haar (dat helemaal in haar gezicht hing) gelopen. Ik heb me daar nooit zo heel erg druk om gemaakt en zie het is vanzelf goedgekomen met die haren (min of meer dan, het is en blijft een ragebol).

Het ergste dat ik heb meegemaakt is dat ze een onderbroek van haar vader aanhad. Die van haar waren op en toen mocht ze er eentje van papa aan. Had ze samen met haar papa bekokstoofd. Alleen helaas jammer dat ze dat ook uitgebreid moest gaan vertellen aan de moeder van een vriendinnetje. Leverde me wel een nogal aparte blik op.

Tegenovergesteld

Ik moet wel lachen om jullie verhalen hoor...al herken ik mezelf er totaal niet in.

Hier gaan 'smorgens drie kinderen spik en span de deur uit, schone kleding die goed zit, bijpassende sokken, haren keurig in staartjes...zelfs de haarlak gaat erover.

Regelmatig willen de meiden hun haren los...een knipje of een haarband mag dan wel...maar eigenlijk vind ik dat al te slordig...vooral als ze op school hebben lopen rennen.

Mijn middelste heeft lang en dik haar en heeft een hekel aan haren kammen...prima...dan moet ze kiezen...of lang haar en borstelen, of het haar een stuk korter en dus minder klitten...ongekamd de deur uitgaan is echt geen optie.

Ik weet dat dit gaat veranderen hoor...pubers gaan nu eenmaal hun eigen gang...dat merk ik al aan de oudste van 11...zijn vorige kapsel vond ik veel leuker...maar ja...eigen smaak he...en dat vind ik prima hoor...ik slik gewoon een keer en zeg dan dat het prima zit.

Groetjes Jaade, alias de controle freak.

Leandra

Leandra

15-12-2010 om 19:37

Netjes

Netjes is natuurlijk discutabel. Ik bedoel gewoon (bijna) schoon, heel en op de juiste manier. En even een kam door de haren als het erg klitterig is. Gel hoeft niet. Staat wel beter bij de oudste, maar dat wil hij niet. Oudste mag ook zelf weten wat hij aandoet en jongste in overleg. Zelf ga ik met schone kleren en gekamde haren en vaak beperkte make-up de deur uit. Maar als ik mezelf vergelijk met bepaalde collega's, vind ik mezelf weer slorig: perfecte haren, make-up, gelakte nagels en perfecte kleding. Dat hebben wij nu weer niet .

Groetjes Leandra

Guinevere

Guinevere

15-12-2010 om 22:29

On en off topic

Olijvje, de rups is verpopt en wacht nu in de garage onder wat stro en aarde tot de lente aanbreekt. In zijn eigen bak natuurlijk, want we willen het natuurlijk wel kunnen volgen. En we hebben nog zo'n pop gevonden in de zandbak, die hebben we er maar bij gedaan. Benieuwd of die nog uitkomt, want die was wel wat beschadigd.
Mijn man vond een keer dat onze zoon van 8 zat te zeuren en te klagen over de strakheid van zijn schone onderbroek. "Is het nou eens afgelopen met dat gezeur over die onderbroek!", riep man na een half uur geklaag van zoon. Toen besloot ik even een blik te werpen op de onderbroek. Had manlief hem voorzien van een héle mooie onderbroek, maatje 92...

Dat doe ik dan weer wel

ik zorg wel dat alle kinderkleding netjes schoon gewassen, opgehangen/opgevouwen in de kast ligt op de juiste plek. En ik zeg sávonds of kleding nog een dag aan kan, langer dan 2 dagen wordt hier kleding niet gedragen. Dus een te kleine onderbroek zal mijn oudste niet aantreffen.

Alleen blijven sokken iets wat niet altijd netjes lukt. Ik had ooit het voornemen om voor elk gezinslid een eigen kleur te kopen maar dat lukt niet want ik zie dan telkens toch leuke sokjes in andere kleuren. 2 verschillende sokken blijft wel een issue.

Kafka

LOL Guinevere, maatje 92 voor een achtjarige, je man heeft er duidelijk kijk op

Hier zitten we in een soort tussenmodus denk ik. We proberen oudste zoon van zes in ieder geval elke dag in schone kleren en met gepoetste tanden het huis uit te krijgen en dat lukt meestal redelijk.

Ik had Lidwientjes verhaal van dat zorgdossier ook al eens eerder gelezen. En het heeft me een beetje wakker geschud. Ik besef dat je als ouders op andere criteria kunt worden beoordeeld dan je zelf belangrijk vindt. En zolang dat mensen zijn wier mening mij toch niet deert, is het me verder een rotzorg. Maar in het geval van zo'n zorgdossier van school zou het dus wel degelijk consequenties kunnen hebben.

Ik kan dat Kafkaiaans vinden, maar het is blijkbaar de realiteit. Ik houd er nu dus toch wat meer rekening mee dat er (machtige) officiële instanties zijn die ons als ouders ongevraagd langs een meetlat leggen.

Chris

Lidwientje

Las ik toch net dit artikel:
De gemiddelde vrouw spendeert in haar leven omgerekend 31.000 euro aan haar kapsel. Daarnaast gaat een jaar verloren aan het in model brengen van het haar.

Proest! Wij halen dat gemiddelde wel héél erg naar beneden...

Bellefleur

Bellefleur

16-12-2010 om 10:32

Mijn dochter en ik winnen.

Mijn dochter is bijzonder eigenwijs. Ze weigert iets moois en meisjesachtigs aan te trekken. Ze winkelt samen met haar vader op de jongensafdeling, en ik moet elke ochtend tegen haar zeggen dat ze haar haar moet kammen. Ze is 11. Om haar in haar waarde te laten, probeer ik er zo weinig mogelijk van te zeggen. Ik geef mijn mening niet meer over haar kledingkeuze, ik was haar spulletjes, leg het schoon in de kast en dat is het. Ergens vorig jaar vroeg ik haar voorzichtig of het niet eens tijd werd om een ander t shirt aan te trekken. 'jammer' zei ze. Ik ben bezig een record te verbreken. Ik heb dit t shirt al maanden aan. Toen ik weer bijkwam, bleek dat er niet direct sprake was van maanden, maar toch wel van weken. Wat me vrijpleit is dat het winter was, en dat ze wel normaal schone truien aantrok. Misschien moet ik het zorgdossier maar eens zien te bemachtigen. Of misschien is het voor mijn eigen gezondheid beter van niet. Overigens is het bij haar in de klas een tijd lang mode geweest om verschillende sokken aan te trekken. We kochten speciaal daarvoor 'bijpassende' paren.

Guinevere

Guinevere

16-12-2010 om 11:07

Die maat 92

Die onderbroek maat 92 was natuurlijk van het kleine broertje van 3.
Onze werkster ruimt af en toe namelijk ons schone wasgoed op. Op zéér creatieve wijze!

liora

liora

16-12-2010 om 11:41

Raar

Nou Lidwientje,

Jij kunt het onbelangrijk vinden, maar zeur dan niet als een leerkracht opmerkt dat je kinderen er onverzorgd uitzien en stinken. Dat zal dan wel zo zijn.

Liora
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lees jij eigenlijk wel liora?

dit schrijft lidwientje:
Ik ben helemaal voor schoon, passende schoenen en adequate kleding (bij voorkeur warm genoeg in de winter bijvoorbeeld),

Hoe kun jij daaruit nu opmaken dat haar kinderen onverzorgd zijn en stinken?

Dat begrijp ik

wat ik niet begrijp is dat Liora daaruit opmaakt dat dat wel zo zal zijn.

liora

liora

16-12-2010 om 13:52

Lidwientje

"Ik vind gewoon andere dingen belangrijk. Er lopen op school ook kinderen rond met een dikke geelwitte aanslag op hun tanden, waarvan ik vermoed dat de ouders met afgrijzen naar het lange haar van mijn jongste zoon kijken."

Leuk dat je andere dingen belangrijk vindt, maar accepteer dan ook de gevolgen!

Vind ik ook izar

Maar helaas heeft ze dan wel de schijn tegen.

Gr. Poezie.

Fiorucci

Fiorucci

16-12-2010 om 16:08

En dat is zo belachelijk

Oh daar heb ik zo'n hekel aan, dat ,als je er anders uitziet dan gemiddeld, gelijk als vies wordt beschouwd.
Mijn zoon van 13 heeft een enorme bos zwart haar, en een commentaar joh, terwijl hij keurig elke ochtend onder de douche stapt en zijn haar altijd superschoon is.

Tirza G.

Tirza G.

16-12-2010 om 16:16

Liora

Geef de normen effe door, daar hebben we misschien dan allemaal wat aan. Zodat we weten waar onze kinderen aan moeten voldoen, ongeacht wat wij zelf belangrijk vinden, om te voorkomen dat ze in een zorgdossier worden geplopt.

Tirza

Guinevere

Wat leuk van die rups!

Groet,
Olijvje

Tijgeroog

Tijgeroog

16-12-2010 om 23:37

Cobi

Jippie, weer een nieuw werkwoord.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.