Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Rugslag/borstcrawl leren - wie heeft er goede tips?

Een tijdje terug had ik hier al gepost met een klaagzang over de zwemschool van zoonlief, strekking: op les (bad 4) leert hij niets, hij wordt alleen 'overhoort'. Inmiddels geven we hem zelf les en is hij met sprongen vooruit gegaan. Duiken-door gat-onder mat door-onderwater zwemmen, allemaal glansrijk gehaald. Wat nu nog rest is borstcrawl en rugslag. Hij is dus al ruim een half jaar bezig en nog steeds ligt hij niet echt lekker in het water bij deze zwemslagen. Het ziet er onbeholpen uit. Als ik hem alleen de benen laat doen, spettert hij nogal. Is dat goed, of moeten zijn benen meer onderwater houden? Als hij dat probeert dan 'zinken' zijn benen en ligt hij niet meer mooi horizontaal in het water. Met de armen gaat hij ook niet mooi langs zijn hoofd (rugslag). Met borstcrawl krijgt hij zijn armen nauwelijks boven water: het lijkt wel of hij uit balans is.
Wie heeft goede tips om mijn zoon deze 2 zwemslagen onder de knie te krijgen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

01-07-2009 om 08:44

A diploma?

Hoi, je zeg niet voor welk diploma hij zwemt (badjes verschillen nogal tussen de verschillende zwemscholen), dus ik ga er vanuit dat het om het A diploma gaat.

De borst/rugcrawl eisen voor het A diploma zijn niet hoog, ze hoeven maar 8 meter te zwemmen en het gaat om 'beginnersborstrugcrawl'. In essentie betekent dat dat als hij z'n benen omstebeurt beweegt, en z'n armen min of meer als een molentje laat ronddraaien het al voldoende is. Er mag dus geen 'rustmoment' in de slag zitten, zoals bij schoolslag (het drijven). De armen en benen moeten altijd in beweging zijn.

Voor een écht borst/rugcrawl is het belangrijk dat de armen echt over het water /langs het hoofd gaan, en dat er met de benen niet te veel gespetterd wordt, maar voor het A diploma hoeft dat dus nog niet.

Op afstand kan ik natuurlijk geen oordeel geven, maar zonder je zoon gezien te hebben, zou ik zeggen dat 'onbeholpen' op zich wel een beschrijving is die bij de beginners borst/rugcrawl hoort.

mar-ank

mar-ank

01-07-2009 om 09:11

Nooit geleerd

Mijn dochter heeft de borstcrawl nooit goed onder de knie gekregen, maar ze heeft inmiddels wel haar C. Het ziet er nog steeds niet uit (in tegenstelling tot haar zus, die vanaf het allereerste begin iedereen eruit zwom als ze de borstcrawl gingen doen; een natuurtalent). Voor A was haar probleem dat ze als ze adem ging halen, stopte met zwemmen, of overging op de schoolslag. Toen heeft de badmeester met haar afgesproken dat ze voor haar A met haar hoofd boven water de borstcrawl mocht doen. Zag er niet uit, maar het werkte wel. Voldoende voor het A diploma. Voor B zijn ze toen gaan oefenen met hoofd in het water. Het bleef voor haar altijd het moeilijkste onderdeel van het zwemmen, maar uiteindelijk heeft ze het toch gehaald.

BizzyB

BizzyB

01-07-2009 om 15:49 Topicstarter

Voor A ja

Het is idd voor diploma A. Hij probeert wel met de armen en benen, maar gecoördineerd lukt niet goed. Het ziet er ook niet soepel uit. Sommige andere kinderen zie je gewoon vlot door het water ploegen, maar bij hem ziet het er nog steeds zo krampachtig uit. Hij stopt ook als hij moet ademhalen, net als jouw dochter Mar-Ank! Ik zou hem graag wat tips geven hoe hij het beter in zijn vingers krijgt.

Annet

Annet

02-07-2009 om 09:06

Tips

Wij hebben met dochter ook zelf de crawl geoefend. Bij ons hielpen de volgende tips:
- concentreer je eerst op drijven, dus afzetten aan de kant (of ouder geeft een zetje aan het kind) en drijf zo lang mogelijk door met gestrekte armen en benen. Dit is dus anders dan het drijven op de zwemles, daar hebben ze geen snelheid. Hou bij het drijven op de buik het gezicht in het water.
- Laat het kind tellen hoe lang het gezicht onder water kan.
- Oefen eerst met een plankje. Plankje vasthouden met gestrekte armen, gezicht in het water. Het trappelen van de benen moet onder water gebeuren. Het moet echt peddelen zijn. Knieën redelijk dicht bij elkaar houden dus. De beweging moet vooral in de onderbenen zitten.
- Gebruik zwemvliezen om het gevoel in de benen te krijgen. Met zwemvliezen aan voelt een kind heel snel zelf het verschil tussen slordig trappelen en peddelen.
- De armen kun je ook droog oefenen om de goede beweging te leren. Dan kan bijvoorbeeld thuis op een krukje of hoog kussen. De armen moeten dan wel vrij kunnen bewegen.
- Als je in het water de armen gaat oefenen, laat het kind dan eerst even drijven (met vaart) en dan pas de bewegingen gaan doen. Voordeel is dat het lichaam dan beter stil ligt.
- Leer het kind een ritme aan in de slagen (tellen dus) en oefen hoeveel slagen het kind met het gezicht in het water kan blijven. Met een beetje oefenen is voor de breedte van het zwembad maar 1x ademhalen nodig. Bij hogere snelheid soms helemaal niet. Bij het ademhalen wel doorpeddelen met de benen en maar 1 tel ademen. Dan blijft de vaart erin.
- Leren ademhalen onder de arm door kan ook maar dat is wel moeilijk.

Succes!

BizzyB

BizzyB

02-07-2009 om 22:19 Topicstarter

Annet

Bedankt voor je heldere tips! We gaan er mee aan de slag! Voor mensen die meelezen, je kunt op youtube ook e.e.a. aan voorbeelden vinden. Vind ik wel handig want ik heb zelf nl nooit rug- of borstcrawl geleerd. Heb bijv. de fout gemaakt om mijn zoon te leren om als een razende met zijn benen te trappelen en dat schijnt dus helemaal niet te moeten.

Waarom eigenlijk?

Mijn zoontje blijft ook hangen op de borst- en rugcrawl. Alle andere onderdelen gaan uitstekend maar deze slagen krijgt hij er gewoon niet onder. Nu vraag ik me af, waarom moet dit eigenlijk? Ik kan me van mijn eigen zwemdiploma's herinneren dat dit pas bij diploma B aanbod kwam en dan alleen de buikcrawl. Persoonlijk bak ik er ook niks van trouwens. Ik vind het een onnatuurlijke zwemslag die verrekte moeilijk is en snap de meerwaarde er niet van.
Wat mij betreft gooien ze die hele crawl slagen er in 1 x keer uit, scheelt weer een half jaar zwemles.

Wie weet waarom dit zo belangrijk geacht word door de heren en dames zwemleraren?
En trouwens, waarom oefenen ze het watertrappelen niet meer?

BizzyB

BizzyB

10-07-2009 om 15:54 Topicstarter

Watertrappelen?

oefenen ze volgens mij wel, alleen niet meer met de wijsvinger boven water, zoals vroeger.

De crawlslagen mogen er wat mij betreft ook uit! Ben het he-le-maal met je eens... Volgens mij halen ze A en B ineens, want 2 weken na A halen ze B, dus da's een farce.

Typisch hollands

Grappig, die vragen over de crawl zijn toch echt typisch Hollands. In veel landen BEGINNEN kinderen met zwemles met de crawl, en pas veel certificaten later komt de schoolslag voorzichtig om de hoek kijken.
Reden die wordt aangegeven is dat de crawl minder aangeleerd is en meer bij de natuurlijke beweging van kinderen past.

BizzyB

BizzyB

11-07-2009 om 18:34 Topicstarter

Kan ook

Zoals je zegt: vele certificaten later (bedoel je diploma's?) Dus elders wordt ook niet BEIDE zwemslagen vereist bij het eerste diploma!

amk

amk

11-07-2009 om 19:18

Elders

is in het buitenland en dat is werkelijk niet te vergelijken met hier.
Laatst een zwemles gezien in Zuid-Afrika. 1 docent, 2 jongetjes in een bad van 3x2,5 meter. Kinderen hingen meer aan de kant dan dat er wat gebeurde. En die hadden al 2 diploma's behaald in dat bad. Mijn 3,5 jarige zwemt beter dan die twee minimaal 7 jarige jongetjes.

mariska hering

mariska hering

12-07-2009 om 09:18

Watertrappelen

Bij ons doen ze wel watertrappelen.1 minuut lang.handen in zij en dan watertrappelen en een keer omdraaien.

rug/borstcrawl benen recht en eigenlijk allen voeten heen en weer.en wat armen betreft: ze moeten we uit het water komen en daar is kracht voor nodig.Veel oefenen.Mijn dochter van net 5 heeft meer moeite met de gewone slagen en dat ondenks dat ze een halfzijdige verlamming heeft.

Monique D*

Monique D*

12-07-2009 om 13:54

Dirksmama, eerst borst- rugcrawl en daarna schoolslag

Is het zo dat de borst- en rugcrawl sneller en beter worden geleerd als men daar eerst mee begint i.p.v. de schoolslag? En hoe moeilijk is het dan om de schoolslag aan te leren? Ik kan mij nog herinneren dat mijn zoon de vlinderslag (bij een van de diploma's zwemvaardigheden) al moeilijk vond, laat staan als men later de schoolslag begint aan te leren.
Ik vind borst- en rugcrawl een veel natuurlijker slag dan school- en vlinderslag.
En ook ben ik benieuwd welke landen dit de kinderen zo aanleren..

Australië

O.a. Australie (zo heeft Ian Thorpe het geleerd ), Engeland, Amerika, Indonesie, en ik hoorde pasgeleden ook Italie.

Hier

in engeland beginnen ze inderdaad met crawl, en ze moeten vanaf het begin met hun gezicht IN het water leren zwemmen.
Diploma's doen we niet aan, het is een groep van 8 kinderen, zwemlerares in het bad bij de kinderen en een bad van 90 cm diep. Daarna op de rug zwemmen, maar ook met 'trappelende' voeten, niet de ruglsag zoals ik dat vroeger leerde.

verder zijn we nog niet gekomen.....

Monique D*

Monique D*

13-07-2009 om 22:11

Leren ze dan de schoolslag?

Leren ze na de borst- en rugcrawl de schoolslag? Zo ja, is het dan moeilijk om dit dan aan te leren?

leren ze wel, mAar of het moeilijk is weet ik dus nog niet, zo ver zijn ze nog niet

Net zo moeilijk als in nederland

Ik denk dat de schoolslag net zo 'moeilijk' is als in Nederland. Alleen KUNNEN ze al zwemmen als ze er mee beginnen. Sommigen leren 'm trouwens nooit, hij wordt gewoon minder belangrijk gevonden.
Grootste deel van de aanvangszwemlessen gingen inderdaad bij ons ook over het hoofd in het water blijven kunnen houden.

Primavera

Primavera

16-07-2009 om 00:38

In italië eerst rugslag

Mijn kinderen in Italië leer(d)en eerst rugslag omdat dat het makkelijkst schijnt te zijn. Drijfmiddelen worden heel weinig en dan nog maar kort gebruikt en op de rug leren ze eerder zich drijvende te houden. Vaak is er ook geen ondiep bad aanwezig en gaat het hup vanaf 3 - 4 jaar gelijk in het diepe. Zwemmen zul je! Talent komt vanzelf bovendrijven
Daarna leren ze borstcrawl en vervolgens schoolslag en vlinderslag. Diploma's doen ze niet aan. Ieder zwembad geeft aan het einde van het zwemjaar wel een papiertje aan elk kind wat meegedaan heeft. Dat is echter meer voor de leuk en heeft verder geen waarde.
Groetjes Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.