Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

's avonds 'honger'

Mijn zoon van 6,5 heeft rond 20:00 altijd trek/honger. Of hij z'n bordje die avond nou heeft leeggegeten of niet, niet lang na het avondeten vraagt hij of hij nog iets iets mag eten. Na het toetje was hij echt wel voldaan dus zou je denken dat hij daar nog de hele avond op kan teren.
Hij heeft geen tengere bouw maar is ook niet vatsig. Ik let wel op zijn voeding want volgens mij heeft hij wel aanleg om snel uit te dijen.
Soms geef ik eraan toe en krijgt hij nog een boterham of een appel. Maar ik vraag me toch af of dit nou een bekend verschijnsel is. We eten om 18:30 en hij gaat rond 20:30 naar bed.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

03-12-2011 om 20:04

Moe

Mijn dochter krijgt altijd honger als ze moe is. Snel een banaantje en dan naar bed.

Worteltjes

Ik zou eens proberen om iets aan te bieden wat-ie niet zo héél lekker vindt, en niet al te calorierijk is. Kijken of 't lekkere trek is of echt nog een behoefte aan voedsel. Hier werken worteltjes

"kale boterham met niks"

Hier mogen de kinderen bij beweerde honger altijd wel een 'kale boterham met niks' en dan blijkt het met die honger vaak toch weer reuze mee te vallen.

Groeten,

Temet

Honger

hmm, een kind wat aanleg heeft om uit te dijen zou ik niet na een vol gevoel om 18.30 nog iets geven.

drink wat thee, koekje erbij, tanden poetsen en dan moet het echt genoeg zijn. Ik merk zelf dat ik snel wen aan een bepaald eetpatroon, je komt er na een tijdje dus weer van af als je het gevoel negeerd.

Hier eten we trouwens niet dagelijks toetjes.

Fianna

Fianna

03-12-2011 om 22:17

Manda

Ik snap je reactie niet zo goed. Een kind wat aanleg heeft om uit te dijen zou je niet zo gauw wat geven, maar vervolgens zeg je: koekje erbij. dat zou ik dus niet doen. Zou eerder voor de droge boterham of worteltjes gaan van Temet en anneque, maar geen snoeperigs iets.

Hier ook

Dochter heeft 's avonds meestal ook nog wel een keer trek. Ze neemt dan fruit of een soepstengel, meer niet.

Chippie

Chippie

04-12-2011 om 00:26

Hier ook...

Hier ook een jongetje dat een bord eten op kan en dan toch een uur later ' honger' heeft. Het is ook niet echt 'lekkerhonger'. Hij eet meestal een appel of zoiets. Als hij humeurig is, blijkt vaak dat hij een tijdje niets gegeten heeft. Daar wordt hij heel humeurig van. Kinderen bewegen veel, groeien nog flink, etc. Ik vind het dus helemaal niet zo gek dat ze soms 'hongerklop' hebben.

Koekje snap ik niet. Daar zitten ongeveer 60 kcal in, kun je beter een appel eten (ook 60 kcal). Dat vult meer...

Honger

Ik heb mijn kinderen altijd eten gegeven als ze honger of trek hadden. Ik begrijp ook niet zo goed waarom je dat niet zou doen. Behalve dat ik weleens gehoord heb dat een zware maaltijd voor de nacht de slaap kan verstoren of zo.
Ergens zal er ooit zo'n opvoedingsregeltje geweest zijn denk ik. Of dat ze dan straffeloos minder avondeten kunnen eten of zo omdat ze weten dat ze toch nog iets kunnen krijgen. Mijn moeder was er altijd sterk in. Zelf gaf ze ons altijd wat we wilden, per slot kwam ze van een boerderij waar de hele dag eten op tafel stond voor de knechten en er was allerlei tekst bij zoals; zeg niet wat je al gehad hebt maar wat je nog lust.
Toch heb ik mijn moeder een keer in tranen gehad omdat ik mijn kinderen een broodje gaf voor het naar bed gaan, nadat ze al goed gegeten hadden.
Het patroon is vanzelf veranderd. Als kleine kinderen kregen ze regelmatig en tussen door te eten en te drinken. Ook 's nachts kregen ze als peuter vaak nog een tuitbeker karnemelk als ze 's nachts wakker waren. Maar nu ze ouder zijn eten ze gewoon hun warme maaltijd en daarna vaak alleen nog maar een kopje thee 's avonds. Ze kunnen veel langer zonder iets.

Dat koekje

kijk hier drinken we na het eten als de jongste op bed ligt nog thee of koffie met koekje. Ik zou dan dus dat kind dat koekje niet onthouden. En verder dat toetje dus overslaan.

amk

amk

04-12-2011 om 10:40

het toetje wat later geven. Wij eten ook nauwelijks toetjes, in het weekend.

Mijn dochter wordt altijd wakker van de honger. Dus die heeft een boterham naast haar bed. Met een zak worteltjes zou het een feestje worden.

Zelf heb ik het ook, ergens midden in de nacht wordt ik wakker en moet ik iets eten wil ik verder slapen.

Feestje

Dat snap ik dus niet AMK. Voor mij moet eten een feestje zijn, waarom zou dat niet mogen? Ik heb helemaal niets met straffen en belonen met eten, lijkt me niet nuttig.

Zeuren

Mijn jongste zoon kan rond bedtijd nog wel eens zeuren om wat te eten. Hij mag zoveel avondeten als hij wil, als het niet genoeg was en de pannen leeg zijn mag hij een boterham of banaan, hij mag altijd een toetje en we zeggen altijd: heb je genoeg gegeten, het is nu bedtijd. Als hij daarop geen aktie onderneemt en later gaat zeuren dat hij honger heeft kan hij de boom in. Al gaat hij een uur lang op de trap zitten mokken. Morgen is er weer ontbijt.

skik

Fiorucci

Fiorucci

04-12-2011 om 11:03

Gewoon

Als mijn kinders op die leeftijd nog trek hadden in de avond,kregen ze wat cornflakes met melk ofzo of wat fruit. Dat is toch peanuts als je ziet wat pubers wegwerken.....

Ik doe niet zo moeilijk

Als mijn zoon gewoon prima gegeten heeft en hij lust nog wel een snee brood, wat later op de avond, vind ik het prima. Dat toetje eten we ook.
Waarom zou je met "honger" je kind naar bed sturen? Ik zie daar geen voordeel in, alleen nadeel.Het zijn vaak periodes dat er meer gegeten wordt, hij zit dan vast in een groeispurt ofzo.
Ook een bakje chocoladevla mèt slagroom gaat er in als koek.

Fianna

Fianna

04-12-2011 om 14:09

Manda en p

ja op zo'n manier snap ik het. Dan is het al een gewoonte. Maar ik zou bij een erg hongerig kind niet een koekje als gewoonte introduceren.

P, melkproducten worden volgens sommigen ernstig overschat. Er zijn hele culturen bij wie alleen babies melk krijgen. De vraag is dus hoe nodig is het. daar is niet iedereen over eens.
Overigens mogen mijn kinderen vaak geen melkproduct toetje na het eten omdat dat de opname van ijzer verstoort. Dan ook liever een toetje.

Fianna

Fianna

04-12-2011 om 14:09

Euh

'Dan ook liever een toetje.'

Moet zijn:
Dan ook liever een koekje.

Fianna

Fianna

04-12-2011 om 14:53

Ik vind een uur of 2 na het eten ook te snel. Ik zou dan liever een koekje geven, om eerder genoemde reden. Maar in de praktijk krijgen ze hier meestal fruit.
Overigens vraag ik me af wat jij onder verkeerde en goede suikers verstaat. suiker in vla is hetzelfde als suiker in een koekje.

Verder heb ik het niet over de hoeveelheid melkprodukten, maar over het moment. Maar omdat ik dat zo doe, hoef jij dat niet te doen of er mee eens te zijn

Jillian

Jillian

04-12-2011 om 16:43

Ja hoor

Hier mogen ze rustig 's avonds nog wat te eten als ze dat willen. Waarom zou je met honger naar bed gaan?
Als we vroeg eten willen ze vaak voor het slapen gaan nog (chocolade)melk met koekjes. Soms vragen ze om muesli, brood of fruit. Allemaal geen probleem. Ik zou ook niet met honger naar bed gaan.

Ik neem 's avonds vaak ook nog een kopje thee met een koekje. Nu ga ik natuurlijk wel later slapen. Hier is het trouwens vaak een fase. Soms willen ze maandenlang 's avonds nog wat en dan weer maanden niet. Het hangt ook af van hoe laat we gegeten hebben en hoe laat ze gaan slapen. Dat is ook niet altijd hetzelfde.

In jouw geval zou ik misschien geen koekjes geven maar fruit of brood.

Fianna

Fianna

04-12-2011 om 17:41

oke, niet duidelijk maar vla staat ook stijf met suikers

Tirza G.

Tirza G.

04-12-2011 om 18:01

En?

Wat eten/drinken jullie zelf 's avonds zo nog al? En moeten jullie er nog van groeien?

Tirza

Tirza

Na het eten een heerlijk yoghurt toetje met room erdoor. Vanavond rond een uur of 8 een kopje koffie met gevulde speculaas. Zeker weten rond 10 uur bakje chips en halve reep chocola. Als ik tegen 11/12 uur nog op OO zit dan lust ik nog wel een paar crackers met roomkaas.En dit alles spoel ik weg met een colaatje.
Overdag snoep of eet ik amper wat tussendoor.`s Avonds kom ik tot rust en werk ik van alles weg. Wat hierboven staat is vaak nog niet eens alles wat ik naar binnen werk. Waarschijnlijk boulimia? En ja, ik moet er nog van groeien.

Tja

Heb een moeilijke eter hier. En ik wil niet hebben dat hij de verafschuwde groenten, aardappels of wat dan ook laat staan om een uur later lekker een stapel boterhammen met chocopasta weg te werken (daar zou hij 24/7 op leven als het aan hem lag). Vandaar dat ik wortel aanbied bij "honger" na het eten.

En?

Gaat je zoon dan beter warm eten als je hem iets aanbiedt dat hij mogelijk minder gewenst vind?
Ik denk dat hij eten dan nog meer als straf gaat zien en dat lijkt me niet echt handig.
Er zijn misschien wel andere manieren om zijn menu uit te breiden die wat prettiger zijn.

Annet

Annet

04-12-2011 om 20:31

Herkenning

Hier een zoon van 9 jaar die best veel lust en graag eetn. Alleen is het hoofdgerecht èn een toetje wat veel.
Ik heb dan liever dat hij het hoofdgerecht goed eet. En dan mag hij het toetje later op de avond eten, als het eten wat gezakt is.
Het valt mij op dat hij veel meer eet als we een feestje hebben met buffet. Dan duurt etenstijd vrij lang en heeft hij weer ruimte in zijn lijf om nog een keer wat te halen.

Mijn tip is dan ook: stel het toetje uit en eet wat meer bij het avondeten.

Annej

Ik weet niet waarom jij denkt dat ik niet méér manieren ken om hem uiteindelijk gevarieerder te laten eten dan hij nu doet. En ik weet al helemaal niet waarom jij denkt dat eten voor hem een straf is. Maar goed, toch wat uitleg:
Mijn zoon gaat niet beter warm eten als ik hem na het avondeten brood met chocopasta geef. Dat staat voor mij vast. Wb mijn beleid: ik maak een aantal keer per week iets waarvan ik weet dat hij het lekker vind. Sowieso kook ik vegetarisch voor hem. Maw: ik houd behoorlijk rekening met zijn voorkeuren en zorg ervoor dat hij regelmatig een goede maaltijd binnenkrijgt. Dit houdt de sfeer aan tafel oha goed. Daarnaast vind ik dat hij veel gevarieerder moet leren eten dan hij nu doet én dat hij moet leren te eten "wanneer we eten". Dat betekent niet dat hij nooit iets tussendoor mag, maar wel dat hij het niet kan maken om het gehele avondeten te laten staan om vervolgens brood te eten. Als hij, nadat hij geweigerd heeft iets te proeven, of gewoon iets te eten wat hij helemaal niet echt vies vindt, maar gewoon niet zo lekker, zegt nog honger te hebben, dan kan hij idd wat wortels krijgen. Voedzaam, gezond, en hij vindt ze niet echt vies. Alleen maar niet zo lekker.

amk

amk

04-12-2011 om 23:02

Anneh

ergens in het draadje zegt iemand dat het geen feestje mag worden en dat er dan liever wortels gegeven worden.
Nou als je met mijn dochter een feestje wil bouwen moet je wortels neerleggen. Daar is ze namelijk dol op. Zo dol, dat de koelkast geroofd wordt als ze weet dat ze er liggen.

Die krijgt ze niet 's nachts omdat ze dan op zoek gaat naar meer. En als ze op die tocht tomaten tegenkomt (en die kans is groot) dan ben ik die ook kwijt.
Met boterhammen heb ik dat probleem niet.

Eten is hier meestal ook een feestje. Maar ja, soms moet er ook iets gegeten worden dat mama erg lekker vind en dochter minder. (en andersom.)

Netel

Netel

05-12-2011 om 20:55

Avondsnack

Zoon heeft 's avonds ook vaak last van wat lekkere trek en gelukkig is hij een liefhebber van rauwe groenten zoals cherrytomaatjes, paprika en komkommer en die mag ie naar hartelust eten. Schaaltje yoghurt is ook geen probleem, net zomin als een stukje fruit.Dochter zou graag wat meer koekjes of zo willen snacken, maar zolang we het tegen kunnen houden en ze fruit ook goed vindt houden we het zo.

bertje1

bertje1

07-12-2011 om 20:28

Eerder naar bed!

hoi, ik weet niet of het al eerder is gezegd, maar ik vind dat hij voor 6,5 jaar wel ERG laat naar bed gaat... ik zou zeggen: eerder naar bed..
(en natuurlijk kijken of hij genoeg basisvoedsel eet overdag..)

Bertje1

Je bent me net voor. Mijn gedachte was hetzelfde. Ik vind 20.30 uur voor een 6,5 jarige wel erg laat hoor.

Wij eten meestal ook vrij laat, maar dan is het gewoon na het eten naar bed. Hebben ze dus ook geen honger meer.

Ligt eraan

Of dat laat is hangt af van hoe laat het kind op moet. Mijn 7 jarige gaat om 21 uur slapen en staat om 7.30 uur op. Hij is dan altijd al wakker en absoluut niet moe.

Wij eten trouwens ook laat (19-19.30 uur), dus bij ons hebben ze ook nooit honger na het eten. Wijzelf trouwens ook niet.

Groet,
Pina

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.